PTS: "Övergång till IPv6 går trögt i Sverige"

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vet vi hade lite diskutioner för några år sen på universitetet om ipv6....men som privatperson, även mig som nörd inkluderat inte får ipv6 automagiskt så kommer vi alldrig att byta.
Någonstans ska det tas ett beslut att år 2025 eller 2030 då går vi över för alla privatanvändare samt tjänster för privatpersoner.

Oavsett om det kommer ett sådant beslut eller inte så får man komma ihåg att Internet är globalt. Många (framförallt fattigare) länder har betydligt färre IPv4-adresser tillgängliga per capita än Sverige. När en större andel av deras befolkning får tillgång till Internet kommer de behöva köra IPv6 i stor skala för att klara det. Det finns även många länder som ligger långt före Sverige. Indien ligger t.ex. på 78% IPv6. Till slut kommer dessa länder inte ha något incitament att ha kvar gamla IPv4 adresser alls (speciellt om de kan sälja blocken dyrt till västvärlden). Då blir länder som Sverige helt enkelt avskurna från en stor del av Internet. Även om svenskar inte surfar jättemycket på indiska eller kinesiska sidor tror jag en sådan situation kommer sätta press på nätägare och internetleverantörer här.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

@SweClockers
Här har ni ett bra tips:
Ta fram en guide för hur man migrerar sitt LAN från IPv4 till IPv6. Vad man behöver tänka på, etc.
Tror många av oss helt enkelt bara behöver en spark i r*ven...

Jag undrar lite över vad moroten är...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Detta plus en rundringing till våra största nät- och tjänsteleverantörer för att fråga efter deras syn på saken.

Tror den rundringningen är det viktigaste. Många intresserade har inte möjlighet till IPv6 pga. sin nätverksoperatör, och desto fler ointresserade hade kunnat flyttas över till IPv6 obemärkt utav sin operatör.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Precis som med övergången från analog till digital tv är det väl bara o tvinga kunderna att skaffa ny utrustning om ipv6 inte supportas hemma. Det va enkelt för digitaltv.

Det fanns incitament på operatörssidan där i och med att man kan trycka in mer innehåll och därmed ta ber betalt på samma frekvensutrymme med digital-tv. Om varken säljaren eller köparen vill köra IPv6 blir det svårt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det pratats om IPv6 i 15 år minst känns det som så antog jag att allt som sålts senaste 10-15 åren haft stöd för det.

Inte kollat upp det för aldrig varit något som varit nödvändigt. Jag må vara nörd när det gäller datorer men aldrig varit det på nätverk. Var tillräckligt krångligt att koppla ihop datorerna för att spela LAN med kompisarna när man spelade CS 1.6 och Warcraft 3 för 20 år sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

@SweClockers
Här har ni ett bra tips:
Ta fram en guide för hur man migrerar sitt LAN från IPv4 till IPv6. Vad man behöver tänka på, etc.
Tror många av oss helt enkelt bara behöver en spark i r*ven...

Rätta mig någon om jag har fel men sitt LAN har väl inga egentliga upsides att migrera till IPv6? Det är väl över Internet som fördelarna finns? Angående sitt LAN är väl mitt tips att köra på adresser med många 0000 par så man får något i stil med:

2001:::::::1, 2001:::::::2 etc. För att likna gamla goda tiden kan man t.om. köra 192:168:0:::::1 eller 192::168::0:::1 om man vill portionera ut sina kolon (:) lite. Får dock erkänna att jag inte heller gått över till IPv6. Försökt på min VPS som jag hyr ifrån USA men deras IPv6 stöd är också rätt bedrövligt så gick la sådär. Men var 3 år sedan, kanske dags för ett nytt försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

eller 192::168::0:::1 om man vill portionera ut sina kolon (:) lite.

FYI, du kan bara använda "::" en gång i en IPv6 adress

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Nä ser ingen som helst anledning till det, känns dumt att spendera tid o energi med att laga nånting som inte är trasigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Ipv4 består av siffror och sekvenser som jag någorlunda begriper och kan hantera.

Så inte IPV6. Jag fattar att det är hex, men det är så förjävlat obegripligt till vardags att de hade lika gärna kunna koda det i hieroglyfer (inge skugga över egyptier avsedd).

Idiotfasoner påhittade av någon källartekniker.

Fast hur ofta behöver medelsvensson skriva en IP-adress? Näst intill aldrig?

Adresserna måste ju vara längre, annars... får vi inte flera adresser. Ett alternativ vore ju att fortfarande skriva dem i grupper av 8 bitar, men det vore långt värre...
Exempelvis så skulle en 128-bitars IP-adress kunna se ut såhär:
161.124.156.165.134.85.117.228.109.79.76.33.223.29.74.43

Inte direkt bättre än IPv6-varianten i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Stadsnäten svindyra, ickefungerande konkurrens, driftoperatörer som skickar dyra avgifter vidare till slutkunden och ligger efter teknikmässigt. När ska politikerna få upp ögonen och inse att stadsnäten är ett fallerat projekt?

