Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på en bra strömadapter till en EdgeRouter Lite (12V 1A) som är enkelt att hitta i Sverige? Det verkar som att den lagt av i föräldrarnas sommarstuga på ett sätt som påminner om denna tråd efter en rad av strömavbrott.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hittade tråden när jag googlade på UDM vs UDR och har försökt att uppdatera mig på det som skrivits om varianterna men kan ha missat info som skulle ge svar på mina frågor...

Är i ett läge där jag skulle vilja byta min router som i dag är en Asus RT-AC66U, dels därför att den är lite trött i vissa sammanhang och dels med tanke på den incident Asus hade i maj...

Nuvarande setup är en RT-AC66U som har trådade anslutningar till två datorer, en Netgear GS105 och en AP. WAN är kopplat till en Telia fiberbox med Bredband2 500/500.

Den AP som är kopplad direkt till routern är en UAP-AC-M och i switchen (GS105) sitter en UAP-AC-M. I switchen sitter, förutom AP, TV-box, ytterligare en dator och TV.

Accesspunkterna tillsammans med WiFi i routern ger ok täckning i hela huset, garage och trädgård även om det "bara" är WiFi5, där det behövs mer bandbredd har jag hittills klarat att lösa det med kabel.
Har inga kameror eller annat än traditionella prylar, kör inte Mesh.

Jag började att titta på UDM (den som numera verkar vara ersatt av UDR) som ersättare till routern mest därför att jag gillar deras mjukvara (UniFy's Network Application/Console) och har varit grymt nöjd med accesspunkterna.

Sen kommer såklart alla frågetecken 🤔 UDM går fortfarande att få tag på men är det ett bra val? Om inte vad är bra alternativ?

UDR säljs fortfarande vilket är ett plus och skulle ge WiFi6 vilket för mig är "nice to have" men är inte anledningen till att jag vill byta det jag har, det skulle dessutom bara ge mig WiFi6 på en begränsad del av huset.
Det som gjort mig tveksam är alla kommentarer kring prestanda och det finns en del inlägg som tyder på att det inte skulle vara samma mjukvara men det verkar inte stämma (om vi bortser från stöd för kameror, dörrar...).

Ett helt annat alternativ jag tittat på är att köpa en trådad router/gateway utan WiFi och en lös accesspunkt, t.ex. UISP-Console eller ER-6P men är det samma typ av mjukvara som i UDM/UDR (konfiguration/management)? Och ger det bättre prestanda än UDR?

För mig som är dåligt insatt är det en djungel att förstå alla skillnader, framförallt när det kommer till konfiguration och management. Tacksam om någon kan ge lite input 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av jtl:

Ett helt annat alternativ jag tittat på är att köpa en trådad router/gateway utan WiFi och en lös accesspunkt, t.ex. UISP-Console eller ER-6P men är det samma typ av mjukvara som i UDM/UDR (konfiguration/management)? Och ger det bättre prestanda än UDR?

Om inte produkten har UniFi i namnet tillhör den ett annat produktsegment och går inte att konfigurera i samma konsol. UISP och EdgeRouter är helt separata produktsegment.

Har själv en UDR köpt redan under Early Access och fick vid speed test alldeles nyss (genom UniFi konsolen) 727 Mbps ner/942 Mbps upp, men då kör jag endast med det allra mest basic säkerhetsinställningarna. Är du paranoid och måste ha allting påslaget och ändå få ut full Gigabit från din ISP hade jag valt något annat, annars så är nog en UDR fullt tillräckligt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Någon som har ett tips på en bra strömadapter till en EdgeRouter Lite (12V 1A) som är enkelt att hitta i Sverige? Det verkar som att den lagt av i föräldrarnas sommarstuga på ett sätt som påminner om denna tråd efter en rad av strömavbrott.

Ta med switchen och testa i butiken skulle jag säga! Men denna borde funka med det du skriver?

https://www.kjell.com/se/44382

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av jtl:

Jag började att titta på UDM (den som numera verkar vara ersatt av UDR) som ersättare till routern mest därför att jag gillar deras mjukvara (Unifi Network Application/Console) och har varit grymt nöjd med accesspunkterna.

