Permalänk
Medlem

Känns som Rockstar alltid gjort så här av en anledning. Deras spel blir så gigantonorma, så efter release har de miljarder puckar att reda ut i minst ett år framöver. PC är ju en cp-konfig att supporta jämfört med 3 konsoller (ps5/xbsx/xbss) som kan bugga ur på de mest jävliga sätt. Har de spelscripten avlusade från att jävla crap på konsollerna först så är ju risken lägre för katastrof-versionen på PC.

Som sagt, de har "alltid" gjort så här sedan GTA 3, nog rätt sunt med tanke på allt crap som en pc-lansering innebär och de resurser som krävs för att reda ut den härvan.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror dagens konsoler kommer ligga på 720p 30FPS som gamla generationen brukar göra, kommer det pro-konsoler innan dessa kanske de hamnar på 1080p 60FPS i bästa fall

Sen såklart 1080p medium är inte samma som 1080p ultra med raytracing

Såklart kommer 4090 kunna spela spelet, men inte med allt på ultra i 4k med RT i 120fps, det tror jag verkligen inte

Men vilket svammel. Du underskattar moderna konsoler och har dålig koll på ryktena om PS5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Men vilket svammel. Du underskattar moderna konsoler och har dålig koll på ryktena om PS5 Pro.

Tack för den!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack för den!

Tyvärr är det sant. Att rockstar publicerar GTA 6 på ny konsol (PS5 Pro) i en upplösning på under 1080p på medium, finns inte på kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Tyvärr är det sant. Att rockstar publicerar GTA 6 på ny konsol (PS5 Pro) i en upplösning på under 1080p på medium, finns inte på kartan.

Han sa faktiskt att Pro kanske kunde nå 1080p/60 men vanliga modellen 30 fps 720p. Tror fortfarande de är alldeles för lågt IMO dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Tyvärr är det sant. Att rockstar publicerar GTA 6 på ny konsol (PS5 Pro) i en upplösning på under 1080p på medium, finns inte på kartan.

Jag menar såklart renderad upplösning

Vad jag sett så verkar PS5 Pro ha ungefär dubbla GPU-prestandan mot vanliga PS5, det räcker då till att dubblera bildfrekvensen eller antalet renderade pixlar eller gå från medium till ultra eller någon lagom kombination av dessa. Kanske finns ett val som det ofta gör nu för tiden (prestanda eller kvalitet)

PS5: 720p Ultra 30fps ≈ 1080p medium 30fps
Pro: 1080p medium 60fps ≈ 1080p ultra 30fps

Sen kan man med FSR2/3 skala detta till 4K om man vill, och till och med dubblera bildfrekvensen

Jag har svårt att se att PS5 Pro skulle klara mer än ca:
1080p ultra 60FPS ≈ 1440p medium 40FPS

Det ska ju vara next gen, gärna med lite RT och annat, tror de kommer skala upp det och vara nöjda

Jag har gärna fel, men konsolspel väljer nästan alltid detaljer över bildfrekvens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Du menar väl RTX 5090!

Haha, ska det vara 4K med Ray Tracing räcker nog 4090 tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar såklart renderad upplösning

Vad jag sett så verkar PS5 Pro ha ungefär dubbla GPU-prestandan mot vanliga PS5, det räcker då till att dubblera bildfrekvensen eller antalet renderade pixlar eller gå från medium till ultra eller någon lagom kombination av dessa. Kanske finns ett val som det ofta gör nu för tiden (prestanda eller kvalitet)

PS5: 720p Ultra 30fps ≈ 1080p medium 30fps
Pro: 1080p medium 60fps ≈ 1080p ultra 30fps

Sen kan man med FSR2/3 skala detta till 4K om man vill, och till och med dubblera bildfrekvensen

Jag har svårt att se att PS5 Pro skulle klara mer än ca:
1080p ultra 60FPS ≈ 1440p medium 40FPS

Det ska ju vara next gen, gärna med lite RT och annat, tror de kommer skala upp det och vara nöjda

Jag har gärna fel, men konsolspel väljer nästan alltid detaljer över bildfrekvens

Det är ren spekulation. Givet vad vi har sett tidigare kommer det inte stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det är ren spekulation. Givet vad vi har sett tidigare kommer det inte stämma.

Absolut spekulation, och jag hävdar tvärt om att givet vad vi sett tidigare kommer det stämma

Att räkna med mer än 30fps tror jag är mer eller mindre galet på en 5 år gammal konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut spekulation, och jag hävdar tvärt om att givet vad vi sett tidigare kommer det stämma

Att räkna med mer än 30fps tror jag är mer eller mindre galet på en 5 år gammal konsol

Förmodligen, nu har det dock gått 3 år och 99% av spelen som släpps har performance läge i 60 fps på PS5/XSX. Fast Rockstars grafik verkar ju dra ifrån det vi sett hittills på konsolerna. Så tror också det bara blir 30 fps på nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror dagens konsoler kommer ligga på 720p 30FPS som gamla generationen brukar göra, kommer det pro-konsoler innan dessa kanske de hamnar på 1080p 60FPS i bästa fall

Sen såklart 1080p medium är inte samma som 1080p ultra med raytracing

Såklart kommer 4090 kunna spela spelet, men inte med allt på ultra i 4k med RT i 120fps, det tror jag verkligen inte

Skrivet av medbor:

Det kan såklart skalas till 1080p 30, eller köra 1080p medium istället, beroende på vad som ser bättre ut, men räkna inte med att dagens konsoler kommer skala högre än så

Trailern renderades troligen på PC snarare än konsol, så 4K30FPS kan vara 4090 utan att det skulle förvåna mig

Men det kan också renderats i lägre än realtime för att hinna rendera alla detaljer, inte säkert att det är in-game i realtid direkt

PS5 är ju 5 år gammal när detta släpps, ungefär samma som PS3 var vid släppet av föregående

Det blir ju delvis en fråga om vad man kallar saker, men jag tror spontant snarare att de lär rendera i något slags 1080p "medium" utan att presentera något namn på det eller andra val. 30fps låter inte omöjligt. Möjligen med valbar uppskalning (FSR? XESS?) till 4k, OM det blir bättre än att bara visa 1080p rakt av.
(Kanske sämre på Xbox S, som väl knappt hör till samma generation prestandamässigt, bara utbudsmässigt?)

Sedan gör de ett omsläpp till nya konsoler + PC. Nånting nånting next-gen update... igen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut spekulation, och jag hävdar tvärt om att givet vad vi sett tidigare kommer det stämma

Att räkna med mer än 30fps tror jag är mer eller mindre galet på en 5 år gammal konsol

Absolut. Men det kommer ju en ny PS5 Pro innan spelet släpps.

Permalänk
Medlem

Hoppas det finns ett PS5 "Pro" eller Xbox Series X "Pro" tills lansering av detta då jag inte tycker dagens konsoler presterar överhuvudtaget bra kontra deras pris och nytta jämfört med en PC, kommer PC lanseringen väldigt tätt så skippar jag och väntar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Bävar inför grafikkortsuppgraderingen till det här spelet. Lär inte bli billigt!

Jag också. Tur det är långt kvar till PC releasen, då hinner vi spara. 😂😛

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hoppas det finns ett PS5 "Pro" eller Xbox Series X "Pro" tills lansering av detta då jag inte tycker dagens konsoler presterar överhuvudtaget bra kontra deras pris och nytta jämfört med en PC, kommer PC lanseringen väldigt tätt så skippar jag och väntar.

Du skojar? Jag har både pc och ps5. PS5 i VRR-läge in de stora exklusiva spelen 120hz i graphic mode presterar hur jäkla bra som helst. Visst, det är 40-50 fps, men det är definitivt inte ”pc-medium”, 4k och RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Vad har de gjort med kvinnornas höfter?

Vi lever i en konstig värld där övervikt (thicc) är sexigt för många

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror dagens konsoler kommer ligga på 720p 30FPS som gamla generationen brukar göra, kommer det pro-konsoler innan dessa kanske de hamnar på 1080p 60FPS i bästa fall

Sen såklart 1080p medium är inte samma som 1080p ultra med raytracing

Såklart kommer 4090 kunna spela spelet, men inte med allt på ultra i 4k med RT i 120fps, det tror jag verkligen inte

Tror du syftar på att Xbox 360/PS3 bara kunde köra GTA 720p men dessa konsoler var ju nästan 10 år gamla när GTA 5 släpptes.

Xbox series X/PS5 kommer ju vara betydligt mer kraftfulla och dessutom endast 5 år gamla när spelet släpps.

Sen så är väl den knappast någon som förväntar sig att dagens grafikkort ska klara av ett spel som släpps om 3 år 4k 120FPS med ray tracing på. Men om man skippar ray tracing så borde det flyta på bra även på kort som 3080/6800XT i 1440p med långt över 60fps i hög grafik och med 6700XT/3070 i 1080p med 60fps.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hoppas det finns ett PS5 "Pro" eller Xbox Series X "Pro" tills lansering av detta då jag inte tycker dagens konsoler presterar överhuvudtaget bra kontra deras pris och nytta jämfört med en PC, kommer PC lanseringen väldigt tätt så skippar jag och väntar.

Om man har begränsad budget känns PS5 och Series X som bra deals, 5500 kostade PS5 under black week. Svårt att få en kapabel dator för de pengarna. Dock är ju PC alltid bäst om man har budgeten som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Du skojar? Jag har både pc och ps5. PS5 i VRR-läge in de stora exklusiva spelen 120hz i graphic mode presterar hur jäkla bra som helst. Visst, det är 40-50 fps, men det är definitivt inte ”pc-medium”, 4k och RT.

Det är det där som gör mig avtänd då jag älskar att spela i 120+

Kommer det performance mode till spelet som fixar 120+ fps blir jag väldigt nöjd

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag kommer spela på konsol. Att jag kommer vänta 1-2 är för lite bättre grafik och prestanda? Inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är det där som gör mig avtänd då jag älskar att spela i 120+

Kommer det performance mode till spelet som fixar 120+ fps blir jag väldigt nöjd

Helt ärligt och med handen på bibeln: med kontroller märker jag knappt någon skillnad på 50 fps och 120. Annat är det med mus (som är känsligare). Men det är inte en game changer för
mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tror du syftar på att Xbox 360/PS3 bara kunde köra GTA 720p men dessa konsoler var ju nästan 10 år gamla när GTA 5 släpptes.

Xbox series X/PS5 kommer ju vara betydligt mer kraftfulla och dessutom endast 5 år gamla när spelet släpps.

Sen så är väl den knappast någon som förväntar sig att dagens grafikkort ska klara av ett spel som släpps om 3 år 4k 120FPS med ray tracing på. Men om man skippar ray tracing så borde det flyta på bra även på kort som 3080/6800XT i 1440p med långt över 60fps i hög grafik och med 6700XT/3070 i 1080p med 60fps.

PS3 var väl bara 6 år när GTA5 släpptes? 7 år om man räknar japanska releasen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PS3 var väl bara 6 år när GTA5 släpptes? 7 år om man räknar japanska releasen

Och det var nästan ospelbart, det rullade i 16-25 fps och var så blurrigt så man knappt såg vad man gjorde, herregud vilken upgrade det var när man senare kunde köpa det på PS4!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tills detta kommer på PC har Nvidia släppt 6090 och det är väl bara hoppas de levererar ett hejdundrande sånt för under 40.000. Så att spela GTA6 kostar alltså 40.600.

Sen att de släpper på konsoller först är väl bara bra business. Då får de sälja spelet X antal ggr om för de har lite att leva upp till i och med att GTAV sålt fler än 27 exemplar........... per användare då.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Väl medveten om att jag låter som en Siwert Öholm på 80-talet, men i ett Sverige där människor daglien avrättas på öppen gata så undrar man lite hur framtiden kommer se ut när man vet att 10 åringar kommer sitta och spela detta spel.

Hej Siwert. Det är inte datorspelen som gör skitungarna till mördare. Problemet är mkt, mkt mer svårlöst än så.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut. Jag kommer dock inte köpa någon konsol enbart för att kunna spela GTA6.

Håller de samma tidsram innebär det att vi får GTA7 till konsoller år 2037 och till PC år 2040. YEP.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror dagens konsoler kommer ligga på 720p 30FPS som gamla generationen brukar göra, kommer det pro-konsoler innan dessa kanske de hamnar på 1080p 60FPS i bästa fall

Sen såklart 1080p medium är inte samma som 1080p ultra med raytracing

Såklart kommer 4090 kunna spela spelet, men inte med allt på ultra i 4k med RT i 120fps, det tror jag verkligen inte

Om du skaffar 5090 kan du köra det i 8K

Men inte i Ultra med spelbart flyt samtidigt.

Displayport 2.1 kommer göra 8K i 60+ FPS möjligt beroende på spel och inställningar och prestanda.
Blir väl främst 5080 och uppåt som kommer ha tillräcklig prestanda för 8K i någon medium-high mix i de spel som inte är mest krävande.

Men finns scenarier där 4090 hålls tillbaka av DisplayPort 1.4a

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Dom kanske på enskilda punkter aldrig gjort den mest banbrytande grafiken men helheten brukar vara tonsättande för en hel generation. Landar vi på den här nivån som tekniskt inte ser ut att toppa Cyberpunk men som har ett helt annat fokus på realism så har vi en ny ribba lagt. Cyberpunk har en "shine" på folk som får alla att se plastiga ut som Rockstar lyckats få bort i denna trailer iaf, men detaljnivån på Cyberpunk karaktärer överstiger vad vi såg här med viss marginal imo. Även miljöerna är mer visuellt packade i Cyberpunk. Det som dock främst slår mig är skalan, folkmassor i Cyberpunk kändes alltid "fel" i termer om inbördes skala och skala i förhållande till andra föremål, byggnader. Här känns det helt rätt. Men det beror nog på att dom lutar sig mot vår verklighet mer så att dom får mycket mer "gratis".

Va? Alla karaktärer ser ju ut att ha skinn av wax här också. Grafiken såg fin ut men helt medelmåttigt med dagens mått mätt. Inget ont med det men absolut inget att hänga i granen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Va? Alla karaktärer ser ju ut att ha skinn av wax här också. Grafiken såg fin ut men helt medelmåttigt med dagens mått mätt. Inget ont med det men absolut inget att hänga i granen

Håller med. Det är många kommentarer nu om att bara en Nasa-datorn kan köra spelet tillfredsställande. Det stämmer inte riktigt med vad jag såg. Visst, det ser bra ut! Men kom igen!