Nvidia: "Vi lägger 80 procent av tiden på mjukvara"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Vi lägger 80 procent av tiden på mjukvara"

Under konferensen Future Computer påminner Nvidia om att de egentligen är ett mjukvaruföretag som råkar göra hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skulle tro att en ganska ansenlig del av deras mjukvarusatsningar beror i att de skriver en del av spelen till alla spelutvecklare. Speciallösningar i vartenda spel och sen undantag för det i sina drivrutiner. Istället för drivrutiner som håller sig strikt till specifikationen för exempelvis Directx.
På så sätt får nya aktörer ett litet helvete att slå sig in på grafikkortsmarknaden då de också måste skriva delar av alla populära spel för att ha en chans att nå samma prestanda.

Varför skulle det annars komma specialdrivare där enskilda spel får en boost? Om alla höll sig till standarden så skulle det inte behövas.

Permalänk
Medlem

Deras bugglista i drivrutinerna växer och växer. Känns som de lägger väldigt lite tid på det. Eller till och med typ inkompetens eftersom det verkar som de inte ens kan fixa buggarna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att jag kör Nvidia, spelar ingen roll när i en produktcykel man köper ett Nvidia kort, om det så är på releasedagen. Man sätter i det startar datorn och saker fungerar perfekt, snabbare än det du bytte mot. Finns inget vänta på drivisar i tre månader. Det fungerar direkt, varje gång, och det kostar mycket pengar att hålla den kvalitén, jag betalar gärna för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Största anledningen till att jag kör Nvidia, spelar ingen roll när i en produktcykel man köper ett Nvidia kort, om det så är på releasedagen. Man sätter i det startar datorn och saker fungerar perfekt, snabbare än det du bytte mot. Finns inget vänta på drivisar i tre månader. Det fungerar direkt, varje gång, och det kostar mycket pengar att hålla den kvalitén, jag betalar gärna för det.

Jag kan bara hålla med!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Största anledningen till att jag kör Nvidia, spelar ingen roll när i en produktcykel man köper ett Nvidia kort, om det så är på releasedagen. Man sätter i det startar datorn och saker fungerar perfekt, snabbare än det du bytte mot. Finns inget vänta på drivisar i tre månader. Det fungerar direkt, varje gång, och det kostar mycket pengar att hålla den kvalitén, jag betalar gärna för det.

Mja.

Har varit problem som krävt att VBIOS uppdaterats och diverse andra roliga buggar med 4090. Nvidia är inte felfria.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

"Vid sidan av det rullar konsumentorienterade verktyg som Broadcast och Video Super Resolution, men även professionella program som Remix för spelmoddande och Omniverse för digitalt samarbete."

Sådär, Nvidia, hjälpte er just att frigöra resurser som kan läggas på vettiga saker. Så slipper ni stå där och se Omniverse gå samma öde till mötes som 3D-TV och Second Life.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

De borde lägga mer tid på drivrutinerna. En hel del problem och olösta buggar som legat kvar länge. Många hotfixar, även om de inte är lika publika med dessa.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Mja.

Har varit problem som krävt att VBIOS uppdaterats och diverse andra roliga buggar med 4090. Nvidia är inte felfria.

Det har jag inte varit med om iallafall. Men många tror att DLSS, Raytracing och alla features är varför man väljer Nvidia. Men jag tror inte det. Anledningen är att grejerna fungerar, och att man litar på att det fungerar varje gång.

Väldigt få fuckups från gröna laget. Senast var väl typ fermi. Sånt lönar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Mja.

Har varit problem som krävt att VBIOS uppdaterats och diverse andra roliga buggar med 4090. Nvidia är inte felfria.

Detta, samt att jag minns mitt då nyköpta GeForce 8800 GTS 512MB inte gick att boota Linux med.

Men det sagt så är det fortfarande det enda alternativet för mig idag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Enligt rykten kommer det 2026 t.o.m ett hyperavancerat program som kan justera fläktkurvan på deras grafikkort. Kommer dock kräva ett 5090 eller högre samt det specialgjorda styrchippet som endast finns på deras egna Founders Edition-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Största anledningen till att jag kör Nvidia, spelar ingen roll när i en produktcykel man köper ett Nvidia kort, om det så är på releasedagen. Man sätter i det startar datorn och saker fungerar perfekt, snabbare än det du bytte mot. Finns inget vänta på drivisar i tre månader. Det fungerar direkt, varje gång, och det kostar mycket pengar att hålla den kvalitén, jag betalar gärna för det.

