PTS: "Övergång till IPv6 går trögt i Sverige"

Permalänk
Skrivet av Cosidius:

Stadsnätet uppgift är att inom kommunen tillhandahålla ett robust fibernät till så många som möjligt inom vissa ekonomiska ramar. Stadsnät mäts i anslutningsgrad och är konkurrensutsatta av andra aktörer som vill bygga fiber.

Sedan så skall stadsnäten antingen som KO tillåta de tjänsteleverantörer som vill nå potentiella kunder i stadsnätets fiberinfrastruktur möjliggöra detta på lika villkor så att det finns ett antal tjänsteleverantörer för slutkund att välja mellan. Det betyder att man som kund enkelt skall kunna byta tjänsteleverantör om man så önskar.

Stadsnäten hyr också ut svart-fiber till aktörer i kommunen.

Det stadsnäten däremot oftast inte gör är att agera tjänsteleverantör. Dels för att det inte ses med blida ögon av andra tjänsteleverantörer i konkurrens hänseende samt att det innebär ett större åtagande i service och support.

Så egentligen kan man säga att stadsnäten inte levererar några tjänster till privatkunder. Inte IPv4, IPv6 eller multicast TV.

Några här har kommentarer att stadsnäten inte stödjer IPv6 men det är inte sant i de flesta fallen. Alla stadsnät jag besökt som också är KO har utrustning som stödjer IPv6. Att det sedan inte finns uppsatt beror i mina ögon på att tjänsteleverantörerna inte prioriterat just ditt stadsnät. De har inte satt upp länknät mot stadsnätet för IPv6. De har inte beställt uppsättning av detta helt enkelt.

Finns väldigt lite morot för tjänsteleverantörer att erbjuda IPv6 då det endast medför kostnader såsom uppsättning, service och support men ingen möjlighet att få extra betalt.

Ingen morot? IPv6 är bättre och snabbare och i en del av världen är det det överlägset största protokollet så varför ska Sverige vara sämst i klassen på Internet hela tiden?
I Kina får inga nya v4 nät sättas upp 2025 och 2030 ska de vara v6 only t.ex. I Indien får inga nät vara utan dual stack sedan årsskiftet och i PTS senaste IPv6-forum-rapport så föreslår de att regeringen lagstiftar om det.
Stadsnäten och/eller KO-modellen är det som bromsat Internets utveckling plus digitaliseringen i Sverige i ~15 år. Sverige närmar sig 20% och det beror inte på "duktiga" stadsnät utan Telia och några mobiloperatörer.

Permalänk
Medlem

Vad hjälper lagstiftning i enbart Sverige - som dessutom bara är riktad mot offentlig sektor och myndigheter - om jag vill ansluta till en privat IPv4-only tjänst, eller en IPv4-tjänst baserad i ett annat land?

Vidare så för att en sån lag ska få någon effekt så bör den förbjuda användandet av IPv4 istället för att påtvinga införandet av dual-stack.

Permalänk
Skrivet av Gondi67:

Vad hjälper lagstiftning i enbart Sverige - som dessutom bara är riktad mot offentlig sektor och myndigheter - om jag vill ansluta till en privat IPv4-only tjänst, eller en IPv4-tjänst baserad i ett annat land?

Vidare så för att en sån lag ska få någon effekt så bör den förbjuda användandet av IPv4 istället för att påtvinga införandet av dual-stack.

"Regeringen bör överväga att ta initiativ till lagstiftning som innebär att alla tillhandahållare av fasta och mobila elektroniska kommunikationstjänster, inklusive till exempel stadsnät och kommunikationsoperatörer (KO), har en skyldighet att tillhandahålla IPv6 i sina elektroniska kommunikationsnät och tjänster. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPv6-muppen:

"Regeringen bör överväga att ta initiativ till lagstiftning som innebär att alla tillhandahållare av fasta och mobila elektroniska kommunikationstjänster, inklusive till exempel stadsnät och kommunikationsoperatörer (KO), har en skyldighet att tillhandahålla IPv6 i sina elektroniska kommunikationsnät och tjänster. "

Det är inte samma sak som att folk kommer börja använda IPv6-tjänster. Det betyder bara att det ska vara möjligt, inte tvingande att amvända.

Permalänk
Medlem

Här är en länk där man kan se hur användandet av ipv6 är i olika länder en bit ner på sidan finns en lista med top 25

https://ipv6-test.com/stats/

Permalänk
Skrivet av Gondi67:

Det är inte samma sak som att folk kommer börja använda IPv6-tjänster. Det betyder bara att det ska vara möjligt, inte tvingande att amvända.

Ingen tvingar någon men operatörer ska ge möjlighet till det. Vilket många bromsar idag..

Permalänk
Skrivet av MegaMuztek:

Här är en länk där man kan se hur användandet av ipv6 är i olika länder en bit ner på sidan finns en lista med top 25

https://ipv6-test.com/stats/

Hoppas ni ser då hur verkligt kända IT och digitaliseringsländer t.ex Sverige inte hänger med i utvecklingen.
Myanmar
Brasilen
osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPv6-muppen:

Ingen morot? IPv6 är bättre och snabbare och i en del av världen är det det överlägset största protokollet så varför ska Sverige vara sämst i klassen på Internet hela tiden?
I Kina får inga nya v4 nät sättas upp 2025 och 2030 ska de vara v6 only t.ex. I Indien får inga nät vara utan dual stack sedan årsskiftet och i PTS senaste IPv6-forum-rapport så föreslår de att regeringen lagstiftar om det.
Stadsnäten och/eller KO-modellen är det som bromsat Internets utveckling plus digitaliseringen i Sverige i ~15 år. Sverige närmar sig 20% och det beror inte på "duktiga" stadsnät utan Telia och några mobiloperatörer.

Tack för att du läst min post, dock så tycker jag att du missförstått vad jag menade.

Som KO så äger stadsnäten inga egna publika IP adresser utan dessa publika adresser kommer från tjänsteleverantörerna. Stadsnät kan inte sätta upp IPv6 eller för den skull IPv4 utan tjänsteleverantörernas hjälp. Detta gäller oavsett om KO kör en egen DHCP server eller skickar frågan vidare med DHCP-Relay till tjänsteleverantören.

Det ingen morot för tjänsteleverantörer att något är bättre om man inte kan tjäna en krona extra. Antingen på mindre support/underhåll eller höjda avgifter till kund. Och mig vetelligen vill ingen betala mer för sin internetuppkoppling. Tyvärr så tror jag att lagstiftning måste till.

Snabbare vet jag då inte vart du fått ifrån, det är fortfarande samma fiber som transporterar paketen och avstånden krymper inte med IPv6. Det är aven samma MTU så du skickar inte mer data per paket.

Även jag berömmer tjänsteleverantörer som tillhandahåller IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPv6-muppen:

Ingen morot? IPv6 är bättre och snabbare och i en del av världen är det det överlägset största protokollet så varför ska Sverige vara sämst i klassen på Internet hela tiden?
I Kina får inga nya v4 nät sättas upp 2025 och 2030 ska de vara v6 only t.ex. I Indien får inga nät vara utan dual stack sedan årsskiftet och i PTS senaste IPv6-forum-rapport så föreslår de att regeringen lagstiftar om det.
Stadsnäten och/eller KO-modellen är det som bromsat Internets utveckling plus digitaliseringen i Sverige i ~15 år. Sverige närmar sig 20% och det beror inte på "duktiga" stadsnät utan Telia och några mobiloperatörer.

När större tjänsteleverantörer börjar med att ställa krav på att man inte får komma in via CG-NAT utan pekar ut IPv6 som lösning så kanske det blir litet liv i luckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPv6-muppen:

Ingen tvingar någon men operatörer ska ge möjlighet till det. Vilket många bromsar idag..

Förutom den kanske 1% av Sveriges befolkning som är medlemmar här på Sweclockers så är det inte många som ens vet vad en TCP/IP adress är för något. Det är väl jättebra och ett steg i ”rätt riktning” om det görs tekniskt möjligt att ansluta med IPv6. Men jag har svårt att tro att den handfull bekanta jag hjälper med tekniksaker helt plötsligt skulle kontakta mig och be mig att lägga om deras hemmanätverk och ISP-routrar till native IPv6.

Därför kommet IPv4 med dual-stack - som jag skrev i mitt första inlägg - bli kvar många årtionden till, precis som med bensin- och diselbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gondi67:

Förutom den kanske 1% av Sveriges befolkning som är medlemmar här på Sweclockers så är det inte många som ens vet vad en TCP/IP adress är för något. Det är väl jättebra och ett steg i ”rätt riktning” om det görs tekniskt möjligt att ansluta med IPv6. Men jag har svårt att tro att den handfull bekanta jag hjälper med tekniksaker helt plötsligt skulle kontakta mig och be mig att lägga om deras hemmanätverk och ISP-routrar till native IPv6.

Därför kommet IPv4 med dual-stack - som jag skrev i mitt första inlägg - bli kvar många årtionden till, precis som med bensin- och diselbilar.

Men när dina kompisar svär om CGNAT kan du ju förklara hur det hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPv6-muppen:

Om du gjort det med PA och inte PI så tycker jag du ska kämmas!

Du får ju inte ens med det nicket prata om PI!

Det ska inte ens finnas PI-adesser i IPv6, aaaaaaah! Nu har du gjort mig IP-tokig.... Inte mitt fel att ripe/apnic/arin var så desperata att låta folk göra helt fel med IPv6 och behandla det som om det vore IPv4... Kommer bli helt ohållbart, hur ska man hantera aggregering av routing och effektivisera om man slänger runt flera miljarder prefix som kan hamna hos vilken ISP som helst? Var som helst i världen. Begränsningen på /48 som minsta adresserbara prefixlängd på internet, en helt ENORM mängd prefix. Nä, första tanken om länder / regioner / världsdelar var vacker... och att allt skulle hanteras av din ISP och uppåt...! Link local adresser, flera adresser på ditt IF, osv. Vackert... till någon idiot förstörde allt...!

Tänk dig att sätta sig i Arelions core och se ~5000 prefix, för att hitta till alla i hela världen.

Varför ska folk förstöra allt vackert?

(Någon kanske märker att IPv6 är lite av ett känsligt ämne för mig)

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Skrivet av Cosidius:

Tack för att du läst min post, dock så tycker jag att du missförstått vad jag menade.

Som KO så äger stadsnäten inga egna publika IP adresser utan dessa publika adresser kommer från tjänsteleverantörerna. Stadsnät kan inte sätta upp IPv6 eller för den skull IPv4 utan tjänsteleverantörernas hjälp. Detta gäller oavsett om KO kör en egen DHCP server eller skickar frågan vidare med DHCP-Relay till tjänsteleverantören.

Det ingen morot för tjänsteleverantörer att något är bättre om man inte kan tjäna en krona extra. Antingen på mindre support/underhåll eller höjda avgifter till kund. Och mig vetelligen vill ingen betala mer för sin internetuppkoppling. Tyvärr så tror jag att lagstiftning måste till.

Snabbare vet jag då inte vart du fått ifrån, det är fortfarande samma fiber som transporterar paketen och avstånden krymper inte med IPv6. Det är aven samma MTU så du skickar inte mer data per paket.

Även jag berömmer tjänsteleverantörer som tillhandahåller IPv6.

Läs det jag skrev en gång till, SSNF/KO mm är det som stoppat all utveckling av Internet i Sverige i många år. KO-modellen som ska ge valfrihet och "billigare" Internet har gett dyrare och instabilare Internet eftersom det är för många kockar på vägen som ska ha pengar för den stackars kunden som vill ha "Internet" men som idag bara får en fnula CGNAT Bredband. Hela iden är att Stadsnäten ska leverera "Internet" har blivit att de ska leverera Netflix och beställa schampo på någon sida till billigast möjligaste pris.
Hela idén med KO mm. som ska ge "valfrihet" ( som varje KO bestämmer själv ) och som ger dyrare anslutning ( många kockar vill ha pengar ) är en skröna eller jag vet inte. "Öppna" nät gör att det blir dyrare och när du väl har hamnat i det öppna nätet så kan du inte ta dig ur det "öppna"
Det blev lite för lite IPv6 här men googla på "why is IPv6 faster" så ser du att det är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Men när dina kompisar svär om CGNAT kan du ju förklara hur det hänger ihop.

Det är ingen som jag hjälper som har några problem med CGNAT för det enda de använder sin Internetanslutning till är surfa, skicka, mejl, beställa prylar, betala räkningar och titta på olika streamingtjänster. Det är därför jag menar att så länge inte IPv6 tillför någon konkret fördel för ”gemene man” så kommer inte efterfrågan uppstå hos operatörerna och därför IPv4 fortsatt finnas kvar lång tid framöver.

Permalänk
Skrivet av Discharged:

Du får ju inte ens med det nicket prata om PI!

Det ska inte ens finnas PI-adesser i IPv6, aaaaaaah! Nu har du gjort mig IP-tokig.... Inte mitt fel att ripe/apnic/arin var så desperata att låta folk göra helt fel med IPv6 och behandla det som om det vore IPv4... Kommer bli helt ohållbart, hur ska man hantera aggregering av routing och effektivisera om man slänger runt flera miljarder prefix som kan hamna hos vilken ISP som helst? Var som helst i världen. Begränsningen på /48 som minsta adresserbara prefixlängd på internet, en helt ENORM mängd prefix. Nä, första tanken om länder / regioner / världsdelar var vacker... och att allt skulle hanteras av din ISP och uppåt...! Link local adresser, flera adresser på ditt IF, osv. Vackert... till någon idiot förstörde allt...!

Tänk dig att sätta sig i Arelions core och se ~5000 prefix, för att hitta till alla i hela världen.

Varför ska folk förstöra allt vackert?

(Någon kanske märker att IPv6 är lite av ett känsligt ämne för mig)

Utan PI så hade inget hänt med företag eller kommuner. v6-tabellen är just nu över 180' rader och antalet /48 kommer att gå om v4'as +800 inom något år. Så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPv6-muppen:

Läs det jag skrev en gång till, SSNF/KO mm är det som stoppat all utveckling av Internet i Sverige i många år. KO-modellen som ska ge valfrihet och "billigare" Internet har gett dyrare och instabilare Internet eftersom det är för många kockar på vägen som ska ha pengar för den stackars kunden som vill ha "Internet" men som idag bara får en fnula CGNAT Bredband. Hela iden är att Stadsnäten ska leverera "Internet" har blivit att de ska leverera Netflix och beställa schampo på någon sida till billigast möjligaste pris.
Hela idén med KO mm. som ska ge "valfrihet" ( som varje KO bestämmer själv ) och som ger dyrare anslutning ( många kockar vill ha pengar ) är en skröna eller jag vet inte. "Öppna" nät gör att det blir dyrare och när du väl har hamnat i det öppna nätet så kan du inte ta dig ur det "öppna"
Det blev lite för lite IPv6 här men googla på "why is IPv6 faster" så ser du att det är snabbare.

Det är fortfarande inte KO som delar ut CGNAT adresserna, det är tjänstleverantörer.

Som stadsnät förvaltar du ett fibernät som kan nyttjas av flera tjänsteleverantörer. Om tjänsteleverantörer vill så kan de bygga egna fibernät men väljer att nyttja stadsnäten för att nå kunderna då det är väldigt dyrt att gräva ned egen fiber.

Jag vet inte vart du fått så fel uppfattning om vad en KO gör då du likställer det med att vi bromsar utvecklingen. Stadsnäten levererar inte Internet det gör tjänsteleverantörerna. Stadsnäten levererar fiber som kan användas av alla tjänsteleverantörer.

IPv6 är inte snabbare, tiden det tar för en normal NAT av en source adress mäts i microsekunder eller mindre. Så om du normalt med IPv4 har 20 ms latency till en tjänst eller 19.999 ms med IPv6 så kommer du troligen inte att mära av detta.

Att bygga infrastrktur är dyrt. Någon måste betala annars byggs det inget. Öppna nät innebär att du som kund kan välja tjänsteleverantör. I de fall där en tjänsteleverantör äger eller hyr hela infrastrukturen så kan du inte välja någon annan än just den tjänsteleverantören oavsett hur mycket du än hatar just det bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gondi67:

Det är inte samma sak som att folk kommer börja använda IPv6-tjänster. Det betyder bara att det ska vara möjligt, inte tvingande att amvända.

Det är högst troligt att tvingande dual-stack relativt omedelbart skulle förpassa IPv4-trafik till en liten minioritet på den svenska delen av internet, eftersom:

  • De stora drakarna som driver mycket trafik stödjer IPv6.

  • En korrekt implementation av en nätverksstack föredrar IPv6 framför IPv4 .[1]

  • I stort sett alla deployade nätverksstackar har IPv6 och alla som är vanliga har det påslaget som standard.

Detta skulle hända helt automagiskt, om bara ISP:er och KO:er tvingades införa IPv6.

[1] Från RFC 6724, avsnitt 10.3:

Citat:

The default policy table gives IPv6 addresses higher precedence than IPv4 addresses. This means that applications will use IPv6 in preference to IPv4 when the two are equally suitable.

(ja, den beskrivna algoritmen är helt horribelt komplex, det finns förstås massor av abrovinker i den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IPv6-muppen:

Utan PI så hade inget hänt med företag eller kommuner. v6-tabellen är just nu över 180' rader och antalet /48 kommer att gå om v4'as +800 inom något år. Så vad är problemet?

Och det är på grund av vad jag akrev i mitt första inlägg, ingen kan IPv6, du kallar dig IPv6-muppen men förespråkar att man ska paketera om hela konceptet så att det passar bätte med "sättet man alltid har tänkt" precis som de flesta andra också gör. Nätverksfolk är sånna konservativa tråkmånsar.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Ökar det förmågan att spåra folk med IPv6?

Nej. Det är lättare att spåra IPv4. Du kan i bägge fallen spåra till din router. Men i IPv4 så har du bara 254 adresser i ett LAN, i IPv6 så är alla adresser publika men du har 2⁶⁴ adresser i ett LAN. Och slår du på så att IPv6-adressen slumpas fram, och ändras med jämna mellanrum, så finns det betydligt mindre möjlighet att spåra dig på IP-nivå med IPv6.

Med tanke på att det finns databaser för ALLA IPv4-adresser och vad de har för datorer, OS och tjänster, samt version, så borde det oroa mera. Men det finns för närvarande inte någon rimlig metod att ens scanna och spara alla alla adresser som finns i ett IPv6-LAN, ännu mindre alla IPv6-noder på Internet. Men som skrivet, det går med IPv4.

Så IPv6 minskar möjligheten att spåra enskilda datorer och användare jämfört med IPv4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Med tanke på att det pratats om IPv6 i 15 år minst känns det som så antog jag att allt som sålts senaste 10-15 åren haft stöd för det.

Inte kollat upp det för aldrig varit något som varit nödvändigt. Jag må vara nörd när det gäller datorer men aldrig varit det på nätverk. Var tillräckligt krångligt att koppla ihop datorerna för att spela LAN med kompisarna när man spelade CS 1.6 och Warcraft 3 för 20 år sedan.

Sätta upp LAN med IPv6 är görenkelt. Bara att starta, så kommer maskinerna att få länklokal (LAN) IPv6, som fungerar.

Vill man ha WAN med IPv6 är det lite krångligare om du har en ISP som inte stödjer IPv6, men stödjer de IPv6, så är det görenkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Visst. IPv6 har fler adresser o är bättre för maskinerna som kommunicerar med varann.

Men för oss som människor är det ju ett jävla helvette att komma ihåg ipv6 adresser.

Det är så sjukt dåligt gjort. Vi är vana på base10 siffror. Ska vi sitta o lära oss räkna hex?

Visst man kan förkorta ipv6 adresser hit o dit. men det är mycket o lära sig o plottrigt som fan.

Det finns ingen anledning att komma ihåg vare sig IPv4 eller IPv6-adresser utantill. Det har vi datorer till, och DNS samt mDNS.

Det enda som du behöver komma ihåg är det nät som du är tilldelad, dvs de första /48, /56 eller kanske /58 bitarna. Och för ett LAN så är det ALLTID ett /64-nät, så du som kund SKALL ha 2⁸ eller 2¹⁶ publika IPv6-nät. Maskiners IPv6-addesser så genereras och används flera IPv6-adresser samtidigt på samma maskin. Både länklokala (LAN) och publika (Internet) adresser.

Så säkerheten görs i brandväggen med LAN, där du har olika LAN för olika säkerhet. Samt om du behöver enstaka undantag, så kan du fortfarande göra dessa. I övrigt så har du inga problem som du har med att kombinera NAT och Brandvägg, bara Brandvägg.

Om en adress börjar FE80::/64 så är det länklokal adress som bara används inom LAN. Om en adress är i 2000::/3, dvs om första siffran är 2 eller 3 så är det en global adress.

Normalt har en maskin en länklokal adress för varje interface, samt ett antal publika adresser per nätverk. En som är för serverfunktion, som är fast, och sedan en slumpmässig adress som genereras om med jämna mellanrum för publik utgående trafik. Den globala adressen för inkommande trafik kan användas för olika servrar, så de bör verkligen ha fasta adresser, och finnas i DNS.

Så igen, använd domännamn, inte IPv4 eller IPv6 adresser. De är varken avsedd för vanliga användare eller ens människor överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Rätta mig någon om jag har fel men sitt LAN har väl inga egentliga upsides att migrera till IPv6? Det är väl över Internet som fördelarna finns? Angående sitt LAN är väl mitt tips att köra på adresser med många 0000 par så man får något i stil med:

2001:::::::1, 2001:::::::2 etc. För att likna gamla goda tiden kan man t.om. köra 192:168:0:::::1 eller 192::168::0:::1 om man vill portionera ut sina kolon (:) lite. Får dock erkänna att jag inte heller gått över till IPv6. Försökt på min VPS som jag hyr ifrån USA men deras IPv6 stöd är också rätt bedrövligt så gick la sådär. Men var 3 år sedan, kanske dags för ett nytt försök.

Nej, gör inte så. Du kommer att göra samma misstag som företag som satte upp IPv4-LAN under 1980-talet, som använde redan befintliga LAN för sitt LAN, och fick göra om allt igen.

Alla IPv6-enheter har en Länklokal IPv6-adress FE80::/64. Den går bara att använda inom en länk, dvs inom ett LAN. Utan den, så fungerar inte IPv6. Den genereras automatiskt så den behöver du inte hantera.

De publika IPv6-enheter har normalt flera adresser, en publik för inkommande (per nätverksenhet) trafik och flera för utgående trafik, exempelvis när du surfar till Google eller Sweclockers. På så vis så kommer din fasta IPv6-adress inte att synas i deras loggar. Och eftersom de utgående adresserna kan slumpas fram med jämna mellanrum, så kommer de inte att kunna spåra dig på den publika IPv6-adressen.

Sedan, alla LAN är /64-nät. Detta gör allt enklare. Din ISP skall även ge dig flera LAN, dvs /48 eller /56-nät som sedan delas upp hos dig till flera /64-nät. Vilket underlättar brandväggar etc..

SÅ du skall ha ett /64-prefix på din publika adress i LAN, som du får från din ISP ( i form av /48 eller/56 som delas upp i /64-lan). Den skall börja med 2 eller 3 (dvs nätet 2000::/3 är publika adresser, än så länge).

Sedan adresserna i ditt IPv6-lan delas upp i två delar. Automatgenererade och statiska adresser, de automatgenererade har 17 bitar satta enligt ett mönster, medans de statiska är de övrigt. Så adresser från 0000:0001 till FFFF:FFFF i slutet är statiska adresser (de finns fler, men enklast att komma ihåg. Ja, där kan du har din IPv4-adress där du har servrar, genom att ta de sista två byten i IPv4-adressen. Men det är inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nä ser ingen som helst anledning till det, känns dumt att spendera tid o energi med att laga nånting som inte är trasigt.

IPv4 är trasigt sedan de var tvungna att införa NAT och CGNAT. Det ger inte full internet, och krånglar till det. Samt publika IPv4-adresser är dyra. Det är inte publika IPv6-adresser. Det får du iom att du har IPv6. Du kan inte surfa på internet utan publika IPv6-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns något som hindrar, nämligen det vanliga - pengar. Pengar och tid.

Det skall köpas ny utrustning (om inte den gamla stöder IPv6), personal skall utbildas, konfigurationer skall ändras, och (inte minst) allting måste testas ordentligt så det faktiskt fungerar ihop.
Det kostar pengar och är en massa jobb. En genomsnittlig ISP har ingen lust att spendera de pengarna eller tiden om det inte finns en konkret vinst för dem att göra det.

All modern utrustning efter milleniumskiftet har stöd för IPv6, och garanterat efter 2010. Så om din ISP inte har nyare utrustning, så skall de se dig om efter någon som har modern utrustning, inte antikviteter. Så någon ny utrustning behövs inte.
Resterande är ganska enkelt att lösa.

Den konkreta vinsten är att de inte behöver använda IPv4 och de problem med NAT som finns. Det går utmärkt att tunnla IPv4 över IPv6 för att kunderna skall kunna komma åt de få webbställen som bara kör IPv4. Det gör det mycket enklare att administrera nätverket, med enhetlig nätstorlek /64 och inte massa konstiga nätmaskar som behöver hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJXn:

IPv4 är trasigt sedan de var tvungna att införa NAT och CGNAT. Det ger inte full internet, och krånglar till det. Samt publika IPv4-adresser är dyra. Det är inte publika IPv6-adresser. Det får du iom att du har IPv6. Du kan inte surfa på internet utan publika IPv6-adresser.

Funkar fint för mig här hemma utan krångel. O vad som sker utanför min router har jag ingen aning om o bryr mig inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Blockerar IPV6 överallt men varenda operativsystem nuförtiden gör ju allt för att det ska va på. Jag vill inte ha skiten lägg ner!

Noobs som nick verkar passande.

Du behöver inte göra något för att inte använda IPv6. Så länge som du slår av IPv6 i din externa router.
Bara för du inte förstår dig på teknik, och varför IPv6 behövs för att Internet skall fungera, så innebär det inte att vi behöver lyssna på dig. Om du inte vill använda IPv6, så använd inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Funkar fint för mig här hemma utan krångel. O vad som sker utanför min router har jag ingen aning om o bryr mig inte heller.

Bara för att du i ditt minimala hemmanät inte märker några skillnader gör inte IPv4 något minsta bättre eller mindre trasigt. Det betyder bara att du inte förstår bättre. Det är ok att inte förstå allt, det går alltid att fråga dem som vet eller lära sig själv mera om ämnet.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag kan inte släppa det här med IPv6 och PI.

Idag normalt sett för att man ska vara multihomed - alltså ansluten via flera olika ISP krävs det att man har sk. PI adresser. Detta på grund av flera begränsningar med IPv4 som att ett interface bara kan ha en IP eller att allt är baserat på att din IP förblir densamma. Med IPv6 kan du helt plötsligt låta alla burkar, från servrar till IoT-devices ha flera IPv6 adresser samtidigt på samma IF och allt är uppbyggt med tanken att din IPv6 adress ska kunna bytas. Den är liksom oviktig. Så du kan ha en IP via Telia och en annan via Tele2. Dessa kan du också registrera i dns, så om din dator letar efter discharged.sweclockers.com så kommer den få flera AAAA svar med olika adresser och det är upp till din klient att välja bästa vägen.

Så istället för att omfamna detta nya sättet, att helt enkelt skita i sin IP-adress och bara helt köra på DNS-namn och link local så vill man så väldigt gärna address-sätta allt på det gamla sättet.

Enligt mig.
En router skall bara ha ett eller ett par interface med IP-adresser som är globalt routade, förutom dem aom servar klienter. Och dessa andra interface är lämpligtvis loopbacks. Resten sköts med Link local adresser.

Varför ska en länk mellan två routrar vara globalt nåbar? Den som svarar för felsökningssyften har fel. Man tänker som på IPv4 när man argumenterar för en sådan sak.

Tråkigt nog så finns det inget trafikverk som håller koll på att folk inte gör dumma saker på internet, utan man räknar med att det är självsanerande. Detta gör att så länge det går att göra, även om det är fel... så kommer någon att ha gjort det.

Jag har hört så många säga saker i stil med "IPv6 är sån skit, varför la man inte bara till en extra oktett i IPv4" eller "varför lät man nördarna ha fest och bygga ett helt nytt protokoll, det är så förbannat krångligt att ingen fattar det" eller "det bara förstör allt"

Och detta är liksom konsensus bland nätverksfolk. Tänk om programmerare var likadana. "Äh, skit i objektbaserat" eller "vad ska de här och göra med sån skit som C, Cobolt är ju allt vi behöver" eller "förbannade nördar som envisas med att göra dumheter som C++, ska man lära om sig allting nu då?? Och förbannat krångligt är det också!"

Man skrattar ju åt progranmerare som envisas med krampaktigt hänga kvar vid gamla språk, varför är IP så heligt?

/GNÄLLIG GUBBE

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Alltså, jag kan inte släppa det här med IPv6 och PI.

Idag normalt sett för att man ska vara multihomed - alltså ansluten via flera olika ISP krävs det att man har sk. PI adresser. Detta på grund av flera begränsningar med IPv4 som att ett interface bara kan ha en IP eller att allt är baserat på att din IP förblir densamma. Med IPv6 kan du helt plötsligt låta alla burkar, från servrar till IoT-devices ha flera IPv6 adresser samtidigt på samma IF och allt är uppbyggt med tanken att din IPv6 adress ska kunna bytas. Den är liksom oviktig. Så du kan ha en IP via Telia och en annan via Tele2. Dessa kan du också registrera i dns, så om din dator letar efter discharged.sweclockers.com så kommer den få flera AAAA svar med olika adresser och det är upp till din klient att välja bästa vägen.

I princip allt det där går alldeles utmärkt att göra med IPv4 också redan idag, så där är det inte mycket nytt med IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I princip allt det där går alldeles utmärkt att göra med IPv4 också redan idag, så där är det inte mycket nytt med IPv6.

Nej? Du kan sätta secondary adresser på en device som har stöd för det, men det finns inget i protokollet som säger att något sådant skall finnas, du kan även ha en intermediary device som utför NAT, vilket skulle kunna tolkas som samma sak. Självklart kan du lägga flera IP på ett DNS-uppslag, det är knappast magi. Men att protokollet är byggt för att vara ISP oberoende, med multihoming-stöd inbyggt och dessutom inte bara löste de problem vi redan såg ~95 utan även flertalet problem som man inte ens var medveten om att man löste, samt några som inte längre behöver lösas...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex