Snabbkoll: Har du testat portabel speldator?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du testat portabel speldator?

Portabla speldatorer som Steam Deck och Asus ROG Ally blir allt mer populära. Har du testat någon handhållen dator ännu?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kört med Steam deck Oled ett tag nu. Igår var första gången jag testade HDR i deep rock galactic.. och holy moly vilken upplevelse det var. Bara sett HDR på tveksamma IPS/VA-skärmar tidigare men det här var en annan sorts upplevelse. Kändes som att gå till något sorts Ultragrafik-läge i spelet.

Tydligen ska HDR inte vara så bra i deep rock heller, men alltså det kändes väldigt platt att inte spela med HDR aktiverat efteråt.

Enda nackdelen är att man måste höja screen brightness en del och det lyser upp för mycket av sovrummet när sambon ska sova bredvid

Permalänk
Medlem

Köpte en Rog Ally på Dreamhack i Jönköping förra året. Riktigt trevlig maskin, speciellt under semestern och när man bara vill spela lite från soffan. Jag är övertygad om att denna marknad bara kommer att växa, stora stationära datorer blir ersatta av mindre och snart lika kompetenta mindre maskiner. Ai och andra tekniker får dessa maskiner att kännas bra mer kraftfulla än vad de verkligen är.

Permalänk
Medlem

inte provat personligen, men kan ändå bilda uppfattning att de flesta verkar bra, om än rätt dyra fortfarande. (med "vettiga" specs).

räknas en quest 2..? haha

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Räknas en laptop i kategorin: Portabel speldator? Eller ska den vara handhållen som en GameBoy?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Räknas min Nintendo Switch?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Haft Steam Deck sedan den lanserades. helt fantastisk maskin än idag. Imponerande batteritid ifall man bara vet hur optimerar spel för det. Jag får 3h i Cyberpunk med den första LCD-modellen. 7.5-8.5h i 2D-spel/emulering. Det får andra likvärdiga maskiner att skämmas.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Snusfri

Hade en Game Gear i min ungdom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Villhöver en steam deck eller liknande men risken är stor att den kommer ligga och samla damm efter en vecka.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Steam Deck LCD, grym maskin där OLED lyckats vässa specsen. Hade önskat att den hade en smartare sleep-funktion (som windows) så att den gick ner i någon typ av hibernate-mode efter 24h. Ibland går det några dagar mellan spelsessionerna och har man lämnat enheten i sleep är batteriet tomt (~10% per 24 timmar).

Sleep-funktionen är dock det bästa med Steam Deck. Slänga sig i soffan/sängen och spela lite, sätt den i sleep när man ska göra nåt annat och återgå till spelandet senare utan laddtider och allt jobbigt.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Hedersmedlem

Steam decken fungerar strålande här sedan 1,5 år.
Kör igenom tiny tinas wonderland vilket funkar bra - men första spelet jag saknar mus/tangentbord på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köpte en ROG Ally (Z1 Extreme) när Power troligen felprissatte den till 5990 för en månad sen. Riktigt trevlig maskin som givit mig gaming åter efter att ha blivit relegerad till mobilen p.g.a. brist på egentid med tre barn, hus, djur och ja, livet. Ally över Deck p.g.a att jag har spel som är helt inkompatibla med Linux som jag spelar, som Genshin Impact och Honkai Star Rail. Båda två flyter fantastiskt på Allyn, Star Rail i silent läget men Genshin kräver Turbo. Får utan problem 4 timmar Star Rail utan laddare vilket är mer än jag rimligen kan få loss ändå. Sen är det inte alls störande att spela med sladden i heller, trots placeringen ovanpå, så batteritiden under Turbo är inget problem heller. Och det duger gott för att kunna ta med enheten när man hämtar dricka eller går på muggen så man kan maximera den lilla tid man får som närvarande pappa!

Kan inget annat än starkt rekommendera den. Skärmen är också fantastiskt bra och VRR kommer verkligen till sin rätt. Vill även slå ett slag för att köra Moonlight och streama spel från sin stationära dator. Testat Cyberpunk 2077 på det sättet och att kunna köra hög grafik med stadiga 100+ fps ger en upplevelse som, tack vare den skyhöga pixeldensiteten, känns vassare än 32" 1440p VA panelen jag sitter vid normalt vid datorn. Visst är det inte så att jag skulle kunna tänka mig att spela t.ex. CS, Valorant eller något annat tävlingsinriktat så men för handkontroll vänliga rollspel är det magiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Räknas en laptop i kategorin: Portabel speldator? Eller ska den vara handhållen som en GameBoy?

Tänkte precis kommentera detta. Vore tydligare om det stod "handhållen" i stället för portabel, men tror de får riktiga svar ändå eftersom det nämns exempel och illustreras med en Steam Deck.
Själv har jag en Legion Go som jag nästan bara använder dockad till TV. Den fick ersätta min mini-PC (NUC-klon) och funkar mycket bra till gaming i 1080p eftersom jag inte har några extrema krav på grafikinställningar. Mycket prestanda för pengarna jämfört med mini-PC som ju är en mycket mindre marknad.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Ja
Ayn Odin 2 för emulering
Nintendo switch med moonlight-switch för att strömma spel från PC.

Steam Deck LCD som såldes. Tungt åbäke med kass batteritid. Spenderades mer tid laddandes än spelandes imho.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Prövade brorsans Steam-deck för inte så länge sen men har inte spelat tillräckligt för att bilda en uppfattning om den!

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft något sånt om jag hade en soffa att slänga mig i som jag brukade göra med min Switch, men känns bara konstigt nu när jag bor i en liten studentlya där man som max är 5 meter från desktopen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har min gamla Game Boy och Nintendo switch det räcker. Skärmen är alldeles för lite på de Steam, Asus och de andra. Får tänka på synen. spelar hellre med en Desktop och stora skärmar 3st.

Permalänk
Medlem

Nu spelar jag inte allt på min Steam Deck men tillräckligt mycket för att motivera dess fortsatta innehav. Sugen på att lyxuppgradera till OLED-utgåvan men vill hellre se SD 2.0 innan det är dags.

Spel jag gärna vill spela på den fungerar inte tillräckligt bra med 1280x720(x800). Att gå upp till 1920x1080(x1200) bör kräva en något större display, ingen nackdel för mig egentligen, men det större problemet är att den drar mer av tillgänglig prestanda och framförallt på batteriet.

En handhållen spelkonsol är ändå en kombination av kompromisser och tycker ändå att Valve fick till det oväntat bra faktiskt. Men det kräver att spelet fungerar bra nog men också att man ska kunna se vad som föreställs. Mitt favoritexempel är Dave the Diver som verkar kräva 1920x1080 som lägst upplösning.

Rekommenderar alla att prova en. Billigaste Steam Decken är relativt gratis ändå, tycker man den lilla EMMC-lagringen är för liten går det att stoppa in ett SD-kort eller byta till en rymligare NVMe internt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Steam deck suverän maskin.
Ersatte Nintendo switch direkt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus ROG Ally , var lite snabb på avtryckare. Skulle har köpt Lenovos variant istället.

Har haft både Atari Lynx både den första och andra modellen. Atari lynx var för förre sin tid.

Permalänk
Medlem

Har en Steam deck LCD 512GB + 512GB extra SD.

Sjukt härligt att kunna ta spelandet på resa och i soffa. Alternativt går det via docka koppla upp till TV. Kör då med Picture in picture funktion på TV så får jag både TV och spel i samma bild.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har testat spela lite på en kompis Steam Deck. Riktigt trevlig maskin men inget jag skulle köpa då jag personligen inte har något bruk för en.

Permalänk
Medlem

Aldrig varit mycket för portabelt spelande. Stora skärmar och rejält ljud ska det vara.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om jag skulle vilja ha en och skulle gärna vilja testa.

Nu när jag fått ett barn till, nästan ett för mycket, så blir jag utkörd ur sovrummet när det är dags för nattning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Köpte en Rog Ally nyligen, väldigt trevligt komplement till en stationär när man ligger i soffan eller är på resande fot.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ja, Steam Deck, Steam Deck Oled, ROG Ally, och Lenovo Legion.
Steam Deck OLED är den personliga favoriten än så länge men diggar Lenovo Legion Go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ja, Steam Deck, Steam Deck Oled, ROG Ally, och Lenovo Legion.
Steam Deck OLED är den personliga favoriten än så länge men diggar Lenovo Legion Go.

Blir det en The Claw?

Gotta catch 'em all, Palworld! Eller hur det nu var...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har inte haft något behov ännu. Kanske i framtiden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Ja både Gameboy och en gammal Toshiba-häck med Pentium M 1.7 GHz och ett ATI X700 mobile.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anders190:

Blir det en The Claw?

Gotta catch 'em all, Palworld! Eller hur det nu var...

Får ligga på MSI så de skickar en till redaktionen. Är faktiskt väldigt nyfiken på hur en handhållen enhet signerad lag blå står sig mot övriga kombattanter.