Copyswede kan ersättas av ny myndighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag ser inte hur 12§ förbjuder mig att privatkopiera en film eller blu-ray som är skyddad med DRM (faktiskt är det mer så att den aktivt beivrar det, då 2§ punkt 4 säger att det har gjorts tillgängligt för allmänheten, och enligt 8§ då är offentliggjort).
Den förbjuder däremot mig att låta någon annan kopiera min film (att jag ger en kopia till en begränsad krets är dock helt ok).
Men du får gärna hjälpa mig om du tycker att jag tolkar något galet
EDIT: det jag tycker är den springande punkten här är att lagen som reglerar detta (som du refererar till) inte alls nämner att ett tekniskt skydd skulle upphäva rätten till privatkopiering. Däremot nämner den att privatkopiering GER mig rätt att inskränka upphovsrätten för ett verk som jag äger.

I svensk rätt gäller lagstiftarnas intentioner och de har tydliggjort vad det är i förarbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I svensk rätt gäller lagstiftarnas intentioner och de har tydliggjort vad det är i förarbetet.

Var kan jag hitta detta?
Du får även jättegärna dela med dig av relevanta bitar från förarbetena som gör tolkningen att själva privatkopieringsrätten upphävs av att ett verk skyddas med en teknisk åtgärd.
Vad jag kunde hitta i propositionen till lagen (1960:17) ger även den privatpersoner rätt att göra kopior för privat bruk av upphovsrättsskyddat material som är offentliggjort (vilket det anses vara genom försäljning) utan att nämna att ett tekniskt skydd negerar den rätten.

EDIT: Vi kan nog lägga ner, lagen ger mig rätt att kringgå skyddet:

Citat:

Skydd för tekniska åtgärder
52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Var kan jag hitta detta?
Du får även jättegärna dela med dig av relevanta bitar från förarbetena som gör tolkningen att själva privatkopieringsrätten upphävs av att ett verk skyddas med en teknisk åtgärd.
Vad jag kunde hitta i propositionen till lagen (1960:17) ger även den privatpersoner rätt att göra kopior för privat bruk av upphovsrättsskyddat material som är offentliggjort (vilket det anses vara genom försäljning) utan att nämna att ett tekniskt skydd negerar den rätten.

Upphovsrätten gjordes om 2005, läs Prop. 2004/05:110.

Okunskap håller inte rättsligt och folk kan förhoppningsvis läsa själv så jag lämnar denna diskussion nu, det är tröttsamt att återupprepa sig år efter år men du hittar ett tidigare inlägg där jag citerat relevant del för skydd av tekniska åtgärder, vad som har företräde är också tydligt och det finns mer i förarbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är inkorrekt men ja, det stämmer att dess betydelse i samhället har minskat rejält de senaste 30 åren eller så.

OT: Ganska festligt att folk än idag ofta förknippar SVT med tablå-tv.

Då skall väl dom som vill se statlig TV bära den kostnaden själv. Vi som vill ha annan TV får betala för själv. Någon jävla soldaritet skall det väl ändå vara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Vad heter programmet. Det såg lättdrivet ut

Jag använder Screamer på datorn för att spela de stationer jag regelbundet lyssnar på, det var "old" versionen på bilden.
https://www.screamer-radio.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Upphovsrätten gjordes om 2005, läs Prop. 2004/05:110.

Okunskap håller inte rättsligt och folk kan förhoppningsvis läsa själv så jag lämnar denna diskussion nu, det är tröttsamt att återupprepa sig år efter år men du hittar ett tidigare inlägg där jag citerat relevant del för skydd av tekniska åtgärder, vad som har företräde är också tydligt och det finns mer i förarbetet.

Tack för det!
Tycker dock fortfarande inte att det ger en klar bild över att det skulle vara olagligt att kringgå DRM för att privatkopiera sina filmer.
Lagen nämner, som jag citerat, att man som ägare av ett upphovsrättsskyddat verk får kringgå tekniska skydd för att kunna se eller lyssna på verket.
Den paragraf du nämner i ett av dina inlägg (53 e §) gäller bara för framställande, försäljning, och distribuering av verktyg för att kringgå skydden, den gör det inte olagligt att hämta och använda dem (för privat bruk).
52 f § som du nämner att de med funktionsvariation måste ta saken till domstol för prövning gäller ju för att de har rätt till verket utan tekniskt skydd, alltså även i DVD/Blu-ray form, alltså direkt från upphovsrättsinnehavaren utan skydd.
Jag tycker lagen är ganska väl utformad, den tillåter att man skyddar sina verk mot att spridas ostoppbart genom piratkopiering, och gör att man kan fälla de som gör det möjligt att kringgå dessa skydd, samtidigt gör den så att den inte heller inskränker privatpersoners rätt till skyddade verk som de getts tillgång till på laglig väg.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tack för det!
Tycker dock fortfarande inte att det ger en klar bild över att det skulle vara olagligt att kringgå DRM för att privatkopiera sina filmer.
Lagen nämner, som jag citerat, att man som ägare av ett upphovsrättsskyddat verk får kringgå tekniska skydd för att kunna se eller lyssna på verket.
Den paragraf (53 e §) gäller bara för framställande, försäljning, och distribuering av verktyg för att kringgå skydden, den gör det inte olagligt att hämta och använda dem (för privat bruk).
52 f § som du nämner att de med funktionsvariation måste ta saken till domstol för prövning gäller ju för att de har rätt till verket utan tekniskt skydd, alltså även i DVD/Blu-ray form, alltså direkt från upphovsrättsinnehavaren utan skydd.
Jag tycker lagen är ganska väl utformad, den tillåter att man skyddar sina verk mot att spridas ostoppbart genom piratkopiering, och gör att man kan fälla de som gör det möjligt att kringgå dessa skydd, samtidigt gör den så att den inte heller inskränker privatpersoners rätt till skyddade verk som de getts tillgång till på laglig väg.

Men detta är ingen diskussion – du har rätt att sätta din DVD-film i en DVD-spelare eller köpa PowerDVD till datorn och du behöver ingen rätt för att kopiera den till din NAS. Din kopia är inget som ger upphovsmannen rätt till ersättning, det vore ekonomisk brottslighet att betala ut till upphovsmannen där. Det finns inget behov av rättfärdiga dina handlingar, de kan vara hur moralisk förkastliga eller aktningsvärd som helst för du kan ändå inte bli straffad för den olovliga exemplarframställningen vi talar om.

Har tekniska åtgärder företräde så får du inte inskränka upphovsmannens ensamrätt genom exemplarframställning för privat bruk.

Du kan inte göra grunden till något annat, det visar bara på bristande förståelse eller läskunnighet. Grunden är vad den är och det finns inget behov av att ljuga för sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men detta är ingen diskussion – du har rätt att sätta din DVD-film i en DVD-spelare eller köpa PowerDVD till datorn och du behöver ingen rätt för att kopiera den till din NAS. Din kopia är inget som ger upphovsmannen rätt till ersättning, det vore ekonomisk brottslighet att betala ut till upphovsmannen där. Det finns inget behov av rättfärdiga dina handlingar, de kan vara hur moralisk förkastliga eller aktningsvärd som helst för du kan ändå inte bli straffad för den olovliga exemplarframställningen vi talar om.

Har tekniska åtgärder företräde så får du inte inskränka upphovsmannens ensamrätt genom exemplarframställning för privat bruk.

Du kan inte göra grunden till något annat, det visar bara på bristande förståelse eller läskunnighet. Grunden är vad den är och det finns inget behov av att ljuga för sig själv.

Jodå, det är en diskussion, och läsförståelsen är det inget fel på
Och nej, där vi skiljer åt är att min uppfattning är att den exemplarframställning jag syftar på inte är olovlig.
Det nya lagförslaget (prop 2005/04:110) som stärker rätten och gör brytandet av skyddet olagligt lägger ju själv in att det är lovligt att bryta skyddet för att kunna se ett verk man själv äger, t.ex rippar en skyddad blu-ray för att se via sin nas i mobilen.
Även i propositionen nämner de bara tillverkande, spridande, säljande, och tillhandahållande av skyddskringgående tjänster som olagliga, inte själva innehavet.

De begränsningar av privatkopiering som propositionen föreslår nämns i huvudsyftet:

Citat:

Rätten att framställa kopior för privat bruk föreslås gälla även fortsättningsvis, men i något begränsad form. Det föreslås bl.a. att kopiering för privat bruk inte skall vara tillåten om det exemplar som är den egentliga förlagan till kopian framställts eller gjorts tillgänglig för allmänheten utan upphovsmannens tillstånd. Detta innebär att kopiering för privat bruk av material som lagts ut på nätverk som Internet utan upphovsmannens tillstånd inte längre kommer att vara tillåten. En annan begränsning som föreslås avser kopiering av litterära verk. Sådan kopiering skall fortsättningsvis få avse endast begränsade delar av sådana verk eller sådana verk av begränsat omfång. Hela böcker kommer alltså fortsättningsvis att få kopieras endast i undantagsfall.

För att i någon mån kompensera för den lagliga kopieringen för privat bruk finns regler om så kallad kassettersättning. Därmed avses den ersättning som betalas för anordningar som är särskilt ägnade för framställning av kopior för privat bruk av ljud och rörliga bilder (t.ex. inspelningsbara CD- och DVD-skivor). Enligt förslaget höjs kassettersättningen något och anpassas till utvecklingen av den digitala tekniken. En möjlighet till nedsättning av ersättningen införs.

Notera att de nämner vilka begränsningar de avser, och inte tar upp att tekniskt skyddade verk skulle vara en begränsning.
Så, det är egentligen glasklart att man som privatperson får kringgå DRM på sina DVDer för att kunna lägga dem på sin NAS/Plex-server utan att det skulle vara olovligt, sett till att propositionen kombinerar:

  • Rätten att framställa kopior för privat bruk föreslås gälla även fortsättningsvis

  • 12 §
    Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

  • 52 d §
    Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr...

    ...
    Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jodå, det är en diskussion, och läsförståelsen är det inget fel på
Och nej, där vi skiljer åt är att min uppfattning är att den exemplarframställning jag syftar på inte är olovlig.
Det nya lagförslaget (prop 2005/04:110) som stärker rätten och gör brytandet av skyddet olagligt lägger ju själv in att det är lovligt att bryta skyddet för att kunna se ett verk man själv äger, t.ex rippar en skyddad blu-ray för att se via sin nas i mobilen.
Även i propositionen nämner de bara tillverkande, spridande, säljande, och tillhandahållande av skyddskringgående tjänster som olagliga, inte själva innehavet.

De begränsningar av privatkopiering som propositionen föreslår nämns i huvudsyftet:
Notera att de nämner vilka begränsningar de avser, och inte tar upp att tekniskt skyddade verk skulle vara en begränsning.
Så, är egentligen glasklart att man som privatperson får kringgå DRM på sina DVDer för att kunna lägga dem på sin NAS/Plex-server utan att det skulle vara olovligt.

De säger bokstavligen att privatkopiering inte ska ha företräde framför drm, det går inte att vara tydligare än så.

Jag kan bara se det som att du har ett grundläggande problem att förstå att det inte är du som tolkar lagen eller vad som ligger till grund för tolkningen.

Det finns inget syfte med kopieringsskydd om de får gås förbi i annat syfte än att se verket, du hade inte fått sett verket om du inte fått den möjligheten. Kopiera är en annan sak.

DVD-spelaren går också förbi skyddet.

Syftet med 12 § är att ge upphovsmannen ersättning, annars hade vi haft förbud mot privatkopiering. Fyller syftet någon funktion om dina kopior inte kan ersättas? Har de då med 12 § att göra? Att du tycker att du får göra som du vill har ju inte med ämnet att göra. Det kommer aldrig prövas rättsligt, lagen hade däremot upphävts på liknande sätt som den de försökte med i Storbritannien om upphovsrättsinnehavarna hade uppfattat det som att de har rätt till ersättning för verk med tekniska åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Då skall väl dom som vill se statlig TV bära den kostnaden själv. Vi som vill ha annan TV får betala för själv. Någon jävla soldaritet skall det väl ändå vara.

Börjar bli humor det här. Det var ju exakt det som du har så förtvivlat svårt att begripa.

Syftet är att erbjuda media som inte nödvändigtvis är format efter kommersiella förutsättningar. Att då säga "de som vill se får betala" går rakt emot det syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De säger bokstavligen att privatkopiering inte ska ha företräde framför drm, det går inte att vara tydligare än så.

Jag kan bara se det som att du har ett grundläggande problem att förstå att det inte är du som tolkar lagen eller vad som ligger till grund för tolkningen.

Det finns inget syfte med kopieringsskydd om de får gås förbi i annat syfte än att se verket, du hade inte fått sett verket om du inte fått den möjligheten. Kopiera är en annan sak.

DVD-spelaren går också förbi skyddet.

Syftet med 12 § är att ge upphovsmannen ersättning, annars hade vi haft förbud mot privatkopiering. Fyller syftet någon funktion om dina kopior inte kan ersättas? Har de då med 12 § att göra? Att du tycker att du får göra som du vill har ju inte med ämnet att göra.

Nej, det står ingenstans att DRM har företräde över privatkopiering, det står att DRM är olagliga att bryta om det inte är för att kunna se verket (min mobil har ingen BLU-ray).
Syftet med 12§ är klart, och gör jag en kopia så har copyswede också fått sina pengar för mediumet (CD, DVD, HDD, etc) som kopian hamnar på, så det utgår ersättning oavsett vilken form kopian tar.
Jag kan peka på paragrafer i lagar, formuleringar i propositioner, och texter om deras huvudsyfte som stödjer hur jag tolkar det. Det har inte du kunnat göra en enda gång, och pekar på paragrafer som rör helt andra saker istället.
Att du sen hoppar på min läsförståelse, och vem som har tolkningsföreträde (utan att styrka din tolkning) är mest osmakligt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, det står ingenstans att DRM har företräde över privatkopiering, det står att DRM är olagliga att bryta om det inte är för att kunna se verket (min mobil har ingen BLU-ray).
Syftet med 12§ är klart, och gör jag en kopia så har copyswede också fått sina pengar för mediumet (CD, DVD, HDD, etc) som kopian hamnar på, så det utgår ersättning oavsett vilken form kopian tar.
Jag kan peka på paragrafer i lagar, formuleringar i propositioner, och texter om deras huvudsyfte som stödjer hur jag tolkar det. Det har inte du kunnat göra en enda gång, och pekar på paragrafer som rör helt andra saker istället.
Att du sen hoppar på min läsförståelse, och vem som har tolkningsföreträde (utan att styrka din tolkning) är mest osmakligt

Läs propositionen.

Du visar att du inte läst, hade du läst hade du förstått varför andra stycket i 52 f § finns och det är inget osmakligt med det utan det är bara att det är döva öron. Du hade också förstått varför vi införde bestämmelserna om tekniska åtgärder och vad de är tänkta att åstadkomma, du kan inte bara titta på lagtexten utan sammanhang.

Copyswede betalar inte ut ersättning till dig som ger ut film på DVD, Blu-ray och Ultra HD Blu-ray. Ingen ersättning utgår, återigen döva öron. Du kan inte försöka med logik genom att ljuga. Jag använder detta språk för att det nu ska vara tydligt att det inte är någon diskussion.

Läs propositionen och gör vad du vill, men du behöver inte ljuga då upphovsmannen inte fått sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läs propositionen.

Du visar att du inte läst, hade du läst hade du förstått varför andra stycket i 52 f § finns och det är inget osmakligt med det utan det är bara att det är döva öron. Du hade också förstått varför vi införde bestämmelserna om tekniska åtgärder och vad de är tänkta att åstadkomma, du kan inte bara titta på lagtexten utan sammanhang.

Copyswede betalar inte ut ersättning till dig som ger ut film på DVD, Blu-ray och Ultra HD Blu-ray. Ingen ersättning utgår, återigen döva öron. Du kan inte försöka med logik genom att ljuga. Jag använder detta språk för att det nu ska vara tydligt att det inte är någon diskussion.

Läs propositionen och gör vad du vill, men du behöver inte ljuga då upphovsmannen inte fått sina pengar.

52 f§ rör inte privatkopiering.
Copyswede tar ut en avgift på all lagring för att jag ska ha rätt till privatkopiering, lagen anger att DVD och Blu-ray faller under rätten att privatkopiera.
vilka copyswede betalar ut till är irrelevant i sammanhanget då jag har gjort min del och betalat för verket när jag köpt det och betalat privatkopieringsavgiften när jag köpt lagringen.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

52 f§ rör inte privatkopiering.
Copyswede tar ut en avgift på all lagring för att jag ska ha rätt till privatkopiering, lagen anger att DVD och Blu-ray faller under rätten att privatkopiera.
vilka copyswede betalar ut till är irrelevant i sammanhanget då jag har gjort min del och betalat för verket när jag köpt det och betalat privatkopieringsavgiften när jag köpt lagringen.

Nej nu ljuger du bara. Du har inte visat och kan inte visa att lagen säger "att DVD och Blu-ray faller under rätten att privatkopiera".

Lagen pratar inte om Copyswede.

Jag vet inte varför du ens använder ord som glasklart på något som aldrig kommer prövas. Du är fullständigt orimlig.

Förarbeten har sagt att tekniska åtgärder ska ha företräde framför privatkopiering.

52 f § rör privatkopiering i den mån att det begränsar kunderna från att kringgå skyddet och använda exemplarframställning för privat bruk för att privat använda verktyg för att förbättra tillgängligheten till de med funktionsnedsättningar, istället ska upphovsmannen förse de med en lämplig kopia och du kan ta hjälp av domstol att så göra. Hade det varit fritt fram att använda din önskesyn så hade inte andra stycket 52 f § behövt finns då den inte talar om någon kommersiell användning. Även om vi ska tolka lagen utan sammanhang och utan att följa svensk rättspraxis så är du helt ologisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej nu ljuger du bara. Du har inte visat och kan inte visa att lagen säger "att DVD och Blu-ray faller under rätten att privatkopiera".

2§ Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall:
4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten.

8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten.

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk.

Skrivet av Petterk:

52 f § rör privatkopiering i den mån att det begränsar kunderna från att kringgå skyddet och använda exemplarframställning för privat bruk för att privat använda verktyg för att förbättra tillgängligheten till de med funktionsnedsättningar, istället ska upphovsmannen förse de med en lämplig kopia och du kan ta hjälp av domstol att så göra. Hade det varit fritt fram att använda din önskesyn så hade inte andra stycket 52 f § behövt finns då den inte talar om någon kommersiell användning. Även om vi ska tolka lagen utan sammanhang och utan att följa svensk rättspraxis så är du helt ologisk.

Nej, 52 f§ rör en inskränkning i upphovsrätten för att framställa ett exemplar av ett verk som rör tex bibliotek eller för att anpassa efter en funktionsvariation, vilket inte är samma sak.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, 52 f§ rör en inskränkning i upphovsrätten för att framställa ett exemplar av ett verk som rör tex bibliotek eller för att anpassa efter en funktionsvariation, vilket inte är samma sak.

Nej, det är bara delvis.

16 § rör bibliotek men varför skulle 12 § ge dig rätt att kringgå men inte 52 f §? 17 § rör organisationer som hjälpa dessa med funktionsnedsättningar. Att de måste ha en paragraf under skydd för tekniska åtgärder är det intressanta där, de om något borde ha tillgång utan att behöva gå via rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är bara delvis.

16 § rör bibliotek men varför skulle 12 § ge dig rätt att kringgå men inte 52 f §? 17 § rör organisationer som hjälpa dessa med funktionsnedsättningar. Att de måste ha en paragraf under skydd för tekniska åtgärder är det intressanta där, de om något borde ha tillgång utan att behöva gå via rätten.

Vilket de inte heller måste, tredje stycket säger att de två första inte gäller om de har möjlighet att införskaffa (köpa) ett sådant exemplar
EDiT: vet inte var jag fick det här ifrån, skrev från minnet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja det blir ju lite att utreda, helt klart. Men då får man fokusera på varför lagen kom till och vad det är meningen att avgiften ska kompensera för. I grund och botten handlar det ju om att kompensera för ett hypotetiskt inkomstbortfall på grund av laglig exemplsrframställning som man delar med sin nära bekantskapskrets. Förekommer det idag och förlorar någon pengar på det? De flesta tjänster har ju till och med sk family-plans, vilket borde göra att Copyswede antingen tycker att de borde beläggas med avgift, eller förbjudas.

Jo fast det beror ju på perspektiv, vad är inkomstbortfall eller potentiellt inkomstbortfall? Och det beror förstås på hur lagen ser ut när det gäller ersättningar och så. Om jag skriver en bok exempelvis, och ett stycke ur den boken blir en meme eller väldigt poppis av någon anledning, så skulle ju jag kunna hävda att den lagliga möjligheten att kopiera ett enda stycke ur min bok gör att jag tappar intäkter. Hade den möjligheten inte funnits så hade fler varit tvungna att köpa min bok för att ta del av detta eminenta innehåll. Sen vet vi förstås att en liten del av ett verk aldrig hade blivit populärt på det sättet om inte det gick att sprida den och så vidare, men rent tekniskt så är det ju inte omöjligt att det argumentet hade fått gehör i en domstol eller så. Speciellt med tanke på den tekniska kompetensen hos domstolarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

52 f§ rör inte privatkopiering.
Copyswede tar ut en avgift på all lagring för att jag ska ha rätt till privatkopiering, lagen anger att DVD och Blu-ray faller under rätten att privatkopiera.
vilka copyswede betalar ut till är irrelevant i sammanhanget då jag har gjort min del och betalat för verket när jag köpt det och betalat privatkopieringsavgiften när jag köpt lagringen.

Detta har diskuterats tidigare och lagtexten är kanske inte den tydligaste. Men problemet med dina argument är att det inte nämns att man får kringgå kopieringsskydd för att kopiera eller "formatskifta" innehåll, bara för att kunna ta del av det. BR och DVD-skivor får kopieras, alltså faller de under rätten att privatkopiera, men bara så länge de inte är skyddade av DRM. Om du köper en film på BR för att ta del av på din mobiltelefon så köpte du fel format, det ger dig inte rätten knäcka kopieringsskyddet för att framställa ett nytt exemplar i ett annat format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo fast det beror ju på perspektiv, vad är inkomstbortfall eller potentiellt inkomstbortfall? Och det beror förstås på hur lagen ser ut när det gäller ersättningar och så. Om jag skriver en bok exempelvis, och ett stycke ur den boken blir en meme eller väldigt poppis av någon anledning, så skulle ju jag kunna hävda att den lagliga möjligheten att kopiera ett enda stycke ur min bok gör att jag tappar intäkter. Hade den möjligheten inte funnits så hade fler varit tvungna att köpa min bok för att ta del av detta eminenta innehåll. Sen vet vi förstås att en liten del av ett verk aldrig hade blivit populärt på det sättet om inte det gick att sprida den och så vidare, men rent tekniskt så är det ju inte omöjligt att det argumentet hade fått gehör i en domstol eller så. Speciellt med tanke på den tekniska kompetensen hos domstolarna.

Ja. Vad jag vet har vi inte "fair use" principen i Sverige, så det är klart att det blir rimligt. Men det får man ju fixa med en ordentlig utredning gjord av kompetent folk. Böcker omfattas väl inte av nuvarande lagstiftning rörande privatkopiering oavsett dock, och man kan ju låna böcker på biblioteket, vilket ger mindre pengar än om man köper boken. Så ska man täcks upp för varenda förfarande som rent teoretiskt kan innebära ett inkomstbortfall så blir det snabbt väldigt rörigt och svettigt och skulle förmodligen resultera i lagar som är svåra att både tillämpa och förstå i praktiken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vilket de inte heller måste, tredje stycket säger att de två första inte gäller om de har möjlighet att införskaffa (köpa) ett sådant exemplar

Om "Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359)." i 52 d § ger dig rätt att privatkopiera i syfte att framställa nya exemplar varför skulle inte någon med syn- eller hörselnedsättning kunna göra samma sak? Det 52 f § säger är att dessa och andra som hjälper dessa och har lovligen tillgång till exemplar inte får gå runt kopieringsskydden utan får gå till domstol för att tvinga ut kopior utan kopieringsskydd.

Det lagen där säger är att om jag har en vän som är synskadad och behöver att man ökar kontrasten i videon för att se så får inte jag göra det om exemplaret de har tillgång till är en Blu-ray (enligt standard ingår kopieringsskydd), om de däremot skaffat videon på laserdisc så får jag göra en kopia med ökat kontrast och ge till vännen eftersom det faller inom privatkopiering. 52 f § hade inte behövts om man tolkar 52 d § andra stycket alltså "Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359)." som du. Hade den tolkningen gällt hade det räckt med bestämmelserna i 17 § och för bibliotek hade 16 § räckt.

Vad du vill säga med "om de har möjlighet" är jag helt oförstående till, då handlar det ju inte längre om tekniska åtgärder. Säg att ett bibliotek köper in en dokumentär där det finns ett kortare inslag som deras lånesökare är intresserad att ta del av, det går hur fint som helst om filmen de köper in är utan kopieringsskydd, då kan de bränna på en skiva och ge dig denna. Kan du bara köpa in filmen med kopieringsskydd måste biblioteket istället stämma utgivaren/upphovsmannen i rätten för att rätten ska tvinga de att ge de en kopia utan kopieringsskydd.

Det var ju glasklart! Så varför finns då 52 f § om 52 d § redan gör att den inte behövs.

Om inte och
Permalänk
Medlem

Ja, en myndighet har man iaf. mer insikt i eller tycker man det funkar bra idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Alla måste väl inte tillgång till SVT? Det finns idag reklam finasierad gratis TV som tv4 och mfl. Är det för samhälles debatten, då kan man ta fram light versioner av SVT / SR. Där man har skala bort dyra produktioner som privata aktörer kan ta istället. SVT tillhör en svunnen tid , att staten skall äga mediabolag. Jag lägger hellre 110 kr månaden på en premunation på SvD än Södermalm vinklade nyheter.

Jag köper hårddiskar ifrån Amazon istället för Svenska leverantörer, just för att slippa betala copyswed avgiften. Jag tycker det är så omoralisk, det är extremt byråkratisk att som företag slippa denna avgift.

Nackdelen är väl allt mer privatkopering bli stremad, så risken är väl att det bli en avgift på bredbands uppkopplingen ..

Om du inte har tillgång till SVT Play så är din fastighetsägare skyldig enligt lag att erbjuda SVTs 4 kanaler enligt lag, så det är väl inte helt spikat men du kan definitivt argumentera för det om du saknar tillgång (Orkar inte hitta lagen, men detta är saxat från SVTs webbsida)

Det är riksdagen som beslutat om Public Service avgiften, så ta upp det med ditt lokala partikontor...
Om du anser att public servie-avgiften inte är rimlig så kan du vända dig till Myndigheten för Press, Radio och TV för att få ditt fall prövat, så kanske du slipper.

Du stödjer hellre ett av världens största företag, som är kända att köra över småföretagare och inte betala skatt oavsett land dem verkar i, istället för att ge detta till en svensk ÅF med svenska anställda, lokaler och fikaraster som betalar skatt i Sverige, för att spara 100kr...samtidigt som du anser att CopySwede är omoraliskt..? Schysst argument.

Jag förstår frustrationen av att behöva betala för något man inte använder, samtidigt står SVT med 10 av de mest sedda programmen under 2020 av topp 10. Så uppenbarligen finns det folk som inte håller med dig.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om "Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359)." i 52 d § ger dig rätt att privatkopiera i syfte att framställa nya exemplar varför skulle inte någon med syn- eller hörselnedsättning kunna göra samma sak? Det 52 f § säger är att dessa och andra som hjälper dessa och har lovligen tillgång till exemplar inte får gå runt kopieringsskydden utan får gå till domstol för att tvinga ut kopior utan kopieringsskydd.

Det lagen där säger är att om jag har en vän som är synskadad och behöver att man ökar kontrasten i videon för att se så får inte jag göra det om exemplaret de har tillgång till är en Blu-ray (enligt standard ingår kopieringsskydd), om de däremot skaffat videon på laserdisc så får jag göra en kopia med ökat kontrast och ge till vännen eftersom det faller inom privatkopiering. 52 f § hade inte behövts om man tolkar 52 d § andra stycket alltså "Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359)." som du. Hade den tolkningen gällt hade det räckt med bestämmelserna i 17 § och för bibliotek hade 16 § räckt.

Vad du vill säga med "om de har möjlighet" är jag helt oförstående till, då handlar det ju inte längre om tekniska åtgärder. Säg att ett bibliotek köper in en dokumentär där det finns ett kortare inslag som deras lånesökare är intresserad att ta del av, det går hur fint som helst om filmen de köper in är utan kopieringsskydd, då kan de bränna på en skiva och ge dig denna. Kan du bara köpa in filmen med kopieringsskydd måste biblioteket istället stämma utgivaren/upphovsmannen i rätten för att rätten ska tvinga de att ge de en kopia utan kopieringsskydd.

Det var ju glasklart! Så varför finns då 52 f § och 52 d § redan gör att den inte behövs.

Kan det vara för att bibliotek och organ INTE är privatpersoner i lagens ögon, och därmed har andra rättigheter, samt skyldigheter?
Dessutom rör de paragrafer det hänvisas till inte bara kopiering av verk, utan även förändring från orginalet i någon form (klippning, eller för att tillgodose en funktionsvariation).
Andra stycket ger dessa organ (och personer med funktionsvariation) rätt att ta upphovsrättsinnehavaren till domstol om eventuellt skydd stoppar denna tillåtna förändring, för att kunna göra dessa förändringar.
Tredje stycket begränsar det till att endast gälla för funktionsvariation om verket finns tillgängligt i övrigt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Om du inte har tillgång till SVT Play så är din fastighetsägare skyldig enligt lag att erbjuda SVTs 4 kanaler enligt lag, så det är väl inte helt spikat men du kan definitivt argumentera för det om du saknar tillgång (Orkar inte hitta lagen, men detta är saxat från SVTs webbsida)

Det är riksdagen som beslutat om Public Service avgiften, så ta upp det med ditt lokala partikontor...
Om du anser att public servie-avgiften inte är rimlig så kan du vända dig till Myndigheten för Press, Radio och TV för att få ditt fall prövat, så kanske du slipper.

Du stödjer hellre ett av världens största företag, som är kända att köra över småföretagare och inte betala skatt oavsett land dem verkar i, istället för att ge detta till en svensk ÅF med svenska anställda, lokaler och fikaraster som betalar skatt i Sverige, för att spara 100kr...samtidigt som du anser att CopySwede är omoraliskt..? Schysst argument.

Jag förstår frustrationen av att behöva betala för något man inte använder, samtidigt står SVT med 10 av de mest sedda programmen under 2020 av topp 10. Så uppenbarligen finns det folk som inte håller med dig.

Nej, must carry gäller bara om du har ett TV-nät.

Det finns inget krav på att det ska finnas ett TV-nät (vare sig kabel-tv eller IPTV) i ett flerfamiljshus. Finns ett sådant nät ska du däremot ha tillgång till SVTs kanaler utan särskild betalning. Du får lik förbannat betala för kanaler du inte vill ha om din fastighet är ansluten till ett TV-nät.

MPRT kan inte pröva om du ska betala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Detta har diskuterats tidigare och lagtexten är kanske inte den tydligaste. Men problemet med dina argument är att det inte nämns att man får kringgå kopieringsskydd för att kopiera eller "formatskifta" innehåll, bara för att kunna ta del av det. BR och DVD-skivor får kopieras, alltså faller de under rätten att privatkopiera, men bara så länge de inte är skyddade av DRM. Om du köper en film på BR för att ta del av på din mobiltelefon så köpte du fel format, det ger dig inte rätten knäcka kopieringsskyddet för att framställa ett nytt exemplar i ett annat format.

Nu kunde jag inte hitta var jag läste det, men tyckte mig läsa på någon av lagsidorna jag varit på idag att detta var tänkt om du tex hade en äldre spelare som inte klarade av nyare skydd på tex blu-rays.
Kan man på något sätt ta bort skyddet på en befintlig blu-ray, eller måste den brännas över till en ny (fil) utan skydd?
Som sagt är lagtexten inte den tydligaste, och mycket läggs på vad man tolkar in i "för att kunna se" verket, köper jag en blu-ray och inte har någon BR-spelare så måste jag ju formatskifta för att kunna se den. Stämmer det jag läste att man får göra det om en BR-spelare inte skulle klara nya BR (och alltså inte kräver inköp