Sen kommer såklart alla frågetecken 🤔 UDM går fortfarande att få tag på men är det ett bra val? Om inte vad är bra alternativ?

UDR säljs fortfarande vilket är ett plus och skulle ge WiFi6 vilket för mig är "nice to have" men är inte anledningen till att jag vill byta det jag har, det skulle dessutom bara ge mig WiFi6 på en begränsad del av huset.
Det som gjort mig tveksam är alla kommentarer kring prestanda och det finns en del inlägg som tyder på att det inte skulle vara samma mjukvara men det verkar inte stämma (om vi bortser från stöd för kameror, dörrar...).

Ett helt annat alternativ jag tittat på är att köpa en trådad router/gateway utan WiFi och en lös accesspunkt, t.ex. UISP-Console eller ER-6P men är det samma typ av mjukvara som i UDM/UDR (konfiguration/management)? Och ger det bättre prestanda än UDR?

För mig som är dåligt insatt är det en djungel att förstå alla skillnader, framförallt när det kommer till konfiguration och management. Tacksam om någon kan ge lite input 😉

UDM är kraftfullare, men saknar WiFi 6. UDR är långsammare både i gränssnittet och throughput-mässigt. Personligen skulle jag aldrig köpa något som inte ens klarar 1 Gbit/s om jag inte med säkerhet visste att jag aldrig kommer vilja ha en högre hastighet (tänk sommarstuga eller liknande).

UISP-serien är en separat mjukvarustack. EdgeRouter-serien kör ytterligare en annan mjukvarustack, men kan manageras med UISP-mjukvaran om man vill. EdgeRouter-enheterna får tyvärr ytterst sällan firmware-uppdateringar numera, annat än säkerhetsuppdateringar. De har också bara passiv PoE så de är inte lämpliga för att driva dina accesspunkter, så i så fall är en ER-4 med en separat PoE-switch ett bättre val. ER-6P saknar också en intern switch, så de olika portarna är främst tänkta att användas som olika nätsegment, multi-WAN eller liknande. Har själv en sådan, men enbart för att jag fick tag på den väldigt billigt begagnat för flera år sedan. I princip allt lär ge bättre prestanda än UDR, då det varit standard i minst ett decennium.

Skrivet av joeldeluxe:

Ta med switchen och testa i butiken skulle jag säga! Men denna borde funka med det du skriver?

https://www.kjell.com/se/44382

Den verkar absolut vara ett alternativ. En del klagar på att den surrar dock, vilket kan vara lite störande. Får läsa recensioner på de olika alternativen jag hittar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har själv en UDR köpt redan under Early Access och fick vid speed test alldeles nyss (genom UniFi konsolen) 727 Mbps ner/942 Mbps upp, men då kör jag endast med det allra mest basic säkerhetsinställningarna. Är du paranoid och måste ha allting påslaget och ändå få ut full Gigabit från din ISP hade jag valt något annat, annars så är nog en UDR fullt tillräckligt.

Skrivet av blunden:

UDM är kraftfullare, men saknar WiFi 6. UDR är långsammare både i gränssnittet och throughput-mässigt. Personligen skulle jag aldrig köpa något som inte ens klarar 1 Gbit/s om jag inte med säkerhet visste att jag aldrig kommer vilja ha en högre hastighet (tänk sommarstuga eller liknande).

Tack båda för input! Svårt val, kanske mest för att inget av det som skiljer (WiFi6 vs prestanda) är absoluta krav i nuläget. WiFi6 går att lösa med accesspunkter medans 1Gbit/s skulle kräva en ny router.

I praktiken betyder detta att bortsett från de UDM som fortfarande finns på hyllan så måste man köpa antingen en UDW, UDM-SE eller UDM-Pro och komplettera de senare med accesspunkt för att få den prestanda som UDM gav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jtl:

Tack båda för input! Svårt val, kanske mest för att inget av det som skiljer (WiFi6 vs prestanda) är absoluta krav i nuläget. WiFi6 går att lösa med accesspunkter medans 1Gbit/s skulle kräva en ny router.

I praktiken betyder detta att bortsett från de UDM som fortfarande finns på hyllan så måste man köpa antingen en UDW, UDM-SE eller UDM-Pro och komplettera de senare med accesspunkt för att få den prestanda som UDM gav...

Unifi har tyvärr rätt kasst köpläge just nu för prosumers eftersom UDR inte klarar 1000/1000 och DM Pro är alldeles för dyr och klarar inte 10GB. De saknar en ersättare till USG med inbyggd cloudkey men det lär väl komma snart.

Jag hade nog köpt en USG beggad så länge. Man kan köra cloudkey på dator eller annat och sen köpa ny router när/om de släpper modell för 1000/1000.
Sen köra en AP wifi 6 pro till den så är man hemma, räcker med poe injector.

Permalänk
Medlem

Om man jämför Enterprise och Pro 24-portars switch, är det något annat väsentligt än 2,5GBps portarna som skiljer? Tänkte så jag inte går miste om något genom att "snåla" och köra på en Pro.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Om man jämför Enterprise och Pro 24-portars switch, är det något annat väsentligt än 2,5GBps portarna som skiljer? Tänkte så jag inte går miste om något genom att "snåla" och köra på en Pro.

Pro verkar ha nåra PoE++ portar o nåra PoE+ portar. Alltså lite mer W per port. Medan Enterprise har PoE+. Så lite lägre per port.
Det som är lätt att se på specs iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jo Pro har 8×PoE++ så tom fördel för Pron där. Överväger en USW-PRO-48-PoE istället för USW-24-Enterprise. Har fler än 24 kablar kontakterade i patchpanelen och fler kommer kommer det bli, dock osäkert om jag kommer upp i 24 enheter inkopplade. Men skulle vara smidigt att ha alla uttag inkopplade till switchen så behöver jag inte fundera på det när något ska kopplas in. Verkar som att det går att koppla 2,5Gbit på SFPn, och Pro-48 har ju 4st, lär nog inte behöva mer än 2-3st om det behovet skulle uppstå.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Stämmer det att UDR routern klarar bara upp till 700 Mbit på WAN porten? Hur mycket på LAN portarna? Det var det jag läste på hemsidan i specsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Stämmer det att UDR routern klarar bara upp till 700 Mbit på WAN porten? Hur mycket på LAN portarna? Det var det jag läste på hemsidan i specsen.

Ja, runt 700-800mbit är max på WAN. Lan portarna är 1gbit på UDR.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ja, runt 700-800mbit är max på WAN. Lan portarna är 1gbit på UDR.

Är det med eller utan brandvägg?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Är det med eller utan brandvägg?

Det är med basfunktionalitet tror jag, inklusive NAT och brandvägg.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Stämmer det att UDR routern klarar bara upp till 700 Mbit på WAN porten? Hur mycket på LAN portarna? Det var det jag läste på hemsidan i specsen.

Färdig lista finns på.

https://evanmccann.net/blog/ubiquiti/unifi-comparison-charts

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Är det med eller utan brandvägg?

Skrivet av blunden:

Det är med basfunktionalitet tror jag, inklusive NAT och brandvägg.

Ja stämmer. Vanlig brandvägg och NAT, inte IPS/IDS.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Stämmer det att UDR routern klarar bara upp till 700 Mbit på WAN porten? Hur mycket på LAN portarna? Det var det jag läste på hemsidan i specsen.

Tyvärr lyckades de släppa en produkt som var utdaterad redan vid lansering :/
Riktigt snålt att inte klara 1gbit… hoppas de släpper en UDR+ eller ersättare till USG med inbyggd cloudkey, vore nice.

Permalänk

Har ett gäng nätverkskameror (både trådat och 2,4ghz) som jag skulle vilja endast kunde kommunicera med två interna IP:n (NAS och Server) men inte till andra enheter lokalt eller mot internet.

Har förstått att det går att åstadkomma med VLAN. Kör edgerouter som router och Unifi controller. Hur åstadkommer man detta på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har ett gäng nätverkskameror (både trådat och 2,4ghz) som jag skulle vilja endast kunde kommunicera med två interna IP:n (NAS och Server) men inte till andra enheter lokalt eller mot internet.

Har förstått att det går att åstadkomma med VLAN. Kör edgerouter som router och Unifi controller. Hur åstadkommer man detta på bästa sätt?

Har du en switch som är managerad? En unifi accesspunkt? Accesspunkten ansluten direkt till edgeroutern?

Du lägger till ett vlan på edgeroutern och lägger den på en IP-serie. Aktivera en DHCP-server om du vill. Sedan skapar du brandväggsregler. Här finns en guide https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115012700967-EdgeRouter...

Därefter behöver du i controlern skapa ett SSID som du kopplar till det vlan-numret.

Permalänk
Medlem

har en UDM (ej pro), vad är billigaste sättet att få UniFi protect?

Permalänk
Administrativ avgift

Hallå tänker flika in o se om några har som jag ett VR headset o en Ubiquti acesspunkt där allt inte riktigt lirar 100%

Scenario: Spelar Pavlov VR med Virtual Desktop - får MS latenser upp emot 7-8ms och VD tror att jag tappar bitrate även om jag bara kör 10mbps

Inställningar: U6 enterprise där jag testat både 80/160 - Olika signalstyrkor varvid headsetet ligger på -35 till -40 dbm, olika kanaler och inget stör utan det verkar vara ett networking issue. Antingen tar Pavlov över nätverket och tycker nej du. Kör jag med Vives egna mjukvara så funkar det galant dock är det HVEC o inte H264 så mer game latens.

Någon som har en aning om vart jag bör titta? alla portar mm ska vara öppna och har även fått skaparen av VD att börja titta om det kan vara något internt men har även upplevt problem om jag kör streamen via UDP istället för TCP via vives mjukvara.

Multicast är på men slänger ut ett fiskespö lite var över nu om det är någon som sitter på ett trådlöst headset och kan ev dela sina inställningar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Hej.

Existerande nätverk. Behöver ersätta Cloud Key Gen 1.
Vad ska man ha för hårdvara för att köra 'Controller'-mjukvaran med ett minimum av administration? Jag vill installera och sedan inte behöva rota med det, utom för att släppa in nån på 'guest'-nätverket då och då.

Bakgrund och mer detaljer:
Sitter på ett Unifi-nätverk med en USG3P, En Switch-8 PoE, en USW Flex Mini, två AP AC Pro och en Cloud Key Gen 1.

Problemet jag har är att Cloud Key Gen 1 är End-ofLife, och den tar inte ens de senaste uppdateringarna till 'Controller'-mjukvaran.

Så jag behöver ersätta Cloud Key och köra 'Controller'-mjukvaran på nåt annat. Är numera i princip nöjd med Cloud Key, även om den i början var allt annat än stabil. Vill ha nåt billigt, strömsnålt och driftsäkert.

Saker jag tittat på, och förkastat:
* Cloud Key Gen 2+: Har problem med att det inbyggda UPS-batteriet sväller efter 12-18 månader. Finns det nån aktuell Cloud Key som inte har det problemet?
* Raspberry Pi: Har kört Linux heltid i ett antal år, så jag vet att jag *inte* orkar sätta upp en RPi eller Linux-maskin att köra det på. Resten av miljön är strikt Windows.

Vad finns det för alternativ utöver dessa?
Jag tycker mig förstå att Dream Machine kan köra kontroller-mjukvaran, men det känns dyrt att slänga ut 5000:- om jag redan har en USG. Och den verkar vara ungefär lika stabil som CKn var i början (=inte alls stabil. Ett tag var jag redo att kasta ut Ubiquiti helt). Finns det nåt billigare och stabilare?

Kan ev tänka mig att kasta ut Ubiquiti, men behöver isf en plan som täcker behovet helt. Jag bor i lägenhet i ett *väldigt* RF-intensivt område, så radiomesh-system typ Linksys Velop är inte aktuellt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Hej.

Existerande nätverk. Behöver ersätta Cloud Key Gen 1.
Vad ska man ha för hårdvara för att köra 'Controller'-mjukvaran med ett minimum av administration? Jag vill installera och sedan inte behöva rota med det, utom för att släppa in nån på 'guest'-nätverket då och då.

