Dra kablar i vägg - hur stort ingrepp blir det?

Permalänk

Dra kablar i vägg - hur stort ingrepp blir det?

Jag har börjat fundera lite på att dra nätverkskablar i husets väggar för att kunna gömma undan nätverkshårdvaran på bättre lämpade ställen och samtidigt passa på att installera ett par accesspunkter samt nätverksuttag. Ett eller två dubbla uttag per våning (källare, bottenplan och ovanvåning). Det enda problemet är att både tak, väggar och golv är fräscha, och det vore synd att behöva riva upp allt bara för något som endast vore en trevlig lyx att ha. Huset är gammalt, och så vitt jag vet finns det inga gamla rör att återanvända för nätverk - vare sig för telefon eller kabel-TV.

Tänkte kolla om det finns några här som har erfarenheter att dela med sig av. Hur mycket oreda orsakade er kabeldragning? Klarade ni er från att slita upp hela paneler, ovs? Alla tips och erfarenheter uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optokemist:

Jag har börjat fundera lite på att dra nätverkskablar i husets väggar för att kunna gömma undan nätverkshårdvaran på bättre lämpade ställen och samtidigt passa på att installera ett par accesspunkter samt nätverksuttag. Ett eller två dubbla uttag per våning (källare, bottenplan och ovanvåning). Det enda problemet är att både tak, väggar och golv är fräscha, och det vore synd att behöva riva upp allt bara för något som endast vore en trevlig lyx att ha. Huset är gammalt, och så vitt jag vet finns det inga gamla rör att återanvända för nätverk - vare sig för telefon eller kabel-TV.

Tänkte kolla om det finns några här som har erfarenheter att dela med sig av. Hur mycket oreda orsakade er kabeldragning? Klarade ni er från att slita upp hela paneler, ovs? Alla tips och erfarenheter uppskattas.

Det är ett monster jobb att fälla in kablage efter väggarna är stängda. Sätt kabel kanal längs taket, sen går det att fiska ned till uttag dolt ovan.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Om det finns golvlister kan du kanske byta ut mot lister med kabelkanaler. Kabellist verkar de kallas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vi drar utanpå Längst lister och hörn. Finns ingen anledning att allt ska vara 100% gömt. Drar man kablar prydligt så finns det inget att gömma.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Välisolerade kablar kan väll dras i samma rör som strömmen? Men det kanske man inte vill oavsett?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mega-Dark:

Välisolerade kablar kan väll dras i samma rör som strömmen? Men det kanske man inte vill oavsett?

Nej, det kan man inte.

Hur är huset byggt? Vad är det för material i väggarna?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Välisolerade kablar kan väll dras i samma rör som strömmen? Men det kanske man inte vill oavsett?

Tror att man eventuellt inte ens får det. Är inte säker men att blanda kablar av olika typ och spänning (exempelvis PoE) kan vara reglerat på olika sätt.

För OP:
Typ av vägg spelar stor roll. Har du tur så kan du eventuellt få ned kablar från vinden (om du har åtkomst) mellan skivor och reglar. Men som flera andra säger: är väggen stängd är det mycket jobb och rätt svårt att få bra.

Ha det i åtanke nästa gång du ska renovera och sätta nya gipsskivor eller liknande.

Permalänk
Medlem

Kabellist längs golv blir absolut lättast.

Dra kablar på vinden/källare och borra ner/upp är ett ganska smärtfritt alternativ.

Sen har du golven, lite beroende på vad du har för golv.
Fräsa ner rör i golv eller golvspån och lägga nytt golv.
Fräser du i golvspånet så är det bra om du fäster spånskivorna runt om eller fäster en metallskena i fräs-spåret så de inte rör sig.

Väggar är lite knepigare. Egentligen kan du ju bara fräsa en kanal här med men sen kommer reglar, kortlingar, elledningar och ev rör vara i vägen.

Man får absolut INTE dra nätverk eller andra kablar i samma rör som elkablarna. Du får inte ens dra elkablar från två olika grupper i samma rör.

Men du säger gammalt hus...
Du råkar inte ha telefonuttag i några rum? Problemet är att dessa är seriekopplade (oftast) så har du tre telefonuttag så blir det tre kablar till uttag ett, två st vidare till uttag två och en sista kabel vidare till uttag tre.

Men lättast blir att dra bakom golvlister och under golv om du skall korsa öppen yta (och ha det dolt).

Permalänk
Medlem

Om man tilläggsisolerar ytterväggar ser man så klart till att dra om el och lägga in separata rör för data. Men det är ju ett jätteprojekt där man oftast även ser till att byta fönster. Jag har gjort det i ett 1920-talshus där ytterväggarna bestod av tretums stående plank med luftspalt/panel på utsidan och tretex från sjuttitalet på insidan. Regla upp, isolera och dra rör/sätt apparatdosor, sätt spånskiva och gips.

I den typen av hus med träbjälklag så är det inte ett stort problem att få upp golvet och lägga ner vad man nu vill, i längdriktningen i alla fall, men det är ju likaledes ett jätteprojekt som man inte gör om man inte ändå ska dra om vatten eller lägga nytt golv ovanpå.

Annars golvlister och dörrfoder med färdig kabelkanal, som nämnts ovan, om man inte kan tänka sig synlig kabelkanal. I min lägenhet från 50-talet finns inga telerör och det är betong, där är det inte läge att ge sig på väggar och golv om man inte sysslar med sådant yrkesmässigt.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett liknande ingrepp i vårt hus men med ett dubbeluttag i varje rum på markplan och rack med nätverksutrustning i källaren. Har dragit kablarna under trappan och in i väggen och upp på vinden. Därifrån delas de upp i olika grupper som sedan går ner i väggar på olika ställen. Sista biten går de i golvlisterna.

Tog nog 40+ timmar att göra hela installationen men har inte ångrat det en sekund.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Tack för svaren, uppskattar det! Det verkar vara ett betydligt större ingrepp än vad jag är villig att göra, så jag sparar det till när huset behöver göras om helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Dra bakom lister

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optokemist:

Tack för svaren, uppskattar det! Det verkar vara ett betydligt större ingrepp än vad jag är villig att göra, så jag sparar det till när huset behöver göras om helt enkelt.

Så här såg det ut hos mig, fast på 20ställen till. Sedan följde fönsterbyte och montering av 1700kg med gipsskivor för att dölja förödelsen. Spackling, målning och nya lister i varenda rum för att återställa.

edit. du får vrida på huvudet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Man får absolut INTE dra nätverk eller andra kablar i samma rör som elkablarna.

Jag är inte elektriker, men det jag har läst mig till så beror det på... Om elkabeln är enkelisolerad så får man inte dra nätverkskabel i samma rör. Är elkabeln dubbelisolerad får man det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable