Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sentry mode använder man ju mest när bilen står parkerad hemma (under laddning) eller på stan, när man är och handlar.
Inte när den står långparkerad utan laddning.

Sedan kan väl fundera på om det spelar så stor roll, för jag vill minnas att den är olaglig i Sverige pga. integritetsskäl. Men kan ha fel... eller var det att den bara fick gå igång och spela in om någon bryter sig och och triggar larmet?

Just det som är lite jobbigt, att slå av och på. Men det antar jag går i appen.
Det slutar alltid med att den är av när man som mest hade behövt och på när man inte behöver
Jag hade nog bara låtit den vara av jämt.

Skrivet av Ikariwarrior:

För mig är det 2-3 % per dag, så 1,5-3 kWh. Inte så konstigt egentligen då datorn är igång, alla kameror buffras, och eventuella händelser skrivs till hårddisken. Så vill du inte ha funktionen så är de bara stänga av den åh då är det ju som vilken annan elbil.

Den förbrukningen låter helt klart bättre och helt rimlig, det är ca hälften till en fjärdedel av vad artikeln uppger.
Tyckte det verkade sjukt att en fjärdedel av batteriet laddas ur om bilen står i 3 dagar, givet 75 kWh kapacitet och 200kWh månatlig förbrukning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Den förbrukningen låter helt klart bättre och helt rimlig, det är ca hälften till en fjärdedel av vad artikeln uppger.
Tyckte det verkade sjukt att en fjärdedel av batteriet laddas ur om bilen står i 3 dagar, givet 75 kWh kapacitet och 200kWh månatlig förbrukning.

Det skulle kunna tänkas bero på var man står parkerad. Står bilen i en ficka i ett P-garage någonstans lär det vara betydligt färre intressanta händelser att spela in än om den råkar vara parkerad på en livligt trafikerad stadsgata med massor med gångtrafikanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det skulle kunna tänkas bero på var man står parkerad. Står bilen i en ficka i ett P-garage någonstans lär det vara betydligt färre intressanta händelser att spela in än om den råkar vara parkerad på en livligt trafikerad stadsgata med massor med gångtrafikanter.

Absolut, men det är ju inte händelserna i sig, utan att systemet hela tiden är ingång. Ingen expert på vad en USB hårddisk drar men gissningsvis, obetydligt.

Permalänk
Skrivet av Ikariwarrior:

Absolut, men det är ju inte händelserna i sig, utan att systemet hela tiden är ingång. Ingen expert på vad en USB hårddisk drar men gissningsvis, obetydligt.

Nu har jag ingen aning om vad en Tesla gör i sentry-mode, men designade jag en övervakningskamera som gick på batteri skulle jag ta ett sample med jämna tidsmellanrum, kanske en gång i sekunden, och om diffen mellan denna och den föregående bilden är tillräckligt stor så drar man igång kameran på riktigt. Det finns ingen anledning att ha "allt" igång om det inte händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nu har jag ingen aning om vad en Tesla gör i sentry-mode, men designade jag en övervakningskamera som gick på batteri skulle jag ta ett sample med jämna tidsmellanrum, kanske en gång i sekunden, och om diffen mellan denna och den föregående bilden är tillräckligt stor så drar man igång kameran på riktigt. Det finns ingen anledning att ha "allt" igång om det inte händer något.

Men det är den ju bevisligen då man kan få video _innan_ händelsen. Mina kameror hemma drar för övrigt runt 15W, och de kan spela in till SD-kort om man så vill. Men det är när detektering kommer in som det blir värre, det drar nog mer kräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Min far börjar bli sugen på att skaffa elbil. Vi var och tittade lite i helgen för att bilda oss en uppfattning av vad som finns på marknaden, men skulle behöva lite råd/tips på elbilar som passar hans önskemål då jag har sämre koll på det segement han är intresserad av (SUV) än vad jag själv kör (MG4).

Följande bilar gillade han:

  • Skoda Enyaq

  • Nissan Ariya

  • Kia EV6

  • Ford Mustang Mach-E

Följande avfärdade han:

  • Audi Q4

  • Volkswagen ID.4

  • Hyundai Ioniq 5

  • Hyundai Kona

  • Volvo

  • Mercedes

  • Kia Niro EV

  • Kia EV9

  • BMW iX1

Krav:

  • Pris max 700 000

  • SUV eller SUV-liknande

  • Ej kinesisk

Plus:

  • Dragkrok

  • Många finesser

  • Bra snabbladdning

Förslag på bilar som passar kriterierna ovan som jag har missat? Åsikter om vilka som är bra/dåliga?

Från den accepterade listan skulle jag förorda bara två modeller:

Första är ganska given med Kia EV6. Det är den bilen som bäst svarar mot rimliga aktuella krav på en elbil. Ruttplanering (ja, den har uppdaterats), förkonditionering, smart paketering med generösa kupéutrymmen och faktiskt snabb snabbladdning. Batteriet verkar också hålla väldigt bra, om man tittar på Carlas begagnade EV6: ors batteritester (Aviloo).

Den andra är den nya Enyaqen, eller åtminstone den med nya hårdvaran/mjukvaran som ger tillgång till förkonditionering, någorlunda snabb laddning året runt och en mer energieffektiv drivlina.

Permalänk
Medlem

Sitter nu och kollar på ny bil, kör idag en ID4 som personalbil och har 2500mil om året. Betalar ca 5700kr/månaden. Fick möjlighet att förlänga bilen för samma peng, kollade på vad en tesla model Y SR kostar och det är närmare 7000kr/månaden.
Sitter dock och överväger att skaffa mig en plug-in-hybrid privat istället, tråkiga med begagnatmarknaden är att den är så sjukt värderad och jag vill nog inte köpa mig en elbil privat.

Vad tycker ni? Ska man förlänga ID4an och hoppas att begagnadmarknaden avtar eller skaffa bil privat? Känns som att företagsbilar har blivit så sjukt dyra att leasa idag.

Permalänk
Relik 📜

Någon som har erfarenhet av Honda e:Ny1? Den blev väl rätt sågad vid lansering, mest i förhållande alternativ med ungefär samma prislapp.

Nu är den nere på ~280K ny för "Elegance" och ~300K ny för "Advance". Ser jag på specifikationerna är det lite intressant - är inte supernöjd med ID.3:an, och skulle gärna testa något annat. Blir inte enormt mellan om jag ser till beg-priserna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta till en beg ID3 med ca 5k mil bakom sig. Nån som har erfarenhet av dessa?
Nåt man ska akta sig för/ha koll på osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Någon som har erfarenhet av Honda e:Ny1? Den blev väl rätt sågad vid lansering, mest i förhållande alternativ med ungefär samma prislapp.

Nu är den nere på ~280K ny för "Elegance" och ~300K ny för "Advance". Ser jag på specifikationerna är det lite intressant - är inte supernöjd med ID.3:an, och skulle gärna testa något annat. Blir inte enormt mellan om jag ser till beg-priserna.

Var ser du dessa priserna för Hondan?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Trackmaster:

Var ser du dessa priserna för Hondan?

Här: https://konfigurator.mobile.no/honda/e%3ANy1

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jävlar så mycket billigare än i Sverige 🙃 tokfin bil för dom pengarna!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av NisseG91:

Jävlar så mycket billigare än i Sverige 🙃 tokfin bil för dom pengarna!

Ska i alla fall komma iväg och provköra efter helgen. Är ju lite på minussidan - ingen värmepump, låg markfrigång, lite litet bagage, ingen möjlighet till dragkrok... Men framför allt verkar det vara just priset många studsat på innan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jävlar så mycket billigare än i Sverige 🙃 tokfin bil för dom pengarna!

Elbilar är momsbefriade i Norge
Så priserna är ca 25% högre här än i Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ska i alla fall komma iväg och provköra efter helgen. Är ju lite på minussidan - ingen värmepump, låg markfrigång, lite litet bagage, ingen möjlighet till dragkrok... Men framför allt verkar det vara just priset många studsat på innan.

Det är nog priset som varit absolut största plumpen i protokollet för den, men sedan är det ju knappast en rolig eller häftig bil... Men för det priset är det nog just en bra _bil_...

Vad är du mest missnöjd med på ID3:an? Jag kommer högst troligt inte byta till en annan VW när jag ska byta ut ID4:an i december, men det det har mest med VWs usla service och sedan hur de hanterat uppgraderingarna. Men kanske är lika uselt i Norge?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Lilla Tiger:

Elbilar är momsbefriade i Norge
Så priserna är ca 25% högre här än i Norge.

Ja, så är det. Upp till 500K NOK är det momsfritt, över 500K NOK är det 25 % på överskjutande summa.
https://elbil.no/elbil-fordeler/null-avgift-for-elbil/

Skrivet av Henrico:

Det är nog priset som varit absolut största plumpen i protokollet för den, men sedan är det ju knappast en rolig eller häftig bil... Men för det priset är det nog just en bra _bil_...

Vad är du mest missnöjd med på ID3:an? Jag kommer högst troligt inte byta till en annan VW när jag ska byta ut ID4:an i december, men det det har mest med VWs usla service och sedan hur de hanterat uppgraderingarna. Men kanske är lika uselt i Norge?

Det är inget enormt avgörande, mer en ganska lång lista över "meh". Min direkta jämförelse är den Kia e-Niro vi hade i Sverige precis innan, där jag på rak arm inte kommer på många punkter där jag tycker ID.3:an är bättre.

Mjukvaran i ID.3:an, tycker efter snart ett år fortsatt den är ologisk och på tok för mycket hoppande i menyer. Touchknappar till allt, flera utan belysning. Touchknapparna på ratten för justering av farthållare etc. Dålig uppvärmning av frontrutan. Dålig navigation (räddas av Android Auto). Återkommande problem med snabbladdning/inkompabilitet med snabbladdare. "Orolig" på vintervägar, upplevde e-Niron som tryggare att köra. I allmänhet mer "orolig" på vägen vid långkörning, upplevde e-Nirons förarassistans/filhållare etc som bättre intrimmad. Halvtrist app, Kia:s hade fler funktioner och var mer stabil. Dålig sikt framåt, trots stor frontruta sitter A-stolparna och täcker på ett sätt jag ännu tycker är obehagligt.

The list goes on. Som sagt, inget i sig avgörande - men efter snart ett år trivs jag helt enkelt inte med bilen, och det känns som ett betyg i sig. Nu är väl inget i (pris)klassen perfekt, så gäller att välja sitt gift.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mjukvaran i ID.3:an, tycker efter snart ett år fortsatt den är ologisk och på tok för mycket hoppande i menyer. Touchknappar till allt, flera utan belysning. Touchknapparna på ratten för justering av farthållare etc. Dålig uppvärmning av frontrutan. Dålig navigation (räddas av Android Auto). Återkommande problem med snabbladdning/inkompabilitet med snabbladdare. "Orolig" på vintervägar, upplevde e-Niron som tryggare att köra. I allmänhet mer "orolig" på vägen vid långkörning, upplevde e-Nirons förarassistans/filhållare etc som bättre intrimmad. Halvtrist app, Kia:s hade fler funktioner och var mer stabil. Dålig sikt framåt, trots stor frontruta sitter A-stolparna och täcker på ett sätt jag ännu tycker är obehagligt.

Efter att ha haft hyrbil UTAN stora assistanspaketet förstår jag precis vad du menar.. GTX:en har inte problemen med instabilitet dock tack vare 4wd, hyrbilen jag var däremot en 2wd och jag förstår precis vad du menar. Även om den hade dubbdäck så var den enormt sladdrig.

