Permalänk

Att göra med gratis el?

Hallå!

Har solceller på taket och med dagens elpriser (på dagarna) så produceras el som jag i princip säljer gratis (utöver 60 öringen från staten). Letar tips på något att göra med elen? Tänker typ, hyra ut för serverplatser? Bitcoin? Billaddare för grannarna?

Har ni några tips? Alltså tips för att kunna tjäna en slant på den, inte skaffa pool eller dylikt

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Sätt in batterier så du har använding av den på kvällen/natten också?

Finns många exempel på hur man kan göra, och företag som säljer hårdvaran samt installation.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Sätt in batterier så du har använding av den på kvällen/natten också?

Finns många exempel på hur man kan göra, och företag som säljer hårdvaran samt installation.

Har räknat på det och får inte hem den investeringen, för dyrt med stora batterier tyvärr.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hallå!

Har solceller på taket och med dagens elpriser (på dagarna) så produceras el som jag i princip säljer gratis (utöver 60 öringen från staten). Letar tips på något att göra med elen? Tänker typ, hyra ut för serverplatser? Bitcoin? Billaddare för grannarna?

Har ni några tips? Alltså tips för att kunna tjäna en slant på den, inte skaffa pool eller dylikt

Investera i hem-batteri? (typ av exempelvis "powerwall" eller liknande), du kan ladda upp när spot-priset är som lägst eller då du når noll-kostnad för elen sen sälja när spot-priset stiger, (finns APIs och tjänster som kan auto-styra sånt), du kan investera i ett mer kraftfullt batteri och multi-kW inverter system och sen sälja elen direkt i form av el-bil ladd station, (därav en mer kraftfull inverter hade varit "a must-have" då folk inte vill spendera halva dagen sittandes vid sin bil som nån duva..) kanske något överdrifvet för privatpersoner att så göra förrän såna inverters sjunker rejää-hä-hält i priser, samt nästa "revolution" av batteri-typer blir aktuellt, dvs mycket högre energidensitet och billigare i samma räknande.

Hem-batteri må vara en investering, men om du redan tjänar gott på solceller så bör ett sådant batteri kunna förbättra det ännu mer, och du behöver inte egentligen ett sånt sammansatt kitt som säljs för >100-200 tusen kr stycket, i princip kan du starta med att koppla upp nåna batterier som klarar vad din inverter (den delen som konverterar solcellernas DC till nätets AC) vad den delen kräver, jag må kanske fått det hela fel lite, men tänker att antingen solcellernas MPPT eller invertern (DC-AC) komponenten ska ha input för batterier, så på så vis säg den kräver 48Vdc batteri, då bör du kunna ta säg 4stk 12V bilbatterier och koppla seriellt och ha de för att ladda och ladda ur för att ha en "depå" of sorts för att sälja då spot-priset är som högst, detta mer som ett exempel och som en möjlig "starter" för att se att det faktiskt tjänar på att ha ett batteri-system för att maximera "return of investment"/ROI. åh, right, glöm inte att du kan göra allt beskrivet - förutom att koppla in vad än lösning du tänker dig då till MPPT eller invertern, det är ett jobb för en certifierad Elektriker. (Jag vet, du vet, vi alla vet, men någon hade säkerligen kommenterat det om jag inte inkluderar det)

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem

Lättaste är antagligen någon typ av mining, borde vara lätt att programmera när det ska köras, för det är ju oftast ett mindre antal timmar detta gäller, dvs när timpriset är lågt och solen lyser starkt. Tror inte grannarna är supersugna att komma klockan 12-14 imorgon för då är elen billig. Tips är ju att programmera torktumlare, tvättmaskin och diskmaskin att köra under dessa timmar också.

Batterier kostar väldigt mycket att köpa in och nu soliga dagar har jag sålt 35-45kWh, vilket är flera hundratusen kronor i batterier om man skulle ta tillvara på allt för att kunna sälja när det är dyrare. Däremot är det otroligt trevligt att ta till vara på tillräckligt för att klara sig utan att köpa in något. Jag ser till att ladda batteriet för eget bruk när priset är lågt, vilket kapar de djupaste dalarna

Att köpa batteri är däremot också bäst att göra när man gör installationen för att man kan då ta växelriktaren på 50% grönt elbidrag för batterinstallation istället för 20% för solcellsinstallation. Så lite för sent för TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Har räknat på det och får inte hem den investeringen, för dyrt med stora batterier tyvärr.

https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator
Kräver ju en Hybrid inverter dock

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har en på jobbet som pratat mycket om Checkwatt eller liknande tjänster. Elbolagen betalar privatpersoner för att stabilisera näten istället för att de själva ska behöva det. Du säljer din el när de behöver den. Behövs batteri och internetuppkoppling. Är själv inte så påläst men det finns en del att läsa i ämnet. Kan vara bra att kolla folks erfarenheter så det inte bara är guld och gröna skogar. Kalkylen måste ju gå ihop.

https://www.checkwatt.se/batterilager
https://solkompaniet.se/tjanster/balanstjanster/
https://www.energinyheter.se/20221130/27921/hushallen-kan-tja...

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hallå!

Har solceller på taket och med dagens elpriser (på dagarna) så produceras el som jag i princip säljer gratis (utöver 60 öringen från staten). Letar tips på något att göra med elen? Tänker typ, hyra ut för serverplatser? Bitcoin? Billaddare för grannarna?

Har ni några tips? Alltså tips för att kunna tjäna en slant på den, inte skaffa pool eller dylikt

Du måste räkna med 60 öringen i den kalkylen, vilket innebär att din förbrukare, vad den än må vara, måste generera minst 60 öre/kWh. Och med tanke på att det är osäkert hur ofta det kommer ske och hur mycket el du då har att sälja så skulle jag säga att det är väldigt svårt att göra någon stor affär med detta. Vilken köpare vill betala 1kr/kwh (vilket ju typ är vad du behöver ta betalt för att faktiskt gå med vinst) när elpriset är gratis?

Jag kanske är trångsynt men att mina bitcoin är nog den enda rimliga utvägen, förutsatt att du har hårdvaran för ändamålet tillgänglig redan... Annars blir det svårt att få en reell förtjänst... Få servrar som bara har behov av att köras soliga dagar när all annan elförsörjning också är i drift.

Permalänk

Kör en Ac så du har det svalt och skönt inne nu när tropikhettan slagit till.

De kan ju lätt käka upp till 2kW/h

Min Ac går redan dygnet runt för att hålla tempen under 20°c inne.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Baka

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Om du ändå för 60öre per kWh är det ju ändå bra betalt. Det är väl vara på vintern som den brukar kosta mer än så. Jag har bundet till 46öre sedan 3 år. Går ut nu snart så får känna på hur vintern blir.

Flyttade från lägenhet 2021 där de precis satt upp solpaneler och även innan det hade vi gratis el året runt eller ingick i avgiften på 3000kr månaden. Nu i hus betalar vi typ det bara på el och vatten. Och finns inga pengar till solpaneler eller dylikt.

Jag minade inte ens när jag hade gratis el. Köra AC gjorde jag dock. Det gör jag inte nu när jag betalar för elen dock. Inte råd med sådana lyxigheter nu. Öppna fönster på nätterna får räcka. Men det är vad jag skulle gjort. Och sedan vara glad för de 60öre du får av staten för mer än vad elen är värd under sommaren åtminstone.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Här har vi effekttaxa på näträkningen så den är vanligtvis dyrare än vårt löpande fastpris 😭

Med bastu som förvisso används ganska flitigt (lägre PPA) så händer det att en får toppar upp mot 15KW, 15 x ~30kr per månad en använt bastun hjälper till att motivera batterier och solceller för att kapa topparna ordentligt samt få verklig användning för batterierna, hoppas bara det finns sådana som kan ladda ur såpass fort utan att brinna upp.. 😱

Ett ytterligare krav och sideffekt med batterier är också UPS (island mode) för hela huset.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com