Att betala räkningar, Trustly ny tjänst?

Permalänk
Medlem

Att betala räkningar, Trustly ny tjänst?

Några fler som hört talas om tjänsten Trustly? Den är som paypal men den tillhör ett svenskt företag.

Tydligen kan man betala räkningar online med deras tjänst, om det är på alla slags företag vet jag inte, men de flesta lär väl fungera om det är via paypal?

Någon som testat deras tjänst? Läste om den nyligen på tradera.

Hur fungerar Trustly vs Swish till exempel?

Permalänk
Medlem

Det är inte en ny tjänst. Trustly grundades 2008 och finns i 33 länder..
https://www.trustly.com/sv-SE/om-oss

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Det är inte en ny tjänst, funnits några år.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hört att man kan betala räkningar online hos sin vanliga bank. Mina fordringsägare verkar i alla fall vara nöjda med den lösningen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Jag har hört att man kan betala räkningar online hos sin vanliga bank. Mina fordringsägare verkar i alla fall vara nöjda med den lösningen.

Mmm. Men bankerna tar väl en del betalt för den tjänsten också ;).
Jag har SEB som tar 660 spänn om året för att allt sådant ska funka. Då ingår visserligen debitkort också.

Jag ser gärna att utbudet av banktjänster breddas lite på den fronten så att det går att hitta billigare lösningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du kan gå in på Trustly och exempelvis välja att betala en random BG-avi.
Företaget du ska betala till måste vara anslutna till tjänsten och erbjuda Trustly som betalmetod.
Så har det i alla fall alltid varit innan, och jag ser inget på deras hemsida som tyder på något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Men bankerna tar väl en del betalt för den tjänsten också ;).
Jag har SEB som tar 660 spänn om året för att allt sådant ska funka. Då ingår visserligen debitkort också.

Jag ser gärna att utbudet av banktjänster breddas lite på den fronten så att det går att hitta billigare lösningar.

Jag betalar inte en spänn hos Skandia, räkningarna blir lika betalda ändå.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dockman:

Några fler som hört talas om tjänsten Trustly? Den är som paypal men den tillhör ett svenskt företag.

Tydligen kan man betala räkningar online med deras tjänst, om det är på alla slags företag vet jag inte, men de flesta lär väl fungera om det är via paypal?

Någon som testat deras tjänst? Läste om den nyligen på tradera.

Hur fungerar Trustly vs Swish till exempel?

Trustly får direkt tillgång till ditt bankkonto och plockar pengar ur det och ger till fodringsägaren (räkningsutställaren).
Trustly för köp på nätet och betala direkt har nog det sämsta köpskyddet. Mycket bättre att använda bankkort/kreditkort/faktura än trustly för sånt.

Jag använde endast Trustly för överföring mellan min bank och t ex Avanza. (Nu går det dock inte längre då LF inte har koppling).
Du kan inte använda Trustly utan att ha en bank och en tjänst som båda är anslutna till Trustly.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Jag betalar inte en spänn hos Skandia, räkningarna blir lika betalda ändå.

Bra grej! Har kollat på ett gäng banker - men inte dem. Ska kolla närmre om de tär läget att byta igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Betalo är det enda alternativet för privatpersoner att betala räkningar via kreditkortet såsom Amex etc:

https://www.betalo.com/priser/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Men bankerna tar väl en del betalt för den tjänsten också ;).
Jag har SEB som tar 660 spänn om året för att allt sådant ska funka. Då ingår visserligen debitkort också.

Jag ser gärna att utbudet av banktjänster breddas lite på den fronten så att det går att hitta billigare lösningar.

Det finns redan billigare lösningar: Har handelsbanken, alla onlinebanktjänster ingår i och med kortavgiften på ~300kr/år. Förstår inte varför folk envisas med SEB och Swedbank som tar extra betalt för allt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

Bra grej! Har kollat på ett gäng banker - men inte dem. Ska kolla närmre om de tär läget att byta igen.

Skandia är gratis och ser kalas ut. Värt att nämna är att ska man ha ett betalkort så kostar det 20 kr/mån. De har stängt ned sina kreditkort. Man kan inte ha gemensamma konton ihop med någon annan hos Skandia.

(Jag tittade på det i November).

Skrivet av dlq84:

Det finns redan billigare lösningar: Har handelsbanken, alla onlinebanktjänster ingår i och med kortavgiften på ~300kr/år

Men inte automatiska banktransaktioner, de kostar 10kr/per överföring. 🤦‍♂️

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Men bankerna tar väl en del betalt för den tjänsten också ;).
Jag har SEB som tar 660 spänn om året för att allt sådant ska funka. Då ingår visserligen debitkort också.

Jag ser gärna att utbudet av banktjänster breddas lite på den fronten så att det går att hitta billigare lösningar.

Skrivet av dlq84:

Det finns redan billigare lösningar: Har handelsbanken, alla onlinebanktjänster ingår i och med kortavgiften på ~300kr/år. Förstår inte varför folk envisas med SEB och Swedbank som tar extra betalt för allt.

Skandia tar inget alls och använder du inte deras bankkort så kostar det 0kr per år.
Om du sen tex använder Norwegian kortet istället för skandiakortet så får du cashback samtidigt som det kostar 0kr

Skandia blev också årets bank 2023.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skandia är gratis och ser kalas ut. Värt att nämna är att ska man ha ett betalkort så kostar det 20 kr/mån. De har stängt ned sina kreditkort. Man kan inte ha gemensamma konton ihop med någon annan hos Skandia.

(Jag tittade på det i November).
Men inte automatiska banktransaktioner, de kostar 10kr/per överföring. 🤦‍♂️

Thanks!
Ja delat konto är ett måste här. Det är därför jag bytte till en dyrare bank (vilket jag inte valt själv).
Och det behöver vara debitkort mot det delade kontot.

Men nu känner jag att jag håller på att norpa tråden här hehe.

Någon som använder trustly och kan berätta mer kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Det finns redan billigare lösningar: Har handelsbanken, alla onlinebanktjänster ingår i och med kortavgiften på ~300kr/år. Förstår inte varför folk envisas med SEB och Swedbank som tar extra betalt för allt.

Jag har SEB. Jag upplever inte att de tar extra betalt för något. Jag kollade precis på den årsvisa avgiftsredovisningen som bankerna måste göra från Januari 2023, och den enda gången under 2022 som jag betalat något utöver årsavgiften var vid ett kontantuttag utomlands utanför EU, som jag valde att göra på mitt debitkort för att undvika att betala ränta från dag 1 på mitt kreditkort (inte SEB) som förvisso har gratis* kontantuttag (* men tar ränta från första dagen).

Sättet jag använder SEB på är som huvudbank, men jag har många tjänster utanför. Jag använder dem som lönekonto, och jag har även ett mindre sparkonto där (ungefär en halv månadslön) ifall jag skulle akut skulle behöva göra en betalning eller ta ut kontanter samma dag. Räntan på sparkontot är relativt kass, men värdet är i att pengarna är åtkomliga snabbt, och det är ändå mer än vad man får på lönekontot. Sedan betalar jag räkningar, och har ett kreditkort (som jag nästan aldrig använder men inte kostar något extra), och ett debitkort knutet till ett tredje konto som alltid är tomt, så att jag måste överföra pengar till det manuellt innan jag kan använda det. (Man är i en bättre sits om någon skimmar/stjäl från ens kreditkort än hos debitkort.)

Utöver det har jag mina fonder, aktier, bolån, och pension från tidigare arbetsgivare hos Avanza. Jag har ett sparkonto med hög ränta och insättningsgatranti hos Nordiska Kreditmarknads­aktiebolaget. Jag har två gratis kreditkort från Morrow Bank och Bank Norwegian. Morrow är det jag använder mest för det är knutet till Google Pay (som SEB inte har stöd för.)

Utifrån mitt användningsmönster vore det väldigt enkelt för mig att byta bank. Det enda jag skulle behöva från en ny bank är betaltjänster och ett debitkort för kontantuttag. Sedan är det bara att flytta mina autogiron, e-fakturamedgivanden och löneutbetalning från min arbetsgivare så är det klart.

Anledningen att jag inte gör det är att jag skulle tappa all min historik jag idag har hos SEB. (Egentligen "borde" jag ju ha en egen kopia av allt, men jag är för lat för det.)

Om jag lägger ihop allt arbete jag behöver göra (inte jättemycket ändå) så känner jag helt enkelt inte att det är värt 660 kronor/år att lägga en kväll på att byta även till en bank som är helt gratis. Dessutom skulle en ny bank inte vara helt gratis, känner inte till någon bank som har ett debitkort som är gratis (för de få gångerna jag behöver kontantuttag). Skandia kostar t.ex. 240 kr/år i kortavgift vilket gör att man bara sparar 420 kronor / år.

Samtidigt är jag sammantaget nöjd med SEB och hur deras webbtjänst fungerar, och deras kundtjänst är helt OK och tillgänglig 24/7, även om det kan ta lång tid att komma fram ibland. Jag gillar även BankID på kort med dosa, det är betydligt smidigare när man sitter vid datorn än att knappa på mobilen.

Då har du åtminstone förstått varför en person har SEB. Det är inte tillräckligt dåligt eller tillräckligt dyrt att byta från, i alla fall inte för mig som har en ganska hög inkomst. Sedan kanske jag inte hade rekommenderat någon att byta *till* SEB, utan istället kanske kolla på Skandia som är billigare och säkert ungefär lika bra, men det är ju en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till något som redan fungerar sen många många år?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d