Touchknapparna på ratten har jag helt vant mig med, men det där med icke-belysta knappar för AC/värme är ju tokdumt.. Men utan Android Auto så hade man ju verkligen tyckte det var kasst. Jag säger lite som min fru, bilen känns rätt "gammal" efter bara två år.

Däremot tycker jag väl inte Kia direkt känns bättre.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ska i alla fall komma iväg och provköra efter helgen. Är ju lite på minussidan - ingen värmepump, låg markfrigång, lite litet bagage, ingen möjlighet till dragkrok... Men framför allt verkar det vara just priset många studsat på innan.

Du har inte kollat på Renault Scenic E-tech?
Den har ju blivit årets bil och fått en del lovord på olika ställe, visserligen lite dyrare än Hondan men kanske värd pengarna?
https://renault.no/elbil/scenic-e-tech-electric
https://alltomelbil.se/nya-elbilen-renault-scenic-ar-arets-bi...
https://www.elbil24.no/nyheter/renault-scenic-er-priset/80949...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Henrico:

Efter att ha haft hyrbil UTAN stora assistanspaketet förstår jag precis vad du menar.. GTX:en har inte problemen med instabilitet dock tack vare 4wd, hyrbilen jag var däremot en 2wd och jag förstår precis vad du menar. Även om den hade dubbdäck så var den enormt sladdrig.

Touchknapparna på ratten har jag helt vant mig med, men det där med icke-belysta knappar för AC/värme är ju tokdumt.. Men utan Android Auto så hade man ju verkligen tyckte det var kasst. Jag säger lite som min fru, bilen känns rätt "gammal" efter bara två år.

Däremot tycker jag väl inte Kia direkt känns bättre.

Jag tycker Kia:n var en en bättre bil - absolut inte "modernare" eller vad man ska säga, snarast tvärt om. Den gjorde dock - för mig - grundläggande bilfunktioner bättre, trevligare att köra i vardagen helt enkelt. Men smaksak också, såklart!

Skrivet av MacAllan:

Du har inte kollat på Renault Scenic E-tech?
Den har ju blivit årets bil och fått en del lovord på olika ställe, visserligen lite dyrare än Hondan men kanske värd pengarna?
https://renault.no/elbil/scenic-e-tech-electric
https://alltomelbil.se/nya-elbilen-renault-scenic-ar-arets-bi...
https://www.elbil24.no/nyheter/renault-scenic-er-priset/80949...

Ja, intressant också! Men det är ju lite slippery slope, lägger jag på ~50-60K till upp dit finns plötsligt en rad andra alternativ för ungefär samma pris - speciellt begagnat. Till exempel nya e-2008, en bil jag faktiskt gillade (gamla varianten) men som föll en del på range vilket blivit "ok" i facelift.

Är som sagt inget avgörande eller akut med ID.3:an, utan kan gott köra vidare med den tills "rätt" deal dyker upp. Med Hondan nu är det mest att jag teoretiskt kommer undan med en bit under 100K mellan - är det värt? Oklart!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tycker Kia:n var en en bättre bil - absolut inte "modernare" eller vad man ska säga, snarast tvärt om. Den gjorde dock - för mig - grundläggande bilfunktioner bättre, trevligare att köra i vardagen helt enkelt. Men smaksak också, såklart!

Håller helt med dig där, och har ledsnat på att höra om värdelösa touchknappar i VAG-bilarna. Det är ju något som Kia och Hyundai aldrig haft problem med iaf då de alltid haft riktiga knappar.

För att hålla mig on-topic så är jag också sjukt intresserad av Scenic. Dock verkar den sakna en funktion som kanske inte är så viktig för andra, men en dealbreaker numera för mig: Kia har ju fjärrstyrning av bilen via nyckeln.

Alltså jag kan inte lovprisa detta nog. Vi har ett parkeringsgarage på jobbet med 40-talet platser till en arbetsplats i storstockholm med c:a 300 pers. Av dessa 40-talet platser så har de klämt in 3 platser mellan 2 betongväggar, där det borde varit 2 familjeplatser eller liknande. Vet inte hur många gånger jag kommit till jobbet. Alla platser är upptagna utom en stackars plats där jag får plats med bilen men isf inte kan ta mig ut genom annat än bakluckan. Men nu

  1. radar jag upp bilen

  2. kör fram den precis till innan förardörren blir blockerad

  3. stänger av bilen

  4. hoppar ut

  5. startar bilen med nyckeln och kör in den resten av vägen

Funkar både frammåt och bakåt. Mycket bra för mig, och mindre bra för den som står bredvid (har jag blockerat in dem så brukar jag skicka ut ett mail, och nu vet jag ju oftast vem som har vilken bil så jag kan säga till dem).

Det där borde finnas som tillval på alla bilar tycker jag. Vet att andra märken har det. Främst BMW men det är ju också en annan prisklass än KIA.

Nån som vet vilka andra märken har denna funktion? Alltså INTE autoparkering där man sitter kvar i bilen för då kan jag parkera själv. Tesla har eller hade väl någon summon-funktion, men funkar den eller är det något de stängt av igen? Vet att vi har gott om Teslaförare på jobbet, men aldrig sett någon annan använda funktionen.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Relik 📜

Bara för vi pratade Scenic har jag börjat se på Megane också...

Men, förstår inte riktigt beg-priserna på den. En ny med Techno-nivå kostar 380K, beg ligger samma runt 350K för 2022:a runt 30000 km. It makes no sense! Gissar att nypriset sänkts precis, och att begagnat inte hunnit med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bara för vi pratade Scenic har jag börjat se på Megane också...

Men, förstår inte riktigt beg-priserna på den. En ny med Techno-nivå kostar 380K, beg ligger samma runt 350K för 2022:a runt 30000 km. It makes no sense! Gissar att nypriset sänkts precis, och att begagnat inte hunnit med.

Japp, sänktes för en stund sen med ganska många tusenlappar i Sverige, hur det ser ut i Norge vet jag inte. Annars är Megane en väldigt trevlig bil jag varmt kan rekommendera istället för en ID.3, det är natt och dag, något sämre baksäte dock.

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Chippen2188:

Japp, sänktes för en stund sen med ganska många tusenlappar i Sverige, hur det ser ut i Norge vet jag inte. Annars är Megane en väldigt trevlig bil jag varmt kan rekommendera istället för en ID.3, det är natt och dag, något sämre baksäte dock.

Ska provköra en sådan också! Vi kan bli av med bakåtvända barnstolen nu, så timingen med mindre baksäte är ingen katastrof i så fall.

Tror helt ärligt det mesta hänger på vad jag kan få i inbyte för ID.3:an. Är inte sugen på att lägga mer än absolut max ~100K mellan just nu - då kan jag lika gärna vänta och se vad som dyker upp under sommaren och hösten. Överordnade målet är nog att få ID.3:an bytt innan nästa vinter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Någon som har en Kia EV9? Är man så fall fortfarande nöjd med valet?
Ska beställa ny bil och det lutar åt EV9 då jag behöver 7-sits. Även testat ID Buzz men tyckte den var alltför plastig och högljudd i kupen. Har kört Polestar nu i 3 år och är nöjd elbil. Testade XC90 och Sorento men tror jag hade blivit missnöjd med att gå tillbaka till Phev.

Tesla Model X, Mercedes EQV är för dyra. Testade även Mercedes EQB men den är för liten.
Sen finns det väl inga andra alternativ för 7 sits elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ska provköra en sådan också! Vi kan bli av med bakåtvända barnstolen nu, så timingen med mindre baksäte är ingen katastrof i så fall.

Tror helt ärligt det mesta hänger på vad jag kan få i inbyte för ID.3:an. Är inte sugen på att lägga mer än absolut max ~100K mellan just nu - då kan jag lika gärna vänta och se vad som dyker upp under sommaren och hösten. Överordnade målet är nog att få ID.3:an bytt innan nästa vinter.

Körde du inte E-Niro innan? När blev det ID3?

Jag har knappt 1 år kvar på min E-Niro och är fortfarande galet nöjd med den, nästan så man ska försöka förlänga leaseingen 1 år till.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av atego:

Körde du inte E-Niro innan? När blev det ID3?

Jag har knappt 1 år kvar på min E-Niro och är fortfarande galet nöjd med den, nästan så man ska försöka förlänga leaseingen 1 år till.

Jodå, körde e-Niro fram till sommaren 2023. Blev byte till ID.3 eftersom jag flyttade till Norge, och inte kunde "ta med" leasingen. Här skiljde det över 100K i beg-pris mellan ID.3 och motsvarande e-Niro sett till årsmodell, miltal etc - så jag tyckte inte det var värt, och där står jag nog kvar fortsatt. Trots att jag inte är helt nöjd med ID.3:an.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Denna bilen blev jag genast intresserad utav, synd bara att den är kina exklusiv just nu iallafall (och troligtvis en bra tid framöver om den överhuvudtaget dyker upp till europa). Tycks nog vara en mer seriös satsning (liknar ju lite lustigt en Porsche till utseendet).

Första elbilen som verkligen tickar alla mina önskemål:
- FYSISKA KNAPPAR! (t.o.m. valfria går att montera till eller bort)
- Lågt pris (dock priset är ju annorlunda i Kina där konkurrensen är väldigt stor men den kan iallafall se som väldigt rimligt prissatt)
- Lång Räckvidd
- Bra prestanda
- Bra köregenskaper
- Snygg både in- och utvärdes (tycker mera om inredningen som är helt i min smak men speciellt baksidan är också riktigt snygg)
- Bästa telefonintegrationen hittills? Tycks ju i princip va som om man speglar telefonen till skärmen som en skild app som du kan flytta om och förstora enligt smak och tycke)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Denna bilen blev jag genast intresserad utav, synd bara att den är kina exklusiv just nu iallafall (och troligtvis en bra tid framöver om den överhuvudtaget dyker upp till europa). Tycks nog vara en mer seriös satsning (liknar ju lite lustigt en Porsche till utseendet).

Första elbilen som verkligen tickar alla mina önskemål:
- FYSISKA KNAPPAR! (t.o.m. valfria går att montera till eller bort)
- Lågt pris (dock priset är ju annorlunda i Kina där konkurrensen är väldigt stor men den kan iallafall se som väldigt rimligt prissatt)
- Lång Räckvidd
- Bra prestanda
- Bra köregenskaper
- Snygg både in- och utvärdes (tycker mera om inredningen som är helt i min smak men speciellt baksidan är också riktigt snygg)
- Bästa telefonintegrationen hittills? Tycks ju i princip va som om man speglar telefonen till skärmen som en skild app som du kan flytta om och förstora enligt smak och tycke)

https://www.youtube.com/watch?v=xxwym-V_OYE

Behöver nog mogna lite till
https://alltomelbil.se/tuff-start-for-xiaomis-nya-elbil-krasc...

Permalänk
Medlem

Nå kineserna får va betatestare, kanske de släpper uppdateringar i samma takt som med telefonerna. Kommer i varje fall hålla öga på denna, tickar typ 90% vad jag letar efter, andra alternativ får man kompromissa betydligt mer med för min smak.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nå kineserna får va betatestare, kanske de släpper uppdateringar i samma takt som med telefonerna. Kommer i varje fall hålla öga på denna, tickar typ 90% vad jag letar efter, andra alternativ får man kompromissa betydligt mer med för min smak.

Många av dom kinesiska bilarna både ser bra ut (interiört/exteriört) och verkar bra på papperet, men i verkligheten dyker det upp många saker som man inte räknat med.
Personligen har väldigt svårt att se mig köpa en kinesisk bil som det är nu.