Snabbkoll: Passar skärmar i 40-tumsklassen vid datorn?

Permalänk
Medlem

När man måste börja röra på huvudet för att se allt på skärmen är det för stort. Det har ju så klart med såväl skärmens storlek som avståndet att göra förstås. På ett "normalt" skrivbordsavstånd, ungefär en armlängd, känns min 34" UW ganska bra. Lite större hade nog fungerat men inte så värst mycket större.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Lögner. På den tiden satt vi med våra trynen rätt mot den där 14”-skärmen och det är därför vi nu är halvblinda och behöver stora skärmar 😆

Skärmstorlek är en vanesak och det är svårt att byta ner sig, när man väl har gått upp i storlek.
Jag jobbar hårt på att försöka hålla en diet med både skärmstorlek och upplösning och belönar endast mig själv med större eller högre upplösning vid högtidliga tillfällen.
Kanske är jag lite av en skärm-munk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har en ASUS 43-tums 4K skärm. Satt dryga en meter ifrån den. Visst var det fin och skarp bild, särskilt i spel var det trevligt med så stor skärm, men den kändes för stor. Man fick som sitta och titta uppåt för mycket. Som "tur" var fick den nåt problem då den slumpmässigt slocknade i ett par sekunder (både i Linux och Windows) och jag kunde inte finna anledningen trots att jag testade med annat grafikkort och kablar, både HDMI och displayport. Så jag köpte en 34-tums widescreen istället som passar mig bättre.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad är det för närsynta stollar som behöver 40" rakt i nyllet. När jag var ung så vart det en 14" TV på andra sidan rummet (3meter) och det fungerade utmärkt. Jag går nästan vilse med ögonen på min 27" idag.

Testa spela något ARPG eller RTS på en 14" skärm på andra sidan rummet och återkom med resultat till mig tack. Sedan handlar det ju inte riktigt om "vad man behöver" utan vad som ger bäst upplevelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är. Men blir så provocerad av folk som säger att dom har fina skärmar på jobbet. Det grundar sig i avundsjuka tror jag. Men jag menar, varför behöver man en dyr skärm om man inte jobbar med saker som kräver det? Jobbar på sjukhus med saker kopplade till logistik (vaktmästare är titeln även att vi inte lagar något.) och skärmarna vi har fungerat fint till dom interna systemen vi använder. Jobbar iofs mer med kroppen som redskap än datorn. Men faktum kvarstår, varför lyxig skärm om man ändå inte jobbar med saker som kräver precision på korrekta färger. Som egenföretagare vore det ju idiotiskt att lägga pengar på en dyrare skärm/dator än vad man behöver

Permalänk
Medlem

Det passar utmärkt!

Jag har en 43" från Asus på skrivbordet, och älskar den trots alla dess problem (VA-skärm, dvs utmärkta färger och hemsk ghosting)
Längtar efter en OLED i samma size, vi får se när det kommer en som är värd att testa. Det är mycket film och video här, så HDR osv är viktigt.

På min andra burk kör jag en 32" från LG i 1440p. Snabb skärm, perfekt för spel. Mycket nöjd med den!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

16:9 eller det bättre men lite ovanliga 16:10 - 32" med 3840x2160 eller 3840×2400
Annars 34" som minimum som det är UW, under det och det är för litet imo - Upplösning gärna WQHD+ (3840×1600)

Men då det inte är lätt att välja på många 16:10 samt att det ofta blir dyrt så duger 16:9.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

27" är lagom på nuvarande skrivbord. Har den på en arm så jag enkelt kan flytta den närmare vid behov. 40+ tum skulle bli opraktiskt vid spel på avståndet jag har nu.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra med ett varierat utbud. Alla skärmar är kompromisser och olika användare värderar olika kvaliteter olika mycket, därför finns det inte en skärm eller skärmstorlek som är "bäst". Det jag blir trött på är inställningen "den här skärmen passar inte mig, alltså suger den", eller tar det som ett personligt påhopp om en ny modell inte passar just deras behov. Det gäller kanske datorchassin i ännu högre grad. Och smartphones.

För min egen del prioriterar jag stora och högupplösta skärmar och har inte problem med att vrida på huvudet om det behövs. Av ergonomiska skäl vill jag inte att skärmen är högre än 60 cm eller bredare än 120 cm, i alla fall inte om den är på typ en armslängds avstånd. Gärna krökt, förstås (R1000?). 150-200 dpi är väl idealt på det avståndet, så 8k borde vara lagom för den storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det passar utmärkt!

Jag har en 43" från Asus på skrivbordet, och älskar den trots alla dess problem (VA-skärm, dvs utmärkta färger och hemsk ghosting)
Längtar efter en OLED i samma size, vi får se när det kommer en som är värd att testa. Det är mycket film och video här, så HDR osv är viktigt.

Svaret på din fråga är LG C2 42" eller om du inte vill böka med att den är en TV: Asus PG42UQ. Den har vad jag sett fått fina recensioner också.

För mediekonsumtion är LG C2 vida överlägsen alla icke-Oled jag sett för skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med 49" G9 men jag hade inte velat ha en 16:9 49" skärm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör dubbla 32" tycker det funkar utmärkt och ser inte behov av något större.
När jag spelar använder jag den Predator skärmen till spelet och den andra till temp övervakning osv.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

sitter vid en sånt dära Ikea hörnskrivbord med två förlängnings plattor så skrivbordet e härligt stort för rätt lågt pris, drömmen hade jag varit att ha en skärm som går från kant till kant på skrivbordet med samma höjd som säg 42" 16:9 tv-apparater har. Med då måste upplösningen vara minst det dubbla på höjden. har testat med 42"-43" tv:sar som skärm, dvs sitta nära å det funkar i spel men i desktop/skrivbords- användning dvs surf/jobb å så, så ser man ju tydligt hur "grynigt" det är, dvs den dära irriterande rutmönstret.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tror 27" är min maxgräns. Har en 24" nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Testa spela något ARPG eller RTS på en 14" skärm på andra sidan rummet och återkom med resultat till mig tack. Sedan handlar det ju inte riktigt om "vad man behöver" utan vad som ger bäst upplevelse.

Jag provade Warcraft 2 på min 486:a för ett par veckor sedan med en 14.1" skärm, jag skulle inte gärna sitta mer än 1 meter ifrån den idag, då jag naturligt unnat mig lite bättre några gånger. Jag skulle dock inte vilja rusa iväg, jag testade köra på en 46" när min 20" dataskärm dog, men bara värmen från skärmen kändes som att sola solarium och fick nackont av att spela PUBG.

Det spelar dock rätt stor roll vad det är för upplösning på skärmen, 1080p på 46" så vill man inte vara för nära, ögonen mår ju bäst av en viss storlek per pixel, så med en 4K skärm (om man utgår från 24" 1080p), så kan säkert 48" kännas helt okej.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har i dagsläget 2x 27" 1440p men har i tankarna att skaffa en 42" 4K istället. Så svarade ja

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swonko1:

Vet inte vad det är. Men blir så provocerad av folk som säger att dom har fina skärmar på jobbet. Det grundar sig i avundsjuka tror jag. Men jag menar, varför behöver man en dyr skärm om man inte jobbar med saker som kräver det? Jobbar på sjukhus med saker kopplade till logistik (vaktmästare är titeln även att vi inte lagar något.) och skärmarna vi har fungerat fint till dom interna systemen vi använder. Jobbar iofs mer med kroppen som redskap än datorn. Men faktum kvarstår, varför lyxig skärm om man ändå inte jobbar med saker som kräver precision på korrekta färger. Som egenföretagare vore det ju idiotiskt att lägga pengar på en dyrare skärm/dator än vad man behöver

Hur företag tänker kring sådana utgifter vet jag inte, kan inte se någon logik där riktigt. På mitt jobb fick vi efter mycket gnäll möjlighet att välja egna skärmar, antingen två 24@1080, två 27@1440 eller en 34 3440x1440 för några år sedan, men det var ju tre specifika skärmar från en leverantör (Dustin). Hade vi fått en budget och fått välja själva hade vi lätt kunnat få bättre skärmar än dessa för samma pengar, även om vi var tvungna att använda Dustin. (Sen att företaget kom på att de köpt fel dockor så att de inte kunde hantera två 1440p skärmar och vi som valde det därmed fick nöja oss med en var ligger väl utanför denna diskussion.)

Men kvalitetsmässigt så är det egentligen inga toppskärmar direkt. 34'' var något av en gaming-skärm så den har Freesync men också grådassig bild och obefintliga justeringsmöjligheter på foten och så, de andra alternativen var vanliga kontorsskärmar. De har inte den bästa färgåtergivningen även om den är bättre än föregående, och inga spelinriktade funktioner eller så, men bra fot och bra med anslutningar inklusive en USB-hub och så som hem-skärmar verkar ha släppt helt på senare tid.

Det är ju bra att de satsar på ergonomi tycker jag. Det är ändå rätt många timmar framför de skärmarna. Men det är ju också mer eller mindre ett krav numera, fack eller skyddsombud sätter ju stopp för dålig ergonomi och liknande. I övrigt handlar det om vad man har för behov. Som utvecklare behöver man främst mycket yta, färgerna är inte så viktiga och inte heller uppdateringshastighet. Hade jag jobbat mer med grafik så hade jag nog fått något bättre ur de bemärkelserna. De på mitt jobb som jobbar mer med "vanliga kontorsgrejer" typ ekonomi, HR och liknande, får två 24''.

Skrivet av DST:

sitter vid en sånt dära Ikea hörnskrivbord med två förlängnings plattor så skrivbordet e härligt stort för rätt lågt pris, drömmen hade jag varit att ha en skärm som går från kant till kant på skrivbordet med samma höjd som säg 42" 16:9 tv-apparater har. Med då måste upplösningen vara minst det dubbla på höjden. har testat med 42"-43" tv:sar som skärm, dvs sitta nära å det funkar i spel men i desktop/skrivbords- användning dvs surf/jobb å så, så ser man ju tydligt hur "grynigt" det är, dvs den dära irriterande rutmönstret.

TV säger inget om upplösningen dock. Om du testade en "HDTV" i 42 tum så är det ju katastrof, men det finns ju upp till 4K i de storlekarna och det är ju en rätt hög upplösning ändå. Motsvarande fyra 21'' på 1080p. Eller en 50'' TV med 8K kanske kan funka också, det motsvarar ju 16 stycken 12,5'' skärmar med 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag provade Warcraft 2 på min 486:a för ett par veckor sedan med en 14.1" skärm, jag skulle inte gärna sitta mer än 1 meter ifrån den idag, då jag naturligt unnat mig lite bättre några gånger. Jag skulle dock inte vilja rusa iväg, jag testade köra på en 46" när min 20" dataskärm dog, men bara värmen från skärmen kändes som att sola solarium och fick nackont av att spela PUBG.

Det spelar dock rätt stor roll vad det är för upplösning på skärmen, 1080p på 46" så vill man inte vara för nära, ögonen mår ju bäst av en viss storlek per pixel, så med en 4K skärm (om man utgår från 24" 1080p), så kan säkert 48" kännas helt okej.

Absolut, ska man ha en så pass stor skärm på skrivbordet så är 4k ett måste. 3840x2160 på en 48" är samma PPI som 1080x1920 på 24". Lägre än det vill man inte ha imo. (antagligen skulle 42" kännas bättre bara för att få lite högre PPI).

Värmen klarar man sig från med OLED, den blir bara lite ljummen, jämfört med min tidigare 27" LCD som kändes som ett element. Sedan är skrivbordsdjup en viktig aspekt. Kör man med standard 60cm så kommer skärmen för nära. Så 80cm är att föredra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Har en 27 och en 24. Smalt skrivbord och funderar på att sätta något direkt på väggen istället. Då hade det nog blivit 42" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tycker det är bra med ett varierat utbud. Alla skärmar är kompromisser och olika användare värderar olika kvaliteter olika mycket, därför finns det inte en skärm eller skärmstorlek som är "bäst". Det jag blir trött på är inställningen "den här skärmen passar inte mig, alltså suger den", eller tar det som ett personligt påhopp om en ny modell inte passar just deras behov. Det gäller kanske datorchassin i ännu högre grad. Och smartphones.

Håller helt med. Som jag ser det grundar sig tron i att det finns något som är "bäst" i att man inte riktigt är insatt i ett ämne, och inte inser att det finns för- och nackdelar med allt. I jobbet gör jag ofta avvägningar för att avgöra vad som är "bäst", och ju mer erfaren jag blir desto mer inser jag att det ofta finns några alternativ som är så nära varandra att inget är bäst och att det gäller att prioritera vilka faktorer man tycker är viktigast.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså... "föredrar".. Jag har hittills haft råd med skärmar under 40". Så oklart om jag skulle föredra nånting större om jag kunde köpa det.

Har däremot en 48" ultrawide på jobbet, och den är ju riktigt trevlig. Aldrig provat att spela på den.

Är det möjligtvis en 49" för kan inte påminna mig att jag någonsin sett en 48" modell? Frågar mest ifall det är något jag missat på marknaden, storleken spelar så klart ingen roll....eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Lögner. På den tiden satt vi med våra trynen rätt mot den där 14”-skärmen och det är därför vi nu är halvblinda och behöver stora skärmar 😆

På den tiden fick man även fyrkantiga ögon av att se på en 20" TV från mindre än 7 meter avstånd! Fördelen var väl att det då fortfarande var helt ofarligt att röka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Vet inte vad det är. Men blir så provocerad av folk som säger att dom har fina skärmar på jobbet. Det grundar sig i avundsjuka tror jag. Men jag menar, varför behöver man en dyr skärm om man inte jobbar med saker som kräver det? Jobbar på sjukhus med saker kopplade till logistik (vaktmästare är titeln även att vi inte lagar något.) och skärmarna vi har fungerat fint till dom interna systemen vi använder. Jobbar iofs mer med kroppen som redskap än datorn. Men faktum kvarstår, varför lyxig skärm om man ändå inte jobbar med saker som kräver precision på korrekta färger. Som egenföretagare vore det ju idiotiskt att lägga pengar på en dyrare skärm/dator än vad man behöver

Jag skulle nog säga tvärt om, jag tycker som om folk som måste sitta och stirra på en riktig sungskärm med PWM, dålig upplösning och halvrisig bild 8 timmar per dag när dom hade kunnat få en ny mycket för halva kostanden av vad deras stol kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur företag tänker kring sådana utgifter vet jag inte, kan inte se någon logik där riktigt. På mitt jobb fick vi efter mycket gnäll möjlighet att välja egna skärmar, antingen två 24@1080, två 27@1440 eller en 34 3440x1440 för några år sedan, men det var ju tre specifika skärmar från en leverantör (Dustin). Hade vi fått en budget och fått välja själva hade vi lätt kunnat få bättre skärmar än dessa för samma pengar, även om vi var tvungna att använda Dustin. (Sen att företaget kom på att de köpt fel dockor så att de inte kunde hantera två 1440p skärmar och vi som valde det därmed fick nöja oss med en var ligger väl utanför denna diskussion.)

Men kvalitetsmässigt så är det egentligen inga toppskärmar direkt. 34'' var något av en gaming-skärm så den har Freesync men också grådassig bild och obefintliga justeringsmöjligheter på foten och så, de andra alternativen var vanliga kontorsskärmar. De har inte den bästa färgåtergivningen även om den är bättre än föregående, och inga spelinriktade funktioner eller så, men bra fot och bra med anslutningar inklusive en USB-hub och så som hem-skärmar verkar ha släppt helt på senare tid.

Det är ju bra att de satsar på ergonomi tycker jag. Det är ändå rätt många timmar framför de skärmarna. Men det är ju också mer eller mindre ett krav numera, fack eller skyddsombud sätter ju stopp för dålig ergonomi och liknande. I övrigt handlar det om vad man har för behov. Som utvecklare behöver man främst mycket yta, färgerna är inte så viktiga och inte heller uppdateringshastighet. Hade jag jobbat mer med grafik så hade jag nog fått något bättre ur de bemärkelserna. De på mitt jobb som jobbar mer med "vanliga kontorsgrejer" typ ekonomi, HR och liknande, får två 24''.
TV säger inget om upplösningen dock. Om du testade en "HDTV" i 42 tum så är det ju katastrof, men det finns ju upp till 4K i de storlekarna och det är ju en rätt hög upplösning ändå. Motsvarande fyra 21'' på 1080p. Eller en 50'' TV med 8K kanske kan funka också, det motsvarar ju 16 stycken 12,5'' skärmar med 1080p.

det är klart det var 4k. kan inte använda dem för något arbete. 1080p 42" 40cm ifrån funkar även det för mig i bilspel, men e ju katastrof annars, likaså en 4k tv på 42".

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag utgår ifrån att frågan gäller om man kan tänka sig att gå ner till 40" i storlek?

Problemet med denna typ av diskussioner är att folk som är vana med mindre skärmar verkar utgå ifrån att man kör samma workflow på en större skärm, vilket för dom flesta personer normala personer jag känner innebär typ köra allt i fullskärmsläge. Då blir det rätt meningslöst att gå över typ 27" om inte synen börjar bli hyfsat dålig eller liknande. Framgångsfaktorn är att istället se det som flera virtuella skärmar och använda "aktiv fönsterhantering" via t.ex. PowerToys eller liknande. Jag kör t.ex. själv 6-8 fönster samtidigt, och dessutom fördelade över flera virtuella skrivbord, men då är jag också som fullstack-utvecklare i behov av klart fler fönster än de flesta normala användare.

Jag tycker fokus istället borde vara på ifall man måste köra med skalning på den skärm man har, vilket innebär att man då tappar värdefull skärmarea. Då är det bättre att skaffa en större skärm och använda alla pixlarna fullt ut istället. Sen är det väl överlag bra att komma ihåg att storlek != upplösning, en 27" 4K skärm har fler pixlar än alla ultrawides som jag sett, med undantag för de 5K skärmar som finns men som är rätt ovanliga (alltså äkta 5K, som t.ex. https://www.inet.se/produkt/2218937/dell-40-ultrasharp-u4021q... ).

Spel kör man med fördel med en custom resolution i de fall där det är fördelaktigt, vilket fungerar extra bra på OLED där allt utanför skärmarean försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Svaret på din fråga är LG C2 42" eller om du inte vill böka med att den är en TV: Asus PG42UQ. Den har vad jag sett fått fina recensioner också.

För mediekonsumtion är LG C2 vida överlägsen alla icke-Oled jag sett för skrivbordet.

Japp, jag väntar ivrigt på att Inet ska få hem PG42UQ - 3 dagar kvar nu enligt prognos.

Köpte nästan C2 för ett tag sedan men insåg att jag inte ville meckla med en TV. Kör dessutom med en lång fiberoptisk DP-kabel (datorn står i ett annat rum) så DP är lite viktigt, hehe.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

det är klart det var 4k. kan inte använda dem för något arbete. 1080p 42" 40cm ifrån funkar även det för mig i bilspel, men e ju katastrof annars, likaså en 4k tv på 42".

Nja, det var inte klart för du sa inget om det.

Men 4K på 42 tum ger ju högre upplösning per yta än den vanligaste storleken och upplösningen, som är 1080p på 24 tum. För mig som kör UW hade jag gärna haft mer plats på höjden, inte för att jag nödvändigtvis hade dragit ut utvecklingsmiljön dit eller så, men annat som man tittar på ibland eller där man bara behöver märka om det händer något kan ju ligga i överkant liksom. Använder jag samma 1440 pixlar i höjd som jag har idag för mina vanliga grejer så har jag ju 720 pixlar till tillgängligt ovanför till annat.

Permalänk
Inaktiv

*Jag föredrar skärmar under 25"

Permalänk
Medlem

Har en LG 34'' 34GN850 idag men är sugen på nya
ASUS 42" ROG Swift PG42UQ 4K OLED 138 Hz.

Får se om det blir ett byte senare i höst i samband med
data uppgraderingen.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

24" @ 1080 FTW!!!
Det rådande ekonomiska läget gör att jag...."planerar" att stanna här ett tag till