Gen Z mer lättlurade på nätet än ”boomers”

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Visst finns det lättlurade ungdomar, och detta inklude ju barn ända ner 11 års åldern. Men det finns en mycket enklare förklaring till dessa siffor, att yngre helt enkelt spenderar mer tid på nätet överlag och gör mycket fler saker

Äldre brukar hålla sig till färre saker skulle jag vilja påstå, om de ens alls

Samtidigt är det också en poäng i att hålla sig borta från det man inte förstår tillräckligt mycket om

Ssshhhh, förstör inte det roliga nu! Att ungdomar är korkade är en åsikt som rör sig över generationsgränser och får oss att enas!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för nymodigt trams och skriva gen z och gen y. inget man håller reda på vad det handlar om för åldrar.
Skriv åldrarna ist ☝️

Det etablerades på 1800-talet och har använts på samma sätt sen dess, men nya generationer har tillkommit allt eftersom av förklarliga skäl.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Shhhh, Gen-z får inte bli kränkta 🫶

Epoken av toxic creativity tills man inser det kommer en dag man slutar bry sig

Permalänk
Medlem

Jag tycker kanske att man kan skylla på föregående generation som ska uppfostra och lära barn hur man beter sig och vad man ska akta sig för, men ansvar är väll inget någon vill ta på sig.

Har inte någon berättat vad ram-minne är och att det inte går att ladda hem så lär man sig inte förrns man tryckt på länken.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det etablerades på 1800-talet och har använts på samma sätt sen dess, men nya generationer har tillkommit allt eftersom av förklarliga skäl.

Ja jag vet bregreppen men det här att skriva Gen x/y/z ist för att skriva åldersgrupp när det är det man menar är nå nypåkommet, så har man inte gjort tidigare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ja det är ju samma generation som tror att Internet och WajFaj är samma sak. Finns väl såklart undantag men har man vuxit upp med och lever andas äter och skiter internet så blir väl tekniken bakom inte så intressant kanske?

Min första erfarenhet av internet var när det kostade 6kr i timmen, gick slött som satan och hälften av tiden gick åt till att få bort popups. Så jag har vant mig vid att det är bra med lite skepsis och konsekvensanalys.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

TikTok generation är inte de smartaste.
De vet vem som har mest följare men vet inte vad 5x4 är.
12 åringar idag kan mindre än vad 7 åringar kunde för 15 år sedan

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Visst finns det lättlurade ungdomar, och detta inklude ju barn ända ner 11 års åldern. Men det finns en mycket enklare förklaring till dessa siffor, att yngre helt enkelt spenderar mer tid på nätet överlag och gör mycket fler saker

Äldre brukar hålla sig till färre saker skulle jag vilja påstå, om de ens alls

Samtidigt är det också en poäng i att hålla sig borta från det man inte förstår tillräckligt mycket om

Sweclockers, vi måste vara smartare än så här. Tror vi på allvar att 4 av 5 tandläkare rekommenderar Colgate också? Bristen på omdöme som visas i titelsättningen får mig att generellt dra öronen åt mig i det mest som skrivs här på siten. Trist att det går utför.

Om man hade dragit några som helst slutsatser från det här vore det nog snarare att yngre dels är mer exponerade, dels mer benägna att i en självrapporterande undersökning som saknar granskning säga att de utsatts för diverse intrång. Jag skulle gissa att "boomers" ofta inte ens förstår när deras konton blivit kapade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

TikTok generation är inte de smartaste.
De vet vem som har mest följare men vet inte vad 5x4 är.
12 åringar idag kan mindre än vad 7 åringar kunde för 15 år sedan

Problemet ligger även delvis i att de faktiskt inte behöver kunna någonting för allt är en googling bort och man bär med sig Google överallt man går genom sin telefonen i fickan. Källkritik vet dem inte vad det betyder och har de sett något på internet eller TikTok så är det det som är sant. Det är nästintill omöjligt att förklara hur något faktiskt fungerar eller vad det betyder ifall de först sett eller läst någon annan påhittad förklaring så nej, jag är inte förvånad att det är lättare att lura ungdomar idag än förr men samtidigt finns det väldigt tydliga förklaringar till varför.

