Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ni får i princip det bästa som finns i spelprestanda idag med goda uppgraderingsmöjligheter där det är möjligt. Bäst bang for the buck är subjektivt i den här prisklassen. Man kan snåla in på chassi och psu och annat och spara några kronor men då får man kanske inte riktigt lika bra grejor. Ska man verkligen ha bäst bang for the buck så ska man nog ligga i en lägre prisklass generellt 😅

Ni kan absolut köpa Windows själva och installera. Dock verkar det kunna vara lite extra meck med att få in nätverksdrivrutiner med just detta moderkort enligt recensionerna på Inet (man kanske får ladda ner dem på en USB via en annan dator). Annars är det bästa stället att spara 1000+kr på bygget. Moderkortet är dock väldigt prisvärt för sina features så länge det är nedsatt.

Tusen tack! Jag tror han för enkelhetens skull lägger pengar på ett OS då han gärna bara vill att det ska funka direkt vid leverans (sämre tålamod än mig, så blev nedröstad när jag sa att vi ev måste ladda hem nätverks drivisar själva med 😅)

Är PSU’n Alastor Moody länkar till värt att uppgradera till? 😊

Skrivet av Alastor Moody:

Denna PSU är bara 250 kr dyrare men har 12 års garanti och är på 1 200 W.

https://www.inet.se/produkt/6905573/seasonic-vertex-gx-1200w

Hej @Alastor Moody
Tusen tack för din input det var ingen större slant på det stora hela att addera till bygget om det är en uppsida med 1200w istället på PSU’n.

Något annat i bygget du ser skulle kunna ändras även åt det billigare hållet om du anser hitta ett fullgott alternativ 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Tusen tack! Jag tror han för enkelhetens skull lägger pengar på ett OS då han gärna bara vill att det ska funka direkt vid leverans (sämre tålamod än mig, så blev nedröstad när jag sa att vi ev måste ladda hem nätverks drivisar själva med 😅)

Är PSU’n Alastor Moody länkar till värt att uppgradera till? 😊

Hej @Alastor Moody
Tusen tack för din input det var ingen större slant på det stora hela att addera till bygget om det är en uppsida med 1200w istället på PSU’n.

Något annat i bygget du ser skulle kunna ändras även åt det billigare hållet om du anser hitta ett fullgott alternativ 🙂

Den PSUn är ett fynd! Värd en uppgradering om det finns någon möjlighet att den används vidare med andra komponenter i framtiden eller om du tror att ni uppgraderar tex grafikkortet om några år och ger extra liv till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Denna PSU är bara 250 kr dyrare men har 12 års garanti och är på 1 200 W.

https://www.inet.se/produkt/6905573/seasonic-vertex-gx-1200w

Skrivet av SweDragon:

Den PSUn är ett fynd! Värd en uppgradering om det finns någon möjlighet att den används vidare med andra komponenter i framtiden eller om du tror att ni uppgraderar tex grafikkortet om några år och ger extra liv till datorn.

Tusen tack för all hjälp alla inblandade i tråden bror la precis sin order och vi ändrade i det sista till 1200w PSU’n istället det blev 200kr över budget men på det stora hela så känns det mycket bra!

Tusen tack allesammans ni är guld värda 🙏🏼🤩

Permalänk
Medlem

Köp ett 4080 nu och uppgradera till ett 5080 om ett år eller två. 22 tuss för ett grafikkort bara för att det är det bästa är helt vansinnigt. Låt honom inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Köp ett 4080 nu och uppgradera till ett 5080 om ett år eller två. 22 tuss för ett grafikkort bara för att det är det bästa är helt vansinnigt. Låt honom inte göra det.

Tack för input!
Tror du ett 5080 kommer landa billigare? Gissar att riktpriserna kommer ligga på motsvarande vad 4090 går för idag. Möjligt att han säljer sitt 4090 då och uppgraderar till 5080/90 när den tiden kommer

Permalänk
Medlem

@Sgtjohnson Man kan alltid vänta på nästa generation och få bättre value. Men om man vill köra spel på 4k idag och kunna använda RT så är 4090 outstanding och i vissa fall det enda som ger rimliga FPS. Är det bäst FPS per krona generellt? Absolut inte... men @MOJOLITO efterfrågade ett bygge med 4090 om möjligt i budgeten så jag antog att det fanns en önskan om att kunna pressa ut den bästa möjliga upplevelsen idag utan att gå över budget. Om 5080 kommer om 6 månader för halva priset med samma prestanda så är det kanske inte värt oavsett, men det vet vi inte idag. *Idag* kan ett 4090 absolut vara värt det i en burk med budget 30-40k. Särskilt om man inte vill bygga själv och förmodligen inte vill in och pilla och byta komponenter mer än absolut nödvändigt.