EU uppges konkurrensgranska Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om jag får gissa så handlar det om CUDA - att Nvidia bara jobbar med att få CUDA att gå bra, samtidigt som ingen annan kan använda det. EU hade kunnat tvinga dem att öppna CUDA eller börja stödja någon öppen standard. Å andra sidan är det ju det ingen nyhet hur Nvidia behandlar CUDA, så varför titta på det nu. Men men vi får väl se om det här ens är sant.

Fast CUDA är väl inte så mycket AI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Men är det verkligen ockerpriser om folk fortsätter betala dom? Det finns ju konkurenter som man kan välja om man inte vill betala priserna dom sätter.

Det är ockerpriser per definition

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det här är ju mer pinsamt för Nividias konkurrenter än för dem själva. De dominerar de andra lagen, främst AMD, för hårt. Det som är att Manchester City skulle behöva starta matcherna med tre måls underläge.

Du menar det fotbollslag som ligger under utredning för att ha brutit mot flera olika regleringar vid bokstavligen talat hundra olika tillfällen och därmed förskaffat sig en gynnsam position med olagliga medel?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du menar det fotbollslag som ligger under utredning för att ha brutit mot flera olika regleringar vid bokstavligen talat hundra olika tillfällen och därmed förskaffat sig en gynnsam position med olagliga medel?

Där blev du allt tvåa på bollen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast CUDA är väl inte så mycket AI?

Nej, CUDA har noll att göra med AI. Det som används till AI är Tensor Cores.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är ockerpriser per definition

<Uppladdad bildlänk>

Och jag hänvisar fortfarande till att det inte ÄR oskäligt och alltså inte ocker då vi fortsätter betala dessa priser och uppenbarligen även är beredda att betala MER för nästa generation.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag säger bara att det inte är ocker. Men som jag skrev ovan så är det inte en rättighet att köpa grafikkort.

Om folk slutar betala "ockerpriser" så kommer dom tvingas sänka priserna alternativt att en annan billigare produkt seglar upp som bättre (Läs in vad som helst i bättre men för enkelhetens skull pris/prestanda). Det är ju inte svårare än så. Priserna är stört höga det håller jag med om men tydligen inte FÖR höga. Såg i nån tråd om 5090 häromdagen vad folk kan tänkas betala för dessa och det var ju MER än vad 4090 kostat så varför skulle Nvidia och company sänka priserna?

Simpla svaret är att om Nvidia har monopol så får de helt enkelt inte "lagligt" sälja för dyrt. Då ska man också tänka på att det handlar inte nödvändigtvis om att Nvidia har majoritet av marknaden på just grafikkort, utan även om "AI" kretsar som då blir en liten sub-genre av "grafikkort". Dvs. Nvidia kanske har 49% av vanliga GFX men 90% av AI, då är det fortfarande möjligt att klaga på AI-delen (vilket man verkar göra nu).

Sen är det skillnad mellan företag och privatpersoner. Nu verkar det ju även som att Nvidia "begränsar" hårdvara-tillgången till konkurrenter (eller det man vill undersöka). Vilket om nu Nvidia är i monopol-status är just ett brott. Om de bara har 5-10% av marknaden så hade deras taktik varit helt OK, för det räknas då inte som konkurrenshämmande.

Det kan knappast vara konstigt att vissa företag inom olika sektorer som når olika "gigant-status" också får andra krav på sig. Vanliga företag har ju t.ex. krav på hur uppsägningar går till om det är 4 anställda i företaget, 40, eller 400... Facebook, Instagram, Twitter, etc. får ju specialkrav på sig nu av EU när de t.ex. har över 1 miljon användare...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det enda man kan sätta hoppet till är bättre konkurrerande produkter från AMD, Intel o.s.v.
Nvidia kommer aldrig sänka några priser ens om ingen i hela världen köper deras gamingkort längre eftersom de riktiga pengarna finns inom AI. De har avsiktligt satt priserna högt för att de prioriterar AI och heller använder den begränsade tillverkningskapaciteten där.

Det finns inget en vanlig konsument kan göra för att påverka det annat än att hoppas att AI-marknaden kraschar. AI är gamers nya "fiende" efter krypto.

Jag använder deras grafikkort i mitt arbete. Dom är vansinnigt prissatta även där. Tyvärr med inlåsning då man bara KAN använda deras kort för virtualisering i ex.vis Citrix för att skala virtuella datorer för ex.vis 3D CAD. Där kan man snacka att vara inlåst när teknikerna som används är låsta till just Nvidia. Men återigen så fortsätter folk att betala för det så kommer dom fortsätta. Det är så det funkar i vår ekonomi.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Simpla svaret är att om Nvidia har monopol så får de helt enkelt inte "lagligt" sälja för dyrt. Då ska man också tänka på att det handlar inte nödvändigtvis om att Nvidia har majoritet av marknaden på just grafikkort, utan även om "AI" kretsar som då blir en liten sub-genre av "grafikkort". Dvs. Nvidia kanske har 49% av vanliga GFX men 90% av AI, då är det fortfarande möjligt att klaga på AI-delen (vilket man verkar göra nu).

Sen är det skillnad mellan företag och privatpersoner. Nu verkar det ju även som att Nvidia "begränsar" hårdvara-tillgången till konkurrenter (eller det man vill undersöka). Vilket om nu Nvidia är i monopol-status är just ett brott. Om de bara har 5-10% av marknaden så hade deras taktik varit helt OK, för det räknas då inte som konkurrenshämmande.

Det kan knappast vara konstigt att vissa företag inom olika sektorer som når olika "gigant-status" också får andra krav på sig. Vanliga företag har ju t.ex. krav på hur uppsägningar går till om det är 4 anställda i företaget, 40, eller 400... Facebook, Instagram, Twitter, etc. får ju specialkrav på sig nu av EU när de t.ex. har över 1 miljon användare...

Det som är märkligt och häpnadsväckande är att företagen verkar ta med detta i sina kalkyler. Dom räknar kallt med att nån myndighet eller land ledsnar och "stämmer" dom på nåt sätt. Företagen får då MASSOR i böter men lunkar kallt vidare i livet utan att nåt egentligen hände. Vet inte hur många ggr man hört om ofantliga skadestånd för en del företag på flera hundra miljarder. Man tänker att då måste företaget gå i konken men knappt så det märks på deras aktiekurs. DET är att planera.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Och jag hänvisar fortfarande till att det inte ÄR oskäligt och alltså inte ocker då vi fortsätter betala dessa priser och uppenbarligen även är beredda att betala MER för nästa generation.

Att folk är villiga att betala har inget med ocker att göra, det handlar om utnyttjande, du får inte ta betalt 100 000kr för en flaska vatten till en man som är döende av törst bara för att han är villig att betala dig 100 000kr. Sker hela tiden i hyresmarknaden att någon begärt för mycket i hyra, någon har betalat (accepterat) men de vinner ändå sen pengar tillbaka för hyran varit för hög (ocker). Ocker liknar enligt mig mer iden om bedrägeri rättsligt sett, dvs. kan du visa i efterhand att någon lurat dig så får du rätten på din sida att bryta kontrakt.

Men jag ska absolut ge dig att Ocker inte är en helt rättfram grej, utan det är mer något som behöver argumenteras om X är värt Y, om det är "skälligt" att begära Y för X.

Skrivet av P-son78:

Det som är märkligt och häpnadsväckande är att företagen verkar ta med detta i sina kalkyler. Dom räknar kallt med att nån myndighet eller land ledsnar och "stämmer" dom på nåt sätt. Företagen får då MASSOR i böter men lunkar kallt vidare i livet utan att nåt egentligen hände. Vet inte hur många ggr man hört om ofantliga skadestånd för en del företag på flera hundra miljarder. Man tänker att då måste företaget gå i konken men knappt så det märks på deras aktiekurs. DET är att planera.

Absolut, och det är skit. Ta bara sådana som Ericsson, Telia, svenska företag är inte immuna mot den sortsens pisserier a la corruption.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, CUDA har noll att göra med AI. Det som används till AI är Tensor Cores.

CUDA är en mjukvara för att använda C eller Fortran för att köra program på ett grafikkort från Nvidia. CUDA kan lägga jobb på tensorkärnorna om det är relevant.

Sen har Nvidia valt att blanda bort korten lite genom att kalla sina vanliga shader cores för "CUDA cores", men det är inte det viktiga här. Det viktiga är programvaran CUDA.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Och jag hänvisar fortfarande till att det inte ÄR oskäligt och alltså inte ocker då vi fortsätter betala dessa priser och uppenbarligen även är beredda att betala MER för nästa generation.

Fast ockerpriser är inte definierat på huruvida man betalar de priserna eller inte...... Hade det varit definition, hade det aldrig funnits något som heter ockerpriser, då priserna hade gått ner ifall ingen hade betalat för det.....

Samma sak gäller "oskäliga" priser.

Du har ju missförstått helt vad ockerpriser innebär och hur de uppstår, på en grundläggande nivå, om du tror att villigheten att betala för varan är på något sätt kopplat till definitionen av ockerpris.

Nvidia har utnyttjat sin position som ledande på marknaden, där de är bokstavligen talat de enda som kan leverera en viss prestanda, samt sin position inom AI som helt och hållet gör att de inte är beroende alls på försäljningen av konsument-grafikkort, till att sätta priser som inte har konkreta, affärsmässiga skäl att existera. Därmed är det oskäligt.

Att folk är villiga att betala för ockerpriser gör det inte mindre till ockerpriser, det är liksom hela poängen med ockerpriser.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Att folk är villiga att betala har inget med ocker att göra, det handlar om utnyttjande, du får inte ta betalt 100 000kr för en flaska vatten till en man som är döende av törst bara för att han är villig att betala dig 100 000kr. Sker hela tiden i hyresmarknaden att någon begärt för mycket i hyra, någon har betalat (accepterat) men de vinner ändå sen pengar tillbaka för hyran varit för hög (ocker). Ocker liknar enligt mig mer iden om bedrägeri rättsligt sett, dvs. kan du visa i efterhand att någon lurat dig så får du rätten på din sida att bryta kontrakt.

Men jag ska absolut ge dig att Ocker inte är en helt rättfram grej, utan det är mer något som behöver argumenteras om X är värt Y, om det är "skälligt" att begära Y för X.

Absolut, och det är skit. Ta bara sådana som Ericsson, Telia, svenska företag är inte immuna mot den sortsens pisserier a la corruption.

Vi får mötas halvvägs helt enkelt

I ditt fall med vattnet är det ocker men just ett grafikkort är ju bara skäligt för den som är villig att betala det. Inget händer med han som inte får kortet. Att inte få spela datorspel är inte att dö av vätskebrist men jag håller med i sak att dom självklart utnyttjar sin dominans och trycker upp priserna och tjänar sjuka pengar på det. Det är äckligt av dom att "tvinga" oss som vill spela och kopilera kod/AI etc mot ex.vis CUDA måste betala sjuuuka priser för det och det egentligen inte finns alternativ. AMD har ju även dom ökat sina priser pga att vi konsumenter uppenbarligen är villiga att detala dessa priser även om alla skriver att dom hatar nya priserna etc. Lik förb... så sitter man där sen med ett av dom överprisade korten. Som jag i fallet 4090...

Men vi är nog på samma planhalva alla vi det är bara en definitionsfråga vad man kan anse vara ocker. I alla andra hänseenden håller jag med.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Där blev du allt tvåa på bollen!

Som alla andra mot City med andra ord... och ja... detta kommer från ett United fan

On topic:
Det är väl ALDRIG fel att företag granskas då de har en tendens att "göra fel" varje sabla gång man släpper dem "fria", vilket inte bara gäller Nvidia... utan <insert valfritt större företag här>...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja vilken fruktansvärt tråkig inställning det är att tycka att det som har varit en självklarhet från att jag var liten parvel i slutet på 80-talet ska fortsätta gälla.

Att lägga sig på rygg/dra ner byxorna och böja sig framåt, eller vilken liknelse du nu vill använda och bara acceptera att det beteende som företagen började med 27 september 2018 och sedan fortsatt med sedan dess är "det nya normala", DET om något är "tråkigt beteende". Särskillt eftersom sådant legitimerar priserna och uppmuntrar företagen att fortsätta med de här jävla stolligheterna.

Det har aldrig varit en självklarhet att alla skall kunna köpa det senaste toppsegmentet för en billig peng, däremot har det funnits tillfällen topsegmenteten varit billigare, men det har alltid varit att vissa tycker det är deras rättighet att kunna få allt till en billig peng.

Vad många sen även missar är att man kan inte skylla förtagen för Sveriges dåliga värde på kronan vilken till en stor del ligger bakom de just nu höga priserna här, det man får titta på är msrp i $ vilket indikerar hur prisutvecklingen ändrat sig.

Men som sagt det kostar (och har alltid gjort) att ligga på topp och alternativet är att lägga sig på en nivå man råd med eller finner skälig.
Personligen har jag aldrig köpt det absoluta toppsegmentet (även om jag har råd) för att jag inte finner det skäligt med tanke på vad jag skall använda det till.

Skulle alla företag sälja sitt topsegment för en billig peng hade dom inte haft möjlighet att utveckla nya saker och utvecklingen hade stannat av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast ockerpriser är inte definierat på huruvida man betalar de priserna eller inte...... Hade det varit definition, hade det aldrig funnits något som heter ockerpriser, då priserna hade gått ner ifall ingen hade betalat för det.....

Samma sak gäller "oskäliga" priser.

Du har ju missförstått helt vad ockerpriser innebär och hur de uppstår, på en grundläggande nivå, om du tror att villigheten att betala för varan är på något sätt kopplat till definitionen av ockerpris.

Nvidia har utnyttjat sin position som ledande på marknaden, där de är bokstavligen talat de enda som kan leverera en viss prestanda, samt sin position inom AI som helt och hållet gör att de inte är beroende alls på försäljningen av konsument-grafikkort, till att sätta priser som inte har konkreta, affärsmässiga skäl att existera. Därmed är det oskäligt.

Att folk är villiga att betala för ockerpriser gör det inte mindre till ockerpriser, det är liksom hela poängen med ockerpriser.

Ok jag vänder på det. Vad är ett grafikkort värt då mer än vad nån är villig att betala för det? Jag antar för att nåt ska kallas ocker måste detta väl vara bestämt att någon begått "brottet" ockerpris? Tills dess är det väl bara "dyrt"?

Såg nån definition av det ett exempel på en räksmörgås på Arlanda. Nu har jag inte en susning vad den kostar men alla vet att det är dyrt. Man MÅSTE inte köpa den vilket då inte att betrakta som ocker utan bara "dyrt" precis som grafikkort av senaste generation. Om allt som är dyrare nånstans pga. nånting så ska det då betraktas som ocker? Folk köper ju uppenbarligen räksmörgåsar på Arlanda fortfarande.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, CUDA har noll att göra med AI. Det som används till AI är Tensor Cores.

CUDA är ett interface/mjukvara man använder för att använda NVidias GPU:er när man ska göra t.ex beräkningar. Man kan inte använda CUDA för AMDs eller Intels kort.

CUDA är som Apples lightningkontakt, medans OpenCL är som USB-C.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det har aldrig varit en självklarhet att alla skall kunna köpa det senaste toppsegmentet för en billig peng, däremot har det funnits tillfällen topsegmenteten varit billigare, men det har alltid varit att vissa tycker det är deras rättighet att kunna få allt till en billig peng.

Vad många sen även missar är att man kan inte skylla förtagen för Sveriges dåliga värde på kronan vilken till en stor del ligger bakom de just nu höga priserna här, det man får titta på är msrp i $ vilket indikerar hur prisutvecklingen ändrat sig.

Men som sagt det kostar (och har alltid gjort) att ligga på topp och alternativet är att lägga sig på en nivå man råd med eller finner skälig.
Personligen har jag aldrig köpt det absoluta toppsegmentet (även om jag har råd) för att jag inte finner det skäligt med tanke på vad jag skall använda det till.

Skulle alla företag sälja sitt topsegment för en billig peng hade dom inte haft möjlighet att utveckla nya saker och utvecklingen hade stannat av.

Jag hoppas att du läst fel och inte medvetet ägnar sig åt halmgubbar.

Jag har aldrig sagt att toppsegmentet måste vara så pass billigt att det är tillgängligt för alla. Men även du får väl medge att det är en viss skillnad på 8000Kr och 25 000Kr. Det är klart att inflation och kronkurs har en viss påverkan, men om det bara var det så skulle ju inte varenda tech-sida globalt beklaga sig över prisutvecklingen. Och det gör de ju nu.

Sen är det också så att prestanda per krona har ökat hela tiden men det tog också slut ungefär samtidigt. Då får alltså mindre prestanda för pengarna både i absoluta och relativa tal räknat. Låt inte företagen få dribbla bort dig i sin bluff genom att köpa deras lögner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Att folk är villiga att betala har inget med ocker att göra, det handlar om utnyttjande, du får inte ta betalt 100 000kr för en flaska vatten till en man som är döende av törst bara för att han är villig att betala dig 100 000kr. Sker hela tiden i hyresmarknaden att någon begärt för mycket i hyra, någon har betalat (accepterat) men de vinner ändå sen pengar tillbaka för hyran varit för hög (ocker). Ocker liknar enligt mig mer iden om bedrägeri rättsligt sett, dvs. kan du visa i efterhand att någon lurat dig så får du rätten på din sida att bryta kontrakt.

Men (begagnade) bostäder är inte jämförbart med (nya) prylar av flera skäl. Vare sig man nu anser "livsnödvändigt" eller ej en del av ocker. Det är helt andra regler i bostadsmarknaden av en anledning. Det är inte överförbart till annat, för då hade ju tex begagnat och antikmarknaden i stort blivit väldigt intressant reglerad.

Och om det är livsnödvändigt eller inte med vatten i öknen beror rimligen på tillgången. Vem säljer sin sista flaska vatten ens för 100K. Är det istället en entreprenör som satsat allt på att placera sin vattenkiosk mitt i öknen för de optimistiska eventuella chanserna att en kund i nöd krälar förbi vart tionde år.

Är cancerbehandling för dyrt?

Måste man ha en Polestar 3?

Sen när alla bilar har AI så blir det såklart en konkurrensfråga vem som levererar chipsen där med. Men ingen kommer ifrågasätta att patchverktygen bara är gjord för ett eller möjligen två monopol-OS, eller att stereon alltid är ett annat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig sagt att toppsegmentet måste vara så pass billigt att det är tillgängligt för alla. Men även du får väl medge att det är en viss skillnad på 8000Kr och 25 000Kr. Det är klart att inflation och kronkurs har en viss påverkan, men om det bara var det så skulle ju inte varenda tech-sida globalt beklaga sig över prisutvecklingen. Och det gör de ju nu.

Frågan är hur marginalerna har förändrats?

Jag tror oavsett inte att det är just den biten varken Frankrike eller EU är intresserade av, för spel finns det ju trots allt ett nästan lika bra alternativ och toppkort för spel på PC är en så oerhört smal marknad. Det är nog dominansen inom hårdvara för AI de tar sikte på, och där är väl en stor fråga vilka metoder de har använt sig av för att uppnå den dominansen. Sen kan de nog iofs ändå åka på regleringar även om det skulle visa sig att orsaken bara är att AMD har gjort felsatsningar och misslyckats.

I slutändan spelar det såklart ändå roll för oss som bara vill köpa ett grafikkort, tillverkarna är ju inte så sugna att sälja ett billigt kort till oss om de kan sälja samma krets dyrare till företag.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sjukt.
Nvidia är överlägset bäst på AI samt annat och då ska det granskas för att andra aktörer är ljusår bakom?

Nej för att de hindrar dem att ens nå ut på marknaden såklart.

Läs på om hur det gick i USA när AT&T splittrades. Utvecklingen gick framåt exponentiellt efter det.

Apple räddades av Microsoft på nittiotalet, för att slippa bli kluvna av samma lagar, de räddade sig själva genom att stötta Apple när företaget nästan kursade, vilket hade gett Microsoft en för stor andel av marknaden.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Man har ju alltid ett val och det är att inte köpa. Det finns inget som säger att man MÅSTE spela datorspel.

Vi har ingen pool hemma för vi tycker det är för dyrt att bygga en. Det är ingen rättighet att ha en pool och således väljer vi att inte betala priset som poolhandlarna/byggare tar betalt för den "varan" och har då ingen pool. Det är tråkigt att inte ha en pool och bara bada i badkaret.

Givetvis. Men folk som brukar slänga pengar efter <märkesvara> kommer inte sluta bara för att prislappen blir för hög.

Folk kastar ju pengar efter Apple och Samsung så fort det kommer en ny lur. Det är exklusivt med höga priser, oavsett vad. Lyxvaror ska kosta. Det är status att leva över sina tillgångar.

Folk spenderar för mycket trots inflationen. Lyxfällan kommer få öppna egen kanal i framtiden. Riksbankschefen bönar och ber om att folk ska sluta slösa så att han kan få inflationen i schack. Spelar ju in att han i stort sett vägrat försvara kronan tills nyligen, det hjälper inte att vi samtidigt hamnat i läget att alla vill komma åt all vår köpkraft.

Det enda som skulle hjälpa är, som du skriver, att folk slutar köpa. Men det är utopiska drömmar och fantasier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det går i princip inte komma in och konkurrera p.g.a. hur komplexa produkter det handlar om

Det gör det men patent och att skulle någon försöka konkurrera så kan de sänka priserna tillfälligt och prisa ut konkurrenten och sedan höjer de priset igen. Tekniken är vanlig och kan för den som förstår hur den används ses nästan var som helst.

Stora aktörer som etablerar sig kan under en period hålla nere priserna på grund av ekononiska muskler, när lokala konkurrenter är borta så stiger priserna.

Hela covid spektaklet handlade om det här, slå ut småföretag medan större bolag hölls under armarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ocker inbegriper väldigt mycket mer än vad som är "livsnödvändigt". Kolla upp det.

Sen är det en jävla tråkig inställning att allt som inte är livsnödvändigt gärna får kosta hur mycket som helst. Att företagen tycker det, det begriper man ju. Men att som konsument bara acceptera det är för mig obegripligt.

Inget man accepterar bara för att man hänvisar till vad ocker egentligen är. Priserna vi ser idag är exakt det average consumer vill ha. Vi begär en marknadsekonomi och det som styr priset är efterfrågan. Jag tycker det är helt orimligt att vi bara har 2 spelare på marknaden men kolla bara vad folk säger när det ploppar upp konkurrenter inom streaming och spelplattformar, det blir sånt gnäll för att det dyker upp många alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Inget man accepterar bara för att man hänvisar till vad ocker egentligen är. Priserna vi ser idag är exakt det average consumer vill ha. Vi begär en marknadsekonomi och det som styr priset är efterfrågan. Jag tycker det är helt orimligt att vi bara har 2 spelare på marknaden men kolla bara vad folk säger när det ploppar upp konkurrenter inom streaming och spelplattformar, det blir sånt gnäll för att det dyker upp många alternativ.

Priset idag är inte det den genomsnittliga konsumenten vill ha. Den som köper varor vill ha ett så pass lågt pris som möjligt generellt sett.

Det som styr priset är den som tillverkar eller säljer varan samt många andra faktorer bland annat reklam/propaganda. Den genomsnittliga konsumenten valde inte att sluta producera förra generationens grafikkort. Det är säkert många konsumenter som skulle vilja köpa billigare kort i 30-serien, t.ex. 3080-kort men Nvidia valde att sluta producera dom. Det finns en efterfrågan på billiga 30-serie kort men Nvidia väljer att sluta tillverka dom.

Det är Nvidia, AMD och Intel som planerar och styr tillgången och priserna på varor på grafikkortsmarknaden.

Sweclockers: Nvidia på väg att avveckla Geforce RTX 3060 Ti

SweClockers rapporterar att företag sänker produktion på varor som minnen för att hålla uppe priser och sänka tillgången. Hur är den genomsnittliga konsumenten involverade i beslutet att sänka produktionen.

SweClockers: Samsung skruvar ned minnesproduktion – bromsar prisfall

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskEnkrona:

Ironiskt nog har dessa de mest trogna följare av alla märken... enda som kan mäta sig med deras kundbas är Playstation fanatikerna.

Amen brotha

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Jag fattar att alla här är mest fokuserade på priserna på grafikkort, men det är verkligen inte det det handlar om här. Höga priser är bara ett monopol-problem om man kan visa att flera aktörer har samarbetat för att hålla priserna uppe. Det verkar inte vara fallet här, eftersom de då hade gjort räder hos AMD (och eventuellt Intel) samtidigt som hos Nvidia. Om Nvidia tar massor i betalt för produkter där de inte har någon konkurrens innebär bara att det helt plötsligt finns massor av pengar att tjäna på att producera något konkurrerande.

Smått ironiskt kan det vara olagligt att sälja produkter för billigt, om det innebär att man dumpar marknaden för att pressa ut en konkurrent. Tror att Nvidia klarar sig från den anklagelsen...

Nej, på något sätt måste det handla om att Nvidia har försökt utöka ett monopol inom ett område till ett annat (vilket de försökt förr, men inte lyckats med) eller om de satt upp hinder för konkurrenter att slå sig in på marknaden. Det är det där sista som jag tror är där skon klämmer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

EU-kommissionen har gått ut och sagt att det inte pågår någon utredning:
https://www.reuters.com/technology/no-formal-investigation-in...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Men (begagnade) bostäder är inte jämförbart med (nya) prylar av flera skäl. Vare sig man nu anser "livsnödvändigt" eller ej en del av ocker. Det är helt andra regler i bostadsmarknaden av en anledning. Det är inte överförbart till annat, för då hade ju tex begagnat och antikmarknaden i stort blivit väldigt intressant reglerad.

Och om det är livsnödvändigt eller inte med vatten i öknen beror rimligen på tillgången. Vem säljer sin sista flaska vatten ens för 100K. Är det istället en entreprenör som satsat allt på att placera sin vattenkiosk mitt i öknen för de optimistiska eventuella chanserna att en kund i nöd krälar förbi vart tionde år.

Är cancerbehandling för dyrt?

Måste man ha en Polestar 3?

Sen när alla bilar har AI så blir det såklart en konkurrensfråga vem som levererar chipsen där med. Men ingen kommer ifrågasätta att patchverktygen bara är gjord för ett eller möjligen två monopol-OS, eller att stereon alltid är ett annat.

Jag tog upp bostadsmarknaden för det är där jag oftast läser om domar angående ocker. Begagnat och antika grejer kan likväl åka dit för ocker, men där är det lite andra spelregler. Men samma sak där, du får inte sälja en normal stol till Beatrice 95 år för 50 000kr om det som sagt bara är en "normal stol".

Angående vatten i öknen (inte för att Sverige har klassisk sandöken om vi ska behålla svensk lag, skiter i moralen/eitken) så får du fortfarande inte ta hutlösa priser även om det är sista. Det du får basera priset på är hur mycket det kosta att tillverka, flyga dit, ha dig stående där säljandes "inom rimliga nivåer". Jag tror nog man kan tänka lite såhär, om någon snor den vattenflaskan och dricker själv, hur mycket tror du en domstol skulle tvinga honom att betala för den för att kompensera dig? Om domstolen troligtvis skulle döma 20 000kr var rimligt så är det fortfarande 5x för mycket som du valt. Där vet jag inte heller om de bryr sig om vad skillnaden är om det är över X antal kronor något är värt som gör det till ocker, eller om det är hur överdrivet man gångrat priset.

Angående cancer-mediciner eller liknande så kommer just tillverkarna hävda att de har ENORM R&D bakom produkten som höjer kostnaden och att de oftast producerar så småskaligt för ovanligare sjukdomar att de därmed kan ta hutlösa priser. Självklart tycker normala personer att det är skit, men där kan man iaf. peka på "ja, men denna produkt kosta en del att ta fram" (och den behöver bankrulla framtida tester för nya mediciner, inte bara gå plus-minus noll), man tycker ju t.ex. inte en bokförfattare som skrivit ett verk i 2 år inte ska få något bara för själva fysiska boken bara kostar 5kr att tillverka?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att du läst fel och inte medvetet ägnar sig åt halmgubbar.

Jag har aldrig sagt att toppsegmentet måste vara så pass billigt att det är tillgängligt för alla. Men även du får väl medge att det är en viss skillnad på 8000Kr och 25 000Kr. Det är klart att inflation och kronkurs har en viss påverkan, men om det bara var det så skulle ju inte varenda tech-sida globalt beklaga sig över prisutvecklingen. Och det gör de ju nu.

Sen är det också så att prestanda per krona har ökat hela tiden men det tog också slut ungefär samtidigt. Då får alltså mindre prestanda för pengarna både i absoluta och relativa tal räknat. Låt inte företagen få dribbla bort dig i sin bluff genom att köpa deras lögner.

När man läser dina inlägg kan man lätt tolka dom som att du gärna vill att toppsegmentet skall vara tillgängligt för ett pris som alla klarar, men det är kanske inte så du menar.

Den absolut största orsaken till att vi idag har så höga priser i Sverige är den svenska kronkursen som totalt havererat.
Mer globala orsaker är bl.a. pandemin som gjorde att efterfrågan blev större än tillgången pga alla nedstängningar som följde.
Men åter igen så om man tittar på msrp i $ så är inte höjningarna per generation så höga som en del vill göra sken av, att dom svenska priserna skjutet i höjden beror som sagt på andra orsaker som inte företagen kontrollerar.

Vad menar du är bluff och lögner?
Det kan väl inte vara en nyhet för dig att alla företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt?

En marknadsekonomi fungerar så att priserna höjs om kunden är villig att betala det högre priset och om du inte noterat det så har bl.a. nvidia sålt mindre kort än förväntat de senaste året/åren som sannolikt kommer påverka priset framöver och höja prestanda per krona.
Så det bästa man kan göra om man tycker priserna är för höga är att låta bli att köpa dom och välja något annat.