Iphone 15-familjen kan ha batterier av lägre kvalitet än tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Optimalt är typ att köra bara mellan 45% och 50% (kan göra nästan hur många cykler som helst utan märkbar degradering)

Mycket bra är att hålla sig typ 30-70% (klarar tiotusentals cykler)

Bra är 20-80% (klarar ca 5000 cykler)

Okej är 10-90% (klarar då ca 1000 cykler)

Det är rent av skadligt för batterier att röra sig utanför detta, alltså om man talar om procent av cellens totala kapacitet.

Laddar man verkligen 0-100% så kanske den klarar 50-100 cykler

Sen beror det på vad man menar, många tillverkare döljer 5-15% av cellens kapacitet i reserv i ena eller båda ändar (laddar inte upp eller ur maximalt)

Ju längre från ’mitten’ desto mer ändras cellens storlek och mikrosprickor skapas. I dessa sprickor kan det bildas gas och annat, som minskar kapaciteten. Temperaturen påverkar också hur mycket cellerna utvidgas och hur fort de kemiska processerna sker, hög temp är väldigt skadligt

Så var det inte för min frus 11 max pro som såldes efter 3.5 år med 98% batteri hälsa.
Hon ladda den varje natt fullt, tömde sen.

Jag höll min mella 20-80% oftast och min 12a hade 93% efter 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Så där trodde jag också att det var, dvs att en SOC så nära som möjligt kring 50% var det optimala, men sen blev jag rättad. Tydligen så visar all forskning på området att lithiumbatterier mår bäst vid låg SOC. Detta oavsett om det är NCA, NMC eller LFP etc.

Cykler med låg SOC sliter mindre än cykler med hög SOC. Ett batteri som man cyklar i området 0-10% eller 10-20% håller i princip för evigt. Det optimala är alltså att hålla batteriet "så lite laddat som möjligt".

Bilden kanske är svårtolkad men visar att batterier cyklade med låg SOC håller mycket längre.
Antal cykler räknas i FCE, Full Cycle Equivalent vilket innebär att med 10% storlek på cykeln är 1 FCE = 10 cykler. I och med det så kan man jämföra små och stora cykler ”rättvist”.

Se bifogad bild för degradering kring olika SOC-nivåer:
<Uppladdad bildlänk>

Svårläst bild och jag har inte läst bakomliggande innehåll så ska inte säga för mycket. Men många av de med höga värden är inte 0-10, några är ju 60-70 och sånt. Så som jag sagt här är det framförallt att hålla sig inom små rörelser som är viktigast, exakt vart man gör det verkar inte vara riktigt lika viktigt (iaf om man ska tro den här bilden)

Men som jag sagt, detaljerna beror mycket på exakt vilken kemi cellen har

Fin bild dock, har du mer information så läser jag gärna

Permalänk
Skrivet av medbor:

Svårläst bild och jag har inte läst bakomliggande innehåll så ska inte säga för mycket. Men många av de med höga värden är inte 0-10, några är ju 60-70 och sånt. Så som jag sagt här är det framförallt att hålla sig inom små rörelser som är viktigast, exakt vart man gör det verkar inte vara riktigt lika viktigt (iaf om man ska tro den här bilden)

Men som jag sagt, detaljerna beror mycket på exakt vilken kemi cellen har

Fin bild dock, har du mer information så läser jag gärna

Hela poängen är att det just är i vilket intervall man rör sig som är det viktiga, mellan 0-10% är mycket bättre än mellan 45-55%. Så isf läser/tolkar du datan i bilden felaktigt om du drar den slutsatsen. Och all forskning visar att man ser precis samma sak oberoende av vilken kemi batteriet har (så vitt jag sett iaf).

Ska se om jag kan leta fram originalartikeln, sparade bara ner just den bilden när jag läste det. Här är en annan artikel som visar samma sak https://res.mdpi.com/d_attachment/applsci/applsci-08-01825/ar...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hela poängen är att det just är i vilket intervall man rör sig som är det viktiga, mellan 0-10% är mycket bättre än mellan 45-55%. Så isf läser/tolkar du datan i bilden felaktigt om du drar den slutsatsen. Och all forskning visar att man ser precis samma sak oberoende av vilken kemi batteriet har (så vitt jag sett iaf).

Ska se om jag kan leta fram originalartikeln, sparade bara ner just den bilden när jag läste det. Här är en annan artikel som visar samma sak https://res.mdpi.com/d_attachment/applsci/applsci-08-01825/ar...