Permalänk
Medlem

min isp är stolt användare och utdelare av ipv6... till företagskunder...

I 9 år så har detta stått på deras sida om ipv6 ;

För privatkunder håller vi just nu på att testa lite olika alternativ för hur IPv6-tilldelningen kan ske.

Riktigt visset...

Permalänk
DingDongerMcDongface

Råkade på något vänster ta sönder länken till PTS i nyheten. Detta är korrigerat och åter klickbart
För den som är nyfiken på hela rapporten går den även att hitta här:

IPv6 i allmänna kommunikationsnät i Sverige

Finns en hel del intressanta tabeller och resonemang kring fritextsvaren för den som är sugen på att fördjupa sig ytterligare.

Permalänk
Medlem

Visst. IPv6 har fler adresser o är bättre för maskinerna som kommunicerar med varann.

Men för oss som människor är det ju ett jävla helvette att komma ihåg ipv6 adresser.

Det är så sjukt dåligt gjort. Vi är vana på base10 siffror. Ska vi sitta o lära oss räkna hex?

Visst man kan förkorta ipv6 adresser hit o dit. men det är mycket o lära sig o plottrigt som fan.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Telenor svara väldigt kort.

Citat:

Erbjuder Telenor IPv6 i sitt nät?
Ja, vi erbjuder IPv6 i vårt nät.

https://www.telenor.se/support/vanliga-fragor/bredband/erbjud...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Visst. IPv6 har fler adresser o är bättre för maskinerna som kommunicerar med varann.

Men för oss som människor är det ju ett jävla helvette att komma ihåg ipv6 adresser.

Det är så sjukt dåligt gjort. Vi är vana på base10 siffror. Ska vi sitta o lära oss räkna hex?

Visst man kan förkorta ipv6 adresser hit o dit. men det är mycket o lära sig o plottrigt som fan.

Den enda gången jag fixar med ip direkt är i mitt eget nätverk 192.168... osv. Knappast att vanligt folk behöver bry sig om adresserna i sig. Jag vet inte ens vad mitt ip-nummer just nu är mot internet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

FYI, du kan bara använda "::" en gång i en IPv6 adress

Ah fan, juste, det har du rätt i. Jag som mindes knasigt, men eftersom den "auto" fyller med nollor vid :: blir det faktiskt bättre, t.ex:

192:168::1:1

Ska vara valid IPv6

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Svenska internetleverantörer har för många IPv4 adresser. Har frågat mobiloperatörer om de har IPv6, normalt svar de senaste 4 åren vi experimenterar men inget för kund.

Nä det stämmer väl inte. Om de svenska internetoperatörerna hade haft tillräckligt med IPv4-adresser så hade de inte behövt använda operatörs-NAT (CG-NAT).

De flesta mobiloperatörer har väl dock IPv6 nu, i.a.f. Tele2/Comviq, Telenor och Tre tror jag. (Vet inte hur det är med Telia, och alla små operatörer som använder någon annans nät.)

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För oss som ej är så insatta. Leder IPV6 till att man får bättre filmutbud på Netflix?

Jag var ironisk, men utvecklingen går skittrögt för saker som inte gynnar den stora skaran.

IPv6 återställer funktionalitet som man förlorar när man har CG-NAT. T.ex. kan man återigen ha en VPN-server hemma, i fall man vill komma åt sitt LAN när man är på annan plats (eller av andra anledningar). Hade "alla" haft IPv6 så skulle man kunna utveckla nya tjänster som inte kräver att man bygger krångliga system som stödjer CG-NAT.

Skrivet av Söderbäck:

Jag undrar lite över vad moroten är...

Jag läser ofta om folk som har problem med CG-NAT som gör att de inte kan köra servrar hemma som går att komma åt från resten av internet. Att operatörer använder CG-NAT utan att erbjuda IPv6 är väldigt dåligt.

Skrivet av takeoninja:

Rätta mig någon om jag har fel men sitt LAN har väl inga egentliga upsides att migrera till IPv6? Det är väl över Internet som fördelarna finns? Angående sitt LAN är väl mitt tips att köra på adresser med många 0000 par så man får något i stil med:

2001:::::::1, 2001:::::::2 etc. För att likna gamla goda tiden kan man t.om. köra 192:168:0:::::1 eller 192::168::0:::1 om man vill portionera ut sina kolon (:) lite. Får dock erkänna att jag inte heller gått över till IPv6. Försökt på min VPS som jag hyr ifrån USA men deras IPv6 stöd är också rätt bedrövligt så gick la sådär. Men var 3 år sedan, kanske dags för ett nytt försök.

Även om man inte kan använda IPv6 för internet så kan man ha användning av det internt. Med IPv4 kan man lätt få adresskonflikter när man kopplar upp VPN mellan olika ställen, eftersom det finns en begränsad mängd privata adresser och dessutom är en del subnät vanligare än andra. Istället för att numrera om IPv4-nätverk, vilket kan vara jobbigt, så är ett alternativ att införa IPv6 på de interna nätverken. Tack vare ULA (Unique Local Addresses) som innehåller ett 40-bitars slumptal och används på liknande sätt som privata IPv4-adresser så är det i princip ingen risk för adresskonflikter.

Det är förresten inte bra att hitta på egna adresser som du föreslår, eftersom då kan du få just adresskonflikter, utan man ska använda ULA enligt ovan (alternativt globala IPv6-adresser som man har rätt att använda).

Ja i deras mobilnät. I Telenors fasta bredbandsnät har jag inte sett skymten av IPv6.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karilaz:

Jag läser ofta om folk som har problem med CG-NAT som gör att de inte kan köra servrar hemma som går att komma åt från resten av internet. Att operatörer använder CG-NAT utan att erbjuda IPv6 är väldigt dåligt.

Ja det låter rimligt när det gäller WANanslutningen.

Min fråga gällde väl mer varför det skulle vara intressant att konvertera ens LAN här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Den enda gången jag fixar med ip direkt är i mitt eget nätverk 192.168... osv. Knappast att vanligt folk behöver bry sig om adresserna i sig. Jag vet inte ens vad mitt ip-nummer just nu är mot internet!

Nä precis. Men du lär ju ha ipv6 hemma och på nätet? Eller kan man ha sitt hemmalan i ipv4 o sen dra ut med ipv6 mot nätet?
Isf är det ju gött.
För nä har inte heller koll på mitt publika IP. Bara att det är publikt o inte CGNAT.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det låter rimligt när det gäller WANanslutningen.

Min fråga gällde väl mer varför det skulle vara intressant att konvertera ens LAN här.

Den största fördelen är att du kan ha publika IP addresser på alla enheter i ditt nätverk. Generellt ger det ingen jättestor fördel nu när allt är anpassat för NAT, men det ger bättre möjligheter för effektiv p2p kommunikation mellan nätverk och hosting av flera servar i samma LAN utan port-forwarding för att skicka runt trafiken (men fortfarande brandvägg).

Många av fördelarna kan man få genom att mappa igenom publika IPv6 addresser till interna IPv4 addresser, men tanken är också att IPv6 ska configurera sig självt och oftast finnas parallelt med IPv4. Så det är inte så mycket en fråga om att konvertera sitt LAN som det är en fråga om att sätta upp IPv6 också, för att få de prestandafördelar som påtalats i tråden och ge bättre möjligheter för att hosta servrar hemma. I synnerhet räcker det i princip alltid att slå på en inställning i routern (om den inte redan är på), om bara ISPn gör sitt, så det är vinst utan riktig kostnad.

sär skrivning i original kommentaren
Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nä precis. Men du lär ju ha ipv6 hemma och på nätet? Eller kan man ha sitt hemmalan i ipv4 o sen dra ut med ipv6 mot nätet?
Isf är det ju gött.
För nä har inte heller koll på mitt publika IP. Bara att det är publikt o inte CGNAT.

Du lär ha båda, s.k. dualstack. Och du kan förstås helt fokusera på ipv4 sett till dina lokala enheter själv om du föredrar det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag undrar lite över vad moroten är...

Den dagen det finns intressanta web-sidor, eller roligt strömmat material, eller liknande som bara går att nå via IPv6 - då kommer efterfrågan att börja komma. Alternativt att populära tjänster får betydligt bättre prestanda via IPv6 än via IPv4
Fram tills dess så har en vanlig person inte mycket anledning att gå över till IPv6 eftersom IPv4 räcker till för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du lär ha båda, s.k. dualstack. Och du kan förstås helt fokusera på ipv4 sett till dina lokala enheter själv om du föredrar det.

Ja vad är då problemet i världen att ha ipv6 på internet o ipv4 lokalt?

Kör ba kör fö fan! Så slipper vi detta jävla CGNATandet

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det låter rimligt när det gäller WANanslutningen.

Min fråga gällde väl mer varför det skulle vara intressant att konvertera ens LAN här.

T.ex. för att undvika adresskonflikter om man vill koppla upp med VPN. Med ULA som används i IPv6 så är du i princip garanterad unika adresser, medan privata adresser med IPv4 finns i begränsad mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Den dagen det finns intressanta web-sidor, eller roligt strömmat material, eller liknande som bara går att nå via IPv6 - då kommer efterfrågan att börja komma. Alternativt att populära tjänster får betydligt bättre prestanda via IPv6 än via IPv4
Fram tills dess så har en vanlig person inte mycket anledning att gå över till IPv6 eftersom IPv4 räcker till för dem.

Så är det väl visserligen, men hela det perspektivet känns något "konstruerat".

I det större perspektivet är det ju lätt trasigt som resonemang att det är genomsnittskunden som borde driva på vad som i praktiken handlar om långsiktigt underhåll av nätet snarare än en häftig funktion som användare ser eller bryr sig om.
Det är ju bara att rulla ut, finns inget som hindrar även om inte hela kundbasen bönar och ber om att nätet behöver anpassas till nutiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja vad är då problemet i världen att ha ipv6 på internet o ipv4 lokalt?

Kör ba kör fö fan! Så slipper vi detta jävla CGNATandet

Det är inte i första hand ett tekniskt problem, det är folk som inte vill av en eller annan anledning (kostnader, ointresse, konflikterande intressen, okunskap, osv).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Oavsett om det kommer ett sådant beslut eller inte så får man komma ihåg att Internet är globalt. Många (framförallt fattigare) länder har betydligt färre IPv4-adresser tillgängliga per capita än Sverige. När en större andel av deras befolkning får tillgång till Internet kommer de behöva köra IPv6 i stor skala för att klara det. Det finns även många länder som ligger långt före Sverige. Indien ligger t.ex. på 78% IPv6. Till slut kommer dessa länder inte ha något incitament att ha kvar gamla IPv4 adresser alls (speciellt om de kan sälja blocken dyrt till västvärlden). Då blir länder som Sverige helt enkelt avskurna från en stor del av Internet. Även om svenskar inte surfar jättemycket på indiska eller kinesiska sidor tror jag en sådan situation kommer sätta press på nätägare och internetleverantörer här.

Man kan se det som att man slipper Kina och Indien och Ryssland i sina nät om man inte använder IPv6.
Jag ser det personligen som en fördel att slippa IPv6 och inte använda det en då det inte är direkt "användarvänligt".

Dom flesta som jobbar med nät när jag frågar om ipv6 säger vanligen någon form av "ORKA" för att säkra upp det är mycket jobbigare en IPv4.

Internet håller redan på att segmenteras mellan Väst och Öst inte för att IPv6 är faktorn som orsakar det men det är väl en bidragande orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Så är det väl visserligen, men hela det perspektivet känns något "konstruerat".

I det större perspektivet är det ju lätt trasigt som resonemang att det är genomsnittskunden som borde driva på vad som i praktiken handlar om långsiktigt underhåll av nätet snarare än en häftig funktion som användare ser eller bryr sig om.
Det är ju bara att rulla ut, finns inget som hindrar även om inte hela kundbasen bönar och ber om att nätet behöver anpassas till nutiden.

Det finns något som hindrar, nämligen det vanliga - pengar. Pengar och tid.

Det skall köpas ny utrustning (om inte den gamla stöder IPv6), personal skall utbildas, konfigurationer skall ändras, och (inte minst) allting måste testas ordentligt så det faktiskt fungerar ihop.
Det kostar pengar och är en massa jobb. En genomsnittlig ISP har ingen lust att spendera de pengarna eller tiden om det inte finns en konkret vinst för dem att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns något som hindrar, nämligen det vanliga - pengar. Pengar och tid.

Det skall köpas ny utrustning (om inte den gamla stöder IPv6), personal skall utbildas, konfigurationer skall ändras, och (inte minst) allting måste testas ordentligt så det faktiskt fungerar ihop.
Det kostar pengar och är en massa jobb. En genomsnittlig ISP har ingen lust att spendera de pengarna eller tiden om det inte finns en konkret vinst för dem att göra det.

Så är det förstås. Vad jag ville åt var mer att man inte behöver något från kund.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bara onormala och inte forumet i sig bryr sig
Microsoft Windows [Version 10.0.19045.3086]
(c) Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\mrqaffe>ping sweclockers.com

Pinging sweclockers.com [158.174.189.9] with 32 bytes of data:
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=10ms TTL=50
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=9ms TTL=50
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=9ms TTL=50
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=9ms TTL=50

Ping statistics for 158.174.189.9:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 10ms, Average = 9ms

C:\Users\mrqaffe>ping google.se

Pinging google.se [2a00:1450:400f:802::2003] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms

Ping statistics for 2a00:1450:400f:802::2003:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 14ms, Maximum = 14ms, Average = 14ms

C:\Users\mrqaffe>

Hur ser tracert ut, och kan du pinga samma adress? (google.se på båda tex)