Netflix nya kontodelning ger resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, de har säkert fler aspekter att titta på också förstås. En så enkel sak som SSID kan ju vara rätt bra att kolla exempelvis, även om man byter publik IP ofta så lär man inte byta namn på sitt nät på samma sätt, även om en del byter hela tiden. Samma sak med MAC-adressen på ens router exempelvis.

Men poängen är väl att ett byte av detta inte "stänger av accessen" utan byts dessa saker så är de ju bytta. "Problem" blir det väl först när någon försöker ansluta från "din gamla IP-adress" samtidigt som du ansluter från "den nya adressen". Du får röra på dig hur mycket du vill, och "ta med" Netflix, men inte på flera platser samtidigt (utöver vad som bedöms som ok), över en månad i alla fall.

Edit: Det är lite tidigt att säga att de har ett klumpigt verktyg för detta för vi vet inte hur bra det är. Jag har inte fått upp någon fråga om detta trots att jag kollar på Netflix en del, har dynamisk IP från Bahnhof, och trots att min farsa använder mitt konto (dock ytterst sporadiskt). Så för mig så känns inte verktyget trubbigt. Hade jag fått köra någon tvåstegsverifiering för att Bahnhof bytt min adress trots att teven står på samma plats exempelvis så hade jag kanske varit mer tveksam, men det har inte skett än.

Ja, nu ska jag ärligt säga att jag tycker inte mig se vår dynamiska IP bytas speciellt ofta heller.
SSID fungerar så klart också, men kan bli problem om en tillexempel har separata namn på 2.4GHz och 5GHz, eller olika namn från olika APn (säkerligen nischade cases, men ändå).
Det går absolut att säga att verktyget (baserat på spekulering) är trubbigt på grund av de false positives som skulle kunna uppstå med helt korrekt användning.
Alternativet är ju att Netflix app/hemsida har blivit ett spionprogram för att hålla koll på att användaren tillhör hushållet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Ja, nu ska jag ärligt säga att jag tycker inte mig se vår dynamiska IP bytas speciellt ofta heller.
SSID fungerar så klart också, men kan bli problem om en tillexempel har separata namn på 2.4GHz och 5GHz, eller olika namn från olika APn (säkerligen nischade cases, men ändå).

Men det måste ju fungera som följande: Du eller Netflix säger "Detta är mitt/ditt hem." På det "hemmet" sparas en del info, IP-adress, ISP, SSID, MAC-adresser (kanske), andra unika identifierare per enhet och så vidare. Byts en eller ett par av dessa så är det inget konstigt, byts alla eller de flesta så kommer du antingen att ha ansetts bytt hem dit, eller så kommer du att behöva verifiera på nytt. Ungefär som Windows aktiveringen funkar när man byter moderkort eller så, förutom då att det alltid är ok att flytta Netflix, så länge man inte behåller det på den gamla platsen också.

Citat:

Det går absolut att säga att verktyget (baserat på spekulering) är trubbigt på grund av de false positives som skulle kunna uppstå med helt korrekt användning.

Det kan vi inte säga förrän vi vet hur vanligt det är med falska positiva rapporter, eller egentligen krav på verifiering eller "extra-konton" när man inte har "bytt hem". Det är förstås lätt för dem att göra fel här, vara för nitiska, men de har ju anledningar att inte vara det också (inte uppröra trogna kunder främst), så tills vi vet hur hårda eller nitiska de är så vet vi inte om detta verktyg eller resultatet av verktyget är trubbigt eller ej.

Citat:

Alternativet är ju att Netflix app/hemsida har blivit ett spionprogram för att hålla koll på att användaren tillhör hushållet

Det är inte ett spionprogram för att det kollar att användaren följer villkoren med publikt tillgänglig information. Är SVT Play ett spionprogram för att det kollar att du befinner dig i Sverige?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur de kan säga vad/vart mitt hemmanätverk är, för enligt Netflix är min enhet inloggad från Örebro, det är ungefär 30mil fel. Eller en stuga i skogen där jag loggade in, enligt Netflix skedde det i Östersund, vilket ligger nästan 60 mil från "rätt" plats.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag förstår inte riktigt hur de kan säga vad/vart mitt hemmanätverk är, för enligt Netflix är min enhet inloggad från Örebro, det är ungefär 30mil fel. Eller en stuga i skogen där jag loggade in, enligt Netflix skedde det i Östersund, vilket ligger nästan 60 mil från "rätt" plats.

Spelar ingen roll vad din leverantör uppger för plats? Netflix ser rött först när det är fler IP-adresser inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Helt värdelöst att inte kunna använda mitt eget netflixkonto oavsett vart jag är. Skiftar mellan att kolla på jobbet och hemma och detta kan jag alltså inte göra längre. Blir uppsägning.

Din arbetsgivare kanske är desto gladare över förändringen iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Spelar ingen roll vad din leverantör uppger för plats? Netflix ser rött först när det är fler IP-adresser inblandade.

Problematiken torde ju då ligga i att de flesta av oss inte har fasta IP-adresser utan dynamiska som uppdateras med jämna mellanrum. Så vad räknas då som "hemma"?

Och om det är olika IP-adresser samtidigt kan det ju uppstå problem om någon ur samma hushåll tittar från en annan plats. Det är fullt möjligt att de har olika lösningar på detta, kan villigt erkänna att jag inte har "stenkoll" på den biten. Såvida det inte implementeras väldigt smidigt kan jag se att folk väljer att säga upp tjänsten istället för "strula" med ännu ett företag. Personligen TROR jag just att "så lite strul som möjligt och bara funka" är en väldigt viktigt faktor för gemene man och är något vi har vant oss vid. Speciellt nu när det finns alternativ/konkurrens...

Iofs har det ju skett en ganska markant ökning i uppköp där tjänster slås ihop för att minska konkurrensen istället. Så får lite av en känsla att företagen fortsätter göra som de alltid gjort, manipulera marknaden dit de vill för att mjölka så mycket de kan, vilket vi som konsumenter aldrig tjänar på.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Några 1080p (Full HD) har väl aldrig funnits i grundpaketet? Basic gick i höstas upp från 480p till 720p (på certifierade enheter)!

Och så undrar folk här i tråden varför man surnar till på Netflix

Whopps nä skulle ha skrivit HD sen tänkte jag väl samtidigt på 1080p som är full. Måste varit trött lol

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Jag förstår inte riktigt hur de kan säga vad/vart mitt hemmanätverk är, för enligt Netflix är min enhet inloggad från Örebro, det är ungefär 30mil fel. Eller en stuga i skogen där jag loggade in, enligt Netflix skedde det i Östersund, vilket ligger nästan 60 mil från "rätt" plats.

Platsen man kan härleda från en IP-adress är inte så precis, kolla exempelvis här, men det är ju en sammansatt tolkning de använder liksom.

Skrivet av Necrophor:

Problematiken torde ju då ligga i att de flesta av oss inte har fasta IP-adresser utan dynamiska som uppdateras med jämna mellanrum. Så vad räknas då som "hemma"?

Det är inte bara IP-adress utan flera saker. Sen gör det inget att ditt hemnät byter IP då och då för det gör inte att du ur deras synvinkel befinner dig i flera hushåll utan bara att ditt hushåll har bytt IP.

Citat:

Och om det är olika IP-adresser samtidigt kan det ju uppstå problem om någon ur samma hushåll tittar från en annan plats.

Hela poängen är att "en annan plats" efter en viss tid räknas som ett annat hushåll. Har du barn som bor hemma men som flyttar till ett studentboende exempelvis så är de ett eget hushåll, i alla fall enligt Netflix definition. Då får ni välja mellan att lägga till en användare till utanför hushållet för 49 per månad, skaffa ett eget abonnemang till studenten (för mer pengar), eller försöka kringgå kontrollen.

Citat:

Det är fullt möjligt att de har olika lösningar på detta, kan villigt erkänna att jag inte har "stenkoll" på den biten. Såvida det inte implementeras väldigt smidigt kan jag se att folk väljer att säga upp tjänsten istället för "strula" med ännu ett företag. Personligen TROR jag just att "så lite strul som möjligt och bara funka" är en väldigt viktigt faktor för gemene man och är något vi har vant oss vid. Speciellt nu när det finns alternativ/konkurrens...

Jo, det är Netflix medvetna om och därför försöker de göra sin lösning så "strulfri" som möjligt. Och från mitt perspektiv har de lyckats, det har inte varit något mer strul än tidigare, och vad jag kan läsa mig till i denna tråd så är det rätt generellt, de flesta som har behövt agera alls på något sätt har ju använt tjänsten på det sätt som de nu försöker förhindra.

Citat:

Iofs har det ju skett en ganska markant ökning i uppköp där tjänster slås ihop för att minska konkurrensen istället. Så får lite av en känsla att företagen fortsätter göra som de alltid gjort, manipulera marknaden dit de vill för att mjölka så mycket de kan, vilket vi som konsumenter aldrig tjänar på.

Ja det borde inte förvåna någon. Å andra sidan kan ju uppköp i viss mån vara positivt för oss konsumenter. Ett tag kändes det som om varenda TV-kanal skulle ha sin egen betaltjänst vilket hade lett till att man behövde ett stort antal prenumerationer för att få tillgång till ett brett urval av innehåll, och det hade ju blivit dyrt och jobbigt.

Det är lite tröttsamt att jag behöver "försvara" Netflix hela tiden för jag tycker de har agerat rätt pissigt på flera sätt det senaste. Utbudet har blivit sämre och priset har gått upp, bland annat. Men just denna "funktion" eller "kontroll" tycker jag inte hör dit och det kommer hela tiden nya personer som inte alls förstått vad det handlar om och är jätteupprörda för saker som inte kommer att ske, eller för att de inte kan fortsätta agera helt i strid med tjänstens villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...
Ja det borde inte förvåna någon. Å andra sidan kan ju uppköp i viss mån vara positivt för oss konsumenter. Ett tag kändes det som om varenda TV-kanal skulle ha sin egen betaltjänst vilket hade lett till att man behövde ett stort antal prenumerationer för att få tillgång till ett brett urval av innehåll, och det hade ju blivit dyrt och jobbigt.

Deja vu

Skrivet av snajk:

Det är lite tröttsamt att jag behöver "försvara" Netflix hela tiden för jag tycker de har agerat rätt pissigt på flera sätt det senaste. Utbudet har blivit sämre och priset har gått upp, bland annat. Men just denna "funktion" eller "kontroll" tycker jag inte hör dit och det kommer hela tiden nya personer som inte alls förstått vad det handlar om och är jätteupprörda för saker som inte kommer att ske, eller för att de inte kan fortsätta agera helt i strid med tjänstens villkor.

Du behöver ju inte försvara det
Folk gillar generellt inte att saker och ting förändras, och även om detta funnits med i deras villkor (vem lusläser dessa när de oftast inte är juridiskt bindande?) så är det en förändring i hur tjänsten fungerar oavsett om det är så den är tänkt att användas eller inte.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Deja vu

Du behöver ju inte försvara det
Folk gillar generellt inte att saker och ting förändras, och även om detta funnits med i deras villkor (vem lusläser dessa när de oftast inte är juridiskt bindande?) så är det en förändring i hur tjänsten fungerar oavsett om det är så den är tänkt att användas eller inte.

Men är det konstigt att en tjänst, en prenumeration, av denna typ inte får användas helt fritt överallt av alla som har användarnamnet och lösenordet? Jag tycker inte det. Juridiskt bindande är väl inte frågan här utan det handlar om ifall villkoren är tydliga och rimliga, vilket i alla fall denna biten är. Att man har fritt kunnat agera i strid med villkoren tidigare betyder inte att man kan förvänta sig att kunna fortsätta göra det i all framtid liksom.

Det handlar inte om att man måste lusläsa avtalet då det är självklart att man inte kan dela detta hur som helst. Om man betalar för fri tillgång till något, en prenumeration på en tjänst, så är det normala att det gäller en "enititet" liksom. Jag kan köpa Office och använda alla programmen fritt, men jag kan inte dela upp det så att på en licens använder jag Word, en kompis Excel och en annan kompis PPT på våra olika datorer liksom, paketet är ett paket, för en dator eller en användare (det finns lite olika modeller). Precis som Netflix "premium" är ett "paket" för ett hushåll.

Jag kan betala (inte så lite) för att få tvätta min bil fritt på en kedja exempelvis, då kan jag åka dit och tvätta bilen varje dag om jag vill, men jag kan ju inte dela detta med alla jag känner för att "jag ju har betalt för att tvätta hur mycket jag vill" liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Platsen man kan härleda från en IP-adress är inte så precis, kolla exempelvis här, men det är ju en sammansatt tolkning de använder liksom.
Det är inte bara IP-adress utan flera saker. Sen gör det inget att ditt hemnät byter IP då och då för det gör inte att du ur deras synvinkel befinner dig i flera hushåll utan bara att ditt hushåll har bytt IP.
Hela poängen är att "en annan plats" efter en viss tid räknas som ett annat hushåll. Har du barn som bor hemma men som flyttar till ett studentboende exempelvis så är de ett eget hushåll, i alla fall enligt Netflix definition. Då får ni välja mellan att lägga till en användare till utanför hushållet för 49 per månad, skaffa ett eget abonnemang till studenten (för mer pengar), eller försöka kringgå kontrollen.
Jo, det är Netflix medvetna om och därför försöker de göra sin lösning så "strulfri" som möjligt. Och från mitt perspektiv har de lyckats, det har inte varit något mer strul än tidigare, och vad jag kan läsa mig till i denna tråd så är det rätt generellt, de flesta som har behövt agera alls på något sätt har ju använt tjänsten på det sätt som de nu försöker förhindra.
Ja det borde inte förvåna någon. Å andra sidan kan ju uppköp i viss mån vara positivt för oss konsumenter. Ett tag kändes det som om varenda TV-kanal skulle ha sin egen betaltjänst vilket hade lett till att man behövde ett stort antal prenumerationer för att få tillgång till ett brett urval av innehåll, och det hade ju blivit dyrt och jobbigt.

Det är lite tröttsamt att jag behöver "försvara" Netflix hela tiden för jag tycker de har agerat rätt pissigt på flera sätt det senaste. Utbudet har blivit sämre och priset har gått upp, bland annat. Men just denna "funktion" eller "kontroll" tycker jag inte hör dit och det kommer hela tiden nya personer som inte alls förstått vad det handlar om och är jätteupprörda för saker som inte kommer att ske, eller för att de inte kan fortsätta agera helt i strid med tjänstens villkor.

Hur menar du med att de kan kolla det sammantaget och att ny IP-adress inte spelar någon roll?
Om en IP-adress visar att jag är i Örebro men den nya visar att jag är i Linköping, vad räknas då som mitt hemmanätverk? Detta fortsätter ju med jämna mellanrum att min plats hoppar vilt runt om i Sverige.

Ett tag hade jag fem väldigt spridda platser, enligt Netflix, på enheter som alla var inloggade i min lägenhet, dvs tv, dator, surfplatta och en telefon. Dessa har använt olika IP- adresser vid inloggning och visar väldigt olika platser, telefonen var dessutom inloggad via Vimla.

Så min fråga står fortfarande: Hur kan de säga vad mitt hemmanätverk är när IP-adressen byts med jämna mellanrum och platsen som loggas på Netflix egna sida är helt åt fanders fel?

Är det "bundet" till en specifik leverantör man har? Att man måste logga in externa enheter på "det nätverket" från den leverantören?

Jag pratar alltså inte om olika hushåll eller barn som flyttar till eget, utan ETT hushåll och hur de kan avgöra vad som är "hemmanätverket". Och vad är dessa "flera andra saker" du nämner? Det är ju just det jag efterfrågar i min frågeställning, vad är det för saker som avgör vad som är mitt hemmanätverk och HUR kan de avgöra vad som är det?

IP-adress kan jag omöjligt se att det är då den hoppar runt (platsmässigt) och byts med jämna mellanrum så nya enheter får både ny plats och ip-adress, eller varje gång man väljer att logga in en enhet. Nej, alla är inte konstant inloggade på sina enheter.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men är det konstigt att en tjänst, en prenumeration, av denna typ inte får användas helt fritt överallt av alla som har användarnamnet och lösenordet? Jag tycker inte det. Juridiskt bindande är väl inte frågan här utan det handlar om ifall villkoren är tydliga och rimliga, vilket i alla fall denna biten är. Att man har fritt kunnat agera i strid med villkoren tidigare betyder inte att man kan förvänta sig att kunna fortsätta göra det i all framtid liksom.

Det handlar inte om att man måste lusläsa avtalet då det är självklart att man inte kan dela detta hur som helst. Om man betalar för fri tillgång till något, en prenumeration på en tjänst, så är det normala att det gäller en "enititet" liksom. Jag kan köpa Office och använda alla programmen fritt, men jag kan inte dela upp det så att på en licens använder jag Word, en kompis Excel och en annan kompis PPT på våra olika datorer liksom, paketet är ett paket, för en dator eller en användare (det finns lite olika modeller). Precis som Netflix "premium" är ett "paket" för ett hushåll.