Permalänk
Medlem

Varje generation tycker att den som kommer efter inte kan något. Var samma snack om oss när vi var unga. Allt vi brydde oss om var status på Lunarstorm och vi kunde inte 50 olika svampsorter i huvudet. Kunde inte laga mat eller veta hur man använder ett checkhäfte.

Nu pratar vi illa om nästa generation. Precis som de kommer göra om nästa och nästa och nästa i all oändlighet. De som är boomers nu kallades lata när de var unga. Ville bara lyssna på Rock äta hamburgare och köra bil och hångla med tjejer istället för att slåss mot nazisterna och kämpa för hand på fälten för det inte fanns traktor för bara de rikaste hade råd med bil och traktor mm.

Det är exakt samma argument som folk hade för 2000 år sedan i Rom. Att dagens ungdom inte har någon moral, är lat och kan inget.

Men något konstigt kan man tycka ändå det är om de som växer upp med internet inte kan mer om hur man undviker problem. Kanske för att det ör så självklart för dem och inget nytt? När man själv var liten var det jo pedos i varenda chat och moderatorer eller lagar för internet fanns knappt så man lärde sig fort vara försiktig.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

OK boomer.

Permalänk
Medlem

Fan, Sweclockers skriver mer clickbait. Har varit mycket på senaste tiden. Man kanske behöver rösta med fötterna. Eller sätta på adblocker

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Curling har sina nackdelar, typ bara nackdelar.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

Skolan utvecklas inte med tekniken.. tror de fortfarande rullar in CTR med VHS?
Skolan behöver lära ut hur farligt internet kan vara om hur fake news fungerar osv.

Hur farligt det är att lägga ut ansikte och röst på internet som ung, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för nymodigt trams och skriva gen z och gen y. inget man håller reda på vad det handlar om för åldrar.
Skriv åldrarna ist ☝️

Ja, helt galet nymodigt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Inte så förvånande. Många i min egna åldersgrupp är helt inepta när det kommer till att tolka risker när det gäller teknik. Äldre upplever jag mer skeptiska för de vet att de inte förstår medan yngre tror att de förstå och upplever en annan vana eftersom de är uppvuxna med tekniken i sin vardag på ett annan vis.

Skrivet av downup:

Skolan utvecklas inte med tekniken.. tror de fortfarande rullar in CTR med VHS?
Skolan behöver lära ut hur farligt internet kan vara om hur fake news fungerar osv.

Hur farligt det är att lägga ut ansikte och röst på internet som ung, osv.

Så vitt jag vet försöker man göra det. Men det är ju ungefär lika effektivt som att lära en tonåring att ha cykelhjälm.

lägger till citat och svara på ett annan post
Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

TikTok generation är inte de smartaste.
De vet vem som har mest följare men vet inte vad 5x4 är.
12 åringar idag kan mindre än vad 7 åringar kunde för 15 år sedan

Väldigt intressant påstående, har du någon källa på det?

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ju samma generation som tror att Internet och WajFaj är samma sak. Finns väl såklart undantag men har man vuxit upp med och lever andas äter och skiter internet så blir väl tekniken bakom inte så intressant kanske?

Min första erfarenhet av internet var när det kostade 6kr i timmen, gick slött som satan och hälften av tiden gick åt till att få bort popups. Så jag har vant mig vid att det är bra med lite skepsis och konsekvensanalys.

6kr i timmen låter billigt. Dyrare var det när det var per Mb.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag vet bregreppen men det här att skriva Gen x/y/z ist för att skriva åldersgrupp när det är det man menar är nå nypåkommet, så har man inte gjort tidigare.

Jo, det har man gjort länge
Boomers myntades redan på 50-talet. Var nog startskottet. Jag är uppvuxen med uttrycken o jag föddes på 70-talet.

Brukar gå i perioder om media använder det frekvent eller inte.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Sötast

Hahaha en hel tråd med äldre puckon som fortfarande inte vet att “dagens ungdom” gnället är något man har hittat så långt bak som till för 2500 år sedan. Vakna nu och inse att du blivit gnällig och inte insett att det är dina egna perspektiv som ändrats.

2500 years

Jag har väl egentligen ingen egen förskriven teori till varför dagens ungdom är lättlurade men jag är förälder så jag får väl höfta.

När jag var liten så fanns inte datorer i våra hem, när jag fick se min första så var det det mest intressanta jag någonsin upplevt och så påbörjades min resa till en inbiten datornörd. Därför kan jag mycket om det. Därför kan jag de vanliga oskrivna reglerna och många av de ovanliga oskrivna reglerna.

Commodore var dock före mig och det har jag inte det minsta lilla intresse av, det är och var en relik när jag var liten och det är en relik idag.

Mina barn har växt upp med "telefon i hand” det är ett betydligt lättare gränssnitt att komma in i när man är yngre. Det är en skärm man swipar på sen gör den roliga ljud, visar roliga bilder eller precis vad som helst.

Datorn hade ett stort tangentbord med hundra miljoner knappar och skärmen var för stor, varför skulle man sitta där vid bordet när man kunde sitta i soffan?

I vår lägenhet fungerade datorerna och telefonerna och surfplattor och all annan teknik 9.9/10 gånger om inte oftare. Av den anledningen antar jag att dessa saker bara var ett objekt som helt enkelt fanns för dem utan att behöva fundera på de ens fungerade tillskillnad för hur det var för 30 år sedan.

Mina barn är inte heller experter på att byta proppar, något jag alltid fick göra som liten.
Om det blev stopp i rören i lägenheten, som aldrig hände, så hade spolbilen fixat, inget barnen hade fått lära sig.
Jag själv fick hjälpa farsan med avloppet under huset.

Elavbrott har de väl upplevt en, kanske två gånger i sitt liv. Deras pappa har bil som alltid har fungerat och de har accepterat det som verklighet, inte mycket att lära där.

Min yngsta var dock med mig i bilen när batteriet dog och där tändes hennes intresse direkt, vad hände? varför? vad gör vi nu?
Hon bytta batteriet åt mig, 11 bast. Coolt!

Bara ge det 20-40 år till tills du är pensionär och dina barn eller barnbarn skall visa dig det nyaste så är det du som inte fattar ett dyft.

Permalänk
Medlem

Hela den här tråden, med några få undantag, är ett tecken på att medelåldern på Sweclockers är hög nu alltså. Så mycket gubbgnäll att jag börjar undra om det är mig det är fel på som inte gnäller om "dagens ungdomar!".

Nä. Tror inte det är något speciellt annorlunda med dagens kids än några andra genom tiderna. Det luktar sensationsrubrik lååååång väg. För det här är det gubbarna vill höra, så därför klickar, läser och reagerar dom om det är så här man formulerar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahaha en hel tråd med äldre puckon som fortfarande inte vet att “dagens ungdom” gnället är något man har hittat så långt bak som till för 2500 år sedan. Vakna nu och inse att du blivit gnällig och inte insett att det är dina egna perspektiv som ändrats.

2500 years

Jag har väl egentligen ingen egen förskriven teori till varför dagens ungdom är lättlurade men jag är förälder så jag får väl höfta.

När jag var liten så fanns inte datorer i våra hem, när jag fick se min första så var det det mest intressanta jag någonsin upplevt och så påbörjades min resa till en inbiten datornörd. Därför kan jag mycket om det. Därför kan jag de vanliga oskrivna reglerna och många av de ovanliga oskrivna reglerna.

Commodore var dock före mig och det har jag inte det minsta lilla intresse av, det är och var en relik när jag var liten och det är en relik idag.

Mina barn har växt upp med "telefon i hand” det är ett betydligt lättare gränssnitt att komma in i när man är yngre. Det är en skärm man swipar på sen gör den roliga ljud, visar roliga bilder eller precis vad som helst.

Datorn hade ett stort tangentbord med hundra miljoner knappar och skärmen var för stor, varför skulle man sitta där vid bordet när man kunde sitta i soffan?

I vår lägenhet fungerade datorerna och telefonerna och surfplattor och all annan teknik 9.9/10 gånger om inte oftare. Av den anledningen antar jag att dessa saker bara var ett objekt som helt enkelt fanns för dem utan att behöva fundera på de ens fungerade tillskillnad för hur det var för 30 år sedan.

Mina barn är inte heller experter på att byta proppar, något jag alltid fick göra som liten.
Om det blev stopp i rören i lägenheten, som aldrig hände, så hade spolbilen fixat, inget barnen hade fått lära sig.
Jag själv fick hjälpa farsan med avloppet under huset.

