Transportstyrelsen skickar påminnelsefaktura men inte originalet

Permalänk
Medlem

Transportstyrelsen skickar påminnelsefaktura men inte originalet

Jag har fått brev med påminnelse om registerhållningsavgift plus påminnelseavgift 50 kr gör min gamla motorcykel. Men fick aldrig något brev med originalfakturan. Jag stängde av min digitala brevlåda förra året när jag fick körförbud på bilen då de inte hade skickat någon originalfaltura i pappersformat. Men då skiter de helt i att skicla någon faktura alls innan förfallodatumet?

Någon mer som råkat ut för detta?

Dr lurar till sig 50 kr extra genom denna metod...

Permalänk
Medlem

Ringt o frågat?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Så gjorde mitt elnätsföretag under nåt år i slutet av 00-talet. Jag fick aldrig vanliga räkningen utan bara påminnelsen, med avgiften. Ringde varje gång, men det tog nog ett drygt år innan det funkade igen. Jag kunde inte bevisa att jag aldrig fått första brevet, så det var bara att snällt betala.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att man inte har någon "rättighet" att få en faktura. Om man ingått ett avtal med betalning senast ett förfallodatum ska man själv hålla reda på det och betala i tid. Det är nog få som gör det, men det är så lagen ser ut.

Permalänk
Medlem

Men det är ju samma affärside som Klarna. Smygskickar faktura elektroniskt så att folk ska missa betala i tid. Tycker myndigheter borde ha bättre affärsmetoder. Fast i Transportstyrelsens fall skickade de ingen faktura alls före betalningsdagen.

Permalänk
Medlem

Nu blir det ju en hel del frågetecken. Fakturorna från TS går ju i normalfallet ut till Kivra, alt din bank. Men du hade under 2022 stängt ner din digitala brevlåda?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Intressant dock att du verkar "drabbats" mer än en gång, att post försvinner en gång är väl en sak. Men här skulle jag nog tippa på att de bortkomna fakturorna ligger du bakom. Vet man registreringsnumret på fordonet så är det ju en rätt enkel sak att veta när fakturan ska vara betald...

SBS är ingen ursäkt att inte betala de fakturor man ska.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu blir det ju en hel del frågetecken. Fakturorna från TS går ju i normalfallet ut till Kivra, alt din bank. Men du hade under 2022 stängt ner din digitala brevlåda?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Intressant dock att du verkar "drabbats" mer än en gång, att post försvinner en gång är väl en sak. Men här skulle jag nog tippa på att de bortkomna fakturorna ligger du bakom. Vet man registreringsnumret på fordonet så är det ju en rätt enkel sak att veta när fakturan ska vara betald...

SBS är ingen ursäkt att inte betala de fakturor man ska.

Jag förstår inte hur man ska kunna betala en faktura man aldrig har fått? Förra året hade jag digital brevlåda men jag hade aldrig anmält att få fakturorna från transportstyrelsen digitalt. De hade bara bestämt sig föt att börja slicka den digitalt. Då missade jag fakturan jag 'hade fått" men aldrig sett. Som åtgärd stängde jag av min digitala brevlåda för att det inte skulle hända igen. Men lik förbannat så har det endast kommit en påminnelse och inget original i min fysiska breblåda. Du insinuerar att jag är en person som brukat glömma betala mina räkningar men det stämmer inte. Jag kollar min brevlåda varje dag och betalar alla räkningar jag får hem. Men i det här fallet fick jag ingen originalräkning. Känns inte som en tillfällighet att det är just från Transportstyrelsen jag får påminnelsefakturor och inte från någon annan. Det är de som slarvar med utskicken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag förstår inte hur man ska kunna betala en faktura man aldrig har fått?

Jag förstår inte vad du förväntar dig att uppnå här. Ring dem. De är de enda som kan hjälpa dig och om de är de minsta rimliga kommer de ta bort påminnelseavgiften.

On-topic: Använd Kivra. Det är 2023. Finns massa anledningar till att använda det och enda du behöver göra för att inte missa är att trycka ja när mobilen frågar dig om Kivra får skicka notifikationer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har fått brev med påminnelse om registerhållningsavgift plus påminnelseavgift 50 kr gör min gamla motorcykel. Men fick aldrig något brev med originalfakturan. Jag stängde av min digitala brevlåda förra året när jag fick körförbud på bilen då de inte hade skickat någon originalfaltura i pappersformat. Men då skiter de helt i att skicla någon faktura alls innan förfallodatumet?

Någon mer som råkat ut för detta?

Dr lurar till sig 50 kr extra genom denna metod...

Var glad att du bara fick 50 kr i påminnelseavgift. Stängde av autogiro för trängselskatt och missade att en kommande betalning då också makulerades vilket kostade mig 500 kr i påminnelseavgift. Däremot fick Transportstyrlesen studs på nästa betalning och skickade då en kopia per post och utan straffavgift.

Fakturan låg troligen redan i din digital brevlåda eller så har Postmord slarvat bort brevet för jag vågar påstå att faktura garanterat har skickats till adress/tjänst du uppgivit.

P.S. Det är inte en affärsidé, förstår du väl? Det är bara som så att myndigheterna inte orkar dalta med oss slarvpellar. Så ta det som en man och lär av misstaget i stället

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Var glad att du bara fick 50 kr i påminnelseavgift. Stängde av autogiro för trängselskatt och missade att en kommande betalning då också makulerades vilket kostade mig 500 kr i påminnelseavgift. Däremot fick Transportstyrlesen studs på nästa betalning och skickade då en kopia per post och utan straffavgift.

Fakturan låg troligen redan i din digital brevlåda eller så har Postmord slarvat bort brevet för jag vågar påstå att faktura garanterat har skickats till adress/tjänst du uppgivit.

P.S. Det är inte en affärsidé, förstår du väl? Det är bara som så att myndigheterna inte orkar dalta med oss slarvpellar. Så ta det som en man och lär av misstaget i stället

Det ligger inget i den digitala brevlådan som varit inaktiverad sedan förra året. Tjänar de 50 kr extra per faktura som "slarvas bort" så blir det ju extra inkomst för dem så visst kan det vara en affärsidé att försöka få folk att bli sena med betalningarna. Det är de som är slarvpellar, inte jag.

Hur ska jag lära mig av deras misstag?

Edit: Transportstyrelsen påstår att de skickat fakturan i pappersform och att jag i så fall ska klaga hos Postnord...
Jaja, de kommer väl skylla på varandra. Får väl betala skiten och hoppas det funkar bättre för dem nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det ligger inget i den digitala brevlådan som varit inaktiverad sedan förra året. Tjänar de 50 kr extra per faktura som "slarvas bort" så blir det ju extra inkomst för dem så visst kan det vara en affärsidé att försöka få folk att bli sena med betalningarna. Det är de som är slarvpellar, inte jag.

Hur ska jag lära mig av deras misstag?

Edit: Transportstyrelsen påstår att de skickat fakturan i pappersform och att jag i så fall ska klaga hos Postnord...
Jaja, de kommer väl skylla på varandra. Får väl betala skiten och hoppas det funkar bättre för dem nästa gång.

Att ibland kostar det mer än det smakar när man överger något av olika anledningar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att ibland kostar det mer än det smakar när man överger något av olika anledningar.

Okej, så min lärdom är att jag ska betala för andras misstag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag har för mig att man inte har någon "rättighet" att få en faktura. Om man ingått ett avtal med betalning senast ett förfallodatum ska man själv hålla reda på det och betala i tid. Det är nog få som gör det, men det är så lagen ser ut.

Svårt att betala när man inte vet hur mycket man ska betala, va?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Svårt att betala när man inte vet hur mycket man ska betala, va?

Vilket är ett väldigt lätt problem att lösa genom att ringa den som man vet kommer skicka en faktura..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Vilket är ett väldigt lätt problem att lösa genom att ringa den som man vet kommer skicka en faktura..

Ett helt absurt upplägg, förstår du väl själv. Att man ska behöva ringa till massa företag mitt i varje månad. Nej, om de inte skickar ut en räkning så får de inte betalt, så enkelt är det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Men hur menar ni att avsändaren ska garantera att mottagaren har fått sin faktura? Ska de börja med delgivningar och fysiskt jaga fatt på varenda gäldenär för att delge dem skulden varje månad?

Det faktum att brev försvinner i posthantering lär väl inte komma som en nyhet för någon, och det finns som sagt ingen feedback för avsändaren att få när ett brev har levererats, så det är fullständigt omöjligt för avsändaren. Mottagaren däremot borde känna till vilka avtal man ingått och när man förväntar sig en faktura, om man saknar den kan man kontakta fordringsägaren för att få de uppgifter man behöver.

Alternativt så kan man såklart flytta in i innestående sekel och ha en digital brevlåda, där brev inte kan "komma bort" på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ett helt absurt upplägg, förstår du väl själv. Att man ska behöva ringa till massa företag mitt i varje månad. Nej, om de inte skickar ut en räkning så får de inte betalt, så enkelt är det.

Hur vet du att de aldrig skickade ut en räkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hur vet du att de aldrig skickade ut en räkning?

Påminnelsen kom alltid. All annan post kom. Men första räkningen från dem kom inte under ett drygt års tid. Nu var det kvartalsvis betalning så det var inte så många till antalet, men ändå. Vad ska jag annars tro?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Påminnelsen kom alltid. All annan post kom. Men första räkningen från dem kom inte under ett drygt års tid. Nu var det kvartalsvis betalning så det var inte så många till antalet, men ändå. Vad ska jag annars tro?

Så endera måste Postnord tappa bort all post, eller ingen post alls? Det är alltså fysiskt omöjligt att ett brev till en mottagare försvinner någonstans i leveranskedjan, utan om originalfakturan inte kommer fram, så vet man att påminnelsen också kommer att tappas bort, och vice versa. Det är som en naturlag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så endera måste Postnord tappa bort all post, eller ingen post alls?

Jag påstår att de hade fel i utskickssystemet hos sig, så att den första räkningen aldrig skickades. Det är oerhört osannolikt att posten skulle slarva bort elnätbolagets brev till mig pricksäkert under ett drygt år, samtidigt som allt annat kom fram som förväntat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Okej, så min lärdom är att jag ska betala för andras misstag?

Jag är rädd att du är bortom räddning...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Bildexpert

Jag fick själv en påminnelse från Transportstyrelsen igår om att jag inte hade betalat fordonsskatten. Köpte bilen för mindre än ett halvår sedan så jag hade inte reflekterat över vilken månad fordonsskatten ska tas ut men det var bevisligen oktober.

Kollade igenom samtliga brev jag fått hem de sista två månaderna samt mina digitala brevlådor, men någon första faktura har jag inte lyckats hitta. PostNord har strulat orimligt mycket den sista tiden (har fått ett paket borttappat, ett paket felaktigt levererat till mig och även grannens post i min postlåda bara de sista sex veckorna), så det är väl fullt möjligt att något har felat vid utdelningen. Väldigt otäckt kan jag tycka. Har aldrig varit med om att Transportstyrelsen slarvat med utskick tidigare och har svårt att tänka mig att de bär något ansvar här.

I vilket fall ser jag inget annat att göra än att betala och lära sig läxan att manuellt kolla skulderna hos Transportstyrelsen med jämna mellanrum. En dröjsmålsavgift på 100 kr känns som en bagatell. Dock är det förjäkligt att posten inte kommer fram som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag är rädd att du är bortom räddning...

Möjligt. Förstår ändå inte vad jag ska göra åt andras misstag annat än att reklamera när de gjort fel. Säg att jag köpt en vara på Tradera som aldrig kommer fram i postgången. Jag klagar hos säljaren och den säger då att det skiter han i, kontakta postnord för han har minsann inte gjort något fel. Jag kan tycka att det inte är mitt ansvar att se till att jag får min leverans. Alltså borde i det här fallet vara Transportstyrelsen som ska reklamera leveransen och sedan de ska be mig om ursäkt. Inte skicka mig en straffavgift.

Edit: Normalt är det köparen som ska reklamera hos en leverantör. Transportsryrelsen är köoare av postleveransen. Jag har inget ordernummer att referera till om jag ska reklamera.

Permalänk
Medlem

Detta är något jag fått lära mig den hårda vägen, är 100% ditt eget ansvar att hålla koll på dina fakturor, när dom kommer och att dom blir betalda, min mor råkade ut för att hennes "info" hos posten försvann ur deras system så hon fick inget alls under flera månader (detta va innan kivra och liknande tjänster) och bara några år senare så hade jag problem ett halvår med att 80% av alla brev/fakturor kom 2-3 månader försent. Mor min lyckades lösa det för min del slutade det med flera samtal med inkasso och kronofogden och tur nog lyckades jag lösa det innan det blev någon "prick"

Så äger du ett fordon, så är det helt ditt ansvar att hålla koll på trängselskatt, skatt för fordonet och alla tänkbara kostnader som kan tänkas finnas för fordonet.

Har själv börjat hålla stenkoll och är inte allt för ovanligt att man får logga in och dubbelkolla eller rent av ringa för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Detta är något jag fått lära mig den hårda vägen, är 100% ditt eget ansvar att hålla koll på dina fakturor, när dom kommer och att dom blir betalda, min mor råkade ut för att hennes "info" hos posten försvann ur deras system så hon fick inget alls under flera månader (detta va innan kivra och liknande tjänster) och bara några år senare så hade jag problem ett halvår med att 80% av alla brev/fakturor kom 2-3 månader försent. Mor min lyckades lösa det för min del slutade det med flera samtal med inkasso och kronofogden och tur nog lyckades jag lösa det innan det blev någon "prick"

Så äger du ett fordon, så är det helt ditt ansvar att hålla koll på trängselskatt, skatt för fordonet och alla tänkbara kostnader som kan tänkas finnas för fordonet.

Har själv börjat hålla stenkoll och är inte allt för ovanligt att man får logga in och dubbelkolla eller rent av ringa för att vara på den säkra sidan.

Hur ska man veta när någon behagar skicka en faktura? Jag menar att vill de ha betalt i tid så ska de skicka fakturan innan den ska betalas. Ändrar de till digital faktura utan att kunden själv har begärt det så ska de meddela detta via brev. Om en kund reklamerar att de inte fått något brev så ska de reklamera det, till postleverantören när kunden meddelat problemet, det ska inte kunden behöva göra.

Permalänk
Bildexpert

@ronnylov: Jag kan absolut hålla med om att det finns gånger då jag kan ha förståelse för att man missar en faktura och eventuella avgifter för dröjsmål kan vara överflödiga.

Men vad som gäller fordon så ser jag det som varje registrerade ägares egna ansvar att hålla koll på sina egna skulder. Det går snabbt att kolla upp genom att logga in på Transportstyrelsen, precis som med Klarna, Qliro och annat. Jag använder autogiro så mycket det går för att slippa missade fakturor, men ibland krävs lite extra handpåläggning och då är det enklast att bara rätta sig i ledet istället för att gnälla på avsändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur ska man veta när någon behagar skicka en faktura? Jag menar att vill de ha betalt i tid så ska de skicka fakturan innan den ska betalas. Ändrar de till digital faktura utan att kunden själv har begärt det så ska de meddela detta via brev. Om en kund reklamerar att de inte fått något brev så ska de reklamera det, till postleverantören när kunden meddelat problemet, det ska inte kunden behöva göra.

Well är helt enkelt hur det funkar. Som i ditt fall, du äger en motorcykel, då landar det på dig att veta när allt sånt ska betalas in oavsätt om det kommer en faktura eller inte.

Ofta kommer man långt att bara ringa å prata med dom, har själv under åren sparat in många tusenlappar bara genom att ringa och prata med företagen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well är helt enkelt hur det funkar. Som i ditt fall, du äger en motorcykel, då landar det på dig att veta när allt sånt ska betalas in oavsätt om det kommer en faktura eller inte.

Ofta kommer man långt att bara ringa å prata med dom, har själv under åren sparat in många tusenlappar bara genom att ringa och prata med företagen.

Så jag ska ringa varje månad och säga "hej har ni någon faktura till mig"?
Det ger ju ett stressmoment att hela tiden behöva kolla upp allting.
Tycker att om de vill ha pengar så ska de skicka hem räkningen.

Det har blivit samma sak med bilprovningen. Förr fick man ett brev hem med en kallelse.
Nu får man brevet först när fordonet fått körförbud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så jag ska ringa varje månad och säga "hej har ni någon faktura till mig"?
Det ger ju ett stressmoment att hela tiden behöva kolla upp allting.
Tycker att om de vill ha pengar så ska de skicka hem räkningen.

Det har blivit samma sak med bilprovningen. Förr fick man ett brev hem med en kallelse.
Nu får man brevet först när fordonet fått körförbud...

Nej handlar om att hålla koll, veta att varje månad ska försäkring betalas, en gång per år ska skatt betalas osv osv, jag har till exempel skatten på mina bilar i januari och maj, det vet jag så får jag ingen faktura i form av post eller i form av efaktura direkt till banken så ringer jag eller loggar in på transportstyrelsens hemsida.

Ända jag kollar upp varje månad är en dubellkoll på klarna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Finns egentligen ingen ursäkt. Du borde veta när räkningar bör komma och när de ska vara betalda. Får man inte den är det bara ringa och tala om det och få uppgifter så man kan betala i tid. Det är allas vårt egna ansvar att ha den kollen.

Är man disträ och lätt glömmer sådana saker så får man göra vad man kan för att minimera risken. Själv har jag haft e-faktura på allt ganska länge. Vissa saker autogiro för att minimera risken ytterligare, just för att jag är disträ. Inte missat betala en räkning i tid sedan jag började med detta.

Det fanns en period när det var något fel på postutdelningen där jag bodde. Det var massor av brev, inklusive räkningar, som aldrig kom. Vid ett tillfälle ringde en granne på och hade hittat massor av post till mig, somligt flera månader gammalt, i hissen. Hur det hamnat där och var allt kom ifrån vet jag inte men gissningsvis någon brevbärare som delat ut min post till lägenheten under som var tom under den perioden. Inte ens då missade jag betala i tid för jag visste vilka som skulle komma och när så fick sitta och ringa runt ganska mycket.

Som sagt, ha koll så slipper du extra utgifter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2