Missat brev, nu rättsfråga i Österrike. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Missat brev, nu rättsfråga i Österrike. Hjälp!

Blev en omläggning av färdvägen under semestern i Juli och man passerade därmed ovetandes väggtullar i Österrike. Kartläsaren gjorde sitt bästa men måste missat att det blev väggtull trots försöken att undvika dem.

Idag (18:e Oktober) damp det ner ett brev, daterat 28 September, om att min oförmåga att betala fakturor nu blivit en rättsfråga i Österrike och att det nu är för sent att göra rätt för sig genom att betala. Detta är första notisen jag över huvud taget får i frågan. Alltså inga tidigare mottagna fakturor. Vad gör man nu?
Det ser ut som att man kan dömas till 300-3000€ i böter plus omkostnader. Men jag vet ju inte om det finns flera parallella case mot mig. Hur vet jag att domstol inte redan skickat brev som också försvunnit?
Jag måste ju upprätta en kommunikationskanal som inte är beroende av postgången. Och det är inte direkt troligt att de vill dela med sig om känslig information till någon främling på telefon. Vad gör man?

Sedan kan man fråga sig hur det ens kan vara lagligt att driva sådana här frågor enbart över icke-rekommenderad post. Man har ju noll rättssäkerhet då man inte på något sätt kan bevisa att man inte mottagit någon post.

Riktade anklagelser till synes utan belägg raderade. // MOD
Permalänk
Medlem

Det finns många ställen det kan fela på, inget som säger att det är PostNords fel. Du får ringa till Österrike och fråga vad dom håller på med.

Permalänk

Innan var det standard att använda sånt som eldstartare såhär i juletid. Vet inte om det har ändrats på det där något. Blir ju svårt att kräva in dom om du inte ofta har vägarna förbi Österrike igen. Ja dom brukar hota med allt möjligt för att du ska börja svettas rejält.

Permalänk
Medlem

Bör inte det där gått via svenska Transportstyrelsen? Svårt att tro att Österrikes motsvarighet har direkt tillgång till det svenska bilregistret, och kan koppla din bils regnummer till din person, EU hit och dit till trots.

Jag hade i alla fall börjat där. De borde åtminstone ha bättre koll på hur kedjan ser ut, och kanske kan ge dig svar på var förmedlingen potentiellt kan gått snett.

Tillägg: att du tar kontakt med berörd österrikisk myndighet när du till sist fått veta något om det bör ju också utgöra någon slags bevis för din goda vilja, och att felet inte är ditt. Någon som försöker smita från en vägtull kan väl rimligen också antas försöka smita från eventuella senare påföljder, och inte etablera någon kontakt alls.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det finns många ställen det kan fela på, inget som säger att det är PostNords fel. Du får ringa till Österrike och fråga vad dom håller på med.

Nja, det är sant. Men det är inte ovanligt att svensk post kommer fel också som sagt.
Med det sagt så fick jag de fortkörningsböterna jag förväntade mig från Tyskland. Hoppas inga missades.

Skrivet av julgranen:

Innan var det standard att använda sånt som eldstartare såhär i juletid. Vet inte om det har ändrats på det där något. Blir ju svårt att kräva in dom om du inte ofta har vägarna förbi Österrike igen. Ja dom brukar hota med allt möjligt för att du ska börja svettas rejält.

Vet inte om det är det bästa tipset när det blivit rättsfall. :/

Skrivet av kaput:

Bör inte det där gått via svenska Transportstyrelsen? Svårt att tro att Österrikes motsvarighet har direkt tillgång till det svenska bilregistret, och kan koppla din bils regnummer till din person, EU hit och dit till trots.

Jag hade i alla fall börjat där. De borde åtminstone ha bättre koll på hur kedjan ser ut, och kanske kan ge dig svar på var förmedlingen gått snett.

De får uppgifterna från transportstyrelsens register, men kommunicerar sedan direkt med bilägaren. Fick några fortkörningsböter från Tyskland direkt hem i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De får uppgifterna från transportstyrelsens register, men kommunicerar sedan direkt med bilägaren. Fick några fortkörningsböter från Tyskland direkt hem i lådan.

Okej.

Se tillägget jag gjorde till mitt inlägg

Transportstyrelsen kan kanske ändå eventuellt hjälpa dig med någon strategi för hur du ska hantera det? De torde ju ha någon slags expertis på sånthär in house.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Okej.

Se tillägget jag gjorde till mitt inlägg

Tack. Ja, jag ringer dem i morgon. Frågan är hur de svarar på om jag vill få ut uppgifter på samtliga ärenden som finns på mig när jag inte kan identifiera mig på telefon.

§11
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tack. Ja, jag ringer dem i morgon. Frågan är hur de svarar på om jag vill få ut uppgifter på samtliga ärenden som finns på mig när jag inte kan identifiera mig på telefon. Jag kan inte förlita mig på post av anledning som tydligen är förbjuden att nämna här.

Rent krasst kan du väl inte identifiera sig säkrare brevledes?

Skulle de krångla med den saken kan du ju alltid fråga dem hur någon annan rimligen skulle kunna känna till detaljerna, och vad det i slutändan spelar för roll, då det ju handlar om att försöka få till en betalning av den faktiska vägtullen och en avskrivning av eventuell bot. De ska inte skicka dig några pengar eller så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Om det blivit rättsfall så måste du ju infinna där det tas upp i rätten. Jag tror knappast interpol är inkopplat i ditt fall och att Sverige kommer lämna ut dig för detta.

Permalänk

Sedan är det ju såhär att alla böter är rättsfall. Fast när det handlar om böter är det smidigare att gå med på bötesföreläggande än att sitta i en rättsfall och få samma utfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Om det blivit rättsfall så måste du ju infinna där det tas upp i rätten. Jag tror knappast interpol är inkopplat i ditt fall och att Sverige kommer lämna ut dig för detta.

Det har blivit en "förvaltningsprocess för straffrättslig åtgärd".

Permalänk

Mmm låter som en omformulering för böter.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara kontakta de som vill ha pengarna och fråga om du inte kan betala? Skulden finns oavsett om du mottager någon post eller inte.

De kan inte utfärda betalningsföreläggande när du inte bor i Österrike, du behöver inte göra en stor sak av det för även om de stämde dig 28 september så har de tid att dra tillbaka stämningen.

Är säkert inkassobolag och de vill ha in pengarna, och lägga sin tid på annat. Edit: Nu ser jag hur de arbetar, det handlar inte om någon stämning och civilrättsligt mål utan är fråga om en böter/straffavgift utifrån deras lag om vägtull och det är där du hittar summorna 300-3000 EUR. Går det till böter/straffavgift så skickas det ut rekommenderat brev. Är brevet daterat 28 september (och ej rekommenderat) har det inte gått fyra veckor, du bör kunna betala det belopp de begär istället för att det ska bli böter. De verkar ha tre steg först en tull som tas ut för att du inte betalat, sedan en ersättningstull till den (så den första är nu ogiltig) och betalar du inte denna så blir det tredje steget med böter.

Permalänk

Jag kan säga såhär. Problemet i ditt fall är om du tänkt besöka Österrike någon mer gång. I dagens IT samhälle har ju saker en tendens att spridas mellan olika myndigheter i ett naffs och sedan lagras där så länge det är möjligt.

Du kan i värsta fall få en redig surprise om du besöker Österrike innan preskriptionstiden gått ut antar jag.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att ASFiNAG som är avsändare säger att de inte kan svara på några frågor. Utan att jag ska vända mig till Tirol Mag. Innsbruck. Inga kontaktuppgifter eller någonting. Det enda jag har är "Tirol Mag. Innsbruck" och en uppmaning att inte kontakta ASFiNAG.
En googling på "Tirol Mag. Innsbruck" ger en endaste träff. En Ebok av "Bote für Tirol: Amtsblatt der Behörden, Ämter und Gerichte Tirols." från 1815. Och då grundar sig träffen enbart i att google inte kan tolka sidindelningen korrekt.

Det är alltså den myndigheten jag ska kontakta. Gött.
Googlar man på ASFiNAG så är de tydligen fruktansvärda att ha att göra med.
Man förstår ju varför Kafka skrev som han skrev. Inte en slump att han kom därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför inte bara kontakta de som vill ha pengarna och fråga om du inte kan betala? Skulden finns oavsett om du mottager någon post eller inte.

De kan inte utfärda betalningsföreläggande när du inte bor i Österrike, du behöver inte göra en stor sak av det för även om de stämde dig 28 september så har de tid att dra tillbaka stämningen.

Är säkert inkassobolag och de vill ha in pengarna, och lägga sin tid på annat.

De skriver i brevet att det inte går, och att allt ska tas med berörd myndighet. Som de inte ger korrekt namn eller kontaktuppgifter till. Men jag ska ringa ASFiNAG, (som skickade brevet) och se vad jag kan göra. Tack för tips.

Skrivet av julgranen:

Jag kan säga såhär. Problemet i ditt fall är om du tänkt besöka Österrike någon mer gång. I dagens IT samhälle har ju saker en tendens att spridas mellan olika myndigheter i ett naffs och sedan lagras där så länge det är möjligt.

Du kan i värsta fall få en redig surprise om du besöker Österrike innan preskriptionstiden gått ut antar jag.

Alltså, jag vill ju lita på dig. Men vet inte om jag vågar.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

De skriver i brevet att det inte går, och att allt ska tas med berörd myndighet. Som de inte ger korrekt namn eller kontaktuppgifter till. Men jag ska ringa ASFiNAG, (som skickade brevet) och se vad jag kan göra. Tack för tips.
Alltså, jag vill ju lita på dig. Men vet inte om jag vågar.

Det är så det fungerar. Utgår från att du är svensk medborgare och är skriven här. Tänk själv något skumraskföretag i en bananrepublik kan ju inte skicka någon bluffaktura via inkasso och sedan kräva att Sverige ska kräva in den för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Det är så det fungerar. Utgår från att du är svensk medborgare och är skriven här. Tänk själv något skumraskföretag i en bananrepublik kan ju inte skicka någon bluffaktura via inkasso och sedan kräva att Sverige ska kräva in den för dom.

Du har en poäng. Men myndigheter i EU är ju inte direkt samma sak som Vlads inkasso och Begravningsbyrå.
Så känns som att det borde finnas gränsöverskridande samarbete.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du har en poäng. Men myndigheter i EU är ju inte direkt samma sak som Vlads inkasso och Begravningsbyrå.
Så känns som att det borde finnas gränsöverskridande samarbete.

Jag har för mig norden har börjat med något sådant gällande trafikförseelser. Fast nu när du säger det så har det hänt mig med fast i Frankrike. Vi körde för fort och fick en faktura att betala hemskickad. Det var en hyrbil så dom kunde se mina uppgifter från hyrbolaget. Jag betalde den då för det var inte så mycket och ville gärna åka dit igen inom de närmsta åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De skriver i brevet att det inte går, och att allt ska tas med berörd myndighet. Som de inte ger korrekt namn eller kontaktuppgifter till. Men jag ska ringa ASFiNAG, (som skickade brevet) och se vad jag kan göra. Tack för tips.

Läs det redigerade, behöver du verkligen kontakta de? Steget du pratar om ska innehålla en ersättningstull där det första kravet inte längre ska betalas utan det nya. Det är om du inte betalar kravet du fått på fyra veckor det blir fråga om böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det roliga är att ASFiNAG som är avsändare säger att de inte kan svara på några frågor. Utan att jag ska vända mig till Tirol Mag. Innsbruck. Inga kontaktuppgifter eller någonting. Det enda jag har är "Tirol Mag. Innsbruck" och en uppmaning att inte kontakta ASFiNAG. En googling på "Tirol Mag. Innsbruck" ger en endaste träff. En Ebok av "Bote für Tirol: Amtsblatt der Behörden, Ämter und Gerichte Tirols." från 1815. Och då grundar sig träffen enbart i att google inte kan tolka sidindelningen korrekt.

Vet inte hur mycket som bara är raljerande men de hänvisar väl svepande till Innsbruck i Tyrolen?

https://www.innsbruck.gv.at/en/stadtpolitik-und-verwaltung/ma...

En start vore då att vända sig till avdelningen som hanterar trafikböter:

https://www.innsbruck.gv.at/en/dienststellen/bezirks-und-geme...

Eller bara växeln som står längst ner på sajten. Med brasklappen att jag har ingen aning utan blev bara triggad av nivån i tråden där det pratas om 1800-talsböcker och att Interpol inte kommer bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läs det redigerade, behöver du verkligen kontakta de? Steget du pratar om ska innehålla en ersättningstull där det första kravet inte längre ska betalas utan det nya. Det är om du inte betalar kravet du fått på fyra veckor det blir fråga om böter.

Nej, det har alltså gått vidare. De där fyra veckorna har gått för länge sedan. Det har gått över 10 veckor.
Timeline:
230716 Jag kör bil i Österrike.
230808 De skickar första krav på obetald tull.
230928 De har gett upp. Skickar brev om att det inte längre går att betala och att det nu är en straffrättslig fråga.
231018 Första brevet når mig, det som skickades 230928.

Det går inte att betala längre.

Skrivet av ducedo:

Vet inte hur mycket som bara är raljerande och men de hänvisar väl svepande till Innsbruck i Tyrolen?

https://www.innsbruck.gv.at/en/stadtpolitik-und-verwaltung/ma...

En start vore då att vända sig till avdelningen som hanterar trafikböter:

https://www.innsbruck.gv.at/en/dienststellen/bezirks-und-geme...

Eller bara växeln som står längst ner på sajten. Med brasklappen att jag har ingen aning utan blev bara triggad av nivån i tråden där det pratas om 1800-talsböcker och att Interpol inte kommer bry sig.

Det är väl ändå lite absurt att de inte kan hänvisa till ett myndighetsnamn och ge någon form av kontaktuppgift? De ska inte obfuskera, framförallt inte i kommunikation med människor som inte vet hur deras myndigheter är uppbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, det har alltså gått vidare. De där fyra veckorna har gått för länge sedan. Det har gått över 10 veckor.
Timeline:
230716 Jag kör bil i Österrike.
230808 De skickar första krav på obetald tull.
230928 De har gett upp. Skickar brev om att det inte längre går att betala och att det nu är en straffrättslig fråga.
231018 Första brevet når mig, det som skickades 230928.

Det går inte att betala längre.

Det har gått tre veckor, det är första avgiften om 120 EUR som inte ska betalas, de har inte gett dig böter och då ska du kunna betala det nya kravet som https://europakonsument.at/en/tolls-austria/66872 säger är 365 EUR.

Vilket språk har de skrivit på? Om det är på engelska vet de nog inte själva vad de skickat

Edit: Du hade redan fått kontaktuppgifter till stadens avdelning som hanterar vägtullar såg jag. Finns det inget krav i brevet är det väl läge att kontakta staden (magistraten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag har för mig norden har börjat med något sådant gällande trafikförseelser.

De senaste gångerna (åren) jag varit i Norge har jag någon månad senare fått en räkning på ca 1500kr för de 2 dagar jag körde i landet. Det dundrade exempelvis in 4x91kr under tidsperioden 12 minuter (!) när jag körde på en ny bit av E6, och 152kr när jag körde genom Oslofjordstunneln. Hur som helst, det går via epass24; man kan tycka det borde finnas en EU-lösning för sådant här.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

De senaste gångerna (åren) jag varit i Norge har jag någon månad senare fått en räkning på ca 1500kr för de 2 dagar jag körde i landet. Det dundrade exempelvis in 4x91kr under tidsperioden 12 minuter (!) när jag körde på en ny bit av E6, och 152kr när jag körde genom Oslofjordstunneln. Hur som helst, det går via epass24; man kan tycka det borde finnas en EU-lösning för sådant här.

EU-lösning i Norge?

