NZXT satsar på schysst ljud i stilig förpackning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns säkert bra portade lådor, men 9 av 10 jag har testat så är det alltid mer "tight" med en sluten, även om man kanske inte får ner dom exakt lika djupt.

Du har nog haft otur alt att den extra outputen en portad låda ger har dragit igång rummet
En bra sluten låda med dsp går oftast längre ner i frekvens än vad en portad gör
Portad o andra sidan kan oftast spela starkare överlag

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Du har nog haft otur alt att den extra outputen en portad låda ger har dragit igång rummet
En bra sluten låda med dsp går oftast längre ner i frekvens än vad en portad gör
Portad o andra sidan kan oftast spela starkare överlag

Intressant!
Efter som jag sitter vid datorn så behöver jag inte så mycket volym, högtalarna är ju väldigt nära, men ska man ha fest är det ju najs med lite extra kräm!

Permalänk

Jag rekommenderar att kika på studiomonitorer hos Thomann om det är sådant som efterfrågas: https://www.thomann.de/se/monitorer.html

Genelec och Adam är grymma varumärken där om "neutralt ljud" efterfrågas!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag rekommenderar att kika på studiomonitorer hos Thomann om det är sådant som efterfrågas: https://www.thomann.de/se/monitorer.html

Genelec och Adam är grymma varumärken där om "neutralt ljud" efterfrågas!

Mvh,
WKL.

Kört Adam a3x och deras 8 tummare i ish 10 år nu, väldigt nöjd med det köpet.

Permalänk
Skrivet av hoad:

Kört Adam a3x och deras 8 tummare i ish 10 år nu, väldigt nöjd med det köpet.

Japp! Har själv ett par A7X sedan flera år tillbaka, helnöjd!

Dreglar såklart efter deras S3V!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns säkert bra portade lådor, men 9 av 10 jag har testat så är det alltid mer "tight" med en sluten, även om man kanske inte får ner dom exakt lika djupt.

Skrivet av smygolf:

Du har nog haft otur alt att den extra outputen en portad låda ger har dragit igång rummet
En bra sluten låda med dsp går oftast längre ner i frekvens än vad en portad gör
Portad o andra sidan kan oftast spela starkare överlag

Ja är väl just det som är grejen, det många menar "tight" o "snabb" bas är är egentligen att den inte spelar så djupt, vilket är just det som slutna lådor inte gör. EQa en sluten låda för att få mer djup går alldeles utmärkt ja, men kräver mer slaglängd o effekt vilket ökar risken för dist, men har man headroom nog så är det bara att köra på

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Intressant!
Efter som jag sitter vid datorn så behöver jag inte så mycket volym, högtalarna är ju väldigt nära, men ska man ha fest är det ju najs med lite extra kräm!

En del högtalare är byggda med dsper som gör att mängden djupbas minskar i takt med ökande ljudtryck, det kan ge små högtalare väldigt bra djupbas om du spelar svagt men ingen alls när du drar på, tex Dynaudios "extra allt" modeller uppför sig så.

Digital signal processing… and why it’s great
We never use DSP to fix mistakes or gloss over flaws. Our engineers have harnessed its power for the forces of good. Here’s how…
https://dynaudio.com/magazine/2017/march/why-digital-signal-p...

Den lilla Focus 10 https://dynaudio.com/home-audio/focus/focus-10 är lite irriterande för den låter väldigt stor när man spelar lugnt men väldigt liten när man spelar starkt för det går ju inte att trolla hur mycket som helst med dynamiska filter.
Den låter faktiskt nästan prisvärd när man spelar svagt men inte alls prisvärd när man spelar starkt, men letar man efter en väldigt liten högtalare och inte tänker spela starkt och inte har nått emot att betala närmare 60 000 så kan den nog passa.

Letar man bara en väldigt bra högtalare i samma prisklass så är Rauna Oden ett extremt mycket bättre köp för den har djupbas även om man spelar starkt.
https://www.hifi-punkten.se/produkt/rauna-oden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med alla basgurus här inne nu, är det nån av er som nånsin hängt upp en baslåda under ett bord? Har fnulat lite på det skulle va skönt att få upp åbäket från golvet 🙈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hoad:

Med alla basgurus här inne nu, är det nån av er som nånsin hängt upp en baslåda under ett bord? Har fnulat lite på det skulle va skönt att få upp åbäket från golvet 🙈

Nivån sjunker lite enligt fysikens lagar och är bara bordet stabilt nog händer inget direkt farligt, har dock inte hängt upp nått under ett bord men har haft baslådor upplyfta på bord.
Se till att det blir stabilt och placeras akustiskt bra så är det inga problem men under ett vingligt bord som vibrerar och slamrar lär det inte bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nivån sjunker lite enligt fysikens lagar och är bara bordet stabilt nog händer inget direkt farligt, har dock inte hängt upp nått under ett bord men har haft baslådor upplyfta på bord.
Se till att det blir stabilt och placeras akustiskt bra så är det inga problem men under ett vingligt bord som vibrerar och slamrar lär det inte bli bra.

Ok tack för infon, då blir det att testa med lite skenor, spännband och nån form av dämpning mot bordet. Bordet i sig är superstabilt.