<Uppladdad bildlänk>

Intressant! Inte sett data som testar exakt detta förut tror jag

Jag ser att de allra flesta verkar ha bra kapacitet kvar även om de som ligger över 20% såklart tappar mer

Men också antalet cykler skiljer ju extremt i hur många de överlever…

Försöker förstå mer vad detta skulle betyda, och hur det kan relatera till ett användningsområde som en mobiltelefon. Svårt att se att 10 procentenheters omfång räcker för någorlunda normal användning

Är alltså 0-40% bättre än 30-70%? Lite svårt att förstå, men något helt annat än det jag läste för några år sedan

Jag trodde det var nere runt 0% som risken för gas-separation riskerade att ske som mest

Permalänk
Skrivet av medbor:

Intressant! Inte sett data som testar exakt detta förut tror jag

Jag ser att de allra flesta verkar ha bra kapacitet kvar även om de som ligger över 20% såklart tappar mer

Men också antalet cykler skiljer ju extremt i hur många de överlever…

Försöker förstå mer vad detta skulle betyda, och hur det kan relatera till ett användningsområde som en mobiltelefon. Svårt att se att 10 procentenheters omfång räcker för någorlunda normal användning

Är alltså 0-40% bättre än 30-70%? Lite svårt att förstå, men något helt annat än det jag läste för några år sedan

Jag trodde det var nere runt 0% som risken för gas-separation riskerade att ske som mest

Ja precis, att hålla sig mellan 0-40% är bättre än att hålla sig mellan 30-70% SOC (state of charge/laddnivå). Som du säger, svårt att applicera i praktiken på t.ex mobiltelefoner (på elbilar är det ju lättare, håll SOC så låg som möjligt för jämnan och ladda så mycket du behöver inför resor). 0-80% laddning hos mobiltelefoner som många implementerat i mjukvaran nu räcker nog långt. Har man en telefon som har väldigt snabb snabbladdning så kan man ju ladda ur så lågt som möjligt under natten och ladda så mycket man behöver på morgonen för att precis klara sig genom dagen iofs.

Men är ju ändå bra att inte sprida felaktig information (att laddning kring 50% är det optimala) tycker jag. Som sagt jag var av precis samma uppfattning som dig tidigare, hade också förstått det som att runt 50% SOC var det optimala för battericellernas hälsa och att extremerna var värst, dvs både 90-100% och 0-10%. Men blev rättad och när jag läste på så gott jag kunde om all forskning på området visar det sig att det stämmer, vad jag kan se, att det är så låg SOC som möjligt som man ska sikta på.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Random snubbe på Twitter med Final Fantasy-avatar påstår att...

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara rykten än så länge, tiden kommer visa om det stämmer.
Känns ju vinklat med tanke på att man nämner One med 1600 laddcykler.

Permalänk
Medlem

Jag är så glad att jag överger mobiler som inte har utbytbara batterier när även "premium"-telefonerna snålar in på sina batterier.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TobiasStockholm:

Hela poängen är att det just är i vilket intervall man rör sig som är det viktiga, mellan 0-10% är mycket bättre än mellan 45-55%. Så isf läser/tolkar du datan i bilden felaktigt om du drar den slutsatsen. Och all forskning visar att man ser precis samma sak oberoende av vilken kemi batteriet har (så vitt jag sett iaf).

Ska se om jag kan leta fram originalartikeln, sparade bara ner just den bilden när jag läste det. Här är en annan artikel som visar samma sak https://res.mdpi.com/d_attachment/applsci/applsci-08-01825/ar...

<Uppladdad bildlänk>

Vad man får tänka på här är att den studien du tar bilden ifrån nämner specifikt att deras resultat kring cykling vid låg SoC skiljer sig från de flesta andra. Så behövs mer forskning i att förstå varför det finns in skillnad där.

En sak jag tänkte på i den studien är att man använde rätt höga strömmar, 1C och 2C (d.v.s. man laddar i/ur hela cellens kapacitet på 60 resp. 30 minuter).

Högre uttag och framförallt högre ladd-hastighet är något som negativt påverkar batterikapacitet. 2C är ju inte alls någon orimligt hastighet med dagens snabbladdare. Och just den här biten kanske är en förklaring varför mina telefoner klarat sig rätt bra.

Har misstänkt att snabb laddningen inte kan vara bra och finns egentligen ingen anledning att stressa på den delen i många fall. Laddar oftast mobilen med en rätt "trött" variant, tar 3-4 timmar att ladda fullt från 20-30 % med nuvarande Iphone 12 pro max (d.v.s. laddar med 0,25-0,33C).

Temperatur är en annan faktor som påverkar rätt mycket, rätt mycket sämre att ladda/ladda ur vid 35 eller 45°C jämfört med 25°C.

Däremot verkar lagring av batterier rejält ogilla låg SoC. Där har man sett att både nära 0 % och nära 100 % är dåligt, men nära 0 % är väsentligt sämre vid långtidslagring.

Gissningsvis är det olika irreversibla kemiska processer som dominerar i olika fall. Kan mycket väl vara så att båda undersökningarna kring "optimal SoC område" är rätt, om man använder rätt höga strömmar kanske det är mer optimalt i ett lägre intervall och med lägre strömmar kanske det kryper mer mot 50 %.

Normal urladdningen för en telefon ligger ju inte i närheten av de 1C man testade med, är <0,1C i de flesta fall även vid aktiv användning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja precis, att hålla sig mellan 0-40% är bättre än att hålla sig mellan 30-70% SOC (state of charge/laddnivå). Som du säger, svårt att applicera i praktiken på t.ex mobiltelefoner (på elbilar är det ju lättare, håll SOC så låg som möjligt för jämnan och ladda så mycket du behöver inför resor). 0-80% laddning hos mobiltelefoner som många implementerat i mjukvaran nu räcker nog långt. Har man en telefon som har väldigt snabb snabbladdning så kan man ju ladda ur så lågt som möjligt under natten och ladda så mycket man behöver på morgonen för att precis klara sig genom dagen iofs.

Men är ju ändå bra att inte sprida felaktig information (att laddning kring 50% är det optimala) tycker jag. Som sagt jag var av precis samma uppfattning som dig tidigare, hade också förstått det som att runt 50% SOC var det optimala för battericellernas hälsa och att extremerna var värst, dvs både 90-100% och 0-10%. Men blev rättad och när jag läste på så gott jag kunde om all forskning på området visar det sig att det stämmer, vad jag kan se, att det är så låg SOC som möjligt som man ska sikta på.

Att rätt siffror och forskning kommer fram är såklart viktigt, så kudos för det

Men sen får var och en bedöma vad som faktistk fungerar i deras liv. Vissa kan säkert inte hålla "ultimata" laddningscyklerna eftersom verkligheten kommer i vägen, men med lite kunskap kan man göra det bästa av situationen åtminstone. Om det betyder att man stödladdar en extra gång under dagen så kan det ju innnebära lite extra jobb, men samtidigt bespara en hel del på batteriet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Apples batterier har varit fantastiska, 4-5år har vi haft våra batterier. Har aldrig brytt mig om hur de laddas, pluggas in varje kväll för full laddning morgonen efter. Jag antar att Apple har kvalitets bms och batterier.

Hur kan man veta om ett 3e parts ersättnings batteri är bra? Antal ladd-cykler brukar inte finnas som info och det är väldigt svårt att lita på tillverkarnas info om kapacitet. Vem har inte varit med om att tex. batteribanker laddar ur sig själv och har mycket kortare livslängd än förväntat trots begränsad använding?

Vad tänker ni på innan ni köper ersättnings batteri, batteri-bank & uppladdnings bara batterier?

Visa signatur

:: iMac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

För mig som har telefoner i 5+ år känns det inte bra alls. Min XS Max från 2018 har fortfarande bra batteritid så den får hänga med ett tag till.

Har också en xs max haft den sedan den kom ut, fick tillslut byta då jag hamnade nere på 75% men allt funkade endå men gött med mer styrka i batteriet 🥰

Visa signatur

tjoho

Permalänk
Medlem

Det chockar och skrämmer mig hur många det är som "babysitter" deras mobilbatterier. Man fokuserar alltså så mycket på att hålla sitt batteri inom vissa procentvärden för att spara vad, 300kr per 24 månader? Alltså vad det kostar att byta ut ett batteri.

Ladda mobilen när det behövs och dra ur laddaren när du behöver gå iväg. Sen byt ut batteriet när det börjat bli kasst efter ungefär 2 år. Märkligt att köpa dyra telefoner och sitta som en besatt och övervaka laddningsprocenten för att spara in 300 kr efter något år.

Jag har en iPhone 14 Pro Max och köpte den vid lansering, laddar den varje kväll och ibland två gånger om dagen med en snabbladdare och är på 96% kapacitet. Skulle jag bli besatt och övervaka laddningsprocenten så hade jag kanske legat på 98%.
Vilken frisk människa tycker att det är värt besväret?

