Testpilot: ASUS ROG Phone 8 Pro – mobilspelande har aldrig varit bättre

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: ASUS ROG Phone 8 Pro – mobilspelande har aldrig varit bättre

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar på mobilt spelande i toppklass, där hög uppdateringsfrekvens och klassledande prestanda är mantrat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför dubbla USB C portar? Är det för att kunna ladda samtidigt som man delar bilden på en skärm, använder en usb Ethernet adapter eller vad?

Spelande på mobilen kommer nog fortsätta bli mer populärt, jag tror dock inte de flesta medlemmar här på sweclockers förstår varför. Men det finns många orsaker som att folk pendlar mycket till skola och jobb och de vill kunna fördriva denna "restid/dötid" med något som gör den mindre tråkig.
När de väl är hemma så har de tusentals andra saker att göra än att sitta och spela vid datorn.

Permalänk
Medlem

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 verkar imponerande. Tampas med Apples A17.

Samsung kör väl också den i Galaxy S24?

För övrigt tycker jag du ska sätta fler ROG-klistermärke på din bärbara dator.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför dubbla USB C portar? Är det för att kunna ladda samtidigt som man delar bilden på en skärm, använder en usb Ethernet adapter eller vad?

För att kunna ladda när du spelar.

Har en rog phone 6 och är grymt nöjd. Håller med om de negativa, 8an närmar sig orsaken till att jag slutat titta på andra märken.
Att man kapat ner på ramen, stereohögalare och gjort hål i skärmen för kameran är stora negativa punkter för mig.
Hoppas den trenden är borta igen när det är dags för ny telefon om några år

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Mobilspelande kommer ALDRIG bli bra

Permalänk
Medlem

Åh nej...har de också hoppat på trenden att ha ett hål i skärmen. Make till nödlösning alltså, ser så förbannat krystat ut. Min ROG Phone 6 har tack och lov både en panna och haka och kan pga det ha högtalare riktade mot mig och inget jävla hål för kameran. Blir den lite större? Ja. Slipper jag ett fult hål i skärmen? Svar: Ja!

Var faktiskt dessa två faktorer som gjorde att det stod mellan en Sony och ROG Phone när jag bytte mobil för typ ett år sedan och eftersom jag haft två Sony redan täntke jag testa ngt nytt. Var tveksam över storleken men det var inga problem i praktiken. En polare gick med Sony och är lika nöjd han så det hade vart ett säkert kort också.

När man väl byter nästa gång får vi väl se vad som finns på marknaden. Men högtalare på framsidan och inte hål för kameran ligger ohotat på första plats som prio för mig. Nära dem ligger batteriet på tur. Resten blir generellt good enough för mig så ingen större prio efter det. Har inte mobilen för att spela, har den pga den uppfyller bäst mina önskemål bäst och på köpet får jag maxad prestanda vilket jag inte säger nej till.

Skrivet av BergEr:

Har en rog phone 6 och är grymt nöjd. Håller med om de negativa, 8an närmar sig orsaken till att jag slutat titta på andra märken.
Att man kapat ner på ramen, stereohögalare och gjort hål i skärmen för kameran är stora negativa punkter för mig.
Hoppas den trenden är borta igen när det är dags för ny telefon om några år

Håller med...är i exakt samma båt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Mobilspelande kommer ALDRIG bli bra

Jo om man kan nätta dit externa kontroller runt skärmen, då blir det mer som en vanlig handhållen enhet. Om all mjukvara och hårdvara är med på spåret som i denna telefon kan det nog bli bra.
problemet för mig är just touch knappar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

För att kunna ladda när du spelar.

Det räcker med en usb c port, vad har man i andra porten? Ethernet adapter, hdmi till tv, handkontroll eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det räcker med en usb c port, vad har man i andra porten? Ethernet adapter, hdmi till rv, handkontroll eller vad?

Din hand är där.

Prova håll en telefon i landskapsläge som folk gör när de spelar så kommer du se.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Din hand är där.

Prova håll en telefon i landskapsläge som folk gör när de spelar så kommer du se.

Tackar för förklaringen, då blir det vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Mobilspelande kommer ALDRIG bli bra

Detta!

Älskar min ROG phone, främst för att skärmen har hög uppdateringsfrekvens, och sedan för att den inte överhettar för minsta lilla man vill göra.

Men min Playstation Vita och gamla PSP är helt överlägsna för "gaming on the go", så att säga. Kontroller som man fäster på mobilen känns aldrig bra och är något extra man måste fippla med för att komma igång och spela. Sedan få behöver man även fippla runt när man spelat klart för att ta loss och stoppa undan handkontrollen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo om man kan nätta dit externa kontroller runt skärmen, då blir det mer som en vanlig handhållen enhet. Om all mjukvara och hårdvara är med på spåret som i denna telefon kan det nog bli bra.
problemet för mig är just touch knappar.

Nej mobilspelande är ett jävla påhitt 🤮🤮

Permalänk
Medlem

Det första jag gör i spel är att välja Battery saving mode o blir utan massa grafiskt lull o låser max fps ganska hårt. Skulle jag nog göra på den här enheten med

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 verkar imponerande. Tampas med Apples A17.

Ganska imponerande för att vara Snapdragon!

A17 är i runda slängar 20% snabbare i Single Core (Geekbench).

I GPU-prestanda ligger A17 på runt 27000 (Metal), men med energisparläget påslaget, så kanske Snapdragon kan komma ikapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Nej mobilspelande är ett jävla påhitt 🤮🤮

Ja som det ser ut nu Ja men det skulle kunna vara annorlunda.
Hade denna telefon kommed med löstagbara handkontroller hade den nog kunnat bli mer populär.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Klassledande prestanda

Vilken klass menas? Det var inte länge sen jag läste att A17 pro var vad man skulle ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Vilken klass menas? Det var inte länge sen jag läste att A17 pro var vad man skulle ha.

Det gäller fortfarande! Men för de som föredrar Android och räknar bort Apple, så är den klassledande!

Min iPhone 15 Pro med A17 som jämförelse:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/4380730

Tyvärr verkar Asus ha överdrivit prestandan i ASUS ROG Phone 8 Pro tidigare.

Kör mest Monster Hunter: Now och Dungeon Hunter 6 på min iPhone 15 Pro och märker ingen direkt skillnad mot min tidigare iPhone 12 mini. Dock så känns energisparläget som en större bromskloss på min 15 Pro.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför dubbla USB C portar? Är det för att kunna ladda samtidigt som man delar bilden på en skärm, använder en usb Ethernet adapter eller vad?

Det är dels för att kunna fästa saker som Aeroactive-kylaren eller liknande anordningar, och annars för att det är mycket trevligare att ha laddkabeln eller USB-C-anslutna hörlurar komma ut från "botten" av telefonen när man håller den i sidleds under spelande

Skrivet av star-affinity:

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 verkar imponerande. Tampas med Apples A17.

Samsung kör väl också den i Galaxy S24?

För övrigt tycker jag du ska sätta fler ROG-klistermärke på din bärbara dator.

SD 8 Gen 3 är väldigt imponerande, speciellt lyftet i grafiskt pretanda över Gen 2! När det kommer till Samsung's S24:or är det bara Ultran som får Snapdragon här i Europa, vanliga S24 och plus-derivatet får Exynos 2400.

Och gällande klisterlapparna.. Det började som ett skämt, sedan fick jag en bunt med fler klistemärken. Du ska se undersidan av datorn haha

Skrivet av Cerd Moyen:

Vilken klass menas? Det var inte länge sen jag läste att A17 pro var vad man skulle ha.

På Android-sidan finns det mig veterligen inte någon varken snabbare eller ljusstarkare telefon på marknaden idag. Återstår såklart att se i framtiden när fler SD 8 Gen 3-telefoner med Samsungs nya AMOLED-skärmar släpps, men tror inte många kommer att satsa på samma kylkapacitet som ASUS har gjort.

Hoppas det förtydligare användandet av begreppet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av person:

Mobilspelande kommer ALDRIG bli bra

Betvivlar det, spelarbasen finns många gånger om, speciellt i Asien

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Skärmdumpar från Honkai: Star Rail och på Kafka var allt jag behövde för att komma till slutsatsen om att testpiloten är 10/10. Bra jobbat @Yatagarasu!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det gäller fortfarande! Men för de som föredrar Android och räknar bort Apple, så är den klassledande!

Min iPhone 15 Pro med A17 som jämförelse:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/4380730

Tyvärr verkar Asus ha överdrivit prestandan i ASUS ROG Phone 8 Pro tidigare.

Kör mest Monster Hunter: Now och Dungeon Hunter 6 på min iPhone 15 Pro och märker ingen direkt skillnad mot min tidigare iPhone 12 mini. Dock så känns energisparläget som en större bromskloss på min 15 Pro.

8G3s GPU har väl visat sig vara bättre än A17:

https://www.youtube.com/watch?v=Oq6bsbZut-4

Var ju samma med A16 och 8G2 om du kollar hans gamla videos.

Edit: 12:08 här: https://www.youtube.com/watch?v=c1j5p4iNvRM&t=1080s

Permalänk
Medlem

Bra recension! Jag har ROG 5 just nu å e super nöjd! Det enda som inte är toppklass är kameran, den e klart godkänd men inte bäst på marknaden. Verkar vara lite liknande med åttan då, vilket e fair.

Får se om det bli en åtta eller om jag väntar på nian, men lär fortsätta med ROGen iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Betvivlar det, spelarbasen finns många gånger om, speciellt i Asien

Precis av massa värdelösa barn spel och spel med mikro transaktioner som de älskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

8G3s GPU har väl visat sig vara bättre än A17

Tack för länken! Verkar som att iPhone 15 Pro har stora problem med värmeutveckling i testet? Kan dock bero på en rumstemperatur på 30°C också.

Själv får jag även sämre benchmarks när min iPhone laddas.

Hoppas att kommande Nintendo Switch 2 får liknande prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för länken! Verkar som att iPhone 15 Pro har stora problem med värmeutveckling i testet? Kan dock bero på en rumstemperatur på 30°C också.

Själv får jag även sämre benchmarks när min iPhone laddas.

Hoppas att kommande Nintendo Switch 2 får liknande prestanda!

iPhone 15 Pro Max körd med 94% batteri.
Det enda Asus ROG Phone 8 vinner på är flertrådat, i grafikprestanda får ROG Phone 8 storstryk, så klassledande prestanda…Nja, inte riktigt, inte ens nära faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för länken! Verkar som att iPhone 15 Pro har stora problem med värmeutveckling i testet? Kan dock bero på en rumstemperatur på 30°C också.

Själv får jag även sämre benchmarks när min iPhone laddas.

Hoppas att kommande Nintendo Switch 2 får liknande prestanda!

Ja blir väldigt intressant nu när ARM, Qualcom och Mediatek kommer med starkare kärnor samt att integrerade GPUer har blivit så mycket bättre. Intressant att se vad Apple gör med A18 bionic/pro också, har inte direkt sett några leaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 verkar imponerande. Tampas med Apples A17.

Nej.
Det enda den tampas i är flertrådat CPU-test.
Resten får den storstryk i.

Den vid det här laget gamla A14 däremot tampas den med i grafikprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej.
Det enda den tampas i är flertrådat CPU-test.
Resten får den storstryk i.

Den vid det här laget gamla A14 däremot tampas den med i grafikprestanda.

Verkar ju inte vara så i några gamingresultat alls om du kollar lite videos här och där... "compute" säger ju inte direkt något om gaming.

Edit: vad geekbench compute testar: https://www.geekbench.com/doc/geekbench6-gpu-compute-workload...

Permalänk
Medlem

Skönt ändå att se att sådana kylare inte gör så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skönt ändå att se att sådana kylare inte gör så mycket

Kanske kylaren som är dålig?

Här är resultatet från min iPhone 15 Pro i rumstemperatur efter en promenad i 5°C:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/4519509

Nytt hastighetsrekord för mig