Permalänk

ROG Maximus Z690 Hero

Hej

Har en fråga angående ROG Maximus Z690 Hero.
Den har 2st PCIe 5.0 kontakter på sig, om man vill köra dubbla GPU så blir det att vardera kort kör x8 var.
Men då lyder min fråga så här.

Skulle varje kort få motsvarande PCIe 4.0 x16 bandwidth om man kör dubble gpu på detta grafikkort med 2x PCIe 5.0 x8/x8?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Hej

Har en fråga angående ROG Maximus Z690 Hero.
Den har 2st PCIe 5.0 kontakter på sig, om man vill köra dubbla GPU så blir det att vardera kort kör x8 var.
Men då lyder min fråga så här.

Skulle varje kort få motsvarande PCIe 4.0 x16 bandwidth om man kör dubble gpu på detta grafikkort med 2x PCIe 5.0 x8/x8?

Förutsatt att grafikkorten har stöd för PCI Express 5.0 så är svaret ja.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Förutsatt att grafikkorten har stöd för PCI Express 5.0 så är svaret ja.

Tack för svaret Jonas

Permalänk
Medlem

Det är dock värt att notera att moderkortet inte stöder SLI så man måste använda nåt driverhack för att få det att fungera.

Det enda Asus LGA 1700 moderkorten som stöder SLI är Z690 versionerna av Apex och Extreme.

Permalänk
Skrivet av jonaz_81a:

Det är dock värt att notera att moderkortet inte stöder SLI så man måste använda nåt driverhack för att få det att fungera.

Det enda Asus LGA 1700 moderkorten som stöder SLI är Z690 versionerna av Apex och Extreme.

Men visst är det så att Nvidia beslutade att sluta med SLI på på 40 serien så dom sista med SLI är 30 serien?

Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Ja 40 serien stöder inte SLI och med 30 serien var det nog bara 3090 och 3090 ti som hade stöd och det stödet kallades nog nåt annat än SLI