Elavbrott har de väl upplevt en, kanske två gånger i sitt liv. Deras pappa har bil som alltid har fungerat och de har accepterat det som verklighet, inte mycket att lära där.

Min yngsta var dock med mig i bilen när batteriet dog och där tändes hennes intresse direkt, vad hände? varför? vad gör vi nu?
Hon bytta batteriet åt mig, 11 bast. Coolt!

Bara ge det 20-40 år till tills du är pensionär och dina barn eller barnbarn skall visa dig det nyaste så är det du som inte fattar ett dyft.

Hysteriskt att vi postade counter-rants samma minut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

6kr i timmen låter billigt. Dyrare var det när det var per Mb.

Fan vet om man fick ner ens 1Mb under den timmen med sitt 56K-modem. Sen var det ju kvällstaxan. Var man ute och surfade i cyberspace på dagen så var det 12Kr som gällde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Min förälders generation är väldigt duktiga på bilar, byter lampor, olja och kamrem som inget.
Jag tycker jag åstadkommit något stort när jag byter bilbatteri själv, efter kollat 2-3 videos på youtube...

När jag gick på högstadiet & gymnasiet så höll nästan alla killar i klassen på bygga egna dator, photoshop, flash eller programmering.

Nu när jag ser dagens ungdomar så får jag intrycket deras skills är att scrolla på tiktok och följa trender. Föräldrar tror sina barn lär sig om datorer när dom spelar. Förut var det svårt och man behövde lära sig för att få igång saker, typ ändra i autoexec.bat och config.sys.

Inte konstigt det är enklare lura någon som inte fattar hur saker hänger ihop.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att jag blir undantagen från det här trots Gen Z stämpel.

Känns som de flesta boomers knappt kan bruka en dator utan att sabotera eller visa en okunskap som kan liknas med lobotomi, så kanske inte så lätt att bli lurad om man inte ens hittar mailen

Med det sagt kan jag inte annat än hålla med om att delar dagens yngre ungdomar är skräckinjagande inkompetenta på mycket av det vardagliga.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

mina föräldrar är nästan sjukligt rädda, på snudd paranoida, de tror att hela världen är ute efter att blåsa dem på kort nummer och pengar, att så fort de öppnar en sida de inte känner till så har deras bankkonton tömts och livet är över typ. när jag skulle göra min första utrikes beställning och vi använde oss utav paypal och använde då morsans kort och hon visste inte om att kortet måste aktiveras via hennes bank när man ska göra köp över nätet och det blev error när vi tröck på köp knappen, huga, the horror, det var en scen jag inte vill gå igenom igen, det var end of the world, morsans kort hackat, pengarna väck osv, ren panik.
visst, självklart så ska man ju vara försiktig och man ska ju vara uppmärksam, men kom igen nu, det finns ju en gräns

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Unga människor nu för tiden är verkligen lättlurade. Samt sämre på att använda teknik, är otränade, och allmänt lata och bortskämda.

Jag tror att det alltid har varit så, åtminstone sedan 60-talet. Sen verkar det också som att rubriken är missvisande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Underhållande många här i tråden som med all säkerhet själva var lika dumma och omdömeslösa i den åldern och nu har glömt det, eller låtsas att så aldrig var fallet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan man gick i skolan så vad dom nuförtiden lär ut ungarna om kritiskt tänkande och förhållningssätt gentemot informationskällor oavsett vilka som används så tycks det nuförtiden sakna viss sund skepsis på vad man hör och ser. Oavsett var den inhämtas att man gör en analys ur flertalet variabler som man själv upphämtar och inte litar blint på den information som tilldelas. Ett vanligt uttryck är att om nånting låter alldeles för bra så är den nog som oftast inte det.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jo, det har man gjort länge
Boomers myntades redan på 50-talet. Var nog startskottet. Jag är uppvuxen med uttrycken o jag föddes på 70-talet.

Brukar gå i perioder om media använder det frekvent eller inte.

Ja då var den perioden länge sen.
Förr skrev man tex 70 talister om man menade din åldersgrupp eller 50-60åringar.
Skriva Gen xyz är ju bara förvirrande.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc