Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Fungerar men ett bättre köp är PoE Adapter U-POE-af
Billigare och supportar 802.3af, passive PoE är lite passé...

Vad är skillnaden på passiv och aktiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är skillnaden på passiv och aktiv?

Passiv POE sätter man igång manuellt i switchen/routern (och då gäller det att man sätter igång det på rätt port eller så riskerar man att bränna nåt) det är Ubiquitis egen standard, aktiv PoE sätts igång automatiskt när man kopplar in nåt som ska ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Passiv POE sätter man igång manuellt i switchen/routern (och då gäller det att man sätter igång det på rätt port eller så riskerar man att bränna nåt) det är Ubiquitis egen standard, aktiv PoE sätts igång automatiskt när man kopplar in nåt som ska ha det.

Men min router saknar ju PoE så därav injectorn. 🥴

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men min router saknar ju PoE så därav injectorn. 🥴

Jag skulle rekommendera en vanlig PoE-injektor över passiv.

Permalänk
Medlem

Har lite problem med att få traffic routes att fungera.
Jag har en UDM (base, den runda). Den är kör senaste version samt senaste version av network.

Jag har ju mitt WAN1 interface och sen så har jag ett VPN interface (ovpn klient).
Dessa routes har jag

1: Server -> WAN1
2: ALL devices -> VPN
3: URL, All devices -> ipadress.se -> WAN1.

Men så fort jag surfar till ipadress.se så visas den IP jag har på VPN interfacet.

Har även testat att skapa om dessa regler,ha dem i olika ordning osv.
Server går alltid ut på WAN1.
All devices (föutom server fast den ingår i all devices) går alltid ut via VPN
ipadress.se går alltid ut via VPN fast den inte borde göra det.

Något som vet om något är trasigt eller om jag gör fel?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har väl konfat alla att ligga på VPN? "All devices går alltid ut via VPN" vad händer om du tar bort servern från just All devices?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har väl konfat alla att ligga på VPN? "All devices går alltid ut via VPN" vad händer om du tar bort servern från just All devices?

Det skrev jag ju, servern går alltid ut via WAN1 även om den ligger med i all devices

” Server går alltid ut på WAN1.
All devices (föutom server fast den ingår i all devices) går alltid ut via VPN”

Det fungerar ju som det ska. Det är url routes som inte fungerar. Har problemet att vissa streamingtjänster inte fungerar som de ska eftersom jag har VPN, hittade en reddit tråd där de just på UDM då använt url routes, men för mig biter inte det utan trafiken går ändå ut via vpn

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Noen vet hvorfor det ikke vises hvilke VLAN klientene hører til? Vises bare på noen få stykker.

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helco:

Noen vet hvorfor det ikke vises hvilke VLAN klientene hører til? Vises bare på noen få stykker.

Det enda som indikerar att ett paket kommer från ett visst VLAN är VLAN-taggen som definieras av IEEE 802.1Q. För att en enhet ska kunna "visa vilket VLAN den tillhör" måste den alltså ha stöd för att kunna läsa den här taggen. Därtill måste alla andra enheter i kedjan mellan router och den specifika enheten också ha VLAN-stöd och vidarebefodra VLAN-taggen.

Har du ex. kopplingen: Router -> Switch med VLAN-stöd -> Switch utan VLAN-stöd -> [Enheter] så kommer ingen av enheterna veta vilket VLAN de tillhör.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

En användbar nyhet på väg.
I UniFi Network Application 7.5.187 (som är RC just nu) introduceras stöd för PPSK

Det gör att man kan ha ett SSID men beroende på vilken WPA nyckel du matar in när du ansluter så hamnar man på olika VLAN.
Release Noteen

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera alla att uppdatera till nu senaste version 7.5.176. Haft problem med en av mina shelly puckar där närmsta AP och den befinner sig i olika byggnader. Efter senaste uppdateringen har den funkat felfritt.

Använder den primärt för att logga temperatur och här syns det tydligt hur mycket bättre det blev efter månadsskiftet, tidigare blev stora glapp.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

En användbar nyhet på väg.
I UniFi Network Application 7.5.187 (som är RC just nu) introduceras stöd för PPSK

Det gör att man kan ha ett SSID men beroende på vilken WPA nyckel du matar in när du ansluter så hamnar man på olika VLAN.
Release Noteen

Tyvärr fungerar funktionen enbart med WPA2, inte med WPA3-SAE. Kan dock vara smidigt för ett IoT-nät som man ändå inte kör WPA3 på.

Själv är jag mer intresserad av deras förbättrade dashboard för oss som inte använder deras routrar, bara Wi-Fi. Har kört med det gamla gränssnittet hittills just på grund av att dashboarden i det nya gränssnittet är så dålig om man inte har deras router.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

En användbar nyhet på väg.
I UniFi Network Application 7.5.187 (som är RC just nu) introduceras stöd för PPSK

Det gör att man kan ha ett SSID men beroende på vilken WPA nyckel du matar in när du ansluter så hamnar man på olika VLAN.
Release Noteen

Web-GUI som exponerar en standard-fitjur i hostapd som funnits sedan stenåldern, minst sedan 2008. Här framgår det hur det funkar bakom kulisserna.

Skrivet av blunden:

Tyvärr fungerar funktionen enbart med WPA2, inte med WPA3-SAE. Kan dock vara smidigt för ett IoT-nät som man ändå inte kör WPA3 på.

...om man kör en hostapd äldre än februari 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Web-GUI som exponerar en standard-fitjur i hostapd som funnits sedan stenåldern, minst sedan 2008. Här framgår det hur det funkar bakom kulisserna.

...om man kör en hostapd äldre än februari 2019.

Intressant. Jag kände inte till funktionen tidigare. Jag var tvungen att kolla vilken version som används av Ubiquiti i min AP

flexhd-BZ.6.5.64# hostapd -v hostapd v2.8 User space daemon for IEEE 802.11 AP management, IEEE 802.1X/WPA/WPA2/EAP/RADIUS Authenticator Copyright (c) 2002-2019, Jouni Malinen <j@w1.fi> and contributors

Har funktionen något officiellt namn annat än PPSK som Ubiquiti kallar den i sin release note?

Jag kollade release noten för hostapd 2.8 som kom 2019 och där står:
"add WPA/WPA2 passphrase/PSK -based VLAN assignment"

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Web-GUI som exponerar en standard-fitjur i hostapd som funnits sedan stenåldern, minst sedan 2008. Här framgår det hur det funkar bakom kulisserna.

...om man kör en hostapd äldre än februari 2019.

Härligt att det redan är ett löst problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

Intressant. Jag kände inte till funktionen tidigare. Jag var tvungen att kolla vilken version som används av Ubiquiti i min AP

flexhd-BZ.6.5.64# hostapd -v hostapd v2.8 User space daemon for IEEE 802.11 AP management, IEEE 802.1X/WPA/WPA2/EAP/RADIUS Authenticator Copyright (c) 2002-2019, Jouni Malinen <j@w1.fi> and contributors

Har funktionen något officiellt namn annat än PPSK som Ubiquiti kallar den i sin release note?

Jag kollade release noten för hostapd 2.8 som kom 2019 och där står:
"add WPA/WPA2 passphrase/PSK -based VLAN assignment"

En del kallar det MPSK. Cisco har kanske haft det 4-5år i sina produkter

Permalänk
Medlem

US-8-60W
Efter automatisk fw-uppdatering lyser vit lampa och blå samtidigt.
Reagerar inte på kabel i, reagerar inte på reset. Död?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

US-8-60W
Efter automatisk fw-uppdatering lyser vit lampa och blå samtidigt.
Reagerar inte på kabel i, reagerar inte på reset. Död?

Enligt manualen betyder alternerande vit/blå att switchen "gör något", sannolikt en uppdatering.

Never mind, du skrev "lyser" och "samtidigt", inte alternerande.

https://dl.ubnt.com/guides/UniFi_Switch/US-8-60W_QSG.pdf

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med notiser från G4 Doorbell Pro?

Jag vill bara ha notiser på telefonen när ingen är hemma, förutom när någon ringer på dörrklockan. Dom notiserna vill jag alltid ha.
Det har fungerat förut men har slutat efter någon uppdatering.

Jag testar lägga på Protect 2.9.22 (EA) nu för att se om det blir skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Någon annan som har problem med notiser från G4 Doorbell Pro?

Jag vill bara ha notiser på telefonen när ingen är hemma, förutom när någon ringer på dörrklockan. Dom notiserna vill jag alltid ha.
Det har fungerat förut men har slutat efter någon uppdatering.

Jag testar lägga på Protect 2.9.22 (EA) nu för att se om det blir skillnad.

Hur är det med inställningen för digital/analog ringklocka (den som plingar alltså, inte knappen). Tänker om någon inställning ändrats vid en uppdatering eller så?

Permalänk
Medlem

Ubiquity har ingen unify router som inte ser ut som ett rymdskepp eller så? Hade bara velat ha något i edgerouter format fast typ vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ubiquity har ingen unify router som inte ser ut som ett rymdskepp eller så? Hade bara velat ha något i edgerouter format fast typ vit.

Smaken är som baken: https://eu.store.ui.com/eu/en?category=all-unifi-cloud-gatewa...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Hur är det med inställningen för digital/analog ringklocka (den som plingar alltså, inte knappen). Tänker om någon inställning ändrats vid en uppdatering eller så?

Kör med 2st Protect WiFi Chime och det rullar på, det borde inte göra någon skillnad på notiserna från ringklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

US-8-60W
Efter automatisk fw-uppdatering lyser vit lampa och blå samtidigt.
Reagerar inte på kabel i, reagerar inte på reset. Död?

Skrivet av GLaDER:

Enligt manualen betyder alternerande vit/blå att switchen "gör något", sannolikt en uppdatering.

Never mind, du skrev "lyser" och "samtidigt", inte alternerande.

https://dl.ubnt.com/guides/UniFi_Switch/US-8-60W_QSG.pdf

Öppnade den idag, fuktskadad!
Det var en kunds så jag bytte den på den på plats, tänkte om det gick att få liv i, men blir elektronik-skroten.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Öppnade den idag, fuktskadad!
Det var en kunds så jag bytte den på den på plats, tänkte om det gick att få liv i, men blir elektronik-skroten.

Ibland om man har tur kan det ju räcka att gå lös med en tandborste och isopropanol för att skrubba bort korrosionen. Det kan kanske vara värt att testa innan du lämnar den på återvinningen?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ibland om man har tur kan det ju räcka att gå lös med en tandborste och isopropanol för att skrubba bort korrosionen. Det kan kanske vara värt att testa innan du lämnar den på återvinningen?

Absolut, ska testa imorgon.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det får nog bli en pro istället för Lite då Lite verkar slut lite överallt.

Är lite förvirrad över PoE till pro modellen, räcker PoE af? eller ska den ha PoE+ at?

På ubiquity hemsida står det:
48V, 0.5A PoE adapter (not included)

Men hos Inet står det:
PoE+ 48V, 0.5A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det får nog bli en pro istället för Lite då Lite verkar slut lite överallt.

Är lite förvirrad över PoE till pro modellen, räcker PoE af? eller ska den ha PoE+ at?

På ubiquity hemsida står det:
48V, 0.5A PoE adapter (not included)

Men hos Inet står det:
PoE+ 48V, 0.5A

48V 0,5 A blir 24W. Max för PoE af är 15,4W så det behövs en +.
Tror att Lite håller på och ersättas av U6+ https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-wifi/products/...
Samma pris som Lite hos Unifi store.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

48V 0,5 A blir 24W. Max för PoE af är 15,4W så det behövs en +.
Tror att Lite håller på och ersättas av U6+ https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-wifi/products/...
Samma pris som Lite hos Unifi store.

Men pro står det max 13w på dess specs? 😅

Jaha + alltså? Förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det får nog bli en pro istället för Lite då Lite verkar slut lite överallt.

Är lite förvirrad över PoE till pro modellen, räcker PoE af? eller ska den ha PoE+ at?

På ubiquity hemsida står det:
48V, 0.5A PoE adapter (not included)

Men hos Inet står det:
PoE+ 48V, 0.5A

Räcker med PoE af för U6 Pro.
Ex https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/u-poe-af som de själva länkar som tillbehör till produkten på deras egna hemsida.