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det roliga är att ASFiNAG som är avsändare säger att de inte kan svara på några frågor. Utan att jag ska vända mig till Tirol Mag. Innsbruck. Inga kontaktuppgifter eller någonting. Det enda jag har är "Tirol Mag. Innsbruck" och en uppmaning att inte kontakta ASFiNAG.

Den som skrivit till dig har bara varit hemmablinda, det är förmodligen Tyrolska Magistratet i Insbruck de hänvisa dig till. (Motsvarande att någon bett dig kontakta stadskontoret i Stockholm.) Prova mejladressen längst ned på den engelska sidan.
https://www.innsbruck.gv.at/en/stadtpolitik-und-verwaltung/ma...
kontakt@innsbruck.gv.at

Bifogar hemsidan för motorvägsadministrationen också: https://www.asfinag.at/en/

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldmund:

EU-lösning i Norge?

En EU-lösning gällande det skulle högst troligt inte bara gälla EU-länder utan även EFTA-länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det har gått tre veckor, det är första avgiften om 120 EUR som inte ska betalas, de har inte gett dig böter och då ska du kunna betala det nya kravet som https://europakonsument.at/en/tolls-austria/66872 säger är 365 EUR.

Vilket språk har de skrivit på? Om det är på engelska vet de nog inte själva vad de skickat

Edit: Du hade redan fått kontaktuppgifter till stadens avdelning som hanterar vägtullar såg jag. Finns det inget krav i brevet är det väl läge att kontakta staden (magistraten).

Skrivet av mc68000:

Den som skrivit till dig har bara varit hemmablinda, det är förmodligen Tyrolska Magistratet i Insbruck de hänvisa dig till. (Motsvarande att någon bett dig kontakta stadskontoret i Stockholm.) Prova mejladressen längst ned på den engelska sidan.
https://www.innsbruck.gv.at/en/stadtpolitik-und-verwaltung/ma...
kontakt@innsbruck.gv.at

Bifogar hemsidan för motorvägsadministrationen också: https://www.asfinag.at/en/

Tack, ja hemmablinda var de nog allt. Jag kontaktade magistratet, och de kopplade mig vidare till någon som inte kunde hitta några uppgifter på mig eller min bil, men hon kopplade vidare mig till "min handläggare", (jag fanns väl inte i deras system? ), och hon kunde inte hjälpa heller.
Hon envisades med att jag behövde brevet från dem för att hjälpa, men jag försökte förklara att jag inte fått brev från dem och att jag inte litade på att jag skulle få ett då så många andra brev försvunnit i postgången. Men hon sa att jag skulle vänta tre veckor, och sedan ringa tillbaka, men det framgick att jag fortfarande inte skulle få någon hjälp om jag inte fått brevet.
I hennes värld var det synonymt att hon skickar brev och att jag får brev. Det tog ett antal upprepningar innan hon förstod att jag inte var säker på att jag skulle få brevet hon skickade, och att jag inte kunde veta om de redan skickat brev för flera veckor sedan eller inte.
Men jag vände mig till ASFiNAG och de kunde se att ärendet inte gått vidare, trots det tre veckor gamla brevet som sa att det hade det. De kunde dock inte pausa det eller på annat sätt stoppa det från att gå vidare, så mitt enda hopp var att betala och hoppas att pengarna når fram innan det automatiskt går vidare. De kunde i alla fall bekräfta att det bara fanns ett ärende och inte fler obetalda avgifter på mig. Så nu får vi se om det hinner gå vidare eller inte. Får ringa ASFiNAG på typ Tisdag och se hur det gått.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Fortfarande rörigt, det är nog sant att de inte kan stoppa upp sina processer men synd att de inte kunde ge ett datum/brytpunkt för när de vill ha in pengarna innan det går vidare

Betalar du (trodde inte du fått betalningsuppgifter?) tror jag däremot du slipper att det blir något brott av det hela.

Permalänk

Vad är det som gör att det inte är bluff då. Är ju superlätt att gå runt och leta utländska bilar, skicka brev och låta hotfull. Du fick ju ingen bekräftelse att du finns någonstans när du väl fick tag på rätt person så detta skulle jag se som bluff.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k