Netflix nya kontodelning ger resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja precis, att bara redovisa nyregistreringar säger ju absolut ingenting.

Och det står bara "nyregistreringar" - inte nödvändigtvis prenumeranter. Så slutsatsen i artikeln behöver inte heller vara rätt.

Det står i artikeln som länkas, andelen av nyregistreringar mot avslut har ökat med 25,6% under perioden. Så om deras data stämmer så verkar det helt enkelt som det på kort sikt var bra för Netflix. Kanske inte var speciellt förvånande heller om man skall vara ärlig då den stora massan sällan bojkottar speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Det är väl en självklarhet att varje användare betalar för sej. Allt ska vara gratis.. Hur tror ni världen funkar egentligen?

För hundrade gången är det största problemet folk har med det Netflix gör att man betalar för 4 användare men måste ske på samma adress. Betalar jag för 4 användare ska det fan funka hemma, i stugan, på resa osv.

Hade det vart en användare man betalar för är det nåt helt annat. Men 4k så MÅSTE jag betala för 4. Det är det som retar folk mest av det jag läst.

Nu blir det i praktiken att alla tvingas betala för 4 och kan använda en max två.

Vår delning (morsan) fungerar än men nedgraderade till 1080p på ren princip.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Förstår ärligt inte denna attityd. Är det verkligen så illa att betala 149:- i månaden för den streamingtjänst man använder?

För deras dåliga utbud och massa trams så tycker inte jag att det är värt att betala 179kr (4K) i månaden.
Innan betalade jag 30kr per månad. Jag tittar inte mycket nya filmer och serier längre. Jag går mest tillbaka till äldre filmer.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Helt värdelöst att inte kunna använda mitt eget netflixkonto oavsett vart jag är. Skiftar mellan att kolla på jobbet och hemma och detta kan jag alltså inte göra längre. Blir uppsägning.

Klart du kan !
Läs på o gör rätt så kommer det funka utmärkt.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Har inte sett på mycket sista åren och använder mest för inspiration för "Top 10 i sverige just nu". Nu fick mina föräldrar panik och behövde prompt se på något, så de valde att skaffa eget konto istället för 49kr. Ska varit smidigt och de fått med sin profil sa dem.

Nedgraderade till 720 för att bidra till statistiken, ska nog säga upp efter sommaren om allt går väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Att det finns de som gissar åt andra hållet gör inte motsatsen korrekt heller.. Det kan inte vara lätt för dig detta.

Om du bara agerar utifrån vad du exakt vet så blir ju en hel saker aningen svåra.

Det går att göra informerade gissningar på information som inte är heltäckande.

Men, om en månad eller två så kommer vi ju ha mer information om vad som hände med alla de som registerade sig nu med en inledande gratismånad.

Permalänk
Medlem

Jag har låtit två av mina syskon leacha på mitt Netflixkonto i flera år nu.
Jag hade Premium förut, men när Netflix höjde sina priser ett tag tillbaka så gick jag ner till Standard då det ändå inte finns så våldsamt mkt 4k-content.
Nu skulle jag alltså inte bara behöva gå upp från 129kr/mån för Standard, till 179kr/mån för Premium, för att kunna dela kontot med mina syskon, men sen ytterligare 49kr/mån x2 ovanpå det.
Det är alltså en ökning från 129kr/mån till 277kr/mån, över en dubblering.
Även om jag bad mina syskon att betala en tredjedel var, så är det 92.33kr/mån, medans man kan skaffa ett personligt abonnemang från 99kr/mån... Känns jäkligt snålt ändå.
Hade min totalkostnad ökat till max ~149kr, så hade jag nog haft kvar det, trots att jag själv sällan egentligen kollar på Netflix, men nästan 300kr/mån blir lite väl saftigt.

Kanske att jag förnyar mitt konto en månad per år framöver, det lär vara mer än nog för att jag ska hinna se det jag är intresserad av, men lär nog inte blir mycket mer än så.

Netflix gör helt klart en del bra saker, absolut, men jag tittar ju inte så ofta egentligen. Personligen skulle jag nog betala 49-79kr/mån max, för ett 1080p konto, som jag inte kan dela med andra. Hade det inte varit för att jag lät mina syskon använda mitt konto så hade jag sagt upp Netflix för ett par år sedan.

Jag har fortfarande kvar Disney+, som jag också låter familjemedlemmar leacha på, sen har jag Amazon Video, men då login är samma där som jag har på Twitch, så vill jag inte dela med mig av det kontot.
Kanske testar HBO ett litet tag nu när mitt Netflixkonto går ut om ett par veckor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

hur gick det med den rapporten om att netflix i spanien hade tappat någon million användare?
https://fortune.com/2023/04/25/netflix-password-crackdown-spa...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Klart du kan !
Läs på o gör rätt så kommer det funka utmärkt.

/Homer_S

Han använder ju säkerligen samma profil också så det lär inte vara något problem (annars har Netflix gjort bort sig rejält!).

Netflix kollar på distinkt olika IP-adresser som under en viss tidsrymd använder olika profiler.

Permalänk
Medlem

Det här går ju att kringgå så förstår inte varför jag skulle vilja betala 49kr/mån för exakt samma utbud. Flera gånger har det där meddelandet dykt upp med frågan om jag tillhör samma hushåll och jag vore ju dum om jag svarade ärligt på det. Netflix har precis ökat frekvensen för hur ofta jag besöker familjen(huvudanvändaren) 😁 så det är väl positivt.

Undrar hur det blir med VPN och geoblock framöver. Kommer detta fasas ut också då man kopplar upp sig till annan server än det egna hushållet? 🤨

Permalänk
Medlem

Bra, folk får f** betala för sig!

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Om man köper en 49kr kontodelningskonto är det fortfarande 5 användare max då?

Bra fråga, vill man inte betala så mycke så får man ju se till att va så många användare som möjligt nu då
Va blir de, 5st -> 69kr/månad

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem

Verkar inte påverka mobiler då mina syskon som använder mitt konto kan fortsätta utan problem.
Däremot fasta enheter som syrrans tv blev det stop på, men eftersom mobilen fungera så casta hon bara istället.

Får se om man kan lösa tv:n igenom vpn, lägger hellre tid o pengar på såna lösningar än att ge efter åt netflixs girighet. Speciellt då dom andra lär följa efter nu....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ändå rätt roligt hur Reddit gjorde narr utav Netflix om att ingen kommer köpa.

Visar sig att experter har bättre koll än Reddit..

Personligen har jag aldrig betalat för Netflix, lånat av andra. Får väl se om mitt stängs av.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det står i artikeln som länkas, andelen av nyregistreringar mot avslut har ökat med 25,6% under perioden. Så om deras data stämmer så verkar det helt enkelt som det på kort sikt var bra för Netflix. Kanske inte var speciellt förvånande heller om man skall vara ärlig då den stora massan sällan bojkottar speciellt mycket.

Står det i artikeln ifall dessa också är betalande? Jag måste vara blind.

Jag tänker inte att det nödvändigtvis behöver vara en bojkott utan mer att man inte längre tycker att det är värt det. Exempelvis kanske man delat sitt konto med andra och av den anledningen inte avslutat sitt konto (som jag). Eller så är man den som lånar ett konto och steget till att betala för det själv är för stort.

Annars är det ju ett klassiskt knep att säga att ens "antal användare" har ökat men inte nödvändigtvis betalande. Spotify har gjort det tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag tror det räcker med att ägaren av kontot godkänner din inloggning en gång. Sen ska det vara grönt.

Det gäller bara datorn. Tv och annan enhet funkar nog inte.

Någon som har annan uppfattning?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Står det i artikeln ifall dessa också är betalande? Jag måste vara blind.

Jag tänker inte att det nödvändigtvis behöver vara en bojkott utan mer att man inte längre tycker att det är värt det. Exempelvis kanske man delat sitt konto med andra och av den anledningen inte avslutat sitt konto (som jag). Eller så är man den som lånar ett konto och steget till att betala för det själv är för stort.

Annars är det ju ett klassiskt knep att säga att ens "antal användare" har ökat men inte nödvändigtvis betalande. Spotify har gjort det tidigare.

Ja eftersom datan kommer från transaktionsdata så bör det alltså vara betalningar som mäts. Sen det faktumet att Netflix inte har gratisperiod längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikaelmannen:

För hundrade gången är det största problemet folk har med det Netflix gör att man betalar för 4 användare men måste ske på samma adress. Betalar jag för 4 användare ska det fan funka hemma, i stugan, på resa osv.

Hade det vart en användare man betalar för är det nåt helt annat. Men 4k så MÅSTE jag betala för 4. Det är det som retar folk mest av det jag läst.

Nu blir det i praktiken att alla tvingas betala för 4 och kan använda en max två.

Vår delning (morsan) fungerar än men nedgraderade till 1080p på ren princip.

Jag är ledsen men de får ju ha vilken prismodell de vill. Du betalar inte för fyra strömmar utan du betalar för "premium" vilket innefattar fyra samtidiga strömmar inom samma hushåll och upp till UHD-kvalitet.

Sen kan man förstås tycka att de kunde gjort det smartare, speciellt med tanke på denna ändring. Till exempel tillåtit samma antal strömmar på alla typerna av abonnemang men tagit betalt för kvaliteten bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är ledsen men de får ju ha vilken prismodell de vill. Du betalar inte för fyra strömmar utan du betalar för "premium" vilket innefattar fyra samtidiga strömmar inom samma hushåll och upp till UHD-kvalitet.

Sen kan man förstås tycka att de kunde gjort det smartare, speciellt med tanke på denna ändring. Till exempel tillåtit samma antal strömmar på alla typerna av abonnemang men tagit betalt för kvaliteten bara.

Det där är ju bara semantik av högsta graden, vi köper ju inte Netflix premium-nivå utan att veta vad som ingår eller vad den kostar, alltså kan en absolut säga att det är innehållet i tjänsten vi betalar för.
Precis som de får ha vilken prismodell de vill på sina abonnemang får vi också ha vilken kritik vi vill om den, oavsett vad alla som tycker om att dra ner brallan och böja sig framåt för företag säger.

Jag blir också lite orolig över hur netflix rent tekniskt håller koll på hur att en enhet/användare befinner sig inom hushållet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Hade hellre haft ett konto med UHD men färre samtidiga tittande, till lägre kostnad givetvis.

Får se hur vi väljer att gå.

Exakt så. Ska de tvinga oss betala för att 5 personer ska kunna titta samtidigt så ska 5 personer kunna titta samtidigt.

Hade alternativet UHD + 1 användare funnits hade detta inte blivit en diskussion tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Det där är ju bara semantik av högsta graden, vi köper ju inte Netflix premium-nivå utan att veta vad som ingår eller vad den kostar, alltså kan en absolut säga att det är innehållet i tjänsten vi betalar för.
Precis som de får ha vilken prismodell de vill på sina abonnemang får vi också ha vilken kritik vi vill om den, oavsett vad alla som tycker om att dra ner brallan och böja sig framåt för företag säger.

Du får absolut kritisera deras modell, men det funkar ju som du vill redan. Du kan titta hemma, i stugan, på resa, det är inkluderat i alla abonnemang. Möjligheten att titta flera samtidigt är beroende av nivå, men det gäller ju fortfarande bara inom hushållet och det är inget nytt, det nya är bara att de har börjat faktiskt bry sig om detta och kontrollera det.

Citat:

Jag blir också lite orolig över hur netflix rent tekniskt håller koll på hur att en enhet/användare befinner sig inom hushållet

Det är inte så komplicerat, IP-adresserna är tydliga, sen handlar det om att sätta upp regler om vad som är ok och när det ska flaggas. Mobila IP lär inte flaggas så fort som de som hör till fasta abonnemang exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag tänker inte att det nödvändigtvis behöver vara en bojkott utan mer att man inte längre tycker att det är värt det. Exempelvis kanske man delat sitt konto med andra och av den anledningen inte avslutat sitt konto (som jag). Eller så är man den som lånar ett konto och steget till att betala för det själv är för stort.

Så nu skall det gissas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Helt värdelöst att inte kunna använda mitt eget netflixkonto oavsett vart jag är. Skiftar mellan att kolla på jobbet och hemma och detta kan jag alltså inte göra längre. Blir uppsägning.

Jag hade gladeligen betalat någon timmes lön för ett extra Netflixkonto om jag fick betalt för att kolla på Netflix...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag hade gladeligen betalat någon timmes lön för ett extra Netflixkonto om jag fick betalt för att kolla på Netflix...

Tror att chefen har förklarat att det blir uppsägning om det forsätts att tittas på Netflix när det skall jobbas.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, jag avslutade mitt konto för att Netflix har blivit värdelöst men det är ju bara min åsikt 😂
De kan ju ta sina ostiga Amerikanska och indiska B serier/filmer och köra upp där solen inte skiner eller deras påtvingande av europeisk B sörja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Står det i artikeln ifall dessa också är betalande? Jag måste vara blind.

...

Annars är det ju ett klassiskt knep att säga att ens "antal användare" har ökat men inte nödvändigtvis betalande. Spotify har gjort det tidigare.

Jag hade ju redan svarat dig angående det här. Hur kommer det sig att det inte nådde fram? Vägrade du acceptera svaret eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Klart du kan !
Läs på o gör rätt så kommer det funka utmärkt.

/Homer_S

Hur? Jag kollade på TVn hemma och valde den som "hem" kom sedan till jobbet och fick samma prompt varpå jag kunde titta på jobbet. Dagen efter när jag startar TVn hemma så har jag alternativet att uppgradera mitt abonnemang eller logga ut.
(Allt självklart under samma profil).

Och detta är alltså bara 2 enheter. Inget ovanligt att jag vill kolla på netflix när man är på resande fot eller "bortamatch" heller.
Att begränsa antalet samtida streams kan jag förstå, men antal enheter? - total idioti.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Det är väl en självklarhet att varje användare betalar för sej. Allt ska vara gratis.. Hur tror ni världen funkar egentligen?

snart ska varje person som vistas i samma rum som TV:n betala var för sig... eller?
kräva separat avgift för sommarstugan? ger man fingret tar dom näven. går iof på båda hållen

jag jämför "konto delning" med sin bästis som att bjuda hem grabbarna på fotboll som bara sändes på en viss kanal på sattelit, viasport eller nåt sånt hette det väl.
när det var stor match back in the day, före internet.
bara det att man slipper åka bussen/bilen och kan se var för sig. när det passar.

det är ju inte så att oftast delar med hela tjocka släkten eller 40 främlingar.

det är ju bästisen och tjej/pojkvännen, eller kanske 2-3 syskon imellan, eller sonen som precis flyttat hemifrån.

hur lång ska man gå för att jaga "fler betalare"?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizmoTheGreen:

snart ska varje person som vistas i samma rum som TV:n betala var för sig... eller?
kräva separat avgift för sommarstugan? ger man fingret tar dom näven. går iof på båda hållen

jag jämför "konto delning" med sin bästis som att bjuda hem grabbarna på fotboll som bara sändes på en viss kanal på sattelit, viasport eller nåt sånt hette det väl.
när det var stor match back in the day, före internet.
bara det att man slipper åka bussen/bilen och kan se var för sig. när det passar.

det är ju inte så att oftast delar med hela tjocka släkten eller 40 främlingar.

det är ju bästisen och tjej/pojkvännen, eller kanske 2-3 syskon imellan, eller sonen som precis flyttat hemifrån.

hur lång ska man gå för att jaga "fler betalare"?

"bara det att man slipper åka bussen/bilen och kan se var för sig. när det passar." är ju en ganska stor skillnad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"bara det att man slipper åka bussen/bilen och kan se var för sig. när det passar." är ju en ganska stor skillnad ändå.

är det? du kan ha 200 böcker och 200 filmer och bästisen vill låna och se, visst får han det i ett vanligt samhälle?

men han vill kanske ha med 10 hem åt gången så han slipper komme över och stå i 30 minuter och bestämma sig vilka han ska ha.

du kan inte låna hem honom alla 200 filmer eller böcker. men du kan låna honom ditt konto till netflix/prime/max/d+...

ska dom börja ta betalt av biblioteken också för varje utlåning? eller de gör det kanske redan?? lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+