Fysiska knappar ett minne blott på Iphone 15 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur gör man om telefonen hänger sig utan fysisk av/på knapp tänker ni? Väntar till batteriet tar slut?

Man konstruerar mjukvaran på ett sett som inte är hjärndött. Dessutom så kan man fortfarande konstruera en touch knapp så den skapar ett interrupt/reset på processorn som tvångsomstartar på precis samma sätt som en traditionell knapp. Sen kan jag inte påstå att jag behövt tvångsstängaav en telefon de senaste 5 åren.

Med det sagt så kan jag tycka att åtminstone volymknapp hör hemma på en telefon.

Skrivet av SpiikeN^:

Kan vi alla enas om att alla touch-induktionshällar är VÄRDELÖSA i jämförelse med gamla spisar med stora vred och rejäla knappar? Hur det blir med denna mobil återstår dock att se.

Föräldrarnas induktionshäll från stenåldern absolut. Men inga som helst problem på min moderna Siemens. Hade sett bedrövligt ut med 4 stora vred på den dessutom.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är några större problem, det blir väl som med hemknappen som slutade vara en faktisk knapp utan bara touch med feedback. Min hjärna kan fortfarande inte koppla att det inte är en fysisk knapp. Däremot kanske skal kan bli en utmaning.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Perfekt! Jag vill bara ha psykiska knappar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är precis så det inte är eftersom fårskocken helt hjärndött har en tendens att kopiera Apple, tills antalet alternativ uppgår till noll.

Android användare behöver nog inte oroa sig, att ta bort alla knappar på nallen är bara möjligt på äpplets modeller 😜

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men nu har vi haft toutch knappar på massor av saker så vi vet vad som funkar. Ned med handen i fickan o leta volym knapp utan att se den på en slät sida lir nog svår sålt speciellt med skal på.

Så där justerade man väl volymen typ 2012? Idag justerar man 99% av gångerna volymen på sina hörlurar, med eller utan sladd, funkar även på gamla trådade. Eller på ex SmartWatch, eller i ex Spotify på datorn där volymreglaget är kopplat till Spotify på telefonen osv...

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att Mute-switchen ersätts av en enkel knapp. Telefonen är ett steg närmare en Android. Jag var väldigt nöjd med min P30 Pro men irriterade mig varje gång jag behövde låsa upp telefonen, trycka volym ner och sen klicka på skärmen, bara för att sätta på ljudlös.

Kanske blir en android igen när den här iPhone 14 är utjänt om några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Så där justerade man väl volymen typ 2012? Idag justerar man 99% av gångerna volymen på sina hörlurar, med eller utan sladd, funkar även på gamla trådade. Eller på ex SmartWatch, eller i ex Spotify på datorn där volymreglaget är kopplat till Spotify på telefonen osv...

Jag justerar volymen med telefonens volymknappar lite då o då.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Finns det ens telefoner av rang som har fysisk hemknapp idag?

Nej, tyvärr inte. Jag skulle gärna ge upp några procent skärmyta för det.

Permalänk
Medlem

Är väldigt emot att man går ifrån fysiska knappar helt och hållet. Man vill ju smidigt kunna muta, låsa, höja/sänka utan att behöva väcka telefonen varje gång. Jag är ingen person som konstant sitter och pillar på telefonen så jag hade stört mig något extremt på det. Hur låser man ens telefonen utan en knapp? Kan liksom inte ens se det framför mig. En swipe? Nej tack

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Avstängd

Lätt att tro att de ska spara lite till på tillverkningen och tjäna lite extra pengar

Hemknappen gjorde f.ö. att åtminstone jag jobbade snabbare med mobilen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur menar du?

Menar att Bixby är ett satans påfund som finns som default.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Anwest:

Som med flesta förändringar så kommer det att kännas udda i början och sedan som världens naturligaste sak. Diskussionen låter precis som när Apple och övriga tillverkare började plocka bort den fysiska hemknappen. Det skulle förstöra all upplevelse osv lät det. Finns det ens telefoner av rang som har fysisk hemknapp idag?

Instämmer helt.
Men det hör lite hemma hos datanördar att vara tröga när det gäller mobiler. Jag tänker på den fysiska knappen som tog upp megastor del av skärmen.
Dessa fysiska knappar som folk pratar om använder jag själv knappt längre. Jag funderar faktisk på om jag har använt dem den senaste månaden? -Notis: Jag har ingen iPhone utan en annan mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad får dig att tro det?

Det är min erfarenhet av toutch knappar på många andra aparater

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag justerar volymen med telefonens volymknappar lite då o då.

Jag också, men inte när den ligger i fickan.

Telefonen ryktas ju ha knappar kvar men att dessa är touch eller liknande med vibration som feedback likt touchplattan på en Macbook vilket inte bör påverka särskilt mycket när man håller i telefonen jämför med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Kan vi alla enas om att alla touch-induktionshällar är VÄRDELÖSA i jämförelse med gamla spisar med stora vred och rejäla knappar? Hur det blir med denna mobil återstår dock att se.

Köp en riktig häll med lite kvalitet så funkar touchen bättre än ett gammalt rostigt vred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Köp en riktig häll med lite kvalitet så funkar touchen bättre än ett gammalt rostigt vred.

Det är inte utan att jag undrar vad du har haft för spis där vreden rostat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur gör man om telefonen hänger sig utan fysisk av/på knapp tänker ni? Väntar till batteriet tar slut?

På PowerMac G3 vid mitten av 90-talet så hade de också 0 knappar på datorn så när (inte om, utan när) MacOS hängde sig fick man dra ur sladden på baksidan för norsk reset.

Permalänk
Medlem

Det är Apple vi pratar om, jag är inte det minsta orolig för att fysiska knappar försvinner - om det nu för det första är sant.
De släpper inte halvfärdiga telefoner likt många av sina konkurrenter.
Många säger ju att Apple stjäl teknik och idéer från andra tillverkare - måhända vara helt sant med skillnaden att Apples dito fungerar närmast felfritt om man jämför mot konkurrenterna. Finns inte mer välbyggda telefoner med lika välbyggt OS - skulle vara trevligt med konkurrens.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det här är första gången jag någonsin sett någon nämna något positivt om touchstyrd spis faktiskt.

Jag har aldrig varit med om ett vred som gått sönder, de är normalt enkla att rengöra (brukar alltid gå att dra dem rakt upp/ut om man vill ta loss dem för grundlig rengöring) och sen vet jag inte vilka skyddsfunktioner och feedback du syftar på? Spärr brukar finnas, och feedback + timer och annat kan man ha en simpel display för - så fungerar min. Och med fysiska knappar för timern, givetvis.

Men visst, det finns säkert billiga skitspisar med fysiska reglage som gör sönder bara man tittar på dem. Generella kvalitén på vitvaror har inte direkt blivit bättre över åren...

Min spis har så att om man tar bort kastrullen eller stekpannan eller vad man nu har på spisplattan så först piper den till, sen efter en liten stund så stänger den av den plattan om man inte satt tillbaka kastrull/stekpanna inom en viss tid.
Har man ingenting på någon av på plattorna en viss tid så stänger spisen av sig helt.
Så jag behöver inte stänga av min spis manuellt om jag inte vill.

Jag vet att det finns synthar/keyboards (musik) som har motoriserade reglage, eller vad det kallas.
Så om man använder de ihop med DAW och ändrar något reglage i programmet så kan det fysiskt ändra motsvarande reglage på synth/keyboard.

Man skulle väl kunna tänka sig att motsvarande funktion skulle gå att uppnå med en spis med fysiska reglage om man har någon form av motor/servo som kan vrida reglagen.
Men känns som en lite onödigt komplicerad lösning, något ganska nischat som få skulle vara beredda att betala extra för.

Permalänk

När Ipone 20 kommer om fem år kommer vare sig knappar och skärm att finnas och i folkmun kommer modellen att kallas för I-fån.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Min plan var en iphone 15 pro men om detta är fallet så får de bli en 14 pro istället. Dock har detta varit ett rykte varje år, rykten om en portlös iphone har väl existerat sedan iphone x.

Permalänk
Medlem

Fysik vs mjukvara

Fysiska knappar styrs av fysikens lagar. Soft- eller touchknappar styrs av mjukvara.

Vad händer då när det är något fel på mjukvaran så att telefonen t.ex. vägrar att starta..? Batteriet kan man inte enkelt plocka ut och det finns ju heller ingen strömkabel heller att dra ur för att köra en "norsk-reset". Hur tänker Apple här..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej tack. Är nog irriterande att Samsung kör med sin Bixby-skit som nästan gör det omöjligt att starta om mobilen vid behov.

Omöjligt? Det är bara gå in i inställningar och ändra till som vanligt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

[...] Idag justerar man 99% av gångerna volymen på sina hörlurar, med eller utan sladd, funkar även på gamla trådade. Eller på ex SmartWatch, eller i ex Spotify på datorn där volymreglaget är kopplat till Spotify på telefonen osv...

"Siri, volym 60 %" eller liknande kommando fungerar också, flikar jag in som oftast navigerar å styr via rösten.

Använder dock den fysiska mute-knappen varje dag, vilken som bekant är en uppskattad position switch på iPhones. Att den skulle bli kapacitiv kunde kanske vara bra. Den som lever får se.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men nu har vi haft toutch knappar på massor av saker så vi vet vad som funkar. Ned med handen i fickan o leta volym knapp utan att se den på en slät sida lir nog svår sålt speciellt med skal på.

Fast ryktet säger ju att det INTE är en slät sida. ”Knapparna” finns där. Men de rör sig inte. Utan lär väl då reagera med haptisk feedback istället. Som redan nämnts så fungerar det otroligt bra på andra Apple-produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Så där justerade man väl volymen typ 2012? Idag justerar man 99% av gångerna volymen på sina hörlurar, med eller utan sladd, funkar även på gamla trådade. Eller på ex SmartWatch, eller i ex Spotify på datorn där volymreglaget är kopplat till Spotify på telefonen osv...

