Vad gör ni oftast med gamla fungerande datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Vad gör ni oftast med gamla fungerande datorkomponenter?

Det är nog inte speciellt fördomsfullt att påstå att de flesta av oss på forumet rätt av och till uppgraderar vår hårdvara med nya komponenter.
Då kom jag att tänka på vad folk i regel gör med sina gamla datorer och komponenter.

Brukar ni i regel behålla dem för "sakens skull" eller kanske i reservsyfte?
Bygger ni en server av delarna?
Kanske skänker bort dem till nära och kära?
Säljer vidare?

Vad gör ni i regel med grejerna?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

En del sparar man så man har reserv i felsökningssyfte, när man har fått ihop en hög så brukar jag bygga ihop en dator och donera den till någon.

Senast blev det lillebrorsan som fick en uppgradering.

I framtiden lär sambons/ungens dator uppgraderas när han växer upp, var länge sedan man sålde någon komponent faktiskt.

Nu vid flytt tänkte jag lämna min gamla HTPC på återvinningscentralen på "använd mig igen" platsen.

Permalänk
Medlem

Säljer om det finns något värde. Annars går det till återvinningen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för något, har tre äldre 3770k system som två av barnen sitter på idag samt yngsta ska få till sin första dator, har ett AMD bulldozer system som rullar på finfint med truenas.
sen har jag även en del äldre system än så, intel i5 750, Phenom II x4 och liknande men dom ligger just nu och samlar dam i väntan på att få åka till tippen!
Samma med grafikkort, har två gtx 580, ett gtx 670, tror även vi har ett 960 som så småningom ska åka till tippen då dom är på tok för gamla för att använda till något vettigt. medans ungarna sitter på RX 580, RX 390X samt ett gtx 980 ti (har även ett RX 580 som yngsta ska få i sin första dator)

Visa signatur

here we go!