Transportstyrelsen skickar påminnelsefaktura men inte originalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det har blivit samma sak med bilprovningen. Förr fick man ett brev hem med en kallelse.
Nu får man brevet först när fordonet fått körförbud...

Jag får typ 5 brev från 5 olika besiktningsföretag som vill jag ska besikta hos dem varje gång det börjar närma sig. Dock kommer de ganska tidigt, typ 4 månader innan det faktiskt är nödvändigt för att slippa körförbud, men ändå. Är det något register du anmält dig till om att du inte vill ha direktreklam?

I vilket fall tycker jag du ska försöka organisera dig lite mer. Att missa en betalning när man inte fått faktura är lätt hänt, men du kan ju iaf ställa in påminnelser på din telefon (t ex) om att besikta bilen, förnya pass, köpa julklappar, äta frukost etc.

Permalänk
Medlem

Är hypotesen att det skickats en ursprunglig faktura via vanlig post eller inte?

Jag skulle inte bli förvånad om någon har misslyckats med att implementera avregistrering av Mina Meddelanden-brevlåda hos Transportstyrelsen, genom att spara brevlådeinformationen lokalt och sedan inte uppdaterat den. Mitt förslag är att du skriver ett mail till Transportstyrelsen och begär ut all historik om den typen av kontaktuppgifter de har på dig (uppgifter om digital brevlåda alltså). Begär även ut historik över vilka pappersfakturor och vilka digitala fakturor som skickats till dig. Även pappersfakturor loggas rimligen, eftersom de skickas digitalt till print-leverantören. Eftersom sådana uppgifter kan kopplas till dig är de personuppgifter.

Det var ett tag sedan jag implementerade motsvarande åt en annnan statlig myndighet, så minnet är en aning grumligt. Men man ska vara medveten om att det är Skatteverket som håller registret över vilka elektroniska brevlådor som finns. Tjänsten heter Mina Meddelanden. Sedan finns det brevlådeleverantörer, till exempel Kivra och Min Myndighetspost som barar slutlevererar meddelandena. Det är alltså Skatteverket man ska vända sig till om man vill ha facit på vilka brevlådor som finns registrerade på en själv.

Beskrivningen av tjänsten finns här. Här finns den tekniska beskrivningen, jag är osäker på om google ger mig den senaste. Man kan se att det finns en operation som heter isReachable, som kan svara på om mottagaren vill ta emot meddelanden från en viss avsändare och i så fall var brevlådan finns. Denna måste så klart anropas varje gång innan man försöker skicka ett meddelande. Sedan anropar man deliverSecure och kontrollerar resultatet. Ett misslyckat resultat bör man antagligen agera på, genom att skicka meddelandet någon annan väg än genom Mina Meddelanden. Man får tillbaka transId, vilket är en uppgift som förstås bör ha loggats och som man därför bör kunna begära ut, tillsammans med statusen av detta transId.

Kuriosa: När jag implementerade detta var alternativen "Mina Meddelanden", e-post och print (pappersfaktura), vilka levererades av tre olika parter. Om en viss väg misslyckades skulle man falla tillbaka på någon annan efter bestämt mönster, beroende på mottagarens preferenser. Pappers-post-adressen kunde hämtas från Skatteverket/Bolagsverket (beroende på mottagartyp), men man kunde inte vara säker på att de hade en adress. Pappers-fakturan gick ut via affärssystemet hos Statens servicecenter och det affärssystemet validerade postnummer+ort enligt Postnords register. Men Skatteverket/Bolagsverket har en hel del adresser som är utländska eller har postnummer som inte längre finns/har bytt ort. Så affärssystemet i fråga vägrade ta emot vissa fakturor (för man kunde inte vara säker på att SSC hade uppdaterat till det senaste Postnord-postnummer-registret) och affärssystemet hade inget API så att man kunde skapa fakturor synkront, utan vi fick bygga ett filflöde där de misslyckade fakturorna kom tillbaka på fil och fick behandlas manuellt. Era skattepengar i arbete, vänner. Det finns alltså en del som kan gå fel i ett sådant här flöde.