/Rant over

EDIT: Kostar tydligen lite mer än 300 kr att byta batteri, ligger på runt 1200 kr. Men håller fortfarande fast vid det jag skrivit och att det inte är värt att övervaka procenten för att slippa byta batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det chockar och skrämmer mig hur många det är som "babysitter" deras mobilbatterier. Man fokuserar alltså så mycket på att hålla sitt batteri inom vissa procentvärden för att spara vad, 300kr per 24 månader? Alltså vad det kostar att byta ut ett batteri.

Ladda mobilen när det behövs och dra ur laddaren när du behöver gå iväg. Sen byt ut batteriet när det börjat bli kasst efter ungefär 2 år. Märkligt att köpa dyra telefoner och sitta som en besatt och övervaka laddningsprocenten för att spara in 300 kr efter något år.

/Rant over

Kostar ca 1200:- att byta batteri på en iPhone numera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajd:

Har också en xs max haft den sedan den kom ut, fick tillslut byta då jag hamnade nere på 75% men allt funkade endå men gött med mer styrka i batteriet 🥰

Ja precis, telefonen i sig duger alldeles utmärkt. Apple är bra med uppdateringar så man har samma versioner som dom nyaste.
Känns som man bara behöver ny om man vill ha bättre kamera eller spel-prestanda vilket jag inte behöver.
Blir kanske ny när Iphone 16 tidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det chockar och skrämmer mig hur många det är som "babysitter" deras mobilbatterier. Man fokuserar alltså så mycket på att hålla sitt batteri inom vissa procentvärden för att spara vad, 300kr per 24 månader? Alltså vad det kostar att byta ut ett batteri.

Ladda mobilen när det behövs och dra ur laddaren när du behöver gå iväg. Sen byt ut batteriet när det börjat bli kasst efter ungefär 2 år. Märkligt att köpa dyra telefoner och sitta som en besatt och övervaka laddningsprocenten för att spara in 300 kr efter något år.

Jag har en iPhone 14 Pro Max och köpte den vid lansering, laddar den varje kväll och ibland två gånger om dagen med en snabbladdare och är på 96% kapacitet. Skulle jag bli besatt och övervaka laddningsprocenten så hade jag kanske legat på 98%.
Vilken frisk människa tycker att det är värt besväret?

/Rant over

EDIT: Kostar tydligen lite mer än 300 kr att byta batteri, ligger på runt 1200 kr. Men håller fortfarande fast vid det jag skrivit och att det inte är värt att övervaka procenten för att slippa byta batteri.

Ja jag förstår inte det heller, jag slängde min 14 Pro Max på MagSafe-laddaren när det behövdes (oftast när jag satt vid datorn) och tog av den när jag gick ifrån datorn och när jag sålde telefonen efter ett år stod batterihälsan på 100%. Har dock faktiskt aktiverat "ladda max till 80%" på min 15 Pro Max bara för att 80% räcker till 2 dagars användande och i vardagen slänger jag telefonen på laddaren minst en gång om dagen bara för att MagSafe är så smidigt.

Permalänk
Medlem

Ett nytt förslag för EU kommission:
Inbyggda uppladdningsbara batterier skall hålla minst 1500 laddcirklar med max hälsoförsämring till 80%. Annars ersätts batteriet på bekostnad av tillverkaren.

Obs! Gäller alla enheter med USB-C

Detta förslag kommer att minska drastiskt e-skrot högen med litium batterierna.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vad man får tänka på här är att den studien du tar bilden ifrån nämner specifikt att deras resultat kring cykling vid låg SoC skiljer sig från de flesta andra. Så behövs mer forskning i att förstå varför det finns in skillnad där.

En sak jag tänkte på i den studien är att man använde rätt höga strömmar, 1C och 2C (d.v.s. man laddar i/ur hela cellens kapacitet på 60 resp. 30 minuter).

Högre uttag och framförallt högre ladd-hastighet är något som negativt påverkar batterikapacitet. 2C är ju inte alls någon orimligt hastighet med dagens snabbladdare. Och just den här biten kanske är en förklaring varför mina telefoner klarat sig rätt bra.

Har misstänkt att snabb laddningen inte kan vara bra och finns egentligen ingen anledning att stressa på den delen i många fall. Laddar oftast mobilen med en rätt "trött" variant, tar 3-4 timmar att ladda fullt från 20-30 % med nuvarande Iphone 12 pro max (d.v.s. laddar med 0,25-0,33C).

Temperatur är en annan faktor som påverkar rätt mycket, rätt mycket sämre att ladda/ladda ur vid 35 eller 45°C jämfört med 25°C.

Däremot verkar lagring av batterier rejält ogilla låg SoC. Där har man sett att både nära 0 % och nära 100 % är dåligt, men nära 0 % är väsentligt sämre vid långtidslagring.

Gissningsvis är det olika irreversibla kemiska processer som dominerar i olika fall. Kan mycket väl vara så att båda undersökningarna kring "optimal SoC område" är rätt, om man använder rätt höga strömmar kanske det är mer optimalt i ett lägre intervall och med lägre strömmar kanske det kryper mer mot 50 %.

Normal urladdningen för en telefon ligger ju inte i närheten av de 1C man testade med, är <0,1C i de flesta fall även vid aktiv användning.

När jag försökt läsa in mig på området så visar i princip all forskning på senare år (sedan elbilar blivit populära) på i princip samma sak. Dvs resultatet skiljer sig inte alls från all de flesta andra. Kan du visa mig färsk forskning/artiklar som visar på motsatsen så tar jag gärna emot det! Jag har presenterat källor för mina påståenden, du får gärna göra detsamma.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ett nytt förslag för EU kommission:
Inbyggda uppladdningsbara batterier skall hålla minst 1500 laddcirklar med max hälsoförsämring till 80%. Annars ersätts batteriet på bekostnad av tillverkaren.

Obs! Gäller alla enheter med USB-C

Detta förslag kommer att minska drastiskt e-skrot högen med litium batterierna.

Fasen va gott! Hoppas det får stöd och backning.

Permalänk
Medlem

Fint! Behåll skyhög marginal och försäljningspris, justera ner inköpskost = sämre livslängd och kvalité. Har en IPAD från 2013 som fortfarande har hyffsad batterikapacitet, dock för svag CPU med dagens mått. Tack Apple (Sweclockers)då vet vi vart ni är på väg.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte okej för apple, helt sjukt dom ska tumma på batterier nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

När jag försökt läsa in mig på området så visar i princip all forskning på senare år (sedan elbilar blivit populära) på i princip samma sak. Dvs resultatet skiljer sig inte alls från all de flesta andra. Kan du visa mig färsk forskning/artiklar som visar på motsatsen så tar jag gärna emot det!

Men är elbilar och telefoner verkligen samma sak? I en tesla är det ju riktigt bra temperaturkontroll, medan en Leaf har bara luftkylning

En telefon har inte i närheten samma

Jag har märkt ett otal gånger att telefonen dör extra fort när det blir kallt ute, men det gäller nog de flesta batterierna

Permalänk
Medlem

Det här är fan riktigt pinsamt. EU-lagen om att kunna byta batteri själv kan inte komma snabbt nog!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av medbor:

Men är elbilar och telefoner verkligen samma sak? I en tesla är det ju riktigt bra temperaturkontroll, medan en Leaf har bara luftkylning

En telefon har inte i närheten samma

Jag har märkt ett otal gånger att telefonen dör extra fort när det blir kallt ute, men det gäller nog de flesta batterierna

Det är irrelevant för studierna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har märkt ett otal gånger att telefonen dör extra fort när det blir kallt ute, men det gäller nog de flesta batterierna

Om den dör extra fort i kyla betyder det att batteriet inte kan ge den strömstyrka som telefonen kräver. Det brukar indikera på att batteriet nått, eller börjar nå livslängden på batteriet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Så var det inte för min frus 11 max pro som såldes efter 3.5 år med 98% batteri hälsa.
Hon ladda den varje natt fullt, tömde sen.

Jag höll min mella 20-80% oftast och min 12a hade 93% efter 2 år.

Får nog säga att jag stannar kvar på min 11:a tills dess att den kastar in handduken, vilket är ett tag kvar.
4 år och 96% batterihälsa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om den dör extra fort i kyla betyder det att batteriet inte kan ge den strömstyrka som telefonen kräver. Det brukar indikera på att batteriet nått, eller börjar nå livslängden på batteriet.

72% hälsa nu… ska se hur långt det går att pressa

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Får väl se hur det är efter 2 år då.
Väntar fortfarande på att få min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

72% hälsa nu… ska se hur långt det går att pressa

Min Xiaomi Redmi Note 5 har en beräknad (en app på Android sidan) kapacitet på 69% just nu. Har haft den som huvudtelefon sedan mars 2019

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajd:

Har också en xs max haft den sedan den kom ut, fick tillslut byta då jag hamnade nere på 75% men allt funkade endå men gött med mer styrka i batteriet 🥰

Får man passa på och fråga ifall du bytte batteri hos Apple eller hos en 3:e part, vad fick du betala? Och hur upplevde du förändringen efteråt på mobiltelefonen? Jag har en Iphone 11 som är nere på 73% nu som behöver ett nytt batteri