Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Var får man tag på den isåfall? Den verkar bara säljas i Gen 2+ nuförtiden.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5016338

Overclockers-länken leder till vad som ser ut som en 2+... Och priset stämmer mer med en 2+.

Verkar ha slutat säljas ja,
https://eu.store.ui.com/eu/en?category=all-cloud-keys-gateway...
Kolla tradera/ebay annars är det G2+ eller en Cloud kanske?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Hej.

Existerande nätverk. Behöver ersätta Cloud Key Gen 1.
Vad ska man ha för hårdvara för att köra 'Controller'-mjukvaran med ett minimum av administration? Jag vill installera och sedan inte behöva rota med det, utom för att släppa in nån på 'guest'-nätverket då och då.

Bakgrund och mer detaljer:
Sitter på ett Unifi-nätverk med en USG3P, En Switch-8 PoE, en USW Flex Mini, två AP AC Pro och en Cloud Key Gen 1.

Problemet jag har är att Cloud Key Gen 1 är End-ofLife, och den tar inte ens de senaste uppdateringarna till 'Controller'-mjukvaran.

Så jag behöver ersätta Cloud Key och köra 'Controller'-mjukvaran på nåt annat. Är numera i princip nöjd med Cloud Key, även om den i början var allt annat än stabil. Vill ha nåt billigt, strömsnålt och driftsäkert.

Saker jag tittat på, och förkastat:
* Cloud Key Gen 2+: Har problem med att det inbyggda UPS-batteriet sväller efter 12-18 månader. Finns det nån aktuell Cloud Key som inte har det problemet?
* Raspberry Pi: Har kört Linux heltid i ett antal år, så jag vet att jag *inte* orkar sätta upp en RPi eller Linux-maskin att köra det på. Resten av miljön är strikt Windows.

Vad finns det för alternativ utöver dessa?
Jag tycker mig förstå att Dream Machine kan köra kontroller-mjukvaran, men det känns dyrt att slänga ut 5000:- om jag redan har en USG. Och den verkar vara ungefär lika stabil som CKn var i början (=inte alls stabil. Ett tag var jag redo att kasta ut Ubiquiti helt). Finns det nåt billigare och stabilare?

Kan ev tänka mig att kasta ut Ubiquiti, men behöver isf en plan som täcker behovet helt. Jag bor i lägenhet i ett *väldigt* RF-intensivt område, så radiomesh-system typ Linksys Velop är inte aktuellt.

Byt ut USG, Switchen och CK till en UDR. Gjorde själv den resan för cirka 2år sedan och har funkat galant sen dess, samt att du får senaste uppdateringarna och en AP med wifi 6

USG och CK kan du lägga ut på marknaden/blocket tex.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Byt ut USG, Switchen och CK till en UDR. Gjorde själv den resan för cirka 2år sedan och har funkat galant sen dess, samt att du får senaste uppdateringarna och en AP med wifi 6

USG och CK kan du lägga ut på marknaden/blocket tex.

UDR är dock långsam, både i GUI:t och klarar bara runt 700 Mbit/s WAN <-> LAN. Därmed är den en tydlig nedgradering prestandamässigt, trots att USG är 9 år gammal.

Föregångaren UDM var betydligt snabbare ur den synvinkeln, men har bara WiFi 5.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

UDR är dock långsam, både i GUI:t och klarar bara runt 700 Mbit/s WAN <-> LAN. Därmed är den en tydlig nedgradering prestandamässigt, trots att USG är 9 år gammal.

Föregångaren UDM var betydligt snabbare ur den synvinkeln, men har bara WiFi 5.

Här är jämförelse, jag håller med om udm är ett bättre köp av de två.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

UDM även om den bara har Wi-Fi 5 så går det alldeles utmärkt att utöka med flera AP för att få Wi-Fi 6.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tror ni Ubiquiti kommer släppa en router eller AP med WiFi 7 inom närmaste framtid eller är det för tidigt för WiFi 7 överhuvudtaget? När kan WiFi 7 tänkas släppas på bred front till konsumenter? Såg ASUS ROG Rapture GT-BE98 på deras hemsida med WiFi 7 men går ju inte köpa? Vad tror ni routrar med WiFi 7 kan tänkas kosta när det kommer? Kan man förvänta sig att mobiler som från Samsung under 2024 släppa mobiler med WiFi 7 stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Tror ni Ubiquiti kommer släppa en router eller AP med WiFi 7 inom närmaste framtid eller är det för tidigt för WiFi 7 överhuvudtaget? När kan WiFi 7 tänkas släppas på bred front till konsumenter? Såg ASUS ROG Rapture GT-BE98 på deras hemsida med WiFi 7 men går ju inte köpa? Vad tror ni routrar med WiFi 7 kan tänkas kosta när det kommer? Kan man förvänta sig att mobiler som från Samsung under 2024 släppa mobiler med WiFi 7 stöd?

De kommer vara lika långsamma som de andra. Wi-Fi 6E dröjer redan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de skall envisas med router+wifi kombin.
UDM utan Wifi hade varit mycket bättre. En liten router med bra CPU och sedan så många AP som behövs.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Förstår inte varför de skall envisas med router+wifi kombin.
UDM utan Wifi hade varit mycket bättre. En liten router med bra CPU och sedan så många AP som behövs.

Ja, en uppdaterad USG helt enkelt. Finns många som inte vill ha rackmonterade routrar. Vill man det finns ju UXG, men finns definitivt plats för en billigare produkt under den.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Förstår inte varför de skall envisas med router+wifi kombin.
UDM utan Wifi hade varit mycket bättre. En liten router med bra CPU och sedan så många AP som behövs.

This.

Olika teknologier har olika livscykler, och kombinerar man dem, begränsar man livslängden på produkten till den teknologi som har kortast livslängd.
Och då blir det ofelbart så att man måste uppgradera dem oftare.
Så kan man inte ha det i seriösa installationer.

I detta fall kommer routerns livslängd begränsas av hur länge dess WiFi-teknik är aktuell.
Känns 'B'.

Det var faktiskt exakta motsatsen till det som fick mig att välja Ubiquiti från första början, så... De går åt fel håll.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Köpråd.

En gen 1 eller 2 av UniFi Switch USW-16-POE Rackmodell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Köpråd.

En gen 1 eller 2 av UniFi Switch USW-16-POE Rackmodell?

Går det ens få tag på gen 1 i dagsläget? Sen har ju gen 2 betydligt mindre Poe så se upp för det om du behöver mer än 42w.

Permalänk
Skrivet av Solanum95:

Går det ens få tag på gen 1 i dagsläget? Sen har ju gen 2 betydligt mindre Poe så se upp för det om du behöver mer än 42w.

Ligger runt 19w idag. Två AP och en cloudkey. Kanske kommer till någon kamera i framtiden så den borde ju räcka. Beställde en Gen1 igår som skulle komma i slutet av Aug men avbeställde idag för en nyare som kommer i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Ligger runt 19w idag. Två AP och en cloudkey. Kanske kommer till någon kamera i framtiden så den borde ju räcka. Beställde en Gen1 igår som skulle komma i slutet av Aug men avbeställde idag för en nyare som kommer i morgon.

Lite 16 PoE?
Slipper du rack och kostar 100€ mindre.

Ville du ha rack eller spelar ingen roll?

För hemmabruk är det väl ingen skillnad på lite vs standard?

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Lite 16 PoE?
Slipper du rack och kostar 100€ mindre.

Ville du ha rack eller spelar ingen roll?

För hemmabruk är det väl ingen skillnad på lite vs standard?

Har allt annat i rack nu dom cloudkey och lite annat. Så det blir väl att byta usg sen också en vacker dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Har allt annat i rack nu dom cloudkey och lite annat. Så det blir väl att byta usg sen också en vacker dag.

👍🏼
Synd DM Pro SE kostar 6000kr annars är den ju ”dream machine” på riktigt. Hehe.

Permalänk
Medlem

Man blir så less på att UDR suger.
Ingen som hört nåt rykte om dom ska göra en förnyad USG? USG är ju bra många år nu.
Orkar den VLAN och 1gigabit mot WAN full duplex? Kan man styra USG med unifi controller software, blir den integrerad med switchar o APs?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Man blir så less på att UDR suger.
Ingen som hört nåt rykte om dom ska göra en förnyad USG? USG är ju bra många år nu.
Orkar den VLAN och 1gigabit mot WAN full duplex? Kan man styra USG med unifi controller software, blir den integrerad med switchar o APs?

Jodå, UX och UXG:

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/15bg09q/usg_replac...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Det var verkligen på tiden.

Namnet UXG har dock tidigare syftat på en router som klarar 10 Gbit/s (eller åtminstone i närheten av det). Frågan är om denna nya UXG verkligen gör det. I vilket fall som helst lär det kunna vara en stor uppgradering, och faktiskt en produkt folk är mer villiga att köpa. Det är alltid svårt att övertyga folk att betala fullpris för en ca 10 år gammal produkt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ja snälla!

Byter ut min UXG PRO på studs.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Ja snälla!

Byter ut min UXG PRO på studs.

Inte nöjd med din UXG Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Inte nöjd med din UXG Pro?

Jodå. Jag är nöjd. Prestanda räcker och blir över. Men den är egentligen inte rätt storlek för min lägenhet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Jodå. Jag är nöjd. Prestanda räcker och blir över. Men den är egentligen inte rätt storlek för min lägenhet.

Budgeten är tajt nu efter switchen, hade köpt den av dig 😄

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör controllern i docker?

Har lyckats lägga in docker men hittar/förstår inte riktigt hur man konfigurer klart och får igång controllern.

Har lagt till denna och kan starta den men verkar inte kunna ansluta.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller

Har försökt med docker compose och gjort en yaml fil och den dyker upp i docker desktop men får felmeddelande relaterat till portarna.
Kör Nobara (Fedora).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det någon som kör controllern i docker?

Har lyckats lägga in docker men hittar/förstår inte riktigt hur man konfigurer klart och får igång controllern.

Har lagt till denna och kan starta den men verkar inte kunna ansluta.
https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller

Har försökt med docker compose och gjort en yaml fil och den dyker upp i docker desktop men får felmeddelande relaterat till portarna.
Kör Nobara (Fedora).

Klistra in din yaml-fil (använd code-taggar) och felmeddelandet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Klistra in din yaml-fil (använd code-taggar) och felmeddelandet.

--- version: "2.1" services: unifi-controller: image: lscr.io/linuxserver/unifi-controller:latest container_name: unifi-controller environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Etc/UTC - MEM_LIMIT=1024 #optional - MEM_STARTUP=1024 #optional volumes: - /home:/config ports: - 8443:8443 - 3478:3478/udp - 10001:10001/udp - 8080:8080 - 1900:1900/udp #optional - 8843:8843 #optional - 8880:8880 #optional - 6789:6789 #optional - 5514:5514/udp #optional restart: unless-stopped

Jag fick ett felmeddelande relaterat till portar, men nu startade den utan att jag ändrat något:

[+] Running 1/1
✔ Container unifi-controller Started 3.2s

Då är nästa fråga, hur ansluter jag?
Datorn's ip går inte att ansluta till vilket känns rimligt, men jag hittar inte var jag ser containerns ip.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

--- version: "2.1" services: unifi-controller: image: lscr.io/linuxserver/unifi-controller:latest container_name: unifi-controller environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=Etc/UTC - MEM_LIMIT=1024 #optional - MEM_STARTUP=1024 #optional volumes: - /home:/config ports: - 8443:8443 - 3478:3478/udp - 10001:10001/udp - 8080:8080 - 1900:1900/udp #optional - 8843:8843 #optional - 8880:8880 #optional - 6789:6789 #optional - 5514:5514/udp #optional restart: unless-stopped

Jag fick ett felmeddelande relaterat till portar, men nu startade den utan att jag ändrat något:

[+] Running 1/1
✔ Container unifi-controller Started 3.2s

Då är nästa fråga, hur ansluter jag?
Datorn's ip går inte att ansluta till vilket känns rimligt, men jag hittar inte var jag ser containerns ip.

Vad jag ser så kommer du förmodligen få problem med avsnittet "volumes". Som ditt (exempel?) är skrivet så kommer docker/unifi försöka skriva data direkt under "/home", och där vill du troligen inte ha det. Bättre att antingen lägga det i en dedikerad mapp under t.ex. "/opt/unifi/storage" eller i en underkatalog i din egen hemkatalog, där det inte riskerar att krocka med annat samt att skriv/läsrättigheter inte strular till det.

volumes: - /home:/config

Kör du din docker som "rootless" eller "rootful"? Kör du med "docker compose" eller "bara" rakt av med "docker"?

Docker kan köra olika nätverkslägen. Du kan antingen få den att knyta direkt till hostens externa IP (funkar *inte* i "rootless"), men även genom att docker sätter upp ett eget "internt" nät som den NAT'ar ut, och dina "ports" är som "port forwarding" i en brandvägg. Du behöver även säkerställa att du har öppnat eventuell lokal brandvägen på "servern" mot dessa portar.