Permalänk
Medlem

Ni som inte får hem reklam om besiktningstider i brevlådan, har ni också begärt en reklamspärr hos SPAR eller använder dessa bolag någon annan adresskälla? https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/dina-...

Jag tror att det är över tio år sedan som jag mailade till Skatteverket och begärde att få en reklamspärr. Sen dess slipper jag all adresserad direktreklam i brevlådan, men jag får inte heller en del användbar reklam som till exempel besiktningstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu blir det ju en hel del frågetecken. Fakturorna från TS går ju i normalfallet ut till Kivra, alt din bank. Men du hade under 2022 stängt ner din digitala brevlåda?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Intressant dock att du verkar "drabbats" mer än en gång, att post försvinner en gång är väl en sak. Men här skulle jag nog tippa på att de bortkomna fakturorna ligger du bakom. Vet man registreringsnumret på fordonet så är det ju en rätt enkel sak att veta när fakturan ska vara betald...

SBS är ingen ursäkt att inte betala de fakturor man ska.

Hur betalar du en faktura där du inte vet OCR numret eller ens hur mkt du ska betala?

Hänt mig många gånger att jag aldrig fått ngn original faktura utan bara en påminnelseavgiftsfaktura.
Har Kivra då jag tänkte det vore smidigt att få alla Ica kvitton dit. Dock va det det enda jag ville ha dit! Kvitton!!
Dock efter jag skaffade det så får jag ju massa annat skit dit också ._. som tex fakturor. Så kommer nog ta och stänga den den där igen. Skaffade den typ i sommras.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hur betalar du en faktura där du inte vet OCR numret eller ens hur mkt du ska betala?

Hänt mig många gånger att jag aldrig fått ngn original faktura utan bara en påminnelseavgiftsfaktura.
Har Kivra då jag tänkte det vore smidigt att få alla Ica kvitton dit. Dock va det det enda jag ville ha dit! Kvitton!!
Dock efter jag skaffade det så får jag ju massa annat skit dit också ._. som tex fakturor. Så kommer nog ta och stänga den den där igen. Skaffade den typ i sommras.

I det här fallet går det bra att logga in hos Transportstyrelsen och se belopp och OCR om det bara är det som det kommer an på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag förstår inte hur man ska kunna betala en faktura man aldrig har fått? Förra året hade jag digital brevlåda men jag hade aldrig anmält att få fakturorna från transportstyrelsen digitalt. De hade bara bestämt sig föt att börja slicka den digitalt. Då missade jag fakturan jag 'hade fått" men aldrig sett. Som åtgärd stängde jag av min digitala brevlåda för att det inte skulle hända igen. Men lik förbannat så har det endast kommit en påminnelse och inget original i min fysiska breblåda. Du insinuerar att jag är en person som brukat glömma betala mina räkningar men det stämmer inte. Jag kollar min brevlåda varje dag och betalar alla räkningar jag får hem. Men i det här fallet fick jag ingen originalräkning. Känns inte som en tillfällighet att det är just från Transportstyrelsen jag får påminnelsefakturor och inte från någon annan. Det är de som slarvar med utskicken.

Standardvalet om man har digitala brevlådor blir ju att myndighetspost skickas den vägen...

Du gör ju ingen särskild anmälan om att fakturor ska komma digitalt. Sen om du har bank så går det ju alltid att anmäla dessa fakturor som E-faktura (vilket skulle ta bort denna risken helt).

Du skriver att du fått fakturan men inte sett den, så SBS verkar ju stämma.

Skrivet av Blomman90:

Men hur menar ni att avsändaren ska garantera att mottagaren har fått sin faktura? Ska de börja med delgivningar och fysiskt jaga fatt på varenda gäldenär för att delge dem skulden varje månad?

Det faktum att brev försvinner i posthantering lär väl inte komma som en nyhet för någon, och det finns som sagt ingen feedback för avsändaren att få när ett brev har levererats, så det är fullständigt omöjligt för avsändaren. Mottagaren däremot borde känna till vilka avtal man ingått och när man förväntar sig en faktura, om man saknar den kan man kontakta fordringsägaren för att få de uppgifter man behöver.

Alternativt så kan man såklart flytta in i innestående sekel och ha en digital brevlåda, där brev inte kan "komma bort" på vägen.

