Permalänk
Hedersmedlem

Sommardäckstråden för 2024

Tänkte vara ute i god tid för att kolla på nya sommardäck till nästa år.

Dimension: 225/60R18
Bil: Subaru Outback 2016
Nuvarande däck: Bridgestone Dueller HP
Önskade egenskaper: Säkert och stabilt, inga konstigheter

Kör inte jättemycket per år, mestadels landsväg av varierande kvalitet. Däcken som sitter på bilen är de som följde med vid köpet och är inne på sin sista säsong nu. Har inte varit missnöjd med dem och vill ha något likvärdigt men nytt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har samma bilmodell och ska byta sommardäcken efter denna säsong (dvs. nu typ) och har kollat in:

https://www.bythjul.com/dack/continental/continental_contiult...
https://www.bythjul.com/dack/michelin/michelin_primacy4plus/2...

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Kopierar och klistrar in det jag skrev i en annan tråd nedan

----

Jag behöver nya sommardäck till min Toyota avensis och undrar vilka du rekommenderar. Det är 205/60/ 16 dimensioner. Mina nuvarande är Goodyear EfficientGrip Performance som funkat bra i massa år men undrar om Hankook är ett bra märke? Eller ska man satsa på de kända märkena?

Dessa tex https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/205-60r16-96v/somma....

Vid specifika frågor vill jag veta:
Däckstorlek (tex 195/65R15) då alla mönster inte finns i alla storlekar.
Bilmodell
Körmönster, mycket stadskörning eller landsväg.
Hur mycket kör du?
Billigt eller bra(budget, mellanklass eller premium)?
Vill du ha dubbat, dubbfritt eller öppen för förslag?
Övriga önskemål?

205/60 - 16
Toyota avensis kombi
90% stadskörning
1000 mil per år ca
Mellanklass däck, sommar

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tänkte vara ute i god tid för att kolla på nya sommardäck till nästa år.

Dimension: 225/60R18
Bil: Subaru Outback 2016
Nuvarande däck: Bridgestone Dueller HP
Önskade egenskaper: Säkert och stabilt, inga konstigheter

Kör inte jättemycket per år, mestadels landsväg av varierande kvalitet. Däcken som sitter på bilen är de som följde med vid köpet och är inne på sin sista säsong nu. Har inte varit missnöjd med dem och vill ha något likvärdigt men nytt.

Kör vidare på Dueller HP annars finns tex Bridgestone Turanza 6, Nokian Hakka blue, Michelin CrossClimate 2 i premiumsegmentet.
Hankook har nästan inga sommardäck just nu, så inte omöjligt att det kommer något nytt därifrån till våren.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag är arbetsledare på Sveriges största däckverkstad.
Finns tillgänglig för frågor och funderingar.

Jag kan dela med mig av kunskap, jag anser mig vara bra påläst om personbilsdäck, i synnerhet vinterdäck, jag har även personlig erfarenhet av mycket däck.
Som exempel har jag provkört 5 olika vinterdäck de senaste två vintrarna (långtidsprov) + flera typer av c-däck på arbetsfordon samt talar mycket med kunder om deras erfarenheter (har exempelvis en kund som kör ~30000mil per år).
Har även en kund där jag personligen hanterar alla deras däck till 160 bilar och är behjälplig med ytterligare 200 bilar.

I min yrkesroll är jag inte bunden till någon speciell tillverkare, har ingen form av bonus och företaget tjänar ungefär lika mycket pengar oavsett vilket märke jag säljer.

Jag kan berätta om en produkt är bra/prisvärd.

Jag kommer inte dela med mig av var jag jobbar då jag försöker att vara något så när "anonym" på internet.
Jag kommer inte sälja något från min arbetsplats här då jag inte har betalt för att göra detta på min fritid och finner det osannolikt att någon i tråden är i mitt närområde.

Så efter att ha skummat igenom tråden lite så det jag har sett hittills:
Dezentfälg - fullständigt skräp. Dålig lack som flagnar efter någon vinter och blir lätt ovala. Skulle ALDRIG sätta det på en av mina fordon speciellt inte om det är en tyngre bil, kör på dåliga vägar eller i salt.

Nokian gör bra vinterdäck, jag kommer mest troligen sätta Nokian Hakkapeliitta R5 (eller R6 om de hinner släppas) på min daily driver nästa gång. Verkar prestera otroligt bra. Befinner mig i norra norrland så jag har riktigt vinterväglag.