Oavsett så bör du använda IPn som din server har för att ansluta till docker-containern.

Jag kör med "jacobalberty"'s docker-container i en docker-rootless-miljö med nedan "compose.yaml". För att accessa detta så går jag mot min RPis IP-address på mitt LAN.

version: '3' services: unifi: container_name: unifi image: jacobalberty/unifi:v7.3.76 restart: always volumes: - /containers/unifi/storage:/unifi ports: - 1900:1900/udp # Make application discoverable on L2 network - 3478:3478/udp # STUN - 6789:6789/tcp # Speed test - 8080:8080/tcp # Device/ controller comm. - 8443:8443/tcp # Controller GUI/API as seen in a web browser - 8843:8843/tcp # HTTPS portal redirection - 10001:10001/udp # Device/AP discovery environment: - TZ=Etc/UTC - RUNAS_UID0=false networks: default:

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Vad jag ser så kommer du förmodligen få problem med avsnittet "volumes". Som ditt (exempel?) är skrivet så kommer docker/unifi försöka skriva data direkt under "/home", och där vill du troligen inte ha det. Bättre att antingen lägga det i en dedikerad mapp under t.ex. "/opt/unifi/storage" eller i en underkatalog i din egen hemkatalog, där det inte riskerar att krocka med annat samt att skriv/läsrättigheter inte strular till det.

volumes: - /home:/config

Kör du din docker som "rootless" eller "rootful"? Kör du med "docker compose" eller "bara" rakt av med "docker"?

Docker kan köra olika nätverkslägen. Du kan antingen få den att knyta direkt till hostens externa IP (funkar *inte* i "rootless"), men även genom att docker sätter upp ett eget "internt" nät som den NAT'ar ut, och dina "ports" är som "port forwarding" i en brandvägg. Du behöver även säkerställa att du har öppnat eventuell lokal brandvägen på "servern" mot dessa portar.

Oavsett så bör du använda IPn som din server har för att ansluta till docker-containern.

Jag kör med "jacobalberty"'s docker-container i en docker-rootless-miljö med nedan "compose.yaml". För att accessa detta så går jag mot min RPis IP-address på mitt LAN.

version: '3' services: unifi: container_name: unifi image: jacobalberty/unifi:v7.3.76 restart: always volumes: - /containers/unifi/storage:/unifi ports: - 1900:1900/udp # Make application discoverable on L2 network - 3478:3478/udp # STUN - 6789:6789/tcp # Speed test - 8080:8080/tcp # Device/ controller comm. - 8443:8443/tcp # Controller GUI/API as seen in a web browser - 8843:8843/tcp # HTTPS portal redirection - 10001:10001/udp # Device/AP discovery environment: - TZ=Etc/UTC - RUNAS_UID0=false networks: default:

Vilka bra frågor

Jag vet inte faktiskt, jag har installerat docker, docker compose och docker desktop. Jag startade via terminalen med "docker compose up -d" för jag hittade inget sätt att få in yaml direkt i desktop. Men efter det dök den upp där.
Verkar dock som hela min linux-installation bröt ihop nu så får se om jag behöver börja om med allt.
Vad är lättast möjliga väg för att få controllern fungerande i så fall?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Vad jag ser så kommer du förmodligen få problem med avsnittet "volumes". Som ditt (exempel?) är skrivet så kommer docker/unifi försöka skriva data direkt under "/home", och där vill du troligen inte ha det. Bättre att antingen lägga det i en dedikerad mapp under t.ex. "/opt/unifi/storage" eller i en underkatalog i din egen hemkatalog, där det inte riskerar att krocka med annat samt att skriv/läsrättigheter inte strular till det.

volumes: - /home:/config

Kör du din docker som "rootless" eller "rootful"? Kör du med "docker compose" eller "bara" rakt av med "docker"?

Docker kan köra olika nätverkslägen. Du kan antingen få den att knyta direkt till hostens externa IP (funkar *inte* i "rootless"), men även genom att docker sätter upp ett eget "internt" nät som den NAT'ar ut, och dina "ports" är som "port forwarding" i en brandvägg. Du behöver även säkerställa att du har öppnat eventuell lokal brandvägen på "servern" mot dessa portar.

Oavsett så bör du använda IPn som din server har för att ansluta till docker-containern.

Jag kör med "jacobalberty"'s docker-container i en docker-rootless-miljö med nedan "compose.yaml". För att accessa detta så går jag mot min RPis IP-address på mitt LAN.

version: '3' services: unifi: container_name: unifi image: jacobalberty/unifi:v7.3.76 restart: always volumes: - /containers/unifi/storage:/unifi ports: - 1900:1900/udp # Make application discoverable on L2 network - 3478:3478/udp # STUN - 6789:6789/tcp # Speed test - 8080:8080/tcp # Device/ controller comm. - 8443:8443/tcp # Controller GUI/API as seen in a web browser - 8843:8843/tcp # HTTPS portal redirection - 10001:10001/udp # Device/AP discovery environment: - TZ=Etc/UTC - RUNAS_UID0=false networks: default:

Snyggt exempel. Jag har varit lite sugen på att göra detta länge och det kanske är dags att få ändan ur strax.

Hur gör du sedan för att uppgradera kontrollen?
Gör du bara den "docker compose pull" eller uppgraderar du controllern i containern?

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilka bra frågor

Jag vet inte faktiskt, jag har installerat docker, docker compose och docker desktop. Jag startade via terminalen med "docker compose up -d" för jag hittade inget sätt att få in yaml direkt i desktop. Men efter det dök den upp där.
Verkar dock som hela min linux-installation bröt ihop nu så får se om jag behöver börja om med allt.
Vad är lättast möjliga väg för att få controllern fungerande i så fall?

Skrivet av zonar:

Snyggt exempel. Jag har varit lite sugen på att göra detta länge och det kanske är dags att få ändan ur strax.

Hur gör du sedan för att uppgradera kontrollen?
Gör du bara den "docker compose pull" eller uppgraderar du controllern i containern?

mvh
z

Jag kör för närvarande min unifi-container under Ubuntu server 22.04LTS på en RPi4, där jag installerat docker "rootless" (vill undvika att köra saker som "root").

Grovt sett har jag gjort nedan på en "ren" Ubuntu-server-installation. Det är baserat på mina egna kom-i-håg-noteringar, så kanske inte helt komplett.

Setting up docker: curl -fsSL https://get.docker.com -o get-docker.sh sudo sh get-docker.sh Setting up docker rootless: sudo systemctl disable --now docker.service docker.socket dockerd-rootless-setuptool.sh install echo 'export DOCKER_HOST=unix:///run/user/1000/docker.sock' >> .profile systemctl --user enable docker sudo loginctl enable-linger $(whoami)

Normalt använder docker /16-nät för sina interna nät, men då jag inte behöver det för mitt "lilla" användningsområde, så sätter jag om det till /24-or. Beroende på om man kör "rootful" (default) eller "rootless", så skall nedan in i fil /etc/docker/daemon.json respektive ~/.config/docker/daemon.json

{ "default-address-pools":[ {"base":"172.17.0.0/12","size":24} ] }

Sätta upp för att köra unifi-container:

Create unifi storage (requires root/sudo): mkdir -p /opt/local/container/unifi/storage/data mkdir -p /opt/local/container/unifi/storage/log mkdir -p /opt/local/container/unifi/storage/run chown -R <user-that-runs-docker> /opt/local/container/unifi Create "compose.yaml" Make sure the volumes defined in the yaml-file points to the directories created above. start container as per "compose.yaml" docker compose up -d stop container as per "compose.yaml" docker compose down enter into docker container docker compose exec unifi bash check rootless docker storage (owner/group bits on files in the storage are shifted when using "rootless"). rootlesskit bash

Då jag kör med att explicit tala om vilken version av containern jag kör, så behöver jag uppdatera compose.yaml när vill uppgradera min container. Men generellt för att uppgradera en container efter att compose.yaml uppdaterats så är det nedan jag har som komihåg. Viktigt är dock att ta en backup på sin unifi-installation *innan* uppgradering. Jag gör det enkelt för mig och gör en tarboll av hela storage-strukturen innan uppgradering :p.

Enter directory where compose.yaml is located docker compose pull docker compose up -d --remove-orphans docker images -f "dangling=true" -q

@zonar - Jag uppdaterar alltså mot vilken version som compose.yaml pekar på. Om du uppgraderar unifi inne i den rullande containern (om det ens går), så kommer det gå förlorat när du startar om din container oavsett anledning.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB