NZXT satsar på schysst ljud i stilig förpackning

Permalänk
Melding Plague

NZXT satsar på schysst ljud i stilig förpackning

Den designfokuserade mångsysslaren utökar nu sortimentet med vad som ska vara Hifi-ljud för spelande, en satsning där headset och högtalare ingår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Efter att ha sett lite reviews av högtalarna verkar de inte vara direkt dåliga, men att kompletterande subwoofer är ett måste mer eller mindre. Sjyst nog används standard sub-kabel, så det är fritt fram att välja valfri sub och inget krav på NZXT:s egna.

Hörlurarna verkar dessvärre inte vara något att skriva hem om.. Dock rätt häftig integration med stativet/mixern, att bara lyfta/sätta tillbaka hörlurarna för att smidigt byta mellan just hörlurar eller högtalare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Intressant idé med mixern skulle passa mig som handen i handsken, undrar hur kvalitén är på dacen och vad den kommer kosta här?

Hitta en review

https://www.ign.com/articles/nzxt-switch-mix-review

Länk
Permalänk
Medlem

Högtalarna kostar som ett par okej studiomonitorer, men med 3-tums woofer, ena högtalaren passiv, vad som verkar vara väldigt barebones io och funktionalitet och iallafall enligt mig väldigt trist design.

Sålänge de inte på något magiskt vis har ljud långt, långt över sin klass så känns de väldigt "meh".

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Rekordmedlem

Högtalarna är för små och måste ha basmoduler om det ska kunna bli bra och då blir det ju minst 4500 kr om man bara tar en av deras egna basar och det får man ett par närfältsmonitorer i 8" klassen för, de är nog helt enkelt lite för dyra för att vara så små åtminstone för de som vill ha bra ljud för pengarna.

Och det är en dac i "mixern" framgår dock inte om det även finns en adc i den men det kan nog vara den bästa prylen av den här ljudsatsningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Högtalarna är för små och måste ha basmoduler om det ska kunna bli bra och då blir det ju minst 4500 kr om man bara tar en av deras egna basar och det får man ett par närfältsmonitorer i 8" klassen för, de är nog helt enkelt lite för dyra för att vara så små åtminstone för de som vill ha bra ljud för pengarna.

Och det är en dac i "mixern" framgår dock inte om det även finns en adc i den men det kan nog vara den bästa prylen av den här ljudsatsningen.

Absolut, men många, mig inkluderat har inte plats för ett par högtalare med 8" på skrivbordet. Så jag tycker att kombinationen med mindre högtalare med separat bas funkar bäst för mindre skrivbord.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schluug:

Absolut, men många, mig inkluderat har inte plats för ett par högtalare med 8" på skrivbordet. Så jag tycker att kombinationen med mindre högtalare med separat bas funkar bäst för mindre skrivbord.

Ja det kanske funkar för små skrivbord men det funkar inte för bra ljud.
Man kan placera högtalare på nått annat än skrivbordet också, jag har själv bara den vänstra ill hälften stående på skrivbordet den andra sidan av den står på en hurts och högra kanalen står helt i en hylla på sidan av skrivbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Högtalarna är för små och måste ha basmoduler om det ska kunna bli bra och då blir det ju minst 4500 kr om man bara tar en av deras egna basar och det får man ett par närfältsmonitorer i 8" klassen för, de är nog helt enkelt lite för dyra för att vara så små åtminstone för de som vill ha bra ljud för pengarna.

Och det är en dac i "mixern" framgår dock inte om det även finns en adc i den men det kan nog vara den bästa prylen av den här ljudsatsningen.

8 tum tenderar iofs vara lite för stort för att bli bra. Hellre 6.5 tum med bas i så fall. Allting blir dock oundvikligen svårplacerat om man vill ha en stor skärm.

Permalänk
Medlem

Ljudet med dessa blir nog mer hjälpligt än HiFi.
Finns andra bättre och snyggare högtalare man kan använda om man vill ha det till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

8 tum tenderar iofs vara lite för stort för att bli bra. Hellre 6.5 tum med bas i så fall. Allting blir dock oundvikligen svårplacerat om man vill ha en stor skärm.

På vilket sätt skulle 8" tendera att vara obra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

8 tum tenderar iofs vara lite för stort för att bli bra. Hellre 6.5 tum med bas i så fall. Allting blir dock oundvikligen svårplacerat om man vill ha en stor skärm.

Den förstod jag inte riktigt.
Behövs mer xmax för att nå upp till en 8” med mer distorsion som risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

På vilket sätt skulle 8" tendera att vara obra?

Så stora element tenderar att få svårt vid högre frekvenser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Så stora element tenderar att få svårt vid högre frekvenser.

Ja så är det och det är därför man brukar ha diskanter och ibland gör man även 3 vägare.
Med en 8" och 20 liters låda så brukar det bli skapligt ljud för 4-5000 kr för man känner inte hela tiden att det saknas bas för inte ens röster brukar ju låta ok på mindre billiga högtalare.
Ökar man budgeten så finns det ju andra alternativ som är lite mindre utan att låta allt för tunna i åtminstone röstområdet men jag är skeptisk till NZXTs system för topparna är för små eller för billiga för att rimligen kunna funka bra med bara en basmodul för de behöver delas för högt och då behöver man åtminstone 2 basar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så stora element tenderar att få svårt vid högre frekvenser.

Är väl tur då att man kan köpa ett par toppar till subben som tar över vid runt 100hz, men finns å andra sidan 8"are så går några oktaver ovanför det också, meen å tredje sidan så är det rätt ointressant i en subb ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja så är det och det är därför man brukar ha diskanter och ibland gör man även 3 vägare.
Med en 8" och 20 liters låda så brukar det bli skapligt ljud för 4-5000 kr för man känner inte hela tiden att det saknas bas för inte ens röster brukar ju låta ok på mindre billiga högtalare.
Ökar man budgeten så finns det ju andra alternativ som är lite mindre utan att låta allt för tunna i åtminstone röstområdet men jag är skeptisk till NZXTs system för topparna är för små eller för billiga för att rimligen kunna funka bra med bara en basmodul för de behöver delas för högt och då behöver man åtminstone 2 basar.

Nu pratar vi iofs 2-vägs högtalare och diskanter kan inte gå för lågt utan distorsion, varför det blir en svår matchning med ett stort element och en diskant.
NZXT's variant är inte heller en bra kombination. Därför jag föreslår någonting runt 6.5" med sub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Är väl tur då att man kan köpa ett par toppar till subben som tar över vid runt 100hz, men finns å andra sidan 8"are så går några oktaver ovanför det också, meen å tredje sidan så är det rätt ointressant i en subb ändå

Nu gällde det iofs närfältsmonitorer.

Permalänk
Medlem

Inte ett jättefan av portade subbar till datorn, såvida man inte glor mycket film.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Nu pratar vi iofs 2-vägs högtalare och diskanter kan inte gå för lågt utan distorsion, varför det blir en svår matchning med ett stort element och en diskant.
NZXT's variant är inte heller en bra kombination. Därför jag föreslår någonting runt 6.5" med sub.

NZXTs basmodul har en 6,5" och spelar inte lika djupt som mina frontar till datorsystemet. Jag tror dem på nedre gränsfrekvens men jag är extremt skeptisk till att den går upp till 150 kHz men å andra sidan så anger de också distorsionen vid 250 Hz vilket är en väldigt hög frekvens att mäta vid för en basmodul.
Och det är också rätt onödigt att ange impedansen på vad som måste vara elementet för har den 3 Ohms impedans på linjeingången så är den trasig enligt alla normala sätt att se på det.

Total Harmonic Distortion (THD):<5% @ 250 Hz
Crossover Frequency:50 - 150 Hz (adjustable)
Frequency Response:45 Hz - 150 kHz

Nominal Impedance:3 ohm ± 15%

Skrivet av Chromatic:

Inte ett jättefan av portade subbar till datorn, såvida man inte glor mycket film.

Varför då ? Portat eller inte spelar väl ingen roll om basen är bra byggd, jag säger dock inte att NZXTs bas är bra för den är rätt liten, men det är i vart fall en bas och ingen sub bas om den bara spelar ner till 45 Hz.

Dock måste man berömma NZXT för att de verkar ge vettiga råd om placeringen av högtalarsystemet, jag tror det är första gången jag sett nått sån i datorljudssammanhang
Ironiskt nog säger dock placeringsråden att det inte funkar att ha topparna på skrivbordet vid sidan av monitorn för de allra flesta

Basmodulen har även en normal fasjustering vilket jag nog heller inte sett på ett datorljudsystem tidigare. Dessutom förklarar de lite lätt att man bör justera fasen "efter egen smak" men inget mer ingående men manualen verkar ovanligt bra för att vara för ett datorljudsystem så där förtjänar de beröm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

NZXTs basmodul har en 6,5" och spelar inte lika djupt som mina frontar till datorsystemet. Jag tror dem på nedre gränsfrekvens men jag är extremt skeptisk till att den går upp till 150 kHz men å andra sidan så anger de också distorsionen vid 250 Hz vilket är en väldigt hög frekvens att mäta vid för en basmodul.
Och det är också rätt onödigt att ange impedansen på vad som måste vara elementet för har den 3 Ohms impedans på linjeingången så är den trasig enligt alla normala sätt att se på det.

Total Harmonic Distortion (THD):<5% @ 250 Hz
Crossover Frequency:50 - 150 Hz (adjustable)
Frequency Response:45 Hz - 150 kHz

Nominal Impedance:3 ohm ± 15%

Ja, 6.5" element för en sub är ju minst sagt klent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför då ? Portat eller inte spelar väl ingen roll om basen är bra byggd, jag säger dock inte att NZXTs bas är bra för den är rätt liten, men det är i vart fall en bas och ingen sub bas om den bara spelar ner till 45 Hz.

Bara personlig erfarenhet, tycker den blir lite släpig vid hastiga ljud.
Hellre att man kör en liten större oportad honestly.

Permalänk
Medlem

Påminner om Audioengine högtalarna (A2?) som jag hade i flera år och gillade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Bara personlig erfarenhet, tycker den blir lite släpig vid hastiga ljud.
Hellre att man kör en liten större oportad honestly.

Men det beror inte på port eller inte utan konstruktionen i helhet. Felkonstuerade bassystem låter dåligt även om de har sluten låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

På vilket sätt skulle 8" tendera att vara obra?

Skrivet av DasIch:

Så stora element tenderar att få svårt vid högre frekvenser.

Skrivet av mrqaffe:

Ja så är det och det är därför man brukar ha diskanter och ibland gör man även 3 vägare.
Med en 8" och 20 liters låda så brukar det bli skapligt ljud för 4-5000 kr för man känner inte hela tiden att det saknas bas för inte ens röster brukar ju låta ok på mindre billiga högtalare.
Ökar man budgeten så finns det ju andra alternativ som är lite mindre utan att låta allt för tunna i åtminstone röstområdet men jag är skeptisk till NZXTs system för topparna är för små eller för billiga för att rimligen kunna funka bra med bara en basmodul för de behöver delas för högt och då behöver man åtminstone 2 basar.

Beror på rummet och var lådan är placerad. Jag sitter i ett litet rum, ca 6 kvm, gips+träväggar, med en 8" låda under skrivbordet. Det är lite overkill, och jag blir trött i öronen efter en lång session med basen på normal nivå, så har sänkt till ca 35% styrka. Klart det är najs med den extra sub-basen man får ut, men kan tänka mig att 6.5" räcker för de flesta människor och scenarion. Samt för att hålla prislappen nere...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vlademil:

Beror på rummet och var lådan är placerad. Jag sitter i ett litet rum, ca 6 kvm, gips+träväggar, med en 8" låda under skrivbordet. Det är lite overkill, och jag blir trött i öronen efter en lång session med basen på normal nivå, så har sänkt till ca 35% styrka. Klart det är najs med den extra sub-basen man får ut, men kan tänka mig att 6.5" räcker för de flesta människor och scenarion. Samt för att hålla prislappen nere...

Nivån på basen justeras in i förhållande till topparna en gång för alla för att få rak frekvensgång och är inget man ändrar på innan man gör om nått i systemet, det är ingen tonkontroll som du ska pilla på efter tycke och smak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Beror på rummet och var lådan är placerad. Jag sitter i ett litet rum, ca 6 kvm, gips+träväggar, med en 8" låda under skrivbordet. Det är lite overkill, och jag blir trött i öronen efter en lång session med basen på normal nivå, så har sänkt till ca 35% styrka. Klart det är najs med den extra sub-basen man får ut, men kan tänka mig att 6.5" räcker för de flesta människor och scenarion. Samt för att hålla prislappen nere...

Större bas är aldrig dåligt (förutom att den tar mer plats o kanske kostar mer), den kan ju gå djupare o spelar generellt sett med lägre dist. Sen om det är för mycket eller för lite bas för just dig beror inte på storleken på den, utan mer på ditt rum, var den är placerad, hur väl den är integrerad med topparna etc etc etc. Min gissning är dock att du har nån ful top nånstans i basfrekvenserna som tar över o gör ljudet boomigt eller liknande, så egentligen behöver du en PEQ för att styra upp det på riktigt, meen det är nog lite överkurs så att ställa den på 35% duger fint det

Skrivet av mrqaffe:

Nivån på basen justeras in i förhållande till topparna en gång för alla för att få rak frekvensgång och är inget man ändrar på innan man gör om nått i systemet, det är ingen tonkontroll som du ska pilla på efter tycke och smak.

Ska o ska, vill han ha mindre bas så ska han väl få ha mindre bas?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Större bas är aldrig dåligt (förutom att den tar mer plats o kanske kostar mer), den kan ju gå djupare o spelar generellt sett med lägre dist. Sen om det är för mycket eller för lite bas för just dig beror inte på storleken på den, utan mer på ditt rum, var den är placerad, hur väl den är integrerad med topparna etc etc etc. Min gissning är dock att du har nån ful top nånstans i basfrekvenserna som tar över o gör ljudet boomigt eller liknande, så egentligen behöver du en PEQ för att styra upp det på riktigt, meen det är nog lite överkurs så att ställa den på 35% duger fint det

Ska o ska, vill han ha mindre bas så ska han väl få ha mindre bas?

Ja men det ställer man inte in på basmodulen utan med tonkontrollerna eller motsvarande, basmodulens kontroller ska användas för att integrera den mot rum och toppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Större bas är aldrig dåligt (förutom att den tar mer plats o kanske kostar mer), den kan ju gå djupare o spelar generellt sett med lägre dist. Sen om det är för mycket eller för lite bas för just dig beror inte på storleken på den, utan mer på ditt rum, var den är placerad, hur väl den är integrerad med topparna etc etc etc. Min gissning är dock att du har nån ful top nånstans i basfrekvenserna som tar över o gör ljudet boomigt eller liknande, så egentligen behöver du en PEQ för att styra upp det på riktigt, meen det är nog lite överkurs så att ställa den på 35% duger fint det

Ska o ska, vill han ha mindre bas så ska han väl få ha mindre bas?

Tror det är mest mängden bas som gör att material i rummet börjar resonera och skaka, massa trähyllor med saker i och tunna väggar på det. Inte ljudet i sig som är boomigt utan det känns bra balanserat ihop med högtalarna. Jag har förvisso ställt in ljudet enbart efter öra och högtalarnas kurvspec, så det finns absolut utrymme för förbättring

Men summan av kardemumman är att för mycket bas i huvvet inte alltid är behagligt när man sitter o jobbar med musik längre sessioner till exempel.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd

Varför inte USB på ett par datorhögtalare? Det känns rätt givet nu tycker jag. Och med en DAC så hade man kunnat ha stöd för typ optisk också utan problem.

Sen jag blev tvungen att plocka bort förstärkare och golvhögtalare från under skrivbordet så har jag kört på några Logitech MX Sound jag fick av svågern, tills jag orkar leta reda på något bättre, och de är rätt bra. Ljudet är väl inte super direkt, men bra för storleken och sjukt mycket bättre än några gamla Logitech jag grävde fram från vinden som låg i typ samma prisklass för femton år sedan eller så. Dock ingen USB heller, men i alla fall dubbla 3,5 mm och BT. Och hörlursutgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men det ställer man inte in på basmodulen utan med tonkontrollerna eller motsvarande, basmodulens kontroller ska användas för att integrera den mot rum och toppar.

Är väl egentligen delningsfrekvensen o fas-spaken som är det viktiga där, volymen kan man ratta mängd bas med hyfsat iaf (även om det såklart inte är helt enligt konstens alla regler, men sålänge man inte är alltför ljudbögig så är det innanför).

Skrivet av Vlademil:

Tror det är mest mängden bas som gör att material i rummet börjar resonera och skaka, massa trähyllor med saker i och tunna väggar på det. Inte ljudet i sig som är boomigt utan det känns bra balanserat ihop med högtalarna. Jag har förvisso ställt in ljudet enbart efter öra och högtalarnas kurvspec, så det finns absolut utrymme för förbättring

Men summan av kardemumman är att för mycket bas i huvvet inte alltid är behagligt när man sitter o jobbar med musik längre sessioner till exempel.

"Mängd bas" är egentligen ganska lös term då basen sträcker sig från 0 till 160hz ish o kan vara antingen mycket djupbas (vilket ger mycket tyngd o är bara allmänt gött imo), mycket mellanbas (vilket gör mycket punch för kicken i rock o elektronisk musik, men kan också bli boomigt imo) eller mycket övre bas (vilket ger lite fyllighet men enligt mig snabbt kan låta orent, fult o bara jobbigt).
Men ja, balans är alltid nyckeln, o för dig har det helt klart blivit för mycket även om det inte nödvändigtvis beror på just storleken på ditt baselement

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det beror inte på port eller inte utan konstruktionen i helhet. Felkonstuerade bassystem låter dåligt även om de har sluten låda.

Finns säkert bra portade lådor, men 9 av 10 jag har testat så är det alltid mer "tight" med en sluten, även om man kanske inte får ner dom exakt lika djupt.