Nja, har man AirPods som är av annan modell än PRO gen. 2, så är det lite hattigt att behöva köra en "Hej siri, höj volymen" 2ggr i rad för att höja styrkan 20%.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Min spis har så att om man tar bort kastrullen eller stekpannan eller vad man nu har på spisplattan så först piper den till, sen efter en liten stund så stänger den av den plattan om man inte satt tillbaka kastrull/stekpanna inom en viss tid.
Har man ingenting på någon av på plattorna en viss tid så stänger spisen av sig helt.
Så jag behöver inte stänga av min spis manuellt om jag inte vill.

Jag vet att det finns synthar/keyboards (musik) som har motoriserade reglage, eller vad det kallas.
Så om man använder de ihop med DAW och ändrar något reglage i programmet så kan det fysiskt ändra motsvarande reglage på synth/keyboard.

Man skulle väl kunna tänka sig att motsvarande funktion skulle gå att uppnå med en spis med fysiska reglage om man har någon form av motor/servo som kan vrida reglagen.
Men känns som en lite onödigt komplicerad lösning, något ganska nischat som få skulle vara beredda att betala extra för.

Det är ju främst när det kokar över och vatten hamnar på touchen som frustrationen också kokar över. Även när man snabbt vill ändra temperatur så gör touchen ett sämre jobb.
Kombinera man båda händelserna så kommer hatet verbalt flygandes ur munnen på en.
Mycket beror ju på hur man lagar mat och jag tror detta är något som händer dem som har alla plattor igång samtidigt som de står och tillbereder annat på bänken bredvid oftare.

Avstängningsfunktionen är ju såklart bra, men det borde inte vara några problem att kombinera de moderna funktionerna med en taktil encoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Min spis har så att om man tar bort kastrullen eller stekpannan eller vad man nu har på spisplattan så först piper den till, sen efter en liten stund så stänger den av den plattan om man inte satt tillbaka kastrull/stekpanna inom en viss tid.
Har man ingenting på någon av på plattorna en viss tid så stänger spisen av sig helt.
Så jag behöver inte stänga av min spis manuellt om jag inte vill.

Jag vet att det finns synthar/keyboards (musik) som har motoriserade reglage, eller vad det kallas.
Så om man använder de ihop med DAW och ändrar något reglage i programmet så kan det fysiskt ändra motsvarande reglage på synth/keyboard.

Man skulle väl kunna tänka sig att motsvarande funktion skulle gå att uppnå med en spis med fysiska reglage om man har någon form av motor/servo som kan vrida reglagen.
Men känns som en lite onödigt komplicerad lösning, något ganska nischat som få skulle vara beredda att betala extra för.

Skrivet av StuntmanMike:

Det är ju främst när det kokar över och vatten hamnar på touchen som frustrationen också kokar över. Även när man snabbt vill ändra temperatur så gör touchen ett sämre jobb.
Kombinera man båda händelserna så kommer hatet verbalt flygandes ur munnen på en.
Mycket beror ju på hur man lagar mat och jag tror detta är något som händer dem som har alla plattor igång samtidigt som de står och tillbereder annat på bänken bredvid oftare.

Avstängningsfunktionen är ju såklart bra, men det borde inte vara några problem att kombinera de moderna funktionerna med en taktil encoder.

What? Är väl en standardfunktion på någorlunda moderna induktionsspisar att plattan stänge av om det inte står något kärl? Oberoende om det är traditionella vred eller touch?

Det behövs ingen ”motor” som vrider reglaget för att stänga av plattan. Jösses.

Jag finner det fascinerande att, trots att vi är på ett teknikforum, att så få verkar förstå att det mesta är fly-by-wire idag.

Permalänk
Medlem

touch är ju överlag skit så det blir bara ytterligare ett skäl att undvika apple prylar.

Ratade alla mobiler som inte hade fysisk 3.5 jack sist jag köpte telefon just för att jag vill ha trådade hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag också, men inte när den ligger i fickan.

Det gör jag

Skrivet av Elakekocken:

Det är Apple vi pratar om, jag är inte det minsta orolig för att fysiska knappar försvinner - om det nu för det första är sant.
De släpper inte halvfärdiga telefoner likt många av sina konkurrenter.
Många säger ju att Apple stjäl teknik och idéer från andra tillverkare - måhända vara helt sant med skillnaden att Apples dito fungerar närmast felfritt om man jämför mot konkurrenterna. Finns inte mer välbyggda telefoner med lika välbyggt OS - skulle vara trevligt med konkurrens.

Det finns mycket i iOS som är dåligt byggt, så som notifikationssystemet. Det är mils bättre på Android och en av de största anledningarna till varför jag inte kommer byta till iOS så länge som notifikationssystemet är som det är nu på iOS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig