Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Vi borde generellt ha fyrkantiga skärmar. Det är helt vansinnigt både för spel och produktivitet att allt ska vara så extremt utdraget.

Webbinnehåll är i stort sätt vertikalt organiserat och man tjänar inget på fullt med död yta vid sidorna. Mer fyrkantiga aspekter hade hjälpt med problemet att taskbars i operativsystem, webbläsare och andra program normalt är horisontella och därmed äter av det begränsade vertikala utrymmet.

Även film och spel överdriver utdragningen mot kanterna på tok för mycket. Mänsklig syn är bara lite bredare än högre, och knappast i närheten lika förvriden som moderna filmer. Söker jag på en screenshot från ett FPS spel på nätet så får jag en vy där spelaren inte ens kan se marken närmare än 5-6 meter framför hen. Det är inte så personer faktiskt ser världen!

Är inte alla skärmar fyrkantiga? Du kanske menar kvadratisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak som folk ofta kommenterar är att jag använder touchpointen på Thinkpads och föredrar den över touchplattan. Inte på andra tillverkare dock, de har inte lyckats få till en användbar touchpoint, känslan är mycket sämre och avsaknaden av mittenknapp gör den oanvändbar. Men på Thinkpads är den bra och funkar utmärkt till arbete och liknande, men absolut inte för spel dock.

Jag gillar också att min Thinkplad har en liten klitoris

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

I framtiden borde alla skärmar vara sfäriska, som en spåkula/palantir.

Laser direkt på hornhinnan är att föredra

Permalänk
Medlem

Vägra verticalsync! - Olåst framerate med screentearing är bäst!
(85 / 60fps har aldrig varit good enough för snabba spel.)

Antialiasing är knappt aldrig värt det för kantutjämningen i sig utan för att minska shimmer.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Att dagens generation mjukvaruutvecklare är sjukligt rastlösa och förändringsberoende själar som förändrar för förändringens skull, oavsett om det medför förbättring eller försämring.

Det är mest frontend-folket. Vi skojade om dem för inte allt för länge sen när vi hade en som hörde av sig och hade byggt om hela skiten för att det kommit ett "nytt" ramverk. Inga andra argument. Visst är det kul med nytt, men vi på andra sidan av koden brukar ofta vilja att det också blir bättre på något sätt om vi ska bygga om en massa saker på arbetstid.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

60 fps är mer än tillräckligt för allt utom e-sport på elitnivå.

Permalänk

Edit: Gällande ämnet, alltså vet knappt vart man ska börja.
1.Windows 7 anser jag var bäst, du kunde strypa onödigt och få prestanda i utbyte mot utseende (saknar Win XP Classic look)
2.Nu för tiden känns de alltid som oavsett hur high-end skit du köper så ligger du alltid efter för endera är datorn "för bra" så CPU/RAM inte kan utnyttja alla hästar inom huven eller så är saker bara för dåligt optimerade (kanske går hand i hand)
3. Konstanta horande med nya saker, tyvärr dras jag in och "vill ha" bara för det är bättre men.. samtidigt saknar jag min gamla 17" CRT med 100 hz

Finns såklart mer men.. det jag kom på just nu iaf

Skrivet av Panzerfister:

Att sätta en Corsair PSU i sin dator är att be om bekymmer.

Osäker på vad din historia med dem är men enda Corsair gör bra är PSUer anser jag ^_^ (typ)

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Jag spelade igenom hela Diablo 2 med en TrackPoint!

😮

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av liten_lemmel:

Vägra verticalsync! - Olåst framerate med screentearing är bäst!
(85 / 60fps har aldrig varit good enough för snabba spel.)

För länge sen hade jag kunnat hålla med, men nu när vi har VRR (G-Sync/FreeSync) och därmed kan få hög FPS, låg latens och slippa tearing samtidigt (och i det närmaste gratis) så är det en annan historia

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak som folk ofta kommenterar är att jag använder touchpointen på Thinkpads och föredrar den över touchplattan. Inte på andra tillverkare dock, de har inte lyckats få till en användbar touchpoint, känslan är mycket sämre och avsaknaden av mittenknapp gör den oanvändbar. Men på Thinkpads är den bra och funkar utmärkt till arbete och liknande, men absolut inte för spel dock.

Jag har heller inget emot WiFi vilket verkar vara kontroversiellt av någon anledning. Det är inte så att jag föredrar det, finns det kablar dragna så använder jag förstås dem, men jag har aldrig haft några problem med WiFi och kör det överallt hemma, även till de stationära.

Haha håller med! Kör jag wlan (ac) på laptopen (mbp 2020) så begränsas min hastighet av att nasen har 1Gbit. Jag har ingen vinst av ethernet utöver lite mindre fördröjning och spelar inga spel där det är så viktigt ändå. Stationära kör trådat för den har inget wlan.
Skönt att slippa sladdar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Att Windows 11 är ett bra OS och kravet på Microsoft-konto ser jag som ett naturligt steg i rätt riktning. Att synka inställningar etc mellan datorer med samma konto är guld. Att bara köra med lokala konton är för mig förlegat och man missar mycket bekvämligheter. På Server-sidan däremot, då är det en annan sak och där kör jag såklart med lokala konton/domän.

En annan åsikt jag har; Jag hade inga större problem med vare sig Me, Vista, 8, 8.1 eller 10 (när den kom) eller 11 (såklart). Visst, Vista var lite trögt med sina Widgets, men annars var det ett helt okej OS. Övriga hade bara lite nytt GUI och tänk, som jag inte stördes av nämnvärt mycket.
Hade mer problem med 98 med blåskärmar som haglade utan dess like. 8 och 8.1 fick mig att lämna startmeny-tänket och mer söka efter applikationer och faktiskt effektivisera mitt arbetsflöde på en dator med Windows. Även när jag använder Windows 7-datorer så söker jag efter det jag vill komma åt. Det gjorde jag inte alls när 7:an var nytt och hett!
I 11:an är jag aldrig inne i startmenyn och pillar, förutom att använda som "sökruta" när jag vill starta eller ändra något.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Atari ST var bättre än Amiga.

Kör Linux för Windows, det är väl radikalt idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Atari ST var bättre än Amiga.

Nej nu jävlar!

R20_DATORKRIG

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Man behöver ingen windowstangent!
Mer ett konstaterande efter 35 års kodande o spelande med ett IBM model M.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Det är inget problem att vi har två laddningsstandarder… EU borde lagt sitt krut på att förbjuda Micro usb samt alla jävla specialkontakter för rakapparater tandborstar ficklampor och skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag antar att du ej har sett en film i IMAX? Dom filmas i 24 fps. https://youtu.be/x-7hHNoU8do ger dig en humm i hur mycket bild får plats i en bildruta. Men i och med storleken på dessa kameror och kostnaden så gäller det att förstå hur man filmar. Själv klarar jag ej att kolla på en film där dom klipper filmen så du får 40 olika vinklar i typ en 10 sekunders fight scen. Får mig att spy på kameramannen och producenten som vill ha ett sådant resultat.

Absolut har jag sett film i IMAX
Ska titta på klippet senare under kvällen, men tills dess kontrar jag med en motfråga. Jag antar att du ej har sett en film på en LG OLED?

OLED + 24 fps = brutalt hackigt om man kör dem i "rätt" läge (5:5 pulldown, aka real cinema eller vad det nu heter). Detta går att läsa om i RTINGs tester om stutter där man ser väldigt tydligt att OLED får sämst betyg. Detta pga att de "håller" en frame (i 24 fps) i typ 39-40 ms innan den växlar till nästa frame. Det finns mängder med VA/QLED/IPS som istället har en jämnare övergång mellan bilderna och därför endast håller frames i typ 20-25 ms och därför upplevs som mycket "mjukare" (självklart med andra nackdelar).

OLED + 24 fps utan interpolering = laggigt som fan för de som är känsliga för lagg/hack

Skrivet av 13ers3rk:

De allra flesta filmer ligger väl ändå på 24 fps, sen finns det andra där man gått upp till 48 t.ex The Hobbit Trilogin, nackdelen med hög fps är att det se ut som en dokusåpa istället för en film.

Svar till den du svarade på är. Med rätt utrustning så ska inte 24fps upplevas hackigt. Det uppstår bara när inte frameraten matchas av displayen.

Se svar ovan
24 fps även när man har rätt utrustning som "gör rätt" (5:5 pulldown på en 120 Hz skärm) kan upplevas som brutalt laggigt om man är känslig. Med skärmar med längre responstid smetas detta ut och man märker inte hackigheten. Med OLED så ser man hur brutalt hackigt 24 fps faktiskt är och att det verkligen är på gränsen till att upplevas som film istället för snabbt bildspel

Permalänk
Geeks
SweClockers

dimestam

Skrivet av dubcat:

Raytracing är en mycket bra utveckling för branschen, och det kommer bara bli bättre. Jag liknar det med när de första voodoo-korten kom. Vi är i dess linda och om några år kommer vi se helt otroliga framsteg i grafik och genom det inlevelse i spel och VR på grund av RT.

Även jag är så gammal att jag kommer ihåg hur folk gnällde på 3D-spelen i begynnelsen, med ungefär motsvarande argument då som nu.

  • "Inte värt att köpa grafikkort för X kronor bara för att få 3D-acceleration"

  • "Blir mycket bättre bildkvalitet i 2D"

  • "Ljuseffekter är bara en gimmick - titta hur mycket bättre <insert icke-renderat spel> ser ut"

  • "Kommer ta X år innan 3D är något att ha ... satsa på 2D-prestanda istället"

... och som ofta går utvecklingen betydligt snabbare än vad många tror.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Kretskort skall vara gröna!

Permalänk
Medlem

Microsoft gör många otroligt bra produkter och får oförtjänt mycket skit.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Microsoft gör många otroligt bra produkter och får oförtjänt mycket skit.

håller med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimestam:

Även jag är så gammalt att jag kommer ihåg hur folk gnällde på 3D-spelen i begynnelsen, med ungefär samma argument då som nu.

  • "Inte värt att köpa grafikkort för X kronor bara för att få 3D-acceleration"

  • "Blir mycket bättre bildkvalitet i 2D"

  • "Ljuseffekter är bara en gimmick - titta hur mycket bättre <insert icke-renderat spel> ser ut"

  • "Kommer ta X år innan 3D är något att ha ... satsa på 2D-prestanda istället"

... och som ofta går utvecklingen betydligt snabbare än vad kritikerna tror.

Fast, finns det något sedan 3d kom som käkar prestanda lika mycket som RT?
Nästa Nintendo komer inte ha den kraften heller, mobilerna och tabletterna kommer fortfarande behöva få spel med rasterization säkert i 10 år till.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nvidia släpper också dåliga drivrutiner.

...också? personligen har jag aldrig haft strul med amd drivrutiner och sällan med nvidia, men det har hänt där, olika för alla såklart men jag har nog haft tur ändå

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

...också? personligen har jag aldrig haft strul med amd drivrutiner och sällan med nvidia, men det har hänt där, olika för alla såklart men jag har nog haft tur ändå

Strul med bägge. Just nu så går det ibland uselt att klona bilden, det kan krascha helt. Med Nvidia så blev det massa buggar i Firefox vid scrollande när man gjort samma sak. Tog dem ca 1 år att fixa det, får se hur lång tid det tar för AMD att fixa det här felet.

Att undervolta GPU med 7900xt automatiskt misslyckas ofta också, får göra det dubbelt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är mest frontend-folket. Vi skojade om dem för inte allt för länge sen när vi hade en som hörde av sig och hade byggt om hela skiten för att det kommit ett "nytt" ramverk. Inga andra argument. Visst är det kul med nytt, men vi på andra sidan av koden brukar ofta vilja att det också blir bättre på något sätt om vi ska bygga om en massa saker på arbetstid.

Ni programmerare/backend-folk måste stå på er! Nytt är bara kul om det medför en förbättring eller iaf ingen försämring (fast då är det ju egentligen inget nytt). Ny design stör jag mig sällan på, förutom när saker tar mer plats utan att det behövs. Men den här nya generationen muskelminneförnekare är obegripliga. Ett färskt exempel, Youtube-appen till iPad har länge haft pinch utåt för att få helskärm, och alldeles nyligen så är det nu ersatt av att man bara swipar uppåt. Jag gör fortfarande fel för att gesten är så inpräntad. Och komiskt nog är att det efter några försök kommer upp ett meddelande att man sveper uppåt för helskärm, så uppenbarligen är de medvetna om att många gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Man behöver ingen windowstangent!
Mer ett konstaterande efter 35 års kodande o spelande med ett IBM model M.

win+d (minimera allt) gör jag några gånger dagligen! win+p + enter gör jag när jag glömt växla över stationära från tv:n till skärmen före jag stängt av tv:n (spelar bara på tv:n).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av merdique:

win+d (minimera allt) gör jag några gånger dagligen! win+p + enter gör jag när jag glömt växla över stationära från tv:n till skärmen före jag stängt av tv:n (spelar bara på tv:n).

Bryr man sig ett uns om IT-säkerheten på jobbet borde det sitta i ryggmärgen att göra Win+L med ena handen när man lämnar stolen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Bryr man sig ett uns om IT-säkerheten på jobbet borde det sitta i ryggmärgen att göra Win+L med ena handen när man lämnar stolen.

Glömde såklart win+L! Litar generellt på mina kollegor men ska jag lämna lokalen så blir det att låsa.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Kaleid:

Fast, finns det något sedan 3d kom som käkar prestanda lika mycket som RT?
Nästa Nintendo komer inte ha den kraften heller, mobilerna och tabletterna kommer fortfarande behöva få spel med rasterization säkert i 10 år till.

Jag tror att anledningen till att vi reagerar på att just RT är "dyrt" handlar om att det gäller ett ganska stort och synligt teknikkliv, medan mycket annan utveckling har skett mer linjärt och bakom kulisserna. Vi har till exempel T&L, tesselering, programmerbara shaders, fysik, spatialt ljud osv. som också är duktigt krävande i jämförelse med vad som användes innan. Det har även skett stora framsteg när det kommer till upplösning och texturer, såsom steget från 1080p till 4K.

@Yoshman får gärna flika in vad som gäller när det kommer till prestanda och komplexitet.

Om jag får titta i spåkulan tror jag att spelkonsoler, inklusive telefoner, kommer gå allt mer mot streaming och att hårdvaran inte kommer spela så stor roll framöver. Blir spännande att se vad som händer i nästa generation.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av merdique:

Glömde såklart win+L! Litar generellt på mina kollegor men ska jag lämna lokalen så blir det att låsa.

Litar man på sina kollegor så kommer skärmen (fysiskt) va uppochner med bilden vriden 180 grader för att bilden ska visas rätt när man kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Förresten, kan vi inte standardisera en benämning för upplösning? Ogillar verkligen det här med 2k/2,5k/4k...

FHD/QHD/UHD... ?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”