Netflix nya kontodelning ger resultat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizmoTheGreen:

är det? du kan ha 200 böcker och 200 filmer och bästisen vill låna och se, visst får han det i ett vanligt samhälle?

Det får han, men du kan inte se på dem samtidigt förstås.

Citat:

men han vill kanske ha med 10 hem åt gången så han slipper komme över och stå i 30 minuter och bestämma sig vilka han ska ha.

Också ok.

Citat:

du kan inte låna hem honom alla 200 filmer eller böcker. men du kan låna honom ditt konto till netflix/prime/max/d+...

Det går utmärkt att låna ut (eller ge bort) alla dina filmer, böcker, CD-skivor samtidigt om du vill det. Däremot bryter du sannolikt mot tjänstens avtal om du lånar ut den.

Citat:

ska dom börja ta betalt av biblioteken också för varje utlåning? eller de gör det kanske redan?? lol

De gör de absolut. Biblioteken ger rätt bra pengar för varje lån, minns inte exakt för vad, kan ha varit för böcker men kanske bara typ filmer, men jag kommer ihåg summan 20 kronor per lån till den som äger rättigheterna.

Permalänk
Skrivet av Lutop:

Det är väl en självklarhet att varje användare betalar för sej. Allt ska vara gratis.. Hur tror ni världen funkar egentligen?

Det handlar inte om att folk vill ha saker gratis, det handlar om att få det man tvingas betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Biblioteken ger rätt bra pengar för varje lån, minns inte exakt för vad, kan ha varit för böcker men kanske bara typ filmer, men jag kommer ihåg summan 20 kronor per lån till den som äger rättigheterna.

För fysiska böcker så är 20kr inte riktigt rätt.

2023 så är ersättningen för utån av en fysisk bok 2kr och 4öre, varav 40% går till arbetsstipendier, så en enskild författare får då 1kr och 22 öre.

https://www.boktugg.se/2021/07/01/regeringen-hojer-biblioteks...

För digitala böcker (och andra digital medier) gäller något helt annat, vilket är varför många bibliotek väljer att inte erbjuda digital utlåningar, det äter upp för mycket av budgeten.

https://www.boktugg.se/2021/09/30/utredare-bibliotekens-utlan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

För fysiska böcker så är 20kr inte riktigt rätt.

2023 så är ersättningen för utån av en fysisk bok 2kr och 4öre, varav 40% går till arbetsstipendier, så en enskild författare får då 1kr och 22 öre.

https://www.boktugg.se/2021/07/01/regeringen-hojer-biblioteks...

För digitala böcker (och andra digital medier) gäller något helt annat, vilket är varför många bibliotek väljer att inte erbjuda digital utlåningar, det äter upp för mycket av budgeten.

https://www.boktugg.se/2021/09/30/utredare-bibliotekens-utlan...

Ja så är det, det kan mycket väl ha varit e-böcker jag tänkte på. Fortfarande ganska bra betalt ändå tycker jag.

Permalänk
Skrivet av VitSnickersGlass:

Det handlar inte om att folk vill ha saker gratis, det handlar om att få det man tvingas betala för.

Vem tvingar dig att betala för Netflix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vem tvingar dig att betala för Netflix?

Tror mer att det handlar om att han skulle vara "tvingad" att betala för fyra användare utan att kunna använda alla fyra användare oberoende av var dessa bor.

--------

Vad ett flertal här inte förstår är att Netflix prisätter sin produkt utifrån två saker, kvalitet och antal strömmar. Vill man att fler skall kunna se samtidigt så får man betala mer, vill man ha bättre kvalitet så får man betala mer. En familj på fyra som bara ser på 1080p kommer att "tvingas" betala för 4K även om de inte användar det. En person som vill se på 4K kommer "tvingas" att betala för fyra användare.

Permalänk
Medlem

Om 4k abb hade kostat MAX 99kr hade det varit lite intressant. Men inte inte som det är nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

The butthurt is strong here!

