Jättedyr lagning Acer, Letar efter en reparatör.

Permalänk
Medlem

Jättedyr lagning Acer, Letar efter en reparatör.

Hej,

Jag har en Acer Nitro 5 an517-41 den har fungerat som den skall tills en dag när jag satte mig vid den och öppnade mailen så blev det blue screen.

ok tänkte jag windows gjorde en repair och den funkade i ca 20 sekunder.
när den sen försökte starta kom den inte igenom reparationen av windows den stod i några timmar och försökte, jag stängde av den drog ur strömmen startade om, höll inne powerknappen i över 10 sekunder för att göra en resett ja alla saker man kan göra för att få den att starta.
Jag kommer in i bios utan problem och den sparar värden där men den vill inte boota.

Jag har försökt att ominstallera windows från en usb sticka, jag har även bytt hdd men den vill inte starta windows installationsprogram från usb stickan eller den andra hårdisken.

Så jag skickade in datorn till Acer reparation, de återkom med ett förslag på kostnaden för att laga datorn. 19 855kr.
Byte av moderkort.

Jag bad dem att skicka tillbaks den.

Har sett att det är en firma i UK som lagar moderkort men dessvärre bara inom UK.
Electronics Repair School heter youtube kanalen.
Hemsidan är www.sorinelectronics.com
Han använder en värmekamera och letar efter komponenter som det är fel på.

Så jag undrar om det är någon här i sverige som kan göra liknande reparationer?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk
Medlem

hemförsäkring?

Permalänk
Medlem

Hmm det var ett riktigt Leet svar.

Jag skall kolla detta direkt.
har inte ens funderat i de banorna.

Tackar!

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är den? Vilka specs?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med försäkringsbolaget och de sa att om det inte var yttre påverkan så kunde jag göra en reklamation inom 3 år.

22/11/2021
https://www.komplett.se/product/1179452?noredirect=true#

När jag pratade med komplett så frågade jag om det var någon garanti på datorn men de svarade då at det var det inte.
de pratade inte om att det gick att reklamera en defekt vara.

Jag hoppas att Komplett tar sitt ansvar för denna datorn utan massor av krångel.
Men jag får se om 1-2 arbetsdagar.

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk
Medlem

har Acer skruvat isär den för att felsöka den?

Permalänk
Medlem

I kostnadsförslaget från Acer, vad är felbeskrivningen? Det vore toppen om du kunde ordna en skärmdump eller foto på texten så det blir exakt vad som skrivits.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vovons:

Hej,

Jag har en Acer Nitro 5 an517-41 den har fungerat som den skall tills en dag när jag satte mig vid den och öppnade mailen så blev det blue screen.

ok tänkte jag windows gjorde en repair och den funkade i ca 20 sekunder.
när den sen försökte starta kom den inte igenom reparationen av windows den stod i några timmar och försökte, jag stängde av den drog ur strömmen startade om, höll inne powerknappen i över 10 sekunder för att göra en resett ja alla saker man kan göra för att få den att starta.
Jag kommer in i bios utan problem och den sparar värden där men den vill inte boota.

Jag har försökt att ominstallera windows från en usb sticka, jag har även bytt hdd men den vill inte starta windows installationsprogram från usb stickan eller den andra hårdisken.

Så jag skickade in datorn till Acer reparation, de återkom med ett förslag på kostnaden för att laga datorn. 19 855kr.
Byte av moderkort.

Jag bad dem att skicka tillbaks den.

Har sett att det är en firma i UK som lagar moderkort men dessvärre bara inom UK.
Electronics Repair School heter youtube kanalen.
Hemsidan är www.sorinelectronics.com
Han använder en värmekamera och letar efter komponenter som det är fel på.

Så jag undrar om det är någon här i sverige som kan göra liknande reparationer?

Tacksam för hjälp.

Tja, betalt kan dom ta.

Tråkigt med fastlödd cpu + gfx, då blir det dyrt.

Ny dator från webhallen: 14990:-
https://www.webhallen.com/se/product/363635-Acer-Nitro-5-AN51...

Nytt moderkort: 5925:-
https://www.aliexpress.com/i/1005005199542321.html

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet prova med annan hårddisk.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vovons:

När jag pratade med komplett så frågade jag om det var någon garanti på datorn men de svarade då at det var det inte.
de pratade inte om att det gick att reklamera en defekt vara.

Garantin och reklamationsrätten inom 3 år som ditt försäkringsbolag nämnde är två olika saker. Garanti är något tillverkaren ger, medan reklamationsrätten kommer från konsumentköplagen.

Skrivet från handlarens synvinkel:

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q