Prisras för Geforce RTX 4070 – under 7 000 kronor i Tyskland

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Helt sjukt att det går att sänka priset med 1000kr när tillverkarna/återförsäljarna på grafikkort inte har några marginaler alls mot msrp.

Jag tror ÅF har mer marginal än vad de vill ge sken av.

Skrivet av JBerger:

Inte när man blickar tillbaka till 1070 och 2070, dvs innan de galna prishöjningarna.

Ett xx70 kort bör ligga på 3,5-5k nånting känns rimligt, xx50-xx60 kort på kanske 2-3,5k och xx80 kort på en 5-7k å xx90kort på kanske 7-9k.

Du kan glömma det prisspannet. Du kanske har missat att vi har en skyhög inflation i hela världen? Det bästa är om priset på xx70-kort närmade sig 6000-6500 kr men det är tveksamt. RTX 3070 FE lanserades för runt 5600 kr i Sverige. Att priset går under 7000 kr hos en ÅF i Tyskland är bara ett undantag.

Skrivet av Ibymafayhas:

Kostar max lite högre frakt om man beställer från Tyskland så varför inte?

Värt att tänka på är att tyska momsen är ca 25% lägre än svenska så slutbeloppet kan ändras i kassan.

Köper du från Tyskland kommer oftast svenska momsen läggas på efteråt. Och sedan för att inte tänkta på garanti och returer också som blir krångligare. Det var värt det för tio år sedan när svenska kronan var stark mot Euron men inte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

T.ex Returnal PS5. Ett kanonspel men tyvärr skalar upp från 1080p så det ser ju skit ut för sådana som er då.

Ser inte skit ut men det spelet lider ju faktiskt lite av det, rent visuellt menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror ÅF har mer marginal än vad de vill ge sken av.

Du kan glömma det prisspannet. Du kanske har missat att vi har en skyhög inflation i hela världen? Det bästa är om priset på xx70-kort närmade sig 6000-6500 kr men det är tveksamt. RTX 3070 FE lanserades för runt 5600 kr i Sverige. Att priset går under 7000 kr hos en ÅF i Tyskland är bara ett undantag.

Köper du från Tyskland kommer oftast svenska momsen läggas på efteråt. Och sedan för att inte tänkta på garanti och returer också som blir krångligare. Det var värt det för tio år sedan när svenska kronan var stark mot Euron men inte idag.

Nej det kommer inte läggas på någon svensk moms om varan har moms i Tyskland . Det är direkt fel

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej det är först när man måste skala UPP till 1080 p som man måste göra på 8GB korten i vissa spel det ser riktigt illa ut .

Måste man det? I vilket spel då? Ibland låter det som du inte har så mycket egen erfarenhet av det du snackar om. Grabben min har ett 3070 på en 1080p monitor, tror aldrig han använt DLSS överhuvudtaget, det skulle vara om det defaultat till det då. Vet inte om det skulle bli så förstörd bild på hans snabba rätt billiga spelmonitor ändå iofs.

Nu är han inte speciellt intreserad av RT heller. Mest ville han ha Nvidia för att han spelar VR, delar streams i Discord med kompisar, och mer saker hank klagade på med sitt AMD kort han hade innan. Har inget emot AMD och det passar säkert andra, försöker bara visa hur det kan låta när man pratar av egen erfarenhet och varför även 8GB kort verkar räcka iallafall för honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Måste man det? I vilket spel då? Ibland låter det som du inte har så mycket egen erfarenhet av det du snackar om. Grabben min har ett 3070 på en 1080p monitor, tror aldrig han använt DLSS överhuvudtaget, det skulle vara om det defaultat till det då. Vet inte om det skulle bli så förstörd bild på hans snabba rätt billiga spelmonitor ändå iofs.

Nu är han inte speciellt intreserad av RT heller. Mest ville han ha Nvidia för att han spelar VR, delar streams i Discord med kompisar, och mer saker hank klagade på med sitt AMD kort han hade innan. Har inget emot AMD och det passar säkert andra, försöker bara visa hur det kan låta när man pratar av egen erfarenhet och varför även 8GB kort verkar räcka iallafall för honom.

Han spelar inte resident evil remake då bland annat sen det blir en stor skillnad när den går över 8GB när den skall ladda in vissuelt . https://www.youtube.com/watch?v=RQA3cTPNicg&ab_channel=Daniel...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kronan har blivit en skräpvaluta. Nu är det ju fri handel med den så vi kan inte göra så mycket åt vad köpare och säljare tycker den är värd. Men har läst flera artiklar där analytiker menar att den är för lågt värderad. Men jag har ingen aning om varför ingen lyssnar på dem.

När tex. den polska Zlotyn har varit mer värd än svenska kronan i x antal år så börjar man ju undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Han spelar inte resident evil remake då bland annat sen det blir en stor skillnad när den går över 8GB när den skall ladda in vissuelt . https://www.youtube.com/watch?v=RQA3cTPNicg&ab_channel=Daniel...

Resident Evil har inte DLSS, men andra typer av uppskalning.

Men, spelet rullar i 80fps på min laptop i 1080p native som är snabb som ett 2070 super (3070 mobile). Det tar 5.3GB VRAM på rekommenderade inställningar och ser bra ut. Det är inte Ultra, men för det otränade ögat ser det typ samma ut i 1080p (man får nog leta rätt bra). Slår jag på raytracing high tar det 6GB minne, ca 60fps native. Full disclosure, jag provade bara öppningsscenen i demot. Men jag ser inget problem här.

Jag tycker det är helt rätt att köper man ett kort med 16GB eller mer minne så är det skitbra att spel stödjer det. Varför ha en massa outnyttjat minne? Men att säga att inget annat längre fungerar, det är rent ljug. Nu tror jag iofs bara att du är "påläst" och faktiskt inte provat detta själv, och det är nog inte riktigt så illa som du fått uppfattningen av att det är. Och 3070 och andra 8GB kort kommer nog klara sig ett tag till.

edit: Faktiskt så verkar RE rulla riktigt fint på laptopen. Många nya spel tar enormt mycket CPU, men inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingen vill ju verka på en marknad där den produkt man tillverkar är så dyr att man av ren nödvändighet tvingas sälja produkten till ett så högt pris att ingen vill köpa den. Så ökade tillverkningskostnader är att döma av det bara en liten bit av sanningen.

Just faktorn att man producerar färre antal av något, gör ju att kostnaden per produkt blir högre.
Det blir därför en självuppfyllande profetia, vad som är trist är att ingen konkurrent (*host* AMD *host*) har tagit upp slacket och börjat satsa på kvantitet istället för kvalitet.
MCM är ju dock ett gott tecken på att kvantitet i varje fall är under utveckling.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Då kör man väl med DLSS. Problem solved.

Och om 4070 hade haft mer och snabbare minne hade man kunnat spela i 4K med DLSS i två+ år. Hur du än vrider och vänder på det så är 4070 hämmad av sitt minne.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som förvånar är att Nvidia trodde något annat till att börja med med tanke på hur de satte MSRP. Konsumenterna har fått nog på riktigt. Det är underbart

Tveksamt om konsumenterna fått nog, tror mer på det har att göra med att vi är på väg in i en lågkonjuktur, och med kraftig inflation på mat, el, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Helt sjukt att det går att sänka priset med 1000kr när tillverkarna/återförsäljarna på grafikkort inte har några marginaler alls mot msrp.

Det är precis som att "MSRP = Rekommenderat Pris" och inte har någonting att göra med vad varan faktiskt kostar i grossistled, utan helt sätts efter en förväntad efterfrågan på marknaden. Märkligt hur det kan vara. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av rootkit:

2015 köpte jag ett GTX 970 för 2790kr på rea. Kan tänka mig köpa ett 4070 för 5000 kr.

Ett "äkta" 4070 för 5000 ja, inte det här "4070"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej det kommer inte läggas på någon svensk moms om varan har moms i Tyskland . Det är direkt fel

Ingen kommer att lägga på mums en gång till vid köp inom EU, det är absolut fel. Det som händer är att säljaren normalt sett kommer att ta ut svensk moms i slutänden, men att detta inte syns förrän man anger sin adress.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Ett "äkta" 4070 för 5000 ja, inte det här "4070"

Ska bli intressant och se vilka som släpper detta "äkta 4070" som du pratar om, om nu inte Nvidia gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ingen kommer att lägga på mums en gång till vid köp inom EU, det är absolut fel. Det som händer är att säljaren normalt sett kommer att ta ut svensk moms i slutänden, men att detta inte syns förrän man anger sin adress.

Det gäller om det fraktas utanför EU .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tveksamt om konsumenterna fått nog, tror mer på det har att göra med att vi är på väg in i en lågkonjuktur, och med kraftig inflation på mat, el, osv.

Lågkonjunktur eller inte så vill väl folk ogärna betala överpris för saker de köper. Har man mer pengar i plånboken så ökar toleransen för att bli mjölkad, men måste man börja prioritera är det klart att det blir extra irriterande när I det här fallet Nvidia låtsas att deras överpriser är det nya normala som vi förväntas vänja oss vid. Men nu har folk mindre pengar i plånboken och tålamodet är slut. Även Nvidia verkar börja inse det eftersom de faktiskt sänker priserna, även om det hittills varit alldeles för lite. Så man får väl hoppas att de inser att deras guldålder när folk gnällde men sedan ändå betalade är slut,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det gäller om det fraktas utanför EU .

Nej det stämmer inte.
Du skall betala svensk moms inom EU.

https://blogg.pwc.se/taxmatters/nya-momsregler-e-handel
https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/vat-rules-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lågkonjunktur eller inte så vill väl folk ogärna betala överpris för saker de köper. Har man mer pengar i plånboken så ökar toleransen för att bli mjölkad, men måste man börja prioritera är det klart att det blir extra irriterande när I det här fallet Nvidia låtsas att deras överpriser är det nya normala som vi förväntas vänja oss vid. Men nu har folk mindre pengar i plånboken och tålamodet är slut. Även Nvidia verkar börja inse det eftersom de faktiskt sänker priserna, även om det hittills varit alldeles för lite. Så man får väl hoppas att de inser att deras guldålder när folk gnällde men sedan ändå betalade är slut,

Inga tecken på att konsumenter har fått nog, men i en situation där allt har blivit kraftigt dyrare och där framtiden är oviss så väljer gruppen som köper mellanklasskort att betala för viktigare saker än då grafikkort.

Såvida ens grafikkort inte har gått sönder så behöver man inte köpa nytt (eller begagnat), men mat behöver man, el behöver man, lån måste betalas, osv.

Permalänk

Jag köpte ett 4070, för 7549kr. Spelar endast i 1080p, och har inga planer på att gå upp i upplösning närmsta året/åren. Så jag personligen är inte orolig för att 12Gb, inte ska räcka.

Men det är klart, hade dollarn kostat 7,5kr, som tidigare. Istället för 10,5, som nu. Hade ju priset blivit ca 5500kr istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Och om 4070 hade haft mer och snabbare minne hade man kunnat spela i 4K med DLSS i två+ år. Hur du än vrider och vänder på det så är 4070 hämmad av sitt minne.

Det är inte alls säkert. Kan likväl vara beräkningskraften som sätter stopp.

Men visst, 4070 hade kunnat vara bättre. Tror ingen sagt nått annat.

Permalänk
Medlem

När man talar om trollen. Steve levererar ännu en gång en video (hur många är han uppe i nu?) på hur man inte skall använda ett 3070. Du kanske har kollat på för många av dessa @Ottoblom. Även denna gång lyckas han inte få RT att fungera med RE4 i 1080p, vilken lustigkurre.

https://www.youtube.com/watch?v=alguJBl-R3I

Var ju bara tvungen att se vad Plague Tale egentligen drar i VRAM i 1080p, då jag har det spelet och det blev stutterfest för Steve. Jag satte det på preset high med RT på. Det stannade på 6GB VRAM. Och det flöt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lågkonjunktur eller inte så vill väl folk ogärna betala överpris för saker de köper. Har man mer pengar i plånboken så ökar toleransen för att bli mjölkad, men måste man börja prioritera är det klart att det blir extra irriterande när I det här fallet Nvidia låtsas att deras överpriser är det nya normala som vi förväntas vänja oss vid. Men nu har folk mindre pengar i plånboken och tålamodet är slut. Även Nvidia verkar börja inse det eftersom de faktiskt sänker priserna, även om det hittills varit alldeles för lite. Så man får väl hoppas att de inser att deras guldålder när folk gnällde men sedan ändå betalade är slut,

Du tolkar verkligheten baserat på dina egna uppfattningar. Antalet konsumenter som "bojkottar" nVidia pga för höga priser tror jag är försumbart. De flesta konsumenter hänger inte på Sweclockers, utan kollar i bästa fall på en random Youtube-test innan de köper ett kort.
Världen befinner sig däremot i en ekonomisk kris och att efterfrågan på nöjesprodukter som grafikkort till privatpersoner då minskar förefaller helt naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kronan har blivit en skräpvaluta. Nu är det ju fri handel med den så vi kan inte göra så mycket åt vad köpare och säljare tycker den är värd. Men har läst flera artiklar där analytiker menar att den är för lågt värderad. Men jag har ingen aning om varför ingen lyssnar på dem.

Självklart kan man göra något åt vad säljare/köpare tycker den är värd. Det handlar om förtroende, kör man minusränta med massiva stödköp så förtjänar man vara en skräpvaluta.

Nu ser det ut att bli ändring på det, men det förutsätter att ekonomin kan stå på egna ben. Och redan nu ser vi en fastighetsmarknad i upplösning, 2% negativ bnp och 5:e placering i världens högsta inflation.

Därav kan spekulanterna fortsätta trycka ned kronan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Du tolkar verkligheten baserat på dina egna uppfattningar. Antalet konsumenter som "bojkottar" nVidia pga för höga priser tror jag är försumbart. De flesta konsumenter hänger inte på Sweclockers, utan kollar i bästa fall på en random Youtube-test innan de köper ett kort.
Världen befinner sig däremot i en ekonomisk kris och att efterfrågan på nöjesprodukter som grafikkort till privatpersoner då minskar förefaller helt naturligt.

Fast dom personerna köper inte grafikort för 500 dollar + Utan det är just personer som tittar och vet mer än random killen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Om du tar inflation, kronkurs och ökade produktionskostnader i åtanke, vad tycker du då är ett rimligt pris?

Frågan är väl varför de har betydelse just för grafikkort när de inte har det för andra datorkomponenter (möjligtvis utöver extremklassen)? En bra mellanklass processor har legat runt 2000 i rätt många år nu exempelvis. En "lagom" systemdisk har kostat en dryg tusenlapp sedan nittiotalet, idag är den säkert 100x större och 50x snabbare, men samma pris. "Lagom" mängd RAM: sådär 600-1200, beroende på hur nyss mängden blev lagom. Alla moderkort jag köpt någonsin har legat mellan typ 800 (på bra rea) och 2000, värstingvarianter är dyrare idag, men de behövs ju inte för de flesta, och dessutom innefattar moderkorten idag många funktioner som tidigare behövde köpas till, som RAID, ljudkort och så. Även chassin har ju legat på sådär 500 för budget upp till kanske 2500 för "lyxigare" modeller.

Permalänk
Medlem

Nvidias marknadsföringsavdelning förtjänar utmärkelser för att de lyckades övertyga såpass många konsumenter att de var tvungna att köpa nya kort som ligger i Titan-klassen prismässigt såpass länge.

På samma sätt som Napoleon sade att soldater är villiga att slåss länge och hårt för en bit färgat band så var en del grafikkortskonsumenter villiga att betala mycket för 1 siffra i ett modellnamn.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Du tolkar verkligheten baserat på dina egna uppfattningar. Antalet konsumenter som "bojkottar" nVidia pga för höga priser tror jag är försumbart. De flesta konsumenter hänger inte på Sweclockers, utan kollar i bästa fall på en random Youtube-test innan de köper ett kort.
Världen befinner sig däremot i en ekonomisk kris och att efterfrågan på nöjesprodukter som grafikkort till privatpersoner då minskar förefaller helt naturligt.

Jag, Gamers Nexus, Hardware Unboxed och ett flertal andra välrenomerade profiler menar du?

Eller justdet. Deras trovärdighet är ju noll och de säger bara vad folk vill höra för att få prenumeranter

Skärpning alltså.

Om Nvidias prissättning baseras på sällsynt skarpsynt omvärldsanalys så känns det väl mer än lovligt bortkastat att dessa överintelligenta individer med stenkoll på läget jobbar på ett grafikkortsföretag?

Nej du. Handlar bara om girighet, och deras korthus börjar nu att rasa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Många av dem som ville ha 3080-prestanda till 3080-pris köpte nog logiskt nog ett 3080 innan 4070 kom ut. Kan vara därför 4070 säljer dåligt...

Permalänk
Skrivet av ChristofferC:

Många av dem som ville ha 3080-prestanda till 3080-pris köpte nog logiskt nog ett 3080 innan 4070 kom ut. Kan vara därför 4070 säljer dåligt...

Det är bara i rastrering 3080 hänger med. DLSS + FG, gör 4070 betydligt snabbare i spel som stödjer detta. Och precis som med RT, när det kom. Så kommer det bli fler, och fler spel som stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

När man talar om trollen. Steve levererar ännu en gång en video (hur många är han uppe i nu?) på hur man inte skall använda ett 3070. Du kanske har kollat på för många av dessa @Ottoblom. Även denna gång lyckas han inte få RT att fungera med RE4 i 1080p, vilken lustigkurre.

https://www.youtube.com/watch?v=alguJBl-R3I

Var ju bara tvungen att se vad Plague Tale egentligen drar i VRAM i 1080p, då jag har det spelet och det blev stutterfest för Steve. Jag satte det på preset high med RT på. Det stannade på 6GB VRAM. Och det flöt på.

Han testar ju i ultra och då räcker inte VRAM:et till, eller? Så vill man ha mer ögongodis, räcker inte 8GB i ett antal spel. Vad tycker du inte stämmer med det?