Det känns som många tycker det är en rättighet att se Netflix gratis och säger upp sitt icke existerande abonnemang i affekt hur nu det går till. Jag tror inte Netflix kommer sakna er, och kommer ni inte sakna Netflix är väl allt bra. Lite många hintar om piratkopiering i tråden bara. Vill ni inte ha Netflix så låt bli, är ni bara snåla så sitt inte här och gnäll över påstådda oförrätter.

Permalänk
Medlem

Måste fixa lite fler större diskar till NAS:en sen kanske kontot ryker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vem tvingar dig att betala för Netflix?

Jag tvingas betala för att kunna se på 5 skärmar samtidigt, för att få tillgång till UHD.

Självklart tvingas ingen betala för Netflix, det känns väldigt underförstått i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ofattbart att de fortfarande kör Full HD/720p som grundpaket år 2023.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Tack Netflix för att ni lärde mig att konfigurera en VPN-servern 👍

(En del av mig vill säga upp Netflix eftersom det är orimligt att jag ska behöva en VPN-servern under sommaren när jag åker till sommarstugan. Men samtidigt vet jag hur viktigt Netflix är för lilltjejen, så jag låter bli.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Tycker det är ofattbart att de fortfarande kör Full HD/720p som grundpaket år 2023.

Jag skulle tro att det stora flertalet 50-plussare eller kids som tittar på Netflix i mobilen klarar sig bra med 720p. För egen del brukar jag köra 480px på YouTube i mobilen för att spara mobildata, räcker mer än väl

Men visst, det är trist att behöva välja ett dyrare abonnemang för 1080p.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av VitSnickersGlass:

Jag tvingas betala för att kunna se på 5 skärmar samtidigt, för att få tillgång till UHD.

Självklart tvingas ingen betala för Netflix, det känns väldigt underförstått i sammanhanget.

Nja, du har olika produktvarianter att välja emellan: Basic, Standard och Premium eller vad de nu heter. Lägger du mer pengar får du fler finesser/lyxpaket/lullull precis som när du köper andra produkter. Det kan finnas olika anledningar att välja den ena framför den andra, exempelvis att du vill se UHD-innehåll eller att du vill kunna se på fler olika skärmar samtidigt.

Nej, produktutbudet kanske inte innehåller alla varianter som du skulle önska, med det är vad som finns att köpa. (Jag kommer aldrig ha en passagerare i bilen. Vafan, varför har inte Volvo en kombi med bara ett säte?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappySatan:

Tack Netflix för att ni lärde mig att konfigurera en VPN-servern 👍

(En del av mig vill säga upp Netflix eftersom det är orimligt att jag ska behöva en VPN-servern under sommaren när jag åker till sommarstugan. Men samtidigt vet jag hur viktigt Netflix är för lilltjejen, så jag låter bli.)

Du behöver inte det. Det värsta du kan behöva göra är att bekräfta att du är du med typ en verifikationskod via mail eller liknande, och har du internet så du kan se på Netflix så har du internet så du kan läsa ett mail eller klicka på en länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du behöver inte det. Det värsta du kan behöva göra är att bekräfta att du är du med typ en verifikationskod via mail eller liknande, och har du internet så du kan se på Netflix så har du internet så du kan läsa ett mail eller klicka på en länk.

När jag chattade med supporten sade de att jag inte kan använda Netflix utanför hushållet under mer än en månad, utan att därefter logga in hemifrån igen. Alternativt byta home-location.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappySatan:

När jag chattade med supporten sade de att jag inte kan använda Netflix utanför hushållet under mer än en månad, utan att därefter logga in hemifrån igen. Alternativt byta home-location.

Jo ok, inte exakt som jag sa men väldigt samma. Byt home-location bara så är det löst, inga konstigheter. Ditt hushåll är ju ditt hushåll, är ni i sommarstugan mer än en månad så är ni fortfarande i samma hushåll liksom. Däremot om du ska vara i sommarstugan i månader och andra hemma och kolla på samma konto, då kan det funka med VPN kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo ok, inte exakt som jag sa men väldigt samma. Byt home-location bara så är det löst, inga konstigheter. Ditt hushåll är ju ditt hushåll, är ni i sommarstugan mer än en månad så är ni fortfarande i samma hushåll liksom. Däremot om du ska vara i sommarstugan i månader och andra hemma och kolla på samma konto, då kan det funka med VPN kanske.

Det är inte alls samma sak, stannar någon hemma i stan ska de förstås också kunna titta på Netflix.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappySatan:

Det är inte alls samma sak, stannar någon hemma i stan ska de förstås också kunna titta på Netflix.

De kan de i en månad. Därefter får ni befinna er på samma plats för att ingå i samma abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De kan de i en månad. Därefter får ni befinna er på samma plats för att ingå i samma abonnemang.

... och det är det som är helt jävla värdelöst! 😆

Du har nästan övertygat mig om att säga upp Netflix-prenumerationen. Trots att jag har fixat VPN-lösningen. Bara för att ditt resonemang gör mig förbannad. (På Netflix, inte dig.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det här med att det är ett abonnemang per hushåll som gäller är ju inget nytt, det har funnits i Netflix användarvillkor i minst två år (hittar inte tidigare versioner än så), antagligen längre.

Och att man betalar per hushåll är inget konstigt i sig, så är det med väldigt många tjänster där ute. HBO har samma skrivning i sina villkor t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Det handlar inte om att folk vill ha saker gratis, det handlar om att få det man tvingas betala för.

Vad är det du får som du inte betalar för? Isf. vore det väl falsk marknadsföring/bedrägeri?

Jag behöver visa biljett varje gång jag ska in till tunnelbanan, jag behöver visa den på de flesta tåg, ibland även för kontrollanter när jag ska gå ut från tunnelbanan. Lite tråkigt att behöva göra det trots jag betalat. - Lite samma sak att då kanske behöva fixa engångskoder från Netflix för att titta på just Netflix när man är ute o reser. Man behöver helt enkelt bevisa att man är "rätt person som ska få använda tjänsten", varför det blivit så på tunnelbanan och Netflix vet vi nog alla varför (även om man kan tycka båda överdriver sina lösningar på problemet).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt haft tid/ork att sätta mig in i detaljerna här, vad är det faktiskt rent tekniskt för kontroller som görs? Sett till att man väl ska kunna använda tjänsten hemma på TVn, på mobilen osv så kan det knappast vara någon enkel kontroll av IP adressen. Möjligtvis kanske någon form av geolocation i kombination med antalet IP adresser osv. Eller handlar det om antalet aktiverade enheter? Och vad händer när kontrollen slår till, mailas det ut någon slags 2FA light koder via mail eller liknande?

Finns säkert redan någon bra text som besvarar detta, så länka gärna om ni vet en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har inte riktigt haft tid/ork att sätta mig in i detaljerna här, vad är det faktiskt rent tekniskt för kontroller som görs?

Vet inte heller hur det funkar, men skulle gissa på att det faktiskt är IP-adressen som kollas av. Våra mobila enheter verkar däremot inte ha påverkats alls, så troligtvis är mobilappen befriad från galenskaperna.

Däremot blev jag uppmanad att verifiera min LG-TV som del i hushållet via epost eller SMS (mha engångskoder). När det var gjort, så funkade även Netflix på vår Samsung TV utan ytterligare uppmaning.

Just nu använder vi inom familjen Netflix på flera olika platser i landet utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Tycker det är ofattbart att de fortfarande kör Full HD/720p som grundpaket år 2023.

Några 1080p (Full HD) har väl aldrig funnits i grundpaketet? Basic gick i höstas upp från 480p till 720p (på certifierade enheter)!

Och så undrar folk här i tråden varför man surnar till på Netflix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Vet inte heller hur det funkar, men skulle gissa på att det faktiskt är IP-adressen som kollas av. Våra mobila enheter verkar däremot inte ha påverkats alls, så troligtvis är mobilappen befriad från galenskaperna.

Däremot blev jag uppmanad att verifiera min LG-TV som del i hushållet via epost eller SMS (mha engångskoder). När det var gjort, så funkade även Netflix på vår Samsung TV utan ytterligare uppmaning.

Just nu använder vi inom familjen Netflix på flera olika platser i landet utan problem.

Vad jag läst mig till så är det på TV-apparna som man kan ändra "home-location" och liknande, mobilappar eller webbläsare verkar inte påverkas på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vet inte heller hur det funkar, men skulle gissa på att det faktiskt är IP-adressen som kollas av. Våra mobila enheter verkar däremot inte ha påverkats alls, så troligtvis är mobilappen befriad från galenskaperna.

Däremot blev jag uppmanad att verifiera min LG-TV som del i hushållet via epost eller SMS (mha engångskoder). När det var gjort, så funkade även Netflix på vår Samsung TV utan ytterligare uppmaning.

Just nu använder vi inom familjen Netflix på flera olika platser i landet utan problem.

Jag satt och funderade på det igår;

Om en har dynamisk ip från sin ISP, kommer det då komma upp en varning om den skulle ändras då och då att du måste ställa om din home-location?

Om en sitter bakom CGNAT från sin ISP, är kontodelning fritt fram så länge det är inom hubben, och den IPn inte ändras?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Jag satt och funderade på det igår;

Om en har dynamisk ip från sin ISP, kommer det då komma upp en varning om den skulle ändras då och då att du måste ställa om din home-location?

Om en sitter bakom CGNAT från sin ISP, är kontodelning fritt fram så länge det är inom hubben, och den IPn inte ändras?

Sannolikt går de inte på IP bara utan vem som äger IP-adressen då det är lätt tillgänglig information. Så om du har ett Bahnhof IP och får en ny IP från Bahnhof så borde det vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sannolikt går de inte på IP bara utan vem som äger IP-adressen då det är lätt tillgänglig information. Så om du har ett Bahnhof IP och får en ny IP från Bahnhof så borde det vara lugnt.

Fast då skulle det inte påverkas om jag delar med någon som har samma ISP, vilket skulle vara katastrofalt för dem i USA där de har geografiska monopol (i princip) på ISP

Oavsett hur de gör det så verkar det som att de har byggt ett otroligt klumpigt verktyg för att se efter det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Fast då skulle det inte påverkas om jag delar med någon som har samma ISP, vilket skulle vara katastrofalt för dem i USA där de har geografiska monopol (i princip) på ISP

Oavsett hur de gör det så verkar det som att de har byggt ett otroligt klumpigt verktyg för att se efter det

Jo, de har säkert fler aspekter att titta på också förstås. En så enkel sak som SSID kan ju vara rätt bra att kolla exempelvis, även om man byter publik IP ofta så lär man inte byta namn på sitt nät på samma sätt, även om en del byter hela tiden. Samma sak med MAC-adressen på ens router exempelvis.

Men poängen är väl att ett byte av detta inte "stänger av accessen" utan byts dessa saker så är de ju bytta. "Problem" blir det väl först när någon försöker ansluta från "din gamla IP-adress" samtidigt som du ansluter från "den nya adressen". Du får röra på dig hur mycket du vill, och "ta med" Netflix, men inte på flera platser samtidigt (utöver vad som bedöms som ok), över en månad i alla fall.

Edit: Det är lite tidigt att säga att de har ett klumpigt verktyg för detta för vi vet inte hur bra det är. Jag har inte fått upp någon fråga om detta trots att jag kollar på Netflix en del, har dynamisk IP från Bahnhof, och trots att min farsa använder mitt konto (dock ytterst sporadiskt). Så för mig så känns inte verktyget trubbigt. Hade jag fått köra någon tvåstegsverifiering för att Bahnhof bytt min adress trots att teven står på samma plats exempelvis så hade jag kanske varit mer tveksam, men det har inte skett än.