LG uppges satsa på OLED till datorskärmar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ness:

Svårt att greppa att det finns de som har den åsikten när man själv sitter på 48" haha 😅

Det hade jag aldrig klarat av, det är ju ynka 92 PPI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Oja, tidigare modeller var väldigt känsliga. Tex modeller från 2017 är det ju många som sitter med inbränningar på vad jag sett. Kliver man upp till modeller från 2019 måste man jobba mycket mycket hårdare för att få inbränningar som jämförelse. Och det är sannolikt ännu svårare på 2020-, 21- och 22-modeller.

Det är ju på nivån numera att man medvetet måste misshandla panelen och stänga av funktionerna som ska skydda panelen för att få till inbränningar.

Jag har en LG B7 från 2017 som inte har en tillstymmelse av inbränning, minns dock inte om o när förra ägaren bytte panel på den, men jag har använt den för både film o dator o den ser fortfarande helt fantastiskt fin ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Väntar själv på en:
27" RAK
1440p
165HZ (minst, helst upp mot 300HZ)
HDR 1000
G-synk premium
DP 2.0 och HDMI 2.1 (48Gbps)

Den väntar jag med på

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det hade jag aldrig klarat av, det är ju ynka 92 PPI

Fast då är det ju inte storleken som är problemet egentligen utan pixeltätheten.
92 PPI fungerar faktiskt helt okej. Jag sitter ändå så pass långt från skärmen att det inte är speciellt märkbart vid normal användning, och vid spelande så märks det absolut inte.

Men ja, skulle såklart inte tacka nej till högre PPI. Nästa gång jag byter skärm så blir det nog 37-42".

Skulle däremot aldrig kunna gå ner till 27" igen. Har en sekundär skärm i den storleken och allt är så galet smått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

undrar samma. min oled TV ser för jävligt ut nu med all "inbränning"
Och så gammal är den inte.

Vad har du gjort? Jag har en TV från 2016 och den har inte minsta inbränning, trots att den står i menyer ibland på google chromecast osv, och det är alltså en av de första generationerna. De få gånger jag fått antydan till inbränning så har det inte varit permanent utan gått bort med de inbyggda funktionerna för att rätta till bild.

Jag tror att de löser alla eventuella inbränningsproblem med smart logik i skärmen... Men är man rädd så undviker man att köpa först.

chrome skulle va chromecast
Permalänk

Sjukt nöjd med min snart 4 år gamla LG OLED TV och hade gärna köpt en 32" 144+ Hz till datorn.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Shut up and take my money!

Gör det rätt nu.
24-27"
1440p och 4k
120Hz och uppåt
HDR 600 / HDR 1000
Gsynk premium och Freesynk 2
DP 2.0 och HDMI 2.1 (48Gbps)

Vet inte om inbyggd G-Sync modul och AMD FreeSync fungerar samtidigt?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Väntar själv på en:
27" RAK
1440p
165HZ (minst, helst upp mot 300HZ)
HDR 1000
G-synk premium
DP 2.0 och HDMI 2.1 (48Gbps)

Lite osäker på HDR1000. Vill ju inte bränna ur ögonen.
Min TV tror jag ligger på runt 700Nits i peak brightness och om någon i scenen går i en grotta och lyser med en ficklampa så blir det för mig en bländningseffekt.

Ser ofta på TV i mörker, Fd biorum, så det finns inget annat ljus än det som kommer från TV

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vet inte om inbyggd G-Sync modul och AMD FreeSync fungerar samtidigt?

Nej jag menade väl mer att det blir flera modeller.
Några för G-synk, några för Freesynk 2.
Likadant som 1440p eller 4k

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Som jag har längtat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

En 32" 4k som huvudskärm och typ en 20" 1440p som sidoskärm hade inte varit helt fel. Lite svårt att motivera när man nyligen har införskaffat en 32" 4k IPS-panel, men måste säga att grådaskigheten är inte så himla rolig...

Vilken 4k skärm har du skaffat?

Permalänk
Avstängd

Som jag tidigare sagt, min 49" 4K IPS 60Hz byter jag aldrig ut så länge den är hel, såvida jag inte råkat bli stenrik och får samma specs med 100+ Hz.

Å andra sidan, en 34" OLED på svängarm skulle kunna vara väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Alltså, folk här på Sweclockers vill uppgradera till en 27"-skärm, år 2022? Typ 36" hade jag tagit.

Permalänk
Medlem

24-25k i 1440p eller 4k är en dröm att beskåda. vi måste få högre upplösning eller snarare högre pixeldensitet på de uppkommande skärmarna, sen hade det inte skadat att skippa de stora kontakterna/sladdarna å köra genom usb c.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Äntligen på gång alltså. Bara jag och typ resten av världen som väntat in detta 😁👌

Sen jag köpte min CX55 i April förra året, mår jag illa bara jag tänker på att starta ett spel på min LCD skärm. Allt spelande körs såklart på Tv'n men jag saknar en OLED på skrivbordet. Så ge mig en 32 med 144hz+ och jag är nöjd!

AW'34 gick direkt bort, hur bra den än må vara. UW trash kommer aldrig innanför mina dörrar!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Det känns som en bra satsning. Dock är det nog inget jag kommer införskaffa. Har blivit för van vid enorm skärm. Dock väldigt trevligt intiativ. Mer OLED till folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Alltså, folk här på Sweclockers vill uppgradera till en 27"-skärm, år 2022? Typ 36" hade jag tagit.

En 27-tummare som står precis bakom tangentbordet upplevs förmodligen större än majoriteten av alla TV-apparater med hänsyn till betraktningsavståndet.

Upplever nästintill min 27-tummare som för stor på mitt miniskrivbord. Upplever den definitivt som större än min 55-tummare från soffan på ca 1,6 meters avstånd.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Oja, tidigare modeller var väldigt känsliga. Tex modeller från 2017 är det ju många som sitter med inbränningar på vad jag sett. Kliver man upp till modeller från 2019 måste man jobba mycket mycket hårdare för att få inbränningar som jämförelse. Och det är sannolikt ännu svårare på 2020-, 21- och 22-modeller.

Det är ju på nivån numera att man medvetet måste misshandla panelen och stänga av funktionerna som ska skydda panelen för att få till inbränningar.

Hur vet man att man behöver jobba hårdare med dagens när dagens bara funnit ute i typ 2-3 år medans 2017 modeller funnits ute i 5

Får se hur de mer moderna ser ut om 3-4 år

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att OLED skärmar blir standard inom data och gaming communityn. Jag kör en OLED C2 42 och är super nöjd. Skulle nog aldrig kunna gå tillbaka till 27" IPS. Med en dedikerad OLED datorskärm så beter den sig som en datorskärm också dvs att den stänger av och sätter på sig med datorn. Hoppas bara priserna är humana också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Lite osäker på HDR1000. Vill ju inte bränna ur ögonen.
Min TV tror jag ligger på runt 700Nits i peak brightness och om någon i scenen går i en grotta och lyser med en ficklampa så blir det för mig en bländningseffekt.

Ser ofta på TV i mörker, Fd biorum, så det finns inget annat ljus än det som kommer från TV

Du får köpa ett par https://www.maxgaming.se/sv/gaming-glasogon/anzu-smart-glasse...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Ness:

Svårt att greppa att det finns de som har den åsikten när man själv sitter på 48" haha 😅

Börjar tycka att min 24" 4k IPS är lite klaustrofobisk efter att jag fått ett monster på kontoret. Tyckte den var rymlig i början Men det hade varit trevligt med något annat är 16:9 för kreativa äventyr. Tex 27" i 3:2 format. Man kan alltid drömma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vad har du gjort med din OLED-TV egentligen? Min börjar närma sig två år och jag har använt den som datorskärm ca 15 timmar om dagen och jag har inte minsta tillstymmelse till inbränning.

hmmm... den där skärmen skulle jag gärna vilja kolla in. Min OLED från 2017 hade Tv4 solen permanent inbränt. LG bytte förövrigt panelen för nåt halvår sedan...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

hmmm... den där skärmen skulle jag gärna vilja kolla in. Min OLED från 2017 hade Tv4 solen permanent inbränt. LG bytte förövrigt panelen för nåt halvår sedan...

Jo, verkar som äldre modeller bränner in mycket lättare. Nyare verkar vara mycket mer resistenta.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Oja, tidigare modeller var väldigt känsliga. Tex modeller från 2017 är det ju många som sitter med inbränningar på vad jag sett. Kliver man upp till modeller från 2019 måste man jobba mycket mycket hårdare för att få inbränningar som jämförelse. Och det är sannolikt ännu svårare på 2020-, 21- och 22-modeller.

Det är ju på nivån numera att man medvetet måste misshandla panelen och stänga av funktionerna som ska skydda panelen för att få till inbränningar.

Även då är det svårt, har en oled som jag ärligt talat förtjänar att få inbränningar på vid det här laget men ändå nada.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en vettig 27:a, känns som den optimala storleken på ett vanligt skrivbord för vardagsbruk. Gärna VRR, 100+ hz och inte ser ut som En ihopfälld Optimus Prime

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

En 27-tummare som står precis bakom tangentbordet upplevs förmodligen större än majoriteten av alla TV-apparater med hänsyn till betraktningsavståndet.

Upplever nästintill min 27-tummare som för stor på mitt miniskrivbord. Upplever den definitivt som större än min 55-tummare från soffan på ca 1,6 meters avstånd.

Exakt, allt veror på hur djupt skrivbord man har och hur man sitter. Jag tycker 32 är för stort då jag på det avståndet jag sitter inte ser hela skärmen samtidigt ordentligt. Om jag spelar FPS måste jag röra lite på huvudet, vilket inte är skönt. Det funkar dock om jag tittar på film och lutar tillbaka. Men 27 är optimalt för många skrivbord skulle jag säga. Om man inte har väldigt specifika behov för multi tasking osv

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEGISEN:

Skulle hellre se mini-led skärmar

Håller med. OLED blev aldrig vad man hoppats på i så väldigt många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur vet man att man behöver jobba hårdare med dagens när dagens bara funnit ute i typ 2-3 år medans 2017 modeller funnits ute i 5

Får se hur de mer moderna ser ut om 3-4 år

För att det finns de som testar dem genom att försöka forcera fram det och det är en dramatisk skillnad mellan äldre och nyare paneler när det gäller tiden innan det uppstår. Så man behöver inte vänta flera år för att veta att nyare paneler är bättre.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEGISEN:

Skulle hellre se mini-led skärmar

Du menar MicroLED? (sitt inte uppe och vänta i så fall)
LCD med MiniLED finns det väl redan en och annan (edit: verkar som det först nu släppts en 27" iofs, där ser man)

Vill man vara petig så kan man förövrigt påpeka att LG aldrig har producerat OLED, i betydelsen tillverkat paneler, i denna storlek tidigare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cyberz:

Kan väl inte göra mer än att titta på den antar jag.
De tidiga kanske hade lättare att få inbränning
Vet att LTT gnällde över det i nån video ett tag sedan

Har du en inbränning eller har Linus en inbränning?

Linus har inga inbränningar på den ökända videon. I sådana fall hade vi sett Linus göra sin signatur-grimas och närbilder på hans panel med de typiska mörka skuggorna som aldrig går bort.

Däremot gnäller Linus säkert över en mer långsiktig retention som blir till ojämnheter och kräver panelrensning-funktionen med ett par månaders mellanrum. Eller veckors mellanrum ifall man kör panelen hårt. Bara att de flesta kallar alla sådana fenomen för "burn in" oavsett vilket sort det är. Allt som är en ojämnhet på en OLED brukar kallas för "burn in" fast det det snarare handlar om ojämnheter från exemplarlotteriet.

Faktiskt inbränning kräver flera tusen timmars ihärdigt stressande av panelen, likt att låta samma ytor lysa på högsta ljusstyrka hela tiden.

Vilken OLED-TV har du? Det är en väldig skillnad på modell och tillverkare. För att du ska få en inbränning bara av att som du skriver "...inte göra mer än att titta på den..." behöver du köra en tidig Philips eller något i stil med en LG 2016-modell i kartongläge. Eller LG:s 2017- och 2018-modeller där du kör högsta möjliga ljusstyrka, någon form av "Intensiv" eller "Sport"-läge och aldrig tar till en panelrensning.

Skrivet av Nozomi:

Hur vet man att man behöver jobba hårdare med dagens när dagens bara funnit ute i typ 2-3 år medans 2017 modeller funnits ute i 5

Får se hur de mer moderna ser ut om 3-4 år

Därför att stresstester på panelen visar kortsiktig retention (ljusare fläckar) redan efter ett par minuter på äldre paneler och de ljusare fläckarna håller sig kvar längre efter testet. Riktigt gamla modeller med dålig reglering, särskilt äldre Philips OLED kan framkalla retention utan att man stresstestar enbart pga av hur de fungerar.

Modernare paneler behöver längre tid av stresstester och retention blir då mildare (inte lika ljusstarka) samt klingar av snabbare. Ytterligare moderniteter som bättre kylda paneler, likt Sonys och Panasonics Master-modeller, samt till viss del även LG:s G-modell visar inte retention alls och då kan jag ha kört en timme+ med testbilder.

Retention är inte inbränning. Däremot är retention ett varningstecken på att panelen stressats mer och kan på sikt, tusentals och tiotusentals timmar leda till faktiska inbränningar med permanenta förändringar.

Visar exempel på detta i testet av LG42C2 som datorskärm

Den avklingningen som tog en minut efter max ljusstyrka i HDR är kraftfullare och är synligare (ofta grönare) längre tid på äldre modeller, särskilt innan 2017-panelerna. Medan det inte inträffar alls på Sonys och Panasonics bättre kylda modeller. Jag har testat i uppemot en timme. Med LG:s G1-modell varar retention i någon sekund och ser då mer ut som 30s-bilden i detta exempel.

Inga av de här moderna OLED-modellerna får kortsiktig retention vid vanlig SDR och de ljusnivåer man väntas köra på ett skrivbord. Måste köra HDR, max ljusstyrka och trixa mig förbi inbränningsskydden som annars känner av att samma yta lyser hela tiden.