Nordiska friktionsdäck aka dubbfria vinterdäck presterar bättre än motsvarande dubbat däck i praktiskt taget alla väglag utom blankis.

Dubbdäcks största styrka är blankis, mer dubb är inte automatiskt bättre. Alla dubbdäck är inte lika bra vilket förvånansvärt många tror.

TPMS är lagkrav inom eu men sverige har undantag på det. Det finns två typer av system, med sensorer eller indirekt som(oftast) använder bilens abs sensorer. En verkstad kan oftast inaktivera det systemet i bilen men det kan jag inte rekommendera då det förbättrar säkerheten och ger en tidig varning om du har pyspunka istället för att du kör sönder däcket.

Regler kring zoner med dubbdäcksförbud har jag ingen aning om, men kan vara värt att ta i beaktning om man bor i storstadsområde.

Ställ gärna frågor både specifikt till era bilar och generellt kring märken och modeller på däck och fälg.

Vid specifika frågor vill jag veta:
Däckstorlek (tex 195/65R15) då alla mönster inte finns i alla storlekar.
Bilmodell
Körmönster, mycket stadskörning eller landsväg.
Hur mycket kör du?
Billigt eller bra(budget, mellanklass eller premium)?
Vill du ha dubbat, dubbfritt eller öppen för förslag?
Övriga önskemål?

Citerar in min presentation från vinterdäckstråden😊

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kör vidare på Dueller HP annars finns tex Bridgestone Turanza 6, Nokian Hakka blue, Michelin CrossClimate 2 i premiumsegmentet.
Hankook har nästan inga sommardäck just nu, så inte omöjligt att det kommer något nytt därifrån till våren.

CrossClimate är ju året-runt-däck och inte sommardäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

CrossClimate är ju året-runt-däck och inte sommardäck.

Det är det verkligen inte.

Sen finns det inga året-runt-däck för vårat klimat.

Som jag skrivit i vinterdäckstråden, jag har ett osunt intresse för däck. CrossClimate är även det ett däck jag provat på egen bil även på vintern.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är det verkligen inte.
https://i.ibb.co/HPbQ1Vm/Screenshot-20231021-162640-Chrome.jpg

Sen finns det inga året-runt-däck för vårat klimat.

Som jag skrivit i vinterdäckstråden, jag har ett osunt intresse för däck. CrossClimate är även det ett däck jag provat på egen bil även på vintern.

Nej, det gör det inte i praktiken, men det är likväl ett däck av den typen. Om du har ett så osunt intresse för däck borde du se det redan på hur mönstret är utformat.

https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-crossclimate-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det gör det inte i praktiken, men det är likväl ett däck av den typen. Om du har ett så osunt intresse för däck borde du se det redan på hur mönstret är utformat.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-crossclimate-2

i SVERIGE är det ett ett sommardäck som fungerar tidigt på våren och sent på hösten, perfekta däcket för norrlänningen där snön kan vara länge och komma tidigt.

Bridgestone Turanza 6 är mitt favoritdäck, fungerar suveränt bra och håller länge.

Fick ut 15k mil ur mina Turanza 5 innan de var nere på 2/3mm.

Vinterdäck kör jag Hakka R5 då vinterväglag har vi bara vid några få tillfällen per år, kört dubbdäck tidigare men är trött på att köra runt med dem när vi har 99% barmark.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det gör det inte i praktiken, men det är likväl ett däck av den typen. Om du har ett så osunt intresse för däck borde du se det redan på hur mönstret är utformat.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-crossclimate-2

Nyckelordet här är "Europeiska".
Vårat klimat är Nordiskt.
Mönstrets utformning gör det inte till ett vinterdäck.
V-mönstret ger inga snöegenskaper överhuvudtaget däremot så leder det bort vatten väldigt effektivt.

Sen är jag nyfiken på vad du har för kunskaper i däck när du anser att du har bättre koll på Michelins produkter än vad Michelin har.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Michelin pilot sport 4 kör jag på min volvo, de räddade mig i tvärnit på en enfilig 100 väg när en bil med släp åkte in i räcket 4 bilar framför mig på våt mark i 5 grader kallt väder. Håller också längst enligt oberoende tester

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar för tipsen!

Det mesta verkar landa runt 2000kr styck i min dimension. Ska kolla vidare med lokala däckhandlarna vad de har att erbjuda och de kostar monterade och klara.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||