Jag kan ju tänka mig att avsändaren börjar använda sig av tjänsten rekommenderade brev på fakturorna då och lägger kostnaden för portot på den pappersfaktura som skickas.

Skrivet av Extremaz:

Hur betalar du en faktura där du inte vet OCR numret eller ens hur mkt du ska betala?

Hänt mig många gånger att jag aldrig fått ngn original faktura utan bara en påminnelseavgiftsfaktura.
Har Kivra då jag tänkte det vore smidigt att få alla Ica kvitton dit. Dock va det det enda jag ville ha dit! Kvitton!!
Dock efter jag skaffade det så får jag ju massa annat skit dit också ._. som tex fakturor. Så kommer nog ta och stänga den den där igen. Skaffade den typ i sommras.

Fordonsskatt vet vi väl när den ska vara betald, det står på både Transportstyrelsens och Skatteverkets hemsida. Sen kan man ju via TS hitta de skulder som finns på sitt fordon och då även se OCR-numret. Beloppet ser man ju i alla olika typer av fordonstjänster (samt såklart TS sidor om ditt fordon).

Spännande med alla som skaffar digitala brevlådorna och inte inser vad de innebär och gnäller sen när det görs precis det som brevlådan ska göra.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att man ska hålla koll på alla betalningar man ska göra även om fakturorna uteblir, hur gör ni rent praktiskt? Skriver ni ner allt i en kalender som ni kollar av regelbundet eller har ni påminnelser på telefonen eller är ni "savanter"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Ni som tycker att man ska hålla koll på alla betalningar man ska göra även om fakturorna uteblir, hur gör ni rent praktiskt? Skriver ni ner allt i en kalender som ni kollar av regelbundet eller har ni påminnelser på telefonen eller är ni "savanter"?

Autogiro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ett helt absurt upplägg, förstår du väl själv. Att man ska behöva ringa till massa företag mitt i varje månad. Nej, om de inte skickar ut en räkning så får de inte betalt, så enkelt är det.

Faktura har ingen relevans, hade den haft det hade den skickats med någon form av delgivning. Ja du ska ha koll på vem du är skyldig pengar och när fordringen löper ut, spelar ingen roll om det handlar om myndigheter eller privat, lagen är så och det är i stort sett så över hela världen då det handlar om samma principer.

Behövs inget gissande här då när avgiften ska betalas bestäms av sista registreringsnumret, ergo vid samma tid varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Faktura har ingen relevans, hade den haft det hade den skickats med någon form av delgivning. Ja du ska ha koll på vem du är skyldig pengar och när fordringen löper ut, spelar ingen roll om det handlar om myndigheter eller privat, lagen är så och det är i stort sett så över hela världen då det handlar om samma principer.

Behövs inget gissande här då när avgiften ska betalas bestäms av sista registreringsnumret, ergo vid samma tid varje år.

Suck så tröttsam man orkar vara då...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Autogiro.

Fordringsägaren kan ju "glömma" skicka autogiro också så det är inte riktigt vad jag letade efter.

Permalänk
Medlem

När det gäller besiktning var det lättare förr när det alltid var samma månad varje år, man kunde se på registreringsnumret när det skulle bli. I och för sig verkar det vara så gällande registeravgiften men jag menar det är omöjligt att ha koll på allt om man inte är den typen som vill hålla på och logga in, ringa och krångla hela tiden. Jag använder ingen kalender utan betslar bara de räkningar jag får i lådan, alternativt betalar direkt i samband med ett köp.

Autogiro gillar jag inte, då kan det dras pengar ftån kontot utan att jag ser det. E-falkura ser jag heller inte, då måste jsg antingen logga in och aktivt titta på banken eller kolla min epost, vilket jag inte orkar då det kommer 30 mail om dagen med reklam och skit. Jag vill ha det på papper i lådan. Det funkade jättebra i 30 år från att jag flyttade hemifrån som ung. Appar undviker jag.

Verkar som man förväntas ha allting i sin mobil. Jag vill inte ha det så. Jag tar hellre en och annan påminnelseavgift om jag själv glömt något men när det är uppenbart att räkningen aldrig nått fram så klagar jag. Men jag gillar inte när de gör förändringar utan att informera kunden. Plötsligt sluta skicka ut räkningen som de alltid skickat förut.