Har någon köpt ett AMD-grafikkort och väntat på drivrutiner i tre månader?

Använder inte Windows så mycket, i Linux är det plug-and-play med intel och AMD-gpuer. Nvidia not so much såvida inte nouveau råkar fungera förträffligt. Nvidia-smi är trevligt men vid ett par tillfällen under de åren jag hade ett nvidiakort så var fel efter uppdateringar nvidia-relaterade. Har haft vissa problem med både AMDs och intels drivrutiner också, överlag är det lite trevligare med plug-and-play.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Really... tycker NVIDIA Control Panel känns som att någon la 80% av sin tid på den 20 år sen och sedan har ingen rört den igen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Really... tycker NVIDIA Control Panel känns som att någon la 80% av sin tid på den 20 år sen och sedan har ingen rört den igen.

Ja precis men största problemet med är att det är så himla laggigt när man leker runt i det. Man kan tro att klassisk Windows 95-2000 gränssnitt skulle göra att det är snabbt men icke!

Svårt att hitta i det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det har jag inte varit med om iallafall. Men många tror att DLSS, Raytracing och alla features är varför man väljer Nvidia. Men jag tror inte det. Anledningen är att grejerna fungerar, och att man litar på att det fungerar varje gång.

Väldigt få fuckups från gröna laget. Senast var väl typ fermi. Sånt lönar sig.

Det är alltid intressant när man anger en subjektiv syn som en objektiv verklighet.

Jag har haft stora problem med Nvidia, medans AMD bara funkat, någon annan har haft tvärtom och, som vanligt, någon tredje tycker att Intel Arc är höjden av stabilitet.

Jag skulle tro att det är relativt lika mellan båda lagen men jag är däremot helt övertygad att AMDs förflutna gör att vi alla letar lite noggrannare när det kommer till röda kort efter mjukvarufel för "AMD har alltid och kommer alltid ha problem".
Det blir ju nyheter också.

Det heter säkert något fint, men om du letar efter något så reagerar du mer varje gång du ser det, oavsett om det är en gul bil eller mjukvaruproblem hos AMD.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kör och kört båda lagen under längre tid.

Lika mycket problem i både team grönt/rött.
Dock med ett undantag i 7900 Serien som inte alls funkade bra för mig.
AMD får bara skit för gamla problem, Nvidia borde få mer skit för de problemen de har haft samt de skumraskaffärer de sysslat med under längre tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Och det är antagligen därför Intel haft och har prestandaproblem med Arc. Dom har inte hunnit lägga all den där tiden på att optimera drivers som uppenbarligen behövs för den enorma mängd spel men man ser stor boost i prestanda när en ny drivrutin kommer där man optimerat för spel X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är alltid intressant när man anger en subjektiv syn som en objektiv verklighet.

Jag har haft stora problem med Nvidia, medans AMD bara funkat, någon annan har haft tvärtom och, som vanligt, någon tredje tycker att Intel Arc är höjden av stabilitet.

Jag använder ordet "tror" som du ser, jag har inte sagt att jag behöver ha rätt. Men jag tror definitivt att en fungerande mjukvara är det absolut viktigaste för att sälja hårdvara.

Sen är det självklart att en del har problem med även Nvidia. Ingen är ju perfekt, även om dom jobbar rätt bra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag använder ordet "tror" som du ser, jag har inte sagt att jag behöver ha rätt. Men jag tror definitivt att en fungerande mjukvara är det absolut viktigaste för att sälja hårdvara.

Sen är det självklart att en del har problem med även Nvidia. Ingen är ju perfekt, även om dom jobbar rätt bra på det.

Jag försöker bara bevisa en poäng som jag tror många är snabba med att missa, det är inte helt riktat mot dig

Hur vet vi att det är få fuckups från det gröna laget egentligen? Går vi på känsla eller på vad vi ser på forum? Säger det något egentligen eller kan det vara så att man snabbare frågar om hjälp om man kör AMD än om man kör Nvidia?

Det är inte meningen att singla ut dig, jag bara försöker peka på att problemen som vi alla tror finns med AMDs grafikdrivrutiner kan vara resultatet av att vi lurar oss själva för jag har i alla fall inte hittat fler oberoende studier (Jag vet inte vem som beställde den dock, det framgår inte!) (Den är beställd av AMD!) än den jag länkar nedan och den säger något helt annat mot vad vi alla är överens om bör stämma.

Skrivet av QA Consultants anno 2018:

Using Microsoft’s Windows HLK, QA Consultants conducted a head-to-head test comparing AMD and Nvidia graphics drivers. The test compared 12 GPU’s, six from AMD and six from NVIDIA. The tests ran on 12 machines in parallel via an HLK Controller configured with a Windows Server 2012 R2 and ran HLK version 1803. Each test machine, along with the controller, ran on an isolated network. After running for 12 days and 24-hour stress tests (using CRASH from Microsoft’s Windows Hardware Lab Kit), the aggregate of AMD products passed 93% of the scheduled tests. The aggregate of NVIDIA products passed 82% of the scheduled tests.
Källhänvisning

Det jag vill komma fram till är att jag håller med om att fungerande mjukvara är viktigt för att sälja kort, men mindshare och upplevd stabilitet är minst lika om inte viktigare och där har AMD misslyckats fatalt i alla år för deras PR-avdelning lär sig aldrig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det jag vill komma fram till är att jag håller med om att fungerande mjukvara är viktigt för att sälja kort, men mindshare och upplevd stabilitet är minst lika om inte viktigare och där har AMD misslyckats fatalt i alla år för deras PR-avdelning lär sig aldrig

Det här är självklart, vi är helt överens. Det kallas förtroende, och är en stor anledning till varför vi handlar som vi gör. Inte bara när det gäller GPU utan även i mataffären och bilhandlarn osv.

AMD behöver bygga detta, det gör man genom att göra saker perfekt. Kunden får absolut inte vara betatestare på dagens grafikkortsmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Största anledningen till att jag kör Nvidia, spelar ingen roll när i en produktcykel man köper ett Nvidia kort, om det så är på releasedagen. Man sätter i det startar datorn och saker fungerar perfekt, snabbare än det du bytte mot. Finns inget vänta på drivisar i tre månader. Det fungerar direkt, varje gång, och det kostar mycket pengar att hålla den kvalitén, jag betalar gärna för det.

Samma här, för mig har det alltid funkat klanderfritt från dag 1 med varje Nvidia-kort (9800GTX, GTX460, sedan 460SLI, GTX 760, GTX 980, sedan 980SLI, GTX 1080Ti och nu RTX 4080)
Var väldigt nära att välja ett 7900XTX denna gången, men avbokade min beställning då dels min polare som gick över till röda laget upplevde problem med överhettning och drivare och läste även om andra som det va beskymmer med... så valde 4080 istället och är svinnöjd än engång!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag går primärt efter mest prestanda för pengarna och sen så klart att det grafikkort man är intresserad av håller bra kvalite på kylning etc. Så därför har jag hoppat mellan AMD och Nvidia under åren och kan inte säga att jag haft mer problem med drivrutiner med någon tillverkare.

Med det sagt så kommer nästa kort troligen bli Nvidia igen för att de har bättre stöd/optimerad för triple screen i iRacing så just nu är mjukvaran faktiskt det som avgör.

Permalänk
Medlem

Och det är därför de satsar så mycket på DLSS. Mycket enklare och billigare att göra mjukvara än hårdvara.

Jag önskar att upscaling och DLSS och FSR aldrig hittades på för spel. Det är bara en distraktion från det som faktiskt spelar någon roll: Utveckla bättre och billigare hårdavara.

Permalänk
Medlem

De borde lägga 0,1% på att uppdatera utseendet på deras kontrollpanel, ser fortfarande likadan ut som för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Och det är därför de satsar så mycket på DLSS. Mycket enklare och billigare att göra mjukvara än hårdvara.

Jag önskar att upscaling och DLSS och FSR aldrig hittades på för spel. Det är bara en distraktion från det som faktiskt spelar någon roll: Utveckla bättre och billigare hårdavara.

När vi pratar på den här nivån med cutting edge AI är det nog högst tveksamt om det är billigare att göra mjukvara än hårdvara, eller enklare. Vilket är poängen med artikeln.