Veckans fråga: Vilken konsumentversion av Windows var bäst?

Permalänk
Medlem

Haha, det här blir väl en ren åldersfråga? Windows 2000 kommer alltid vara min favorit. Det kom inte med någon vanlig konsumentdator, de körde först 98 och sen ME, så man behövde vara åtminstone en smula intresserad. Få tag på en piratkopia och kunna installera om OS, visserligen rätt enkelt redan då, men man fick känna sig lite speciell.

XP hoppade man ju på vid Service Pack 2 tror jag? Litet motstånd, tyckte redan när det lanserades att det såg fruktansvärt ut och känner samma sak när jag ser det idag. Man ställde ju om, men det blev aldrig lika rent och fint som Windows 2000.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Blir bara mer bloat- och spyware för varje version, skulle det inte vara för spel skulle jag lämnat windows redan.

Permalänk
Medlem

Har två favoriter.

Windows 2000 var sista Windows utan bloat.
Windows 7 var sista Windows utan ett förskräckligt oanvändarvänligt "flat UI".

Permalänk
Medlem

De 20 som valt Windows ME måste ju trolla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

Det vore kul med en undersökning om vilka versioner som folk har använt. Jag misstänker att väldigt få, om någon, använt Windows 1 i någon större utsträckning.

Har provat win 1 någon gång på i slutet av 1987-89 eller så, det var under samma tid som Autodesk försökte få in sin skrivbordsmiljö bland PC-datorerna på den tiden där man hade en av flertal desktopprogram som kallades Autocad... - Win 1.0 var ingen rolig upplevelse och som en väldigt dålig version av motsvarande på Macintosh ( och i princip var en rip-off av Apples grafiska miljö men i en väldig dålig utförande) och bl.a inte klarade överlappande fönster utan bara kunde sättas bredvid varandra och detta på en 640x480 upplöst skärm - i princip oanvändbart - och överlappande fönster fungerade utmärkt på ABC1600 redan 1984 med sitt grafiska miljö med 1024x768 upplösning... vet att vi körde win-2 en kort tid för bl.a Corel-draw-program för ritningsjobb, men det som verkligen märktes som 'uppgradering' var när win 3.1 kom och senare win 3.11 (för att få nätverkssupport).

Man skall komma ihåg att väldigt många PC på den tiden hade inte någon grafikkort alls utan de flesta var teckenorienterade och svartvitt monokrom skärm. Första CAD-systemet vi hade hade 1024x768 upplösning med en CRT-monitor som vägde 33 kg och matroxkort som upptog dubbla kortplatser, även om grafiken bara kunde grundfärgerna (RGB) och dess komplementfärger (GCM) så var 1024x768 i upplösning oerhört lyxigt...

Permalänk
Medlem

Absolut bäst är Windows 11 och innan det Windows XP. Jag gillar att startmenyn nu är centrerad i mitten där ögonen faktiskt är mer fokuserade och att de äntligen gjorde en startmeny som är snygg och effektiv att använda. Sen är det viktigt att installera N-versionen av Windows 10 eller 11 för att få en ren installation utan Office-trials och skräp.

Sen vet jag inte vad det är, men det är som om gaming i "windowed fullscreen" är bättre optimerat nu och flyter på bra så man kan tabba mellan spel och spotify till exempel väldigt fort, i Windows 10 hade jag alltid input lag och microstutter med "windowed fullscreen" så man var tvungen att köra fullscreen med segt tabbande mellan spel och program.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Jag som precis tänkte skoja om att Vista var bäst!
Om du inte skojar så är det ganska otroligt ja, hade du ingen kringsutrustning?

Dina dagliga blåskärmar med XP skulle jag tippa på hade mer med hårdvaran att göra.

Win 7 tyckte jag var fantastiskt bra, är fortfarande krossad av att jag var tvungen att uppgradera till slut.
Tog en evighet att vänja om sig tills man hittade allt och det är först nu det mer stilrena utseendet
börjar växa på mig (kommer kanske med åldern?). När Win 8 kom tyckte jag bara det gick åt fel
riktning och upplevde det mer primitivt i jämförelse. Att det skulle vara bättre anpassat för touch
hade ingen som helst relevans för mig.

Faktiskt så skojar jag inte. Ingen direkt kringutrustning utöver det som man var tvungen att ha dvs tangentbord, mus och headset hade en ratt + pedaler med.
Lite kul är ju att exakt samma hårdvara körde vista perfekt men XP bara bråkade trots flera nyinstallationer från olika medier/cdskivor. Kan tillägga att jag körde med en äkta cdkey dessutom så det var inget som borde ha bråkat på den delen.
Jag och kompisarna kom aldrig fram till varför det var sådant strul, testade allt möjligt vi kunde hitta på men till slut så gav vi upp och sa att det bor en gremling i min dator som inte gillar XP.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

De 20 som valt Windows ME måste ju trolla...

För lockande för att låta bli.

Minns en bekant på tiden det begav sig som verkligen ville köra ME. Minns att jag hjälpte till att installera en ny hårddisk i datorn och Windows ME stod säkert i 1,5 timme i Plug and Pray -läget och försökte få systemet att fatta att hårddisken skulle läggas till. Vi snackar alltså en Windows ME dator med ett PII 400Mhz system från sent 90-tal som försöker lägga till en 40GB IDE disk eller något liknande. 2004. Det lyckades tillslut men det tog sin lilla stund.

Någon sjuk charm har ME säkert men tycker ändå att fler borde känna på OSet för att uppleva ett genuint dåligt Windows-OS. Nyare är inte perfekta på alla punkter men ME är så dåligt folk som använt det och säger det är. Vilket gör det lite extra kul att trolla om hur bra det egentligen är.

Och jo, en Pentium 2 400MHz 2004 är precis lika slött och utdaterat som det tyvärr också låter. Tidsenlig mjukvara är de rätt mysiga ännu, även om det finns betydligt roligare CPUer vid ungefär samma tidpunkt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Räknas 2000 verkligen som konsumentversion?

Skrivet av BMac:

... ja, Windows 2000 var även riktat till konsumenter som krävde lite mer av sin dator...

... men ME var den egentliga konsumentversionen.
Windows 2000 var lika mycket en konsumentprodukt som Intels HEDT-processorer.

Skrivet av HappySatan:

Windows 7 var peak Windows för mig. Sista windowsversion där jag kände att jag hade full kontroll över vad som hände på datorn. Därefter fick någon på MS för sig att Windows borde vara någon slags iOS/macOS-hybrid med en massa högst tveksamma molnfunktioner.

Win 7 hade också andra fördelar:
* Trevligt gränssnitt och bra bakåtkompatibilitet. Gick som regel helt okej att köra DOS-spel utan separat emulator.
* Sista versionen innan man (formellt) låste fullversionslicensen till en specifik dator. Det var fritt fram att flytta licensen mellan olika datorer.

Jag har inget minne av att ha testat Windows 2, RT eller 11, men nog (i olika stor utsträckning) använt datorer med alla andra konsumentversioner sedan Windows 1 (som vi hade på några datorer när jag gick i gymnasiet).
Kan ju vara värt att notera att Windows 1-3 knappast kan räknas som operativsystem, eftersom de var program som kördes i MS-DOS.

Permalänk
Medlem

Windows 7 och dess menyer med transparentglas och icke plattfula ikoner som i dagens W10/11.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Den dagen nyare versioner av Windows får HomeGroup-funktionen, släpper jag win7 som favorit.

Sen jag bytte från 7 till 10 har jag fått använda ftp för att flytta om filer på mitt lokala nätverk, istället för att de dyker upp som nätverksdiskar man bara kan copy/pasta runt i. Skitsmidigt, Microsoft

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 Update 1 är bästa versionen.

Röstade dock på Windows XP som jag också varit mycket nöjd med.

Räknar utifrån vilken version av Windows som fungerat bäst med samtida hårdvara.

Permalänk
Medlem

Den windowsversion som gav en störst aha-upplevelse var ju Win 95, ett sånt stort lyft jämfört med 3.11. Men vi kanske inte är så mänga här som var med på den tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Den dagen nyare versioner av Windows får HomeGroup-funktionen, släpper jag win7 som favorit.

Sen jag bytte från 7 till 10 har jag fått använda ftp för att flytta om filer på mitt lokala nätverk, istället för att de dyker upp som nätverksdiskar man bara kan copy/pasta runt i. Skitsmidigt, Microsoft

Ok, jag förstår smidigheten i Homegroup även om det var en fullkomlig katastrof i många fall (slutade fungera, tappade kontakten osv) men att hoppa över till FTP? SMB finns fortfarande kvar som alltid. Du kan fortfarande ansluta datorer som nätverksenheter.
Om du har kunskap att sätta upp en FTP-server så bör du inte ha problem att koppla samman datorerna via SMB.

Du kan ju så klart ha stött på problem med SMB och gett upp, men baserat på vad du skriver så låter det som du tror att du måste köra FTP för att Homegroup försvann.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Ok, jag förstår smidigheten i Homegroup även om det var en fullkomlig katastrof i många fall (slutade fungera, tappade kontakten osv) men att hoppa över till FTP? SMB finns fortfarande kvar som alltid. Du kan fortfarande ansluta datorer som nätverksenheter.
Om du har kunskap att sätta upp en FTP-server så bör du inte ha problem att koppla samman datorerna via SMB.

Du kan ju så klart ha stött på problem med SMB och gett upp, men baserat på vad du skriver så låter det som du tror att du måste köra FTP för att Homegroup försvann.

Versionen av SMB min NAS använder stöds inte längre i windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

XP hoppade man ju på vid Service Pack 2 tror jag? Litet motstånd, tyckte redan när det lanserades att det såg fruktansvärt ut och känner samma sak när jag ser det idag. Man ställde ju om, men det blev aldrig lika rent och fint som Windows 2000.

Borde vara skottpengar på folk som körde XP med standard-teman.

Gillade XP, men mycket tack vare "Royale" och "Classic":
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_visual_styles

Sen körde jag hellre andra teman med moddad ThemeUX.dll. Windows XP var en av de Windows-versioner med bäst skins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Borde vara skottpengar på folk som körde XP med standard-teman.

Gillade XP, men mycket tack vare "Royale" och "Classic":
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP_visual_styles

Sen körde jag hellre andra teman med moddad ThemeUX.dll. Windows XP var en av de Windows-versioner med bäst skins.

Royale Noir!

core-memory.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Versionen av SMB min NAS använder stöds inte längre i windows 10.

Det löser du med att sätta igång äldre SMB i så fall.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file...

Homegroup had inte fungerat ändå i så fall eftersom det använder SMB och v1 och v2 har inaktiverats pga. säkerhetsskäl. Det är din NAS som är för gammal och måste bytas i så fall. Störigt så klart men så är det ju.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Skrivet av wwraver:

Det löser du med att sätta igång äldre SMB i så fall.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file...

Homegroup had inte fungerat ändå i så fall eftersom det använder SMB och v1 och v2 har inaktiverats pga. säkerhetsskäl. Det är din NAS som är för gammal och måste bytas i så fall. Störigt så klart men så är det ju.

Stark varning på detta: aktivera inte SMBv1 på maskiner som någonsin ser andra nätverk än ditt eget; exempelvis på en laptop du tar med dig någon annanstans. Det protokollet har riktigt vidriga, allmänt kända hål. Skaffa nyare utrustning och kassera sådant som inte kan uppgraderas till en vettig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidde:

Den windowsversion som gav en störst aha-upplevelse var ju Win 95, ett sånt stort lyft jämfört med 3.11. Men vi kanske inte är så mänga här som var med på den tiden...

Det beror också lite på hur man ser på det. Vid tiden för lanseringen var ju inte en dator något var man hade i sitt hem och det fanns ju en mängd OS som låg före Windows. På hemmafronten kanske främst AmigaOS och MacOS. För de som jobbat med datorer ett gäng till. Rent tekniskt vill jag minnas att 95 var rätt buggigt och något man snabbt övergav när 98 kom?

Eftersom det egentligen inte erbjöd något särskilt nytt så syns ju storheten i Windows 95 mest i efterhand, där startar ju Microsoft dominans och det kom ju att definiera hur en PC ser ut. I allt väsentligt är det ju den där förbannade startmenyn från Windows 95 som folk vill ha tillbaka så fort de gör ett försök att förnya sig.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tror det blir många "nostalgi-röster" här, dvs folk kommer rösta på det operativsystemet dom körde när dom växte upp och introducerades till gaming.

Jag röstade 11, nyast är bäst.

Ja frågan är ju vilken man tyckte VAR bäst... inte vad man tycker ÄR bäst.

Som t.ex. så tyckte jag Windows 7 VAR bäst, med utgångspunkt ifrån idag... men tycker nu att Windows 11 ÄR bäst.

Och nyast är inte synonymt med bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Stark varning på detta: aktivera inte SMBv1 på maskiner som någonsin ser andra nätverk än ditt eget; exempelvis på en laptop du tar med dig någon annanstans. Det protokollet har riktigt vidriga, allmänt kända hål. Skaffa nyare utrustning och kassera sådant som inte kan uppgraderas till en vettig nivå.

ett alternativ är att köra NFS på gamla NAS med för gamla SMB-versioner.

nu finns väl inte NFS nativt i windows förrän licenser med windows workstation så är det 'enklare' winlicens så får man titta efter 3'-parts program för NFS - tex cygwin skall ha en NFS-klient i sin distribution men hur väl det intrigeras med windows i form av enhetsbokstäver eller mappar har jag inte koll på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Stark varning på detta: aktivera inte SMBv1 på maskiner som någonsin ser andra nätverk än ditt eget; exempelvis på en laptop du tar med dig någon annanstans. Det protokollet har riktigt vidriga, allmänt kända hål. Skaffa nyare utrustning och kassera sådant som inte kan uppgraderas till en vettig nivå.

Helt sant.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ja frågan är ju vilken man tyckte VAR bäst... inte vad man tycker ÄR bäst.

Som t.ex. så tyckte jag Windows 7 VAR bäst, med utgångspunkt ifrån idag... men tycker nu att Windows 11 ÄR bäst.

Och nyast är inte synonymt med bäst.

BooM!

Viktiga ord, och det första jag tänkte på när jag läst dom första 10 kommentarerna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

*Sätter på mig petimäterhatten*

2000 blev bra i ungefär samma veva som XP kom ut: Service Pack 4 löste de allvarligaste buggarna, och vid den tiden utvecklades hårdvaran så snabbt att CPU-hastighet och minnesmängd hade kommit ikapp de - i jämförelse med Windows 98 - absurda hårdvarubehoven NT-baserade system hade för att fungera bra. Men visst: 2000 såg mer seriöst ut än den mer plastiga looken XP fick ett par år senare. Och köpte du inte en premiummaskin gick både 2000 och XP trögt som kall sirap.

"Ingen" körde det för annat än produktivitetsprogramvara, multitaskingen var löjligt dålig (ett hängt program gjorde ofta resten av datorn obrukbar), det fanns inget ordentligt minnesskydd (ett program som kraschade på grund av felaktigt allokerat minne hade ofta ihjäl andra program och/eller hela systemet)... Nej, inte enkelt, inte trevligt.

Som vanligt var de här Windowsversionerna OK en bit in i sin livstid. Microsoft använde redan då sina early adopters som betatestare och släppte kod som produktionsklar långt innan den verkligen var det. På bra hårdvara var senare versioner av 95:an snabb och fin, 98 SE, om man städade systemet en del funkade fint en bra bit in på början av 00-talet. Och ME var definitivt DOS-baserat som de andra 9x-varianterna: XP var det första på riktigt konsumentinriktade Windowssystemet som var baserat på NT-kärnan.

Skrev utifrån vad som jag upplevde var bra. Jag använde Windows 2000 innan XP kom ut. Det var stabilare än Windows 9x/ME. Det var mer riktat till företag och då mindre bloat. Mesta mjukvaran fungerade i 2000. Då det fungerade bra fortsatte jag använda det. Körde 2000 på Pentium 2 266 MHz. Använde till och med Windows 2000 beta 3.

Jämförde 3.11 med när Windows 95 var nytt. Windows 95 var mycket ostabilt första tiden. Krashade nästan dagligen.

Vet att ME hade Dos men Microsoft gömde det, som 98 men bloat och dolt dos. Använde det aldrig. Körde Windows 2000 innan ME släpptes.

Microsoft övergav 2000 och XP när de var bra. Varför kan inte Microsoft ta skapa en Windows 11 Lite baserad på 2000? Stöd för moderna tekniker och mindre uppdateringar men inget bloat, inget onlinekontokrav, ingen telemetry, ingen reklam, inget som identifierar användaren eller skickar data till Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Lämpis:

Microsoft övergav 2000 och XP när de var bra. Varför kan inte Microsoft ta skapa en Windows 11 Lite baserad på 2000? Stöd för moderna tekniker och mindre uppdateringar men inget bloat, inget onlinekontokrav, ingen telemetry, ingen reklam, inget som identifierar användaren eller skickar data till Microsoft.

Det finns operativsystem som tillhandahåller det mesta av vad du beskriver här, men de är inte Windows. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Den dagen nyare versioner av Windows får HomeGroup-funktionen, släpper jag win7 som favorit.

Sen jag bytte från 7 till 10 har jag fått använda ftp för att flytta om filer på mitt lokala nätverk, istället för att de dyker upp som nätverksdiskar man bara kan copy/pasta runt i. Skitsmidigt, Microsoft

Istället för FTP eller gamla osäkra versioner av SMB kan du ju enkelt mappa enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Istället för FTP eller gamla osäkra versioner av SMB kan du ju enkelt mappa enheten.

Hur gör jag det utan att windows kan hitta enheten på nätverket?

Permalänk
Medlem

Velade mellan XP och Windows 7, men till slut föll rösten ändå på XP. Minns än idag hur mycket jag gillade det, men får tillstå att jag faktiskt gillar Windows 10, ligger i paritet med Windows 7 faktiskt.

Var lite: vartannat windows var bra ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Hur gör jag det utan att windows kan hitta enheten på nätverket?

Uppdatera enheten till en nyare SMB-version och:
https://www.techrepublic.com/article/how-to-connect-to-linux-...