Jag kan betala (inte så lite) för att få tvätta min bil fritt på en kedja exempelvis, då kan jag åka dit och tvätta bilen varje dag om jag vill, men jag kan ju inte dela detta med alla jag känner för att "jag ju har betalt för att tvätta hur mycket jag vill" liksom.

Att användas fritt har det inte varit tal om dock, utan att on en betalar för premium så betalar en för 4 stycken streams samtidigt, att då dela detta med en eller ett par personer utanför för att minska den ekonomiska bördan (oftast är det troligen familjemedlemmar/barn som inte bor hemma längre) tycker jag inte är konstigt alls (precis som du antagligen skulle låta dina vänner låna office på din dator om de behövde det).

Jag håller med dig om att du har "rätt" i sak, men jag förstår, och håller med, de som kritiserar det då det i realiteten är en förändring i hur tjänsten fungerat i flera år.
Bara för att en har rätt betyder det inte att en inte kommer bli kritiserad för sitt agerande.
Netflix hade mycket enkelt kunnat stävja hela denna "storm" (vet inte hur spridd kritiken är utanför entusiastforum) genom att införa en extra tier med färre 4k användare.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Hur menar du med att de kan kolla det sammantaget och att ny IP-adress inte spelar någon roll?
Om en IP-adress visar att jag är i Örebro men den nya visar att jag är i Linköping, vad räknas då som mitt hemmanätverk? Detta fortsätter ju med jämna mellanrum att min plats hoppar vilt runt om i Sverige.

Frågan är väl om det gör att Netflix tror att du använder abonnemanget i flera hushåll, för det är ju det enda som spelar roll.

Jag tror att Netlfix (deras automatiska system för detta alltså) kommer att se att du byter IP då och då, men ligger på samma ISP, med samma enheter, och då ser det detta som samma hushåll. På samma sätt lär de ha saker som de inte flaggar även om de rent formellt inte riktigt följer reglerna. Om du exempelvis är i sommarstugan två månader varje sommar (och förstås då och då resten av året) samtidigt som något tonårsbarn befinner sig i hemmet så kan de ju titta på historiken och se detta mönster, och kanske tillåta det. Speciellt om de exempelvis ser att din mobil eller surfplatta (rent teknsikt Netflix-appen på dem) spenderar mycket tid på båda näten. De ser ju också vilka enheter som används. Har du en sommarstuga så kanske du tar med dig din AppleTV hemifrån, eller så kanske du har din gamla ATV där sedan du köpte en ny hem exempelvis, vilket de förstås har koll på i alla fall om du har haft Netflix sedan du hade den som din huvudsakliga enhet.

Men de har ju också väldigt mycket användardata från din eller ditt hushålls användning. Säg att du, din sambo och ett barn använder Netflix i ert hushåll, med varsin profil. Netflix kan ju se exempelvis att på kvällstid använder ni antingen ditt eller sambons konto på smart-teven medan barnkontot (oavsett om det är ett barnkonto eller ej) används på antingen barnets surfplatta eller dens PC exempelvis, och detta kan ske samtidigt som ni kollar på teven, medan på helgmorgnarna så kanske det är "barnprofilen" som används på teven. De kan också se vad ni tittar på, så om du och sambon kollar på en serie tillsammans så kanske ni gör det på en profil, men om barnet kollar på samma serie så gör den det på sin profil med sin historik. Tillkommer det en till profil som kollar på samma serie från början igen så är ju det mer av en röd flagga än om den nya profilen typ bara kollar på barngrejer exempelvis. Samma om den nya profilen skapas på ett nät som du aldrig varit på tidigare, eller bara används på ett sånt nät. De har sjukt mycket data och de kan ju använda all för att avgöra tillhörighet till ett hushåll liksom.

Citat:

Ett tag hade jag fem väldigt spridda platser, enligt Netflix, på enheter som alla var inloggade i min lägenhet, dvs tv, dator, surfplatta och en telefon. Dessa har använt olika IP- adresser vid inloggning och visar väldigt olika platser, telefonen var dessutom inloggad via Vimla.

Det låter rätt konstigt måste jag säga, vad har du för ISP som ger olika IP till olika enheter på samma nät?

Citat:

Så min fråga står fortfarande: Hur kan de säga vad mitt hemmanätverk är när IP-adressen byts med jämna mellanrum och platsen som loggas på Netflix egna sida är helt åt fanders fel?

För att IP-adressen (och platsen de kan få ut från den) bara är en av många saker de använder för att lokalisera dig.

Citat:

Är det "bundet" till en specifik leverantör man har? Att man måste logga in externa enheter på "det nätverket" från den leverantören?

Jag pratar alltså inte om olika hushåll eller barn som flyttar till eget, utan ETT hushåll och hur de kan avgöra vad som är "hemmanätverket". Och vad är dessa "flera andra saker" du nämner? Det är ju just det jag efterfrågar i min frågeställning, vad är det för saker som avgör vad som är mitt hemmanätverk och HUR kan de avgöra vad som är det?

Jag har inte byggt deras lösning så jag vet inte de tekniska detaljerna. Men jag har i mitt (tidigare) jobb behövt utreda liknande saker "manuellt", typ "bedrägeriförsök" där samma användare försökte få till sig massor av välkomsterbjudanden från samma kedja genom att obfuskera bland annat sin IP-adress på olika sätt, och det finns mycket man kan få ut från det som loggas konstant. Än mer så om det är Netflix-appar som används och inte webbläsare.

Citat:

IP-adress kan jag omöjligt se att det är då den hoppar runt (platsmässigt) och byts med jämna mellanrum så nya enheter får både ny plats och ip-adress, eller varje gång man väljer att logga in en enhet. Nej, alla är inte konstant inloggade på sina enheter.

Byter du router hela tiden också? MAC-adresser på alla enheter? Byter du serierna du kollar på när IP ändras? Ditt beteende, hur snabbt du trycker på "hoppa intro", tider du kollar på olika genrer och så vidare? För det är alla saker som sannolikt är med i "beräkningen".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Att användas fritt har det inte varit tal om dock, utan att on en betalar för premium så betalar en för 4 stycken streams samtidigt, att då dela detta med en eller ett par personer utanför för att minska den ekonomiska bördan (oftast är det troligen familjemedlemmar/barn som inte bor hemma längre) tycker jag inte är konstigt alls (precis som du antagligen skulle låta dina vänner låna office på din dator om de behövde det).

Tja, konstigt och konstigt. Man betalar för fyra samtidiga strömmar inom samma hushåll så det är väl konstigt att förvänta sig att få använda dem utanför hushållet. Att de inte brytt sig om detta tidigare får man ju se som en bonus snarare än att premium egentligen var fyra abonnemang liksom.

Office har ju diverse olika betalmodeller så man kan ju jämföra med det. Jag har Office Family (eller MS 365 Family eller vad det nu heter). Den prenumerationen är ju just till för att man ska kunna dela den även utanför hushållet, dock med max fem personer. Annars finns det "Personal" som är för en person, dock på upp till sex enheter eller så (lite beroende på typ av enhet). Så för ett hushåll räcker "personal" normalt men utanför hushållet behövs "family". Netflix motsvaras av "personal", inte "family", däremot kan du lägga till extra användare utanför hushållet genom att betala för dem.

Citat:

Jag håller med dig om att du har "rätt" i sak, men jag förstår, och håller med, de som kritiserar det då det i realiteten är en förändring i hur tjänsten fungerat i flera år.

Kritisera för all del. Det blir bara lite fånigt när folk är väldigt upprörda över saker som inte har skett bara baserat på någon känsla av att det kanske kommer att ske, eller för att man missförstått hela grejen.

Citat:

Bara för att en har rätt betyder det inte att en inte kommer bli kritiserad för sitt agerande.
Netflix hade mycket enkelt kunnat stävja hela denna "storm" (vet inte hur spridd kritiken är utanför entusiastforum) genom att införa en extra tier med färre 4k användare.

Kanske, kanske inte, svårt att avgöra. Säg om de hade haft fyra samtidiga strömmar på alla abonnemang, och man bara betalade för kvalitetsnivån, hade de aldrig kunnat införa någon form av kontroll över att alla på samma konto faktiskt hörde till samma hushåll då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Din arbetsgivare kanske är desto gladare över förändringen iallafall.

Tvärtom, avslappnande sysselsättning uppmuntras.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,