Krönika: Netflix gör helt rätt med reklamabonnemang

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Netflix gör helt rätt med reklamabonnemang

Streamingtjänster som erbjuder reklam i utbyte mot billigare månadskostnad är i slutändan en rimlig kompromiss, tycker André Stray.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är inte reklam alltid av ondo även om webben har bevisat att åtminstone 95% av all reklam som serveras är absolut ren dynga, 4,99% är malware/virus/scams och 0.01% är relevant/ej rent skräp (påhittade siffror efter hur jag upplever internet utan adblock).

Det som bekymrar mig mest är att vi snart är tillbaka till samma situation som vi var med kabel/satellit-tv där det oavsett hur mycket du betalar för abonnemanget så serveras du reklam 3-5 minuter var 20-30:e minut. Alternativt så höjer dom priset på reklamfritt så pass mycket att det inte går att motivera att betala för det utan vill man se så får man betala och se reklam.

Permalänk
Medlem

Hellre 720p utan reklam än 1080p med reklam, det var den ändringen de gjorde i GB

Men ännu hellre 720p/540p med reklam och gratis!

Skulle aldrig betala för att se reklam, inte en chans i hela världen. Pluto.tv förstår jag dock, gratis med reklam

Permalänk

Nej, Netflix gör inte helt rätt. De säljer den data de samlar in om oss OCH låter oss betala för besväret. Vi ska inte behöva påtvingas reklam utöver det. Vill de ha reklam får de göra abonemanget gratis.

Visa signatur

"When lacking in wit, state the obvious."

Permalänk
Medlem

Hatar reklam och undviker det som pesten i alla möjliga sammanhang. Det som finns på Netflix är inte värt besväret.

Det är snart mer reklam än information på massor av nyhetskanaler, vilket är sjukt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller helt med, upp till var och en hur de värdesätter sin tid och pengar. Netflix hänger dock väldigt löst just nu för min del då det kommer väldigt få intressanta filmer och serier numera.

Permalänk
Medlem

"Jag fattar. Reklam suger. Men annonser blir vi inte av med, oavsett vad vi tycker om dem."

Fel. Tar bort den på alla sätt jag kan. Ser ingen reklam utöver oundviklig reklam i form av sk astroturfing eller dylikt. Väjer bort all media där detta inte fungerar. Speciellt sociala media eller verksamheter som är beroende av mig som aktiv användare, och tjänar pengar på mitt användande. Valde exempelvis bort Twitch under en lång period tills dess att det kom så kallade alternative players.

"Jag är väldigt intresserad av filmer och serier. Hittar jag något intressant dröjer det inte lång tid innan jag plöjt igenom allt tillgängligt material. Men har jag njutit av det? Har jag tagit mig tid att reflektera över det jag sett på ett djupare plan? Tok heller. Next episode-knappen klickas på innan tredje noten i eftertexterna spelas upp. Det har blivit som en tävling för att effektivisera tittandet. Det är kanske 15 år sedan jag tog del av min senaste reklampaus, men den kanske är mer viktig nu än tidigare."

Låter märkligt och helt annorlunda från hur jag fungerar. Jag behöver ingen påtvingad paus för att reflektera över något -- är det något att reflektera över så tar jag pausen. Ser jag ett tungt drama så hoppar jag inte direkt över till nästa kaka.

Permalänk
Medlem

Jag är mer besviken över utbudet hos Netflix just nu än priset på abonnemanget. Säger nog upp det denna eller nästa månad.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Finns två anledningar till att jag personligen vill streama serier och filmer. Först så vill jag slippa reklam och sen är utbudet väldigt bra på vissa av tjänsterna. Netflix är däremot skräp utan dess like och jag förstår inte hur folk kan betala för det, men vi alla är olika.

Permalänk
Snusfri

Kommer aldrig betala för något som har reklam, jag betalar för att slippa reklamen.
Så underbart att jag avslutade möget Netflix med all deras skit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Att betala för att slippa reklam är något jag (motvilligt) kan tänka mig göra.

Att betala för att "få" reklam kommer jag aldrig göra.

Skrivet av Krönika:

Jag är väldigt intresserad av filmer och serier. Hittar jag något intressant dröjer det inte lång tid innan jag plöjt igenom allt tillgängligt material. Men har jag njutit av det? Har jag tagit mig tid att reflektera över det jag sett på ett djupare plan? Tok heller. Next episode-knappen klickas på innan tredje noten i eftertexterna spelas upp. Det har blivit som en tävling för att effektivisera tittandet. Det är kanske 15 år sedan jag tog del av min senaste reklampaus, men den kanske är mer viktig nu än tidigare.

Inget illa menat André, men om du ser reklampauser som något positivt ur denna synvinkeln så är det nog väldigt mycket en "du"/användar-grej och inte något allmänt relaterat till reklam. Du kanske inte är den enda som känner så om reklampauser, men detta känns rent av som ett potentiellt problem relaterat till stress och utbrändhet - att inte själv kunna ta paus på kommando (och ev. reflektera/fundera) och att istället se en påtvingad paus som något positivt, det låter problematiskt.

För min egen del ser det ut så här:
1) Vissa serier kan jag plöja igenom en hel säsong i en sittning.
2) Andra serier ser jag max ett avsnitt sen tar jag paus och vill reflektera, kanske se några reacts på det, etc.
I dessa fallen kanske jag ser 1-2 avsnitt i veckan.

Jag bestämmer när jag vill reflektera över vad jag precis tittat på, inte reklampausen. Hade jag börjat känna minsta antydan till att "Ah tur det är reklampaus så jag kan ta en faktiskt paus" så hade jag genuint börjat oroa mig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

har jag förstått det rätt å försvinner det billigaste alternativet och ersätts av det här? Är det bara det dyraste som gäller då om man vill slippa reklam?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

"Jag fattar. Reklam suger. Men annonser blir vi inte av med, oavsett vad vi tycker om dem."

Fel. Tar bort den på alla sätt jag kan. Ser ingen reklam utöver oundviklig reklam i form av sk astroturfing eller dylikt. Väjer bort all media där detta inte fungerar. Speciellt sociala media eller verksamheter som är beroende av mig som aktiv användare, och tjänar pengar på mitt användande. Valde exempelvis bort Twitch under en lång period tills dess att det kom så kallade alternative players.

"Jag är väldigt intresserad av filmer och serier. Hittar jag något intressant dröjer det inte lång tid innan jag plöjt igenom allt tillgängligt material. Men har jag njutit av det? Har jag tagit mig tid att reflektera över det jag sett på ett djupare plan? Tok heller. Next episode-knappen klickas på innan tredje noten i eftertexterna spelas upp. Det har blivit som en tävling för att effektivisera tittandet. Det är kanske 15 år sedan jag tog del av min senaste reklampaus, men den kanske är mer viktig nu än tidigare."

Låter märkligt och helt annorlunda från hur jag fungerar. Jag behöver ingen påtvingad paus för att reflektera över något -- är det något att reflektera över så tar jag pausen. Ser jag ett tungt drama så hoppar jag inte direkt över till nästa kaka.

Ja alla är vi olika. Inte märkligt alls eftersom alla tycker om olika saker och fungerar på olika sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
99:e percentilen

Tänk att en annan har klarat sig helt utan Netflix ända tills nu och förmodligen bra länge till (förutom att jag såg serien Störst av allt tillsammans med en kontoinnehavare). Kan ni tänka er!

EDIT: Ser nu att ovanstående kan läsas ungefär som "hej hå, och en flaska med rom", men det var inte avsikten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har jag förstått det rätt å försvinner det billigaste alternativet och ersätts av det här? Är det bara det dyraste som gäller då om man vill slippa reklam?

Nej finns standard med annonser, standard utan annonser och premium.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid undrat hur företag som annonserar så mycket går plus? Majoriteten störs sig väl av reklamen som visas så hur kan företag slänga ut miljoner/miljarder på skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag har alltid undrat hur företag som annonserar så mycket går plus? Majoriteten störs sig väl av reklamen som visas så hur kan företag slänga ut miljoner/miljarder på skiten.

Man kan tycka så, men reklamen gör om inte annat så att du känner till märket/varan så att när det är dags att handla är chansen större att du väljer ett "välkänt" märke. Det fungerar, därför all reklam.

Jag har varit ansvarig för en detaljhandelsbutik för många år sen, när vi hade annons i Stockholms-tidningarna med REA i fetstil mångdubblades försäljningen. Varje gång. Som en klocka.

Men minnet är kort, därför reklamen måste hamras in om och om igen, och igen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ska det vara reklambaserat abonnemang ska det vara gratis för användaren. Inte betala för att få se reklam. Det är idioti och hål i huvudet att försvara.

"Jag är väldigt intresserad av filmer och serier. Hittar jag något intressant dröjer det inte lång tid innan jag plöjt igenom allt tillgängligt material. Men har jag njutit av det? Har jag tagit mig tid att reflektera över det jag sett på ett djupare plan? Tok heller. Next episode-knappen klickas på innan tredje noten i eftertexterna spelas upp. Det har blivit som en tävling för att effektivisera tittandet. Det är kanske 15 år sedan jag tog del av min senaste reklampaus, men den kanske är mer viktig nu än tidigare."

Personligt problem, något som individen har ansvar för. Reflektioner kan göras ännu djupare och analyseras med mer förståelse när man sett allt som en serie eller film har att erbjuda. Eller ska biografer ha en reklampaus mitt i filmen för att tittarna ska smälta vad de nyss sett? Tror inte det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nej finns standard med annonser, standard utan annonser och premium.

Kommer det vara samma pris på billigaste reklamfria som förut?
Är det med reklam helt gratis?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man kan tycka så, men reklamen gör om inte annat så att du känner till märket/varan så att när det är dags att handla är chansen större att du väljer ett "välkänt" märke. Det fungerar, därför all reklam.

Jag har varit ansvarig för en detaljhandelsbutik för många år sen, när vi hade annons i Stockholms-tidningarna med REA i fetstil mångdubblades försäljningen. Varje gång. Som en klocka.

Men minnet är kort, därför reklamen måste hamras in om och om igen, och igen

Ja, reklam funkar helt klart. Finns även en typ till av reklam och det är ju den som Pepsi och Cooca Cola kör med och helt enkelt dränka alla uppstickare med så mycket reklam att de andra inte har en chans att synas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer det vara samma pris på billigaste reklamfria som förut?
Är det med reklam helt gratis?

nja fanns ju en Basic med 720p(?, lägre än 1080p iaf) som kostade 9.99$ förut, den har försvunnit helt. Standard 1080p utan reklam stannar kvar på 15.49$ och den nya standard 1080p med reklam kommer kosta 6.99$

Permalänk
Medlem

För min egen del så har jag slutat kolla TV som har reklam. Det finns inget mer förhatligt än reklampausen som dyker upp när det är som mest spännande. Ett serieavsnitt som är 45 minuter långt tar en timme att kolla på de traditionella kanalerna med reklam. Då tappar jag suget och struntar i att kolla.

Det där med att reklam är ett nödvändigt ont stämmer säkert ur redaktionen Sweclockers synvinkel. Hur skulle folk annars kunna ha det som sitt levebröd. Många har föreslagit en prenumerationstjänst på Sweclockers istället för att titta på reklam, men det har inte hörsammats.

Permalänk
Musikälskare

All reklam är av ondo imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Netflix m.fl har förstört det som var bra i början.

Vad är grejen med att betala för att slippa reklam om man ändå ska ha reklam efter ett tag? Pengar.
Allt kretsar kring pengar och pengar och pengar.

Visst, jag förstår att dessa företag vill gå runt och ha en bra omsättning men i slutändan kommer de drabbas mer negativt av det än positivt.
Hade de haft ca 100kr/mån för ett simpelt abonnemang utan reklam så hade de förmodligen haft fler prenumenranter. Det är det jag gillar med Disney och även med HBO Max (fast HBO har fortfarande en del att leva upp till när det blir ny tjänst framöver). De har en lagom kostnad/mån.

Sen har man väl lite för många streamingtjänster som man prenumenerar på för sitt eget bästa när man knappt anänder dessa så ofta som man borde. Men utfall att man behöver dessa har man dem, just för att de är "billiga". Men många bäckar små...

Jag vill inte ha mina andningspauser mellan avsnitten om jag trycker på att titta på nästa avsnitt. Vill jag ha det så kommer jag att pausa. Behöver inte bli svårare än så.

Det vi hade förr med TVn med all reklam, och som finns än idag när man kollar via kabeln, längtar jag inte tillbaka till.
Betalar jag för att slippa reklam så ska jag slippa reklam.
Punkt slut.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när VD'n sa att dom aldrig kommer ha reklam på Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kommer ihåg när VD'n sa att dom aldrig kommer ha reklam på Netflix.

Ja det gick snabbt att vända kappan där.
https://www.businessinsider.com/why-netflix-doesnt-have-ads-c...

Permalänk
Medlem

Så jag ska betala för att se reklam? Då skiter jag hellre i det helt och dom förlorar kund istället

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

nja fanns ju en Basic med 720p(?, lägre än 1080p iaf) som kostade 9.99$ förut, den har försvunnit helt. Standard 1080p utan reklam stannar kvar på 15.49$ och den nya standard 1080p med reklam kommer kosta 6.99$

Så man får betala även med reklam. Det är väll på väg mot kanalerna som har samma upplägg som är att betala och titta på reklam.
Nåväl allt gott har ett slut dessvärre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hela den här krönikan

Permalänk
Medlem

Nä.

Det här måste givetvis betraktas ur ett större perspektiv över deras progressiva marknadsstrategi. Det här är en långsiktig taktik där de trycker emot kundernas eftergviningsmentalitet över tid. Tryck till dess du möter motstånd, backa ett steg. Vänta. Gör om.

Den här artikeln lyser starkt av strömmar i stil med "Jaja, det drabbar inte mig". Det saknas ett ord, där. Ordet är "än".

VOD-företaget som aldrig skulle ha reklam introducerade ett reklamfinansierat alternativ i botten. Det reklamfinansierade alternativet har nu gått upp ett pinnhål.

Givetvis har vi inte sett slutet av den taktiken. När du väl börjar glutta i Pandoras ask finns det ingen anledning att sluta. Det här kommer ju generera intäkt och tillväxt. Det är allt som räknas.