Men ni som ringer runt när ni vet att något ska betalas - skickar de ut en pappersfaktura när ni har ringt? Eller hur får ni själva fakturan?

Permalänk
Medlem

Misstaget du gjorde är nog att stänga av den digitala brevlådan.
Använd den ist, aktivera notis så glömmer du inte bort den.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När det gäller besiktning var det lättare förr när det alltid var samma månad varje år, man kunde se på registreringsnumret när det skulle bli. I och för sig verkar det vara så gällande registeravgiften men jag menar det är omöjligt att ha koll på allt om man inte är den typen som vill hålla på och logga in, ringa och krångla hela tiden. Jag använder ingen kalender utan betslar bara de räkningar jag får i lådan, alternativt betalar direkt i samband med ett köp.

Autogiro gillar jag inte, då kan det dras pengar ftån kontot utan att jag ser det. E-falkura ser jag heller inte, då måste jsg antingen logga in och aktivt titta på banken eller kolla min epost, vilket jag inte orkar då det kommer 30 mail om dagen med reklam och skit. Jag vill ha det på papper i lådan. Det funkade jättebra i 30 år från att jag flyttade hemifrån som ung. Appar undviker jag.

Verkar som man förväntas ha allting i sin mobil. Jag vill inte ha det så. Jag tar hellre en och annan påminnelseavgift om jag själv glömt något men när det är uppenbart att räkningen aldrig nått fram så klagar jag. Men jag gillar inte när de gör förändringar utan att informera kunden. Plötsligt sluta skicka ut räkningen som de alltid skickat förut.

Men ni som ringer runt när ni vet att något ska betalas - skickar de ut en pappersfaktura när ni har ringt? Eller hur får ni själva fakturan?

Men vad är det för fel på e-faktura? Jag får idag alla räkningar via e-faktura och allt jag gör är att logga in på banken en gång i månaden, ändra datumet till dagen då lönen kommer och sen signera så är det klart! Sen brukar jag för säkerhetsskäl söka efter "faktura" i mailen bara för att se om man glömt att man beställt något via klarna eller liknande.

Tänker att då är pappersfaktura både en större risk och enormt mycket mer tidskrävande jämfört med e-faktura. Hade jag väl inte brytt mig om vilken dag allt betalas så är det bara att logga in och signera sen klart.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

När det gäller besiktning var det lättare förr när det alltid var samma månad varje år, man kunde se på registreringsnumret när det skulle bli. I och för sig verkar det vara så gällande registeravgiften men jag menar det är omöjligt att ha koll på allt om man inte är den typen som vill hålla på och logga in, ringa och krångla hela tiden. Jag använder ingen kalender utan betslar bara de räkningar jag får i lådan, alternativt betalar direkt i samband med ett köp.

Autogiro gillar jag inte, då kan det dras pengar ftån kontot utan att jag ser det. E-falkura ser jag heller inte, då måste jsg antingen logga in och aktivt titta på banken eller kolla min epost, vilket jag inte orkar då det kommer 30 mail om dagen med reklam och skit. Jag vill ha det på papper i lådan. Det funkade jättebra i 30 år från att jag flyttade hemifrån som ung. Appar undviker jag.

Verkar som man förväntas ha allting i sin mobil. Jag vill inte ha det så. Jag tar hellre en och annan påminnelseavgift om jag själv glömt något men när det är uppenbart att räkningen aldrig nått fram så klagar jag. Men jag gillar inte när de gör förändringar utan att informera kunden. Plötsligt sluta skicka ut räkningen som de alltid skickat förut.

Men ni som ringer runt när ni vet att något ska betalas - skickar de ut en pappersfaktura när ni har ringt? Eller hur får ni själva fakturan?

Med den inställningen blir det mycket svårt att fungera normalt i Sverige idag. Jag förstår inte varför du inte vill använda de vanliga tjänster som finns via banken. De allra flesta har en bank och antagligen även du själv också. Det är mycket mindre arbete att använda Kivra + e-faktura/autogiro än att hitta vägar runt det.

Du framstår som en Don Quijote för mig, utan några bra argument till varför samhället ska göra som du vill och inte tvärtom.

Jag är rätt gammal själv nu och får alla registerhållningsavgifter enkelt via e-faktura. Ett inlogg i månaden räcker egentligen och alla fakturor är betalda med några få klick. Det är mycket enklare och smidigare samt med bättre överblick än det vi hade förr.

Kivra fungerar också mycket bra numera och förenklar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Jag fick själv en påminnelse från Transportstyrelsen igår om att jag inte hade betalat fordonsskatten. Köpte bilen för mindre än ett halvår sedan så jag hade inte reflekterat över vilken månad fordonsskatten ska tas ut men det var bevisligen oktober.

Kollade igenom samtliga brev jag fått hem de sista två månaderna samt mina digitala brevlådor, men någon första faktura har jag inte lyckats hitta. PostNord har strulat orimligt mycket den sista tiden (har fått ett paket borttappat, ett paket felaktigt levererat till mig och även grannens post i min postlåda bara de sista sex veckorna), så det är väl fullt möjligt att något har felat vid utdelningen. Väldigt otäckt kan jag tycka. Har aldrig varit med om att Transportstyrelsen slarvat med utskick tidigare och har svårt att tänka mig att de bär något ansvar här.

I vilket fall ser jag inget annat att göra än att betala och lära sig läxan att manuellt kolla skulderna hos Transportstyrelsen med jämna mellanrum. En dröjsmålsavgift på 100 kr känns som en bagatell. Dock är det förjäkligt att posten inte kommer fram som den ska.

Sjukt ändå.
Frugan fick en påminnelsefaktura på sin bil igår också.
Vi har inte fått något skickat till oss och hon hittar inget på Kivra heller.

Bilen är 2 år gammal och förra året hade vi inga problem, vi har heller inte stängt av Kivra eller gjort några ändringar.

Vi tänkte att vi säkert missat något, för det är ju så klart vårt ansvar, men ändå knasigt att det hänt fler än oss under samma period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Med den inställningen blir det mycket svårt att fungera normalt i Sverige idag. Jag förstår inte varför du inte vill använda de vanliga tjänster som finns via banken. De allra flesta har en bank och antagligen även du själv också. Det är mycket mindre arbete att använda Kivra + e-faktura/autogiro än att hitta vägar runt det.

Du framstår som en Don Quijote för mig, utan några bra argument till varför samhället ska göra som du vill och inte tvärtom.

Jag är rätt gammal själv nu och får alla registerhållningsavgifter enkelt via e-faktura. Ett inlogg i månaden räcker egentligen och alla fakturor är betalda med några få klick. Det är mycket enklare och smidigare samt med bättre överblick än det vi hade förr.

Kivra fungerar också mycket bra numera och förenklar.

Människor är olika är mitt svar på det. Det ska finnas alternativ och inte tvång att göra på ett visst sätt som inte passar alla. Jag kan tycka det är onödigt att ta bort de alternativ som fungerat bra förut. Har inget emot att andra alternativ finns så länge man inte tvingas till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När det gäller besiktning var det lättare förr när det alltid var samma månad varje år, man kunde se på registreringsnumret när det skulle bli.

Det står dig helt fritt att besiktiga bilen samma månad varje år. Något statligt direktiv om att man måste köra till sista månaden och låta besiktningsperioden flyttas framåt, eller göra det motsatta och flytta den bakåt, finns inte.

Tillägg:
Sedan bör det kanske noteras att det bara var siffra="månadsnummer" för några månader i början av året, eftersom systemet var riggat med hänsyn till semesterperioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Människor är olika är mitt svar på det. Det ska finnas alternativ och inte tvång att göra på ett visst sätt som inte passar alla. Jag kan tycka det är onödigt att ta bort de alternativ som fungerat bra förut. Har inget emot att andra alternativ finns så länge man inte tvingas till dem.

Fast problemet är väl att du vill att avsändaren i det här fallet ska ta på sig ansvaret för att fakturan eventuellt kommer bort på vägen fram till din brevlåda - för det är väl vad tråden egentligen handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast problemet är väl att du vill att avsändaren i det här fallet ska ta på sig ansvaret för att fakturan eventuellt kommer bort på vägen fram till din brevlåda - för det är väl vad tråden egentligen handlar om?

Ja vem ska annars ta ansvaret? Avsändaren har antingen missat skicka den alternativt anlitat en dålig postservice. Om mottagaren reklamerar att den inte kommit fram så ska den som beställt försändelsen, d.v.s. avsändaren reklamera det i sin tur hos deras postleverantör, alternativt undersöka varför den inte skickats från dem. Det kan ju inte vara mottagaren som ska ta ansvar för något som någon annan försökt skicka men aldrig kommit fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja vem ska annars ta ansvaret? Avsändaren har antingen missat skicka den alternativt anlitat en dålig postservice. Om mottagaren reklamerar att den inte kommit fram så ska den som beställt försändelsen, d.v.s. avsändaren reklamera det i sin tur hos deras postleverantör, alternativt undersöka varför den inte skickats från dem. Det kan ju inte vara mottagaren som ska ta ansvar för något som någon annan försökt skicka men aldrig kommit fram.

Skulle ju inte fungera.

Hypotetisk person som inte vill betala en faktura: Nej, jag har aldrig fått varken faktura eller någon påminnelse. Det är inte mitt ansvar. Uppenbart är felet företagets eller de som transporterade dem till mig. Inte mitt.

Det är ditt ansvar att betala räkningar och dylikt i tid, oberoende om du fått räkningen eller inte. Oberoende om brevbäraren stoppade din post i din soptunna. Oberoende om din hund han äta upp din räkning innan du såg den. Osv. Det är något du skall hålla koll på, att räkningen inte kommit fram innebär inte att du slipper att betala förseningsavgifter.

Permalänk
Medlem

Ni kan tjäbbla hur länge som helst om detta.
Har ni inte fått fakturan med posten är ni fortfarande skyldiga att betala.
Det är bara så.
Ni får ha rutiner så ni upptäcker om ni inte har fått en faktura som ni borde fått.
Lägg in i kalender, ett Exelark eller på en servett.

Regelbundna räkningar är det smart att ha e-faktura eller Autogiro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skulle ju inte fungera.

Hypotetisk person som inte vill betala en faktura: Nej, jag har aldrig fått varken faktura eller någon påminnelse. Det är inte mitt ansvar. Uppenbart är felet företagets eller de som transporterade dem till mig. Inte mitt.

Det är ditt ansvar att betala räkningar och dylikt i tid, oberoende om du fått räkningen eller inte. Oberoende om brevbäraren stoppade din post i din soptunna. Oberoende om din hund han äta upp din räkning innan du såg den. Osv. Det är något du skall hålla koll på, att räkningen inte kommit fram innebär inte att du slipper att betala förseningsavgifter.

Det är inte särskilt lätt att veta att någon har skickat något som inte kommit fram och heller inte meddelat mig på något annat sätt att denna räkning existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inte särskilt lätt att veta att någon har skickat något som inte kommit fram och heller inte meddelat mig på något annat sätt att denna räkning existerar.

Du har skyldighet att veta vilka avtal du ingått och vad som gäller för det du äger, går inte att ignorera lagen. Företag och myndigheter behöver varken skicka faktura eller påminnelse för att kravet ska uppstå.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått upprättelse från Transportstyrelsen, såg när jag bläddrade ner i min mailkorg.

Så här skriver de:

"Hej,

Vi har haft ett problem med vår utskrift och pappersavier för vissa berörda postnummer områden, kan se att ditt postnummer tillhör den skaran som vi inte skickat någon avi till i oktober.

Du behöver bara betala in 62 kr. Påminelseavgiften kommer att makuleras senare. Har du redan betalat in påminelseavgiften kommer vi göra en återbetalning på dem pengarna till dig sen.

Vi har fått denna information i efterhand om att det varit problem.

Ha en fin dag!"

Så alla ni som beskyllt mig för att vara en slarver kan nu se att jag berättat precis som det var.

Permalänk
Medlem

Det är normalt att stå för goodwill om det varit strul i de egna systemen. Det finns inget egentligt krav på att skicka faktura för att lägga på påminnelseavgift (mer än att det ska vara efter förfallodag) eller skicka till inkasso däremot.