Köpte fyndvara från Netonnet, de säljer till annan kund och berättar ej

Permalänk
Medlem

Köpte fyndvara från Netonnet, de säljer till annan kund och berättar ej

Tjena!

Förra veckan i onsdags köpte jag en 7800 XT som fyndvara på Netonnet. Ger en timeline av vad som har skett: Köper produkt, får ordernr på sidan och pengar dras från kontot. Får ingen orderbekräftelse så skriver i deras chatt dagen efter, de bekräftar ordern och skickar det till mig manuellt. Dagen efter det har varan fortfarande inte skickats, tycker det är konstigt så skriver till dem igen. Får svar från arbetaren i chatten att fyndvaran är ut ur lager och att jag får min när de får in en liknande vara som fyndvara... jag är förvirrad, hur kan en fyndvara vara ut ur lager när det är en enskild produkt?

Jag ringer dem istället och får prata med en uppenbarligen mer kompetent och engagerad arbetare. Denna arbetaren håller med om att det är konstigt, säger att han ska investigera med butik men misstänker att de sålde den i butik till annan kund samtidigt som jag beställde den. Jag frågar men vad händer i detta fallet och han påstår att jag kan få samma vara fast från vanliga sortimentet som kompensation. Han skulle maila tillbaka samma dag men gjorde aldrig det.

Väntar över helgen/påsk och ringer igen idag, får faktiskt prata med samma person som var i chatten från första början. Han berättar igen att jag får antingen avbeställa eller vänta tills en likadan vara kommer in som fyndvara vilket kan ta hur lång tid som helst? Han säger även att en kompensation inte är möjlig, efter att jag har sagt att hans kollega har sagt att det är rimligt.

Jag har inte varit med om detta innan men tycker det är super orimligt. För det första beställer jag en produkt, de tar flera tusen från mitt konto och säljer produkten till annan kund. Utöver detta meddelar de inte mig något om att det har blivit ett fel, utan jag får reda på det för att min magkänsla är att något är fel och jag kontaktar dem. Ena arbetaren säger att jag kan få kompensation, medan en annan arbetare säger att jag måste vänta (obestämd tid förresten) på att samma kommer in som fyndvara igen?

Jag bad om att få prata med samma person som var öppen om kompensation, så nu väntar jag på att han ringer tillbaka, om han ens gör det.

Jag vill inte avbeställa, jag vill gärna ha produkten jag köpte för 1 vecka sen. På min orderbekräftelse står det att den skulle levereras inom 3-4 dagar. Men jag är inte expert inom detta området, är det rimligt att jag kräver samma produkt fast från vanliga sortimentet? Jag har fått vänta längre än vanligt utan att Netonnet tagit ordentliga åtgärder efter att de sålt min beställning till annan kund, jag har fått ta eget initiativ för att ens få reda på detta. Dessutom, har i alla fall en arbetare sagt att det är en rimlig kompensation, men sen hävdar kollegan att det inte är möjligt?

Permalänk
Medlem

Det hela låter stökigt och som att NoN inte har en vettig process för fyndvaror.

Att de säljer en fyndvara fysiskt trots att du lagt beställningen online på samma objekt vittnar om att deras rutiner brister. Det är dock uppenbart att du inte kommer få din vara då den har sålts redan, så du får nog gott finna dig i att avboka beställningen och få tillbaka pengarna. Jag menar, produkten finns inte längre i deras ägo så det är ju fysiskt omöjligt att sälja den.

Kolla om NoN har en kundombudsman eller liknanade, be även att få kontaktuppgifter till en chef eller någon med ansvar för försäljningen online. Enskilda medarbetare har tyvärr inte alltid mandat att ge dig kompensation och då krävs det allt som oftast att man tar det med någon som har det.

Sen kanske det är på sin plats att lämna ett omdöme på t ex Prisjakt eller Pricerunner om händelsen så att andra köpare är medvetna om bristen i deras rutiner.

Varmt lycka till!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Vill du vara jobbig borde du kunna begära ut kopia av det inspelade samtalet. (ifall det spelades in).
Men annars brukar det oftast stå i villkoren "reservation för slutförsäljning" osv.

Dåligt hanterat men nu får du ändå tänka på att 3-4 dagar räknas med arbetsdagar. Dvs fredag till måndag nu var helgdagar. De räknas inte. Så beroende på när du beställde så kan det vara intressant att veta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Det hela låter stökigt och som att NoN inte har en vettig process för fyndvaror.

Att de säljer en fyndvara fysiskt trots att du lagt beställningen online på samma objekt vittnar om att deras rutiner brister. Det är dock uppenbart att du inte kommer få din vara då den har sålts redan, så du får nog gott finna dig i att avboka beställningen och få tillbaka pengarna. Jag menar, produkten finns inte längre i deras ägo så det är ju fysiskt omöjligt att sälja den.

Kolla om NoN har en kundombudsman eller liknanade, be även att få kontaktuppgifter till en chef eller någon med ansvar för försäljningen online. Enskilda medarbetare har tyvärr inte alltid mandat att ge dig kompensation och då krävs det allt som oftast att man tar det med någon som har det.

Sen kanske det är på sin plats att lämna ett omdöme på t ex Prisjakt eller Pricerunner om händelsen så att andra köpare är medvetna om bristen i deras rutiner.

Varmt lycka till!

Tack för tipset, ska kika på det. Produkten finns i lager i vanliga sortimentet, och enligt ena arbetaren så kunde de skicka från det sortimentet till mig istället men behövde kika på vad som hade hänt först. Tyvärr hörde han aldrig av sig via mail 😅

Permalänk
Medlem

Du kan alltid försöka be om att få något som plåster på såren men det är inte helt säkert att det alltid går att lösa med dem. Oavsett vad så är det extremt klumpigt av Netonnet må jag då säga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Fick aldrig samtal tillbaka så jag ringde igen och tog denna gången upp konsumentverket, tydligen är ett orderbekräftelse bindande. Fick en jättesnäll person på telefonen som faktiskt gjorde sitt jobb istället för att vifta bort mig. Personen kontaktade en kollega vars ansvarsområde var detta och sen kom tillbaka till mig. Jag ska få samma kort fast från vanliga sortimentet. Jag tycker dock att det är lite synd att det inte finns protokoll för dessa incidenter och att man som kund måste vara kunnig och underbygga argument för att få en rimlig kompensation när en butik gör bort sig. En enstaka kund måste bråka med ett företag med miljoner i omsättning för att få produkten man redan har betalat för 😂

Mitt tips ifall ni hamnar i liknande sits, tveka inte på att kontakta konsumentverket där ni befinner er eller läsa på deras hemsida.

Tack för er hjälp, jag hoppas att vi har alla lärt oss något från detta 😅

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2813966/ar-en-o...

Permalänk
Medlem

Nu har ju ett avtal ingåtts (tolkar jag det som då du erhållit en beställningsbekräftelse), och avtal kan inte brytas hur som helst. Vad man kan kräva när man köpt en fyndvara som inte längre kan levereras beror lite på varför varan säljs som fyndvara. Är det för att den saknar originalförpackning, manualen saknas, den bär minimala spår av användning eller något i den stilen, så skulle jag säga att det är irrelevanta detaljer som inte förhindrar att du som köpare kan kräva att ett likvärdigt grafikkort (till dess funktion) ska levereras istället, inom skälig tid (alltså inte att vänta en odefinierad tid tills att de kanske får in en liknande fyndvara igen).

Om däremot fyndvaru-stämpeln beror på en allvarlig defekt, exempelvis att något på kortet är trasigt (men kanske att du som köpare känner att du kan laga det, eller använda detta som reservdel för något annat, etc.), eller något i den stilen, så kan man inte riktigt kräva ett nytt kort, utan denna "allvarliga" defekt, för det hade varit orimligt. Men de flesta varor som säljs som fyndvaror gör ju det till följd av kosmetiska eller andra icke-funktionsrelaterade defekter. Så generellt skulle jag absolut säga att man kan kräva ett likvärdigt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu har ju ett avtal ingåtts (tolkar jag det som då du erhållit en beställningsbekräftelse), och avtal kan inte brytas hur som helst. Vad man kan kräva när man köpt en fyndvara som inte längre kan levereras beror lite på varför varan säljs som fyndvara. Är det för att den saknar originalförpackning, manualen saknas, den bär minimala spår av användning eller något i den stilen, så skulle jag säga att det är irrelevanta detaljer som inte förhindrar att du som köpare kan kräva att ett likvärdigt grafikkort (till dess funktion) ska levereras istället, inom skälig tid (alltså inte att vänta en odefinierad tid tills att de kanske får in en liknande fyndvara igen).

Om däremot fyndvaru-stämpeln beror på en allvarlig defekt, exempelvis att något på kortet är trasigt (men kanske att du som köpare känner att du kan laga det, eller använda detta som reservdel för något annat, etc.), eller något i den stilen, så kan man inte riktigt kräva ett nytt kort, utan denna "allvarliga" defekt, för det hade varit orimligt. Men de flesta varor som säljs som fyndvaror gör ju det till följd av kosmetiska eller andra icke-funktionsrelaterade defekter. Så generellt skulle jag absolut säga att man kan kräva ett likvärdigt kort.

Jag har faktiskt ingen aning om just det kortet. Jag såg ingen beskrivning på fyndvaran, det verkar som att Netonnet inte beskriver deras fyndvaror utöver en generell anmärkning om vad fyndvaror är och att de går igenom kvalitetskontroll. Däremot gäller garanti för deras fyndvaror så jag chansade på kortet hur som helst. Jag vet däremot att Webhallen gör detta, de har olika klasser som de sätter sina fyndvaror i med en beskrivning av vad som gäller för varje klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Jag har faktiskt ingen aning om just det kortet. Jag såg ingen beskrivning på fyndvaran, det verkar som att Netonnet inte beskriver deras fyndvaror utöver en generell anmärkning om vad fyndvaror är och att de går igenom kvalitetskontroll. Däremot gäller garanti för deras fyndvaror så jag chansade på kortet hur som helst. Jag vet däremot att Webhallen gör detta, de har olika klasser som de sätter sina fyndvaror i med en beskrivning av vad som gäller för varje klass.

Nej, då innebär det ju att fyndvarorna inte har några funktionsnedsättningar eller dylikt, utan egentliga bara minimala kosmetiska fel eller avsaknad/trasig originalförpackning. Så jag skulle då säga att man 100% har rätt till en likvärdig vara (även om det endast finns "nya" i lager). Finns ingen likvärdig vara i lager kan man ha rätt till skadestånd för täckningsköp hos en annan återförsäljare (precis som vid alla andra köp).

Citat:

Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats. Fyndvaror säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor. En fyndvara kan ha skadad originalförpackning eller sakna delar av originalförpackningen.