Bakgrund och mer detaljer:
Sitter på ett Unifi-nätverk med en USG3P, En Switch-8 PoE, en USW Flex Mini, två AP AC Pro och en Cloud Key Gen 1.

Problemet jag har är att Cloud Key Gen 1 är End-ofLife, och den tar inte ens de senaste uppdateringarna till 'Controller'-mjukvaran.

Så jag behöver ersätta Cloud Key och köra 'Controller'-mjukvaran på nåt annat. Är numera i princip nöjd med Cloud Key, även om den i början var allt annat än stabil. Vill ha nåt billigt, strömsnålt och driftsäkert.

Saker jag tittat på, och förkastat:
* Cloud Key Gen 2+: Har problem med att det inbyggda UPS-batteriet sväller efter 12-18 månader. Finns det nån aktuell Cloud Key som inte har det problemet?
* Raspberry Pi: Har kört Linux heltid i ett antal år, så jag vet att jag *inte* orkar sätta upp en RPi eller Linux-maskin att köra det på. Resten av miljön är strikt Windows.

Vad finns det för alternativ utöver dessa?
Jag tycker mig förstå att Dream Machine kan köra kontroller-mjukvaran, men det känns dyrt att slänga ut 5000:- om jag redan har en USG. Och den verkar vara ungefär lika stabil som CKn var i början (=inte alls stabil. Ett tag var jag redo att kasta ut Ubiquiti helt). Finns det nåt billigare och stabilare?

Kan ev tänka mig att kasta ut Ubiquiti, men behöver isf en plan som täcker behovet helt. Jag bor i lägenhet i ett *väldigt* RF-intensivt område, så radiomesh-system typ Linksys Velop är inte aktuellt.

Vad vill du får ut av en unifi controller?
Jag har en cloudkey som förvisso är igång 24/7 (poe) men det är nog 6 månader sen ja ens loggade in i den.

Cloudkey känns i flesta fall som bara "nice to have" men egentligen ganska onödigt. Konfa upp som du vill ha det med en dator, sen kan du ba starta upp det vid uppgraderingar eller ändringar av konfiguration. spara backup mellan gånger du ändrar.

Att sitta o glo på "graferna" är bara roligt så länge och tillför inget i ett hemmascenario.

Du behöver som sagt inte nån controller för den dagliga driften, det är bara för att ändra inställningar. All konfig körs lokalt på accesspunkter och usg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Saker jag tittat på, och förkastat:
* Cloud Key Gen 2+: Har problem med att det inbyggda UPS-batteriet sväller efter 12-18 månader. Finns det nån aktuell Cloud Key som inte har det problemet?

Kör en vanlig ck gen2 själv, dvs den utan batteri och hdd.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kör en vanlig ck gen2 själv, dvs den utan batteri och hdd.

ja det är den jag har själv, med microusb så inte ens den senaste.
Men den har ju problemet den brickar sin mongodb om det blir strömavbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

har en UDM (ej pro), vad är billigaste sättet att få UniFi protect?

Tyvärr krävs annan eller mer utrustning för det

” Protect is only supported on the UCK-G2-Plus, UDM Pro, and UNVR at this time”

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

ja det är den jag har själv, med microusb så inte ens den senaste.
Men den har ju problemet den brickar sin mongodb om det blir strömavbrott

Gen1 hände dig mig ett par gånger, aldrig hänt mig med min Gen2, så något är fixat.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Efter mycket bråk mellan min USG och Philips Hue börjar jag överväga att byta till en Edgerouter istället. Tycker det har varit lite struligt att försöka sätta upp flera subnät också. Vill gärna sätta min server och "smarta enheter" på ett eget subnät utan tillgång till resten.

Har jag fel när jag tänker att man har mer kontroll över sitt nätverk från Edge OS? Förutom att det ser snyggt ut i Unifi är det väl inga funktioner jag går miste om?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Hej.

Existerande nätverk. Behöver ersätta Cloud Key Gen 1.
Vad ska man ha för hårdvara för att köra 'Controller'-mjukvaran med ett minimum av administration? Jag vill installera och sedan inte behöva rota med det, utom för att släppa in nån på 'guest'-nätverket då och då.

Bakgrund och mer detaljer:
Sitter på ett Unifi-nätverk med en USG3P, En Switch-8 PoE, en USW Flex Mini, två AP AC Pro och en Cloud Key Gen 1.

Problemet jag har är att Cloud Key Gen 1 är End-ofLife, och den tar inte ens de senaste uppdateringarna till 'Controller'-mjukvaran.

Så jag behöver ersätta Cloud Key och köra 'Controller'-mjukvaran på nåt annat. Är numera i princip nöjd med Cloud Key, även om den i början var allt annat än stabil. Vill ha nåt billigt, strömsnålt och driftsäkert.

Saker jag tittat på, och förkastat:
* Cloud Key Gen 2+: Har problem med att det inbyggda UPS-batteriet sväller efter 12-18 månader. Finns det nån aktuell Cloud Key som inte har det problemet?
* Raspberry Pi: Har kört Linux heltid i ett antal år, så jag vet att jag *inte* orkar sätta upp en RPi eller Linux-maskin att köra det på. Resten av miljön är strikt Windows.

Vad finns det för alternativ utöver dessa?
Jag tycker mig förstå att Dream Machine kan köra kontroller-mjukvaran, men det känns dyrt att slänga ut 5000:- om jag redan har en USG. Och den verkar vara ungefär lika stabil som CKn var i början (=inte alls stabil. Ett tag var jag redo att kasta ut Ubiquiti helt). Finns det nåt billigare och stabilare?

Kan ev tänka mig att kasta ut Ubiquiti, men behöver isf en plan som täcker behovet helt. Jag bor i lägenhet i ett *väldigt* RF-intensivt område, så radiomesh-system typ Linksys Velop är inte aktuellt.

Jag antar att du kör Guest Portalen och behöver ha igång Controllern hela tiden.
Ett alternativ är att köra den på en windows dator.
Fick just denna som reklam från Amazon: https://www.amazon.se/gp/product/B081TB2SZ1/ref=pe_28912481_8...
En gammal laptop funkar bra också.

Själv kör jag den på min gamla HTPC, förutom Unifi Controllern så körs också PiHole och Home Assistant på den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vad vill du får ut av en unifi controller?
Jag har en cloudkey som förvisso är igång 24/7 (poe) men det är nog 6 månader sen ja ens loggade in i den.

Cloudkey känns i flesta fall som bara "nice to have" men egentligen ganska onödigt. Konfa upp som du vill ha det med en dator, sen kan du ba starta upp det vid uppgraderingar eller ändringar av konfiguration. spara backup mellan gånger du ändrar.

Att sitta o glo på "graferna" är bara roligt så länge och tillför inget i ett hemmascenario.

Du behöver som sagt inte nån controller för den dagliga driften, det är bara för att ändra inställningar. All konfig körs lokalt på accesspunkter och usg.

True, men jag vill samla en del statistik. Plus ev. litet paranoid.

Skrivet av Mindfighter:

Kör en vanlig ck gen2 själv, dvs den utan batteri och hdd.

Var får man tag på den isåfall? Den verkar bara säljas i Gen 2+ nuförtiden.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5016338

Overclockers-länken leder till vad som ser ut som en 2+... Och priset stämmer mer med en 2+.

Skrivet av Prelatur:

Jag antar att du kör Guest Portalen och behöver ha igång Controllern hela tiden.
Ett alternativ är att köra den på en windows dator.
Fick just denna som reklam från Amazon: https://www.amazon.se/gp/product/B081TB2SZ1/ref=pe_28912481_8...
En gammal laptop funkar bra också.

Själv kör jag den på min gamla HTPC, förutom Unifi Controllern så körs också PiHole och Home Assistant på den.

Nåt i den stilen, ja. Den där Amazon-länken såg ju väldigt intressant ut! Borde ju vara ganska strömsnål också.

Visa signatur

Gammal och gnällig