Veckans fråga: Vilken konsumentversion av Windows var bäst?

Permalänk
Medlem

Windows 7 var peak Windows för mig. Sista windowsversion där jag kände att jag hade full kontroll över vad som hände på datorn. Därefter fick någon på MS för sig att Windows borde vara någon slags iOS/macOS-hybrid med en massa högst tveksamma molnfunktioner.

Windows XP och Windows 10 delar på andraplatsen. XP vad kanske något instabilt, men jag älskade friheten. 10an känns något instängt, men jag älskar hur stabilt det är.

Edit: Har kört de flesta windowsversioner sedan 3.1. Så att det skulle handla om nostalgi som någon svamlade om stämmer inte för mig. Snarare som någon annan sade: OSet ska bara vara en arbetsyta, vad jag vill ha på den bör jag bestämma. Utvecklingen med bloat och tveksam integritet stör mig något alldeles förbannat.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Klart det går fint. Man kan köpa windows server också. Det är fortfarande inte riktat till konsumenter.

Jag vet att Microsoft inte tyckte det i början, men konsumenterna ansåg att det var riktat till dem och kunden har ju som bekant alltid rätt

Permalänk
Medlem

För min egen del är det tveklöst W7!

Kör det fortfarande och helt klart den datorn jag använder mest här hemma

Permalänk
Medlem

Windows 7 hittade en bra kompromiss i gränssnitt mellan XP och Vista. Vettiga funktioner, lätt att dela mappar, informationstätt. Det enda operativsystemet jag skulle vilja ha tillbaka om möjligt.

Windows 8 var på många sätt ett skämt som illustrerade Microsofts totala avskärmning gentemot deras kunder. Ingen start-knapp och fokus på det inte bara användarovänliga, utan användaromöjliga, Metro-gränssnittet? Hädelse. Vissa fördelar däremot, med b la bättre drivrutinsdetektering och småsaker under huven. Men ändå...

Windows 10 är en mild kurskorrigering från åttan, men lider av onödigt informationstunt gränssnitt och onödiga undermenyer för saker som tidigare varit lättöverskådligt. Obegripligt dålig sökfunktion som nästan aldrig tycks hitta några filer på datorn, utan ständigt försöker jaga ut en på Edge och Bing-sökningar zzzz.

Windows 11, rent och skärt användarförakt från Microsoft. Jätteluftiga menyer som kräver extra klick i kontextmenyn för att hitta ens de mest grundläggande funktionerna, som tidigare alltid bara fungerat i över ett decennium. Meningslösa begränsningar i startflikens placering och utseende i en patetisk identitetskrisande efterapning av Macintosh-gränssnittet. Provade att använda det i tio dagar, sedan backade jag till 10:an igen. Vilken dynga!

Permalänk
Medlem

Körde Windows 2000 väldigt länge och körde det framför XP, som jag aldrig egentligen använde. Jag skulle dock våga påstå att Windows 2000 inte var riktat emot konsumenter.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Körde Windows 2000 väldigt länge och körde det framför XP, som jag aldrig egentligen använda. Jag skulle dock våga påstå att Windows 2000 inte var riktat emot konsumenter.

Jo windows 2000 workstation va ett huvudsakligen för företag men de såldes som första NT baserade operativsystem för privatpersoner de va ett test från Microsoft de slog dock aldrig för den tiden bestod mycket av 16bit program som vägrade starta på win2000 det gjorde att MS slopade iden på en renodlad NT baserat operativ under den eran och gick på ett till 9x system aka Windows ME innan de körde hårt med XP själv föredrar jag windows 2000 framför modernare tycker om de gamla utseendet men man e så tvungen köra modernt bästa va om MS hade kvar de gamla 2000 temat som val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Både ja och nej, hatar fult UI så skulle lätt offra lite prestanda för att ha ett snyggare UI.

Windows 11 har bästa programmet, Windows Sandbox.

Gillar inte Windows 10 då jag hade typ 40st loggade buggar som aldrig blev fixade, bytte till Windows 11 direkt och skulle aldrig gå tillbaka, vissa av buggarna finns även i Windows 11 men många är också fixade.

Sandbox finns i Windows 10 också (...och utvecklades till densamma) men jag förstår

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Jo windows 2000 workstation va ett huvudsakligen för företag men de såldes som första NT baserade operativsystem för privatpersoner de va ett test från Microsoft de slog dock aldrig för den tiden bestod mycket av 16bit program som vägrade starta på win2000 det gjorde att MS slopade iden på en renodlad NT baserat operativ under den eran och gick på ett till 9x system aka Windows ME innan de körde hårt med XP själv föredrar jag windows 2000 framför modernare tycker om de gamla utseendet men man e så tvungen köra modernt bästa va om MS hade kvar de gamla 2000 temat som val!

Den där tolkningen av historien tycker jag verkar ganska knepig (och med en *extremt* komprimerad tidslinje):

2000 och Me släpptes båda år 2000, med typ ett halvår mellan. Knappast så att man bestämde sig för att man trots allt behövde ett till "9x" och skakade fram Me ur hatten efter att ha sett hur 2000 togs emot av privatpersoner (som de väl inte ens aktivt marknadsförde det mot?).
Och sedan släpptes då det likaledes NT-baserade XP hösten året efter, hårt inriktat mot just privatpersoner, så isf ändrade de sig väldigt snabbt angående hur otänkbart det var med NT för privatpersoner.

(Och Windows 2000 hade ju även det NTVDM, liksom både tidigare och senare NT-versioner, så det var ju så att det mer handlade om begränsad kompatibilitet än ingen kompatibilitet med gamla 16-bit applikationer.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

7an tar första platsen med xp tätt bakom. Jag gillade dessutom 98SE, tyckte det var rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

OS/2 Warp tyckte jag var bra, det fanns en version som kunde köra Windows 3.11 program. Det som var med OS/2 varp, var man kunde multitaska med dos program. Sedan gödslade IBM ut kopior av OS/2

Enda sättet att köra Windows 95 stabil var i en VM under Linux.
Windows 2000 var väl helt ok, förutom den inte har så mycket plug and play
Windows 7 var helt ok, särskilt när den fick mogna lite.
Windows 10 tycker jag är helt, den har fått mognat.

Problemet med Microsoft är att dom skall göra om allt... I Windows 11 har stuvat om allt ingen. Tex har man tagit bort skriva inställningar i kontrol panelen. Och man tvingar folk till microsoft konto istället för lokala konto.

Permalänk

Instämmer i att 2000 inte var ett konsument-OS. De versioner ”vanligt folk” hade störst chans att se var Workstation och Server. På den tiden krävdes en rejält bra dator för att få vettig prestanda ur systemet.

I praktiken är senaste versionen av Windows som hårdvaran klarar av att köra snabbt nog den bästa i varje läge.

Permalänk
Medlem

Windows NT 3.1, 3.5 och 4???

Åtminstone NT4 var då det började bli ordning på det hela. En hel del går att spåra tillbaka till den versionen.

Annars röstade jag Windows 7 eftersom då var det fortfarande ordning på startmenyn och fönstren hade ramar.

Permalänk
Medlem

win2k <3

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Windows 7 blev det för mig. Verkar inte vara ensam heller

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

OS/2 Warp tyckte jag var bra, det fanns en version som kunde köra Windows 3.11 program. Det som var med OS/2 varp, var man kunde multitaska med dos program. Sedan gödslade IBM ut kopior av OS/2

"A better DOS than DOS and a better Windows than Windows" eller hur det nu var.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Windows 7 var jäkligt nice. 10 lite sådär i början men funkar finfint nu.

Xp king för sin tid.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Alla utom Windows 8 har vart bra.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vilken Windows var bäst? Det är en non sequitur då det inte finns någon Windows som varit bäst. De borde ha gjort ett riktigt OS istället för ett mastodont OS som endast flyter om man har sjukt snabba datorer och lika snabba m.2 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den där tolkningen av historien tycker jag verkar ganska knepig (och med en *extremt* komprimerad tidslinje):

2000 och Me släpptes båda år 2000, med typ ett halvår mellan. Knappast så att man bestämde sig för att man trots allt behövde ett till "9x" och skakade fram Me ur hatten efter att ha sett hur 2000 togs emot av privatpersoner (som de väl inte ens aktivt marknadsförde det mot?).
Och sedan släpptes då det likaledes NT-baserade XP hösten året efter, hårt inriktat mot just privatpersoner, så isf ändrade de sig väldigt snabbt angående hur otänkbart det var med NT för privatpersoner.

(Och Windows 2000 hade ju även det NTVDM, liksom både tidigare och senare NT-versioner, så det var ju så att det mer handlade om begränsad kompatibilitet än ingen kompatibilitet med gamla 16-bit applikationer.)

Glöm inte att Microsoft utvecklade och lade ned Windows "Neptune" också under denna "era".

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Alltså, windows 7 saknar funktioner som senare versioner har, men det är den sista innan de började trycka in för mycket webb i skiten. Det kändes hyfsat som jag ägde min dator, nu känns det som det bara är en övergång tills vi kommer boota mot azure...
Och... det har inte Edge... Jag använde chromium baserade Edge i början, men sedan implementerade de det i Windows, och det började böna och be om att jag skulle använda det, då blev det Firefox igen...

Kommer ihåg EU var griniga på att IE var default läsare i Windows XP och Microsoft tvingades lägga till så man kunde välja webläsare vid nyinstallation. Hur kommer det sig att de inte reagerar nu?

Permalänk
Medlem

Windows CP.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

För mig så har Vista fungerat bäst otroligt nog.
XP döpte jag om till XtremtProblem då det strulade väldigt ofta och skickade blåskärm minst en gång per dag.
W7 fungerar bra med lite handpåläggning då och då.
W10 är inget jag är helt nöjd med men bättre än 8.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Skrivet av Acobra:

För mig så har Vista fungerat bäst otroligt nog.
XP döpte jag om till XtremtProblem då det strulade väldigt ofta och skickade blåskärm minst en gång per dag.

Jag som precis tänkte skoja om att Vista var bäst!
Om du inte skojar så är det ganska otroligt ja, hade du ingen kringsutrustning?

Dina dagliga blåskärmar med XP skulle jag tippa på hade mer med hårdvaran att göra.

Win 7 tyckte jag var fantastiskt bra, är fortfarande krossad av att jag var tvungen att uppgradera till slut.
Tog en evighet att vänja om sig tills man hittade allt och det är först nu det mer stilrena utseendet
börjar växa på mig (kommer kanske med åldern?). När Win 8 kom tyckte jag bara det gick åt fel
riktning och upplevde det mer primitivt i jämförelse. Att det skulle vara bättre anpassat för touch
hade ingen som helst relevans för mig.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Det här är såklart en fråga om när ni/vi peakade, inte om när Windows gjorde det.

Om någon frågar mig när den bästa musiken gjordes, så är mitt svar såklart när musiken var mest betydelsefull för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Exakt samma väg som jag gått.

Ganska svår fråga "Vilken var bäst". Det beror ju väldigt mycket på vad man använder sin dator till.
Det fanns en en tid då min dator användes till att "behandla stora mediefiler" och då var det bra om OS:et var stabilt.
Numer är användarvänligheten viktigare för mig.

Jag har ju kört C64, Atari och Amiga innan också, Amiga OS var grymt för sin tid.
Hade sedan ett antal år med Mac som omväxling också.
Körde även OS/2 Warp 3 något år innan jag gick över till Win 95.
Men av alla Windows jag kört så var nog Windows 95 speciellt och Windows 7 var trevligt.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"A better DOS than DOS and a better Windows than Windows" eller hur det nu var.

Körde OS/2 Warp som jag fick gratis av IBM . Var på deras lansering av OS/2 Warp dom stod gjorde sej lustliga över Microsoft Chicago projekt.

Körde fidonet på den tiden, så man hämtade hem mailen i ett DOS program.

Skrivet av metalmac:

Jag har ju kört C64, Atari och Amiga innan också, Amiga OS var grymt för sin tid.
Hade sedan ett antal år med Mac som omväxling också.
Körde även OS/2 Warp 3 något år innan jag gick över till Win 95.
Men av alla Windows jag kört så var nog Windows 95 speciellt och Windows 7 var trevligt.

AmigaOS var förre sin tid. Körde BBS Atari, då körde man MiNT ( Mint is Not TOS, som sedan blev multitos ). Även körde minix på Atarin.. Sedan kom 1990 talet med billigare PC hårdvara man gick över till PC och började köra Linux istället.

Permalänk
Medlem

Redaktionen kanske skulle visa upp Microsoft Bob för dom som aldrig sett det

Permalänk
Medlem

2000 var helt klart bäst. Snabbt, rent och enkelt. Efter det har det blivit mer bloat. XP var ok. Ingen telemetry. Inget krav på onlinekonto. Ingen inbyggd reklam.

Hade gärna sett 2000 eller XP uppdaterat med moderna tekniker som DirectX12 och allt annat som idag finns men inte fanns då.

Windows 3.11 var också enkelt och trevligt. Windows 95 ett helvete. Krashade konstant tills två större uppdateringar in. 98 var ganska stabilt. ME var 98 med bloat men utan dos. Körde aldrig ME själv.

2000 eller XP var sista Windows jag körde. Vista och framåt har jag rört på andras datorer och jag förstår inte hur andra kan sitta och använda det. Flera kontrollpaneler och miljontals inställningar utspridda. Hittar aldrig något i kontrollpanelerna. Windows är kaka på kaka. Men detta är väl konsekvensen av enda fördelen med windows... Bakåtkompatibiliteten.

Permalänk
Medlem

95/98 va lite buggigt å kraschbenäget tyckte jag. ville gärna gå sönder helt så man fick installera om någon gång om året. men kanske va sbs.Me var såklart ingen höjdare. 2000 var fint. xp va ingen höjdare tills sp2/3?. Vista var tungdrivet för vad det var upplevde jag det som. win7/8/10/11 har alla fungerat bra för mig. lite olika skal. lite qol-uppdateringar allt eftersom. Som mer casual användare så tycker jag win11 är mycket trevligt.

Permalänk

*Sätter på mig petimäterhatten*

Skrivet av Lämpis:

2000 var helt klart bäst. Snabbt, rent och enkelt. Efter det har det blivit mer bloat. XP var ok. Ingen telemetry. Inget krav på onlinekonto. Ingen inbyggd reklam.

2000 blev bra i ungefär samma veva som XP kom ut: Service Pack 4 löste de allvarligaste buggarna, och vid den tiden utvecklades hårdvaran så snabbt att CPU-hastighet och minnesmängd hade kommit ikapp de - i jämförelse med Windows 98 - absurda hårdvarubehoven NT-baserade system hade för att fungera bra. Men visst: 2000 såg mer seriöst ut än den mer plastiga looken XP fick ett par år senare. Och köpte du inte en premiummaskin gick både 2000 och XP trögt som kall sirap.

Skrivet av Lämpis:

Windows 3.11 var också enkelt och trevligt.

"Ingen" körde det för annat än produktivitetsprogramvara, multitaskingen var löjligt dålig (ett hängt program gjorde ofta resten av datorn obrukbar), det fanns inget ordentligt minnesskydd (ett program som kraschade på grund av felaktigt allokerat minne hade ofta ihjäl andra program och/eller hela systemet)... Nej, inte enkelt, inte trevligt.

Skrivet av Lämpis:

Windows 95 ett helvete. Krashade konstant tills två större uppdateringar in. 98 var ganska stabilt. ME var 98 med bloat men utan dos. Körde aldrig ME själv.

Som vanligt var de här Windowsversionerna OK en bit in i sin livstid. Microsoft använde redan då sina early adopters som betatestare och släppte kod som produktionsklar långt innan den verkligen var det. På bra hårdvara var senare versioner av 95:an snabb och fin, 98 SE, om man städade systemet en del funkade fint en bra bit in på början av 00-talet. Och ME var definitivt DOS-baserat som de andra 9x-varianterna: XP var det första på riktigt konsumentinriktade Windowssystemet som var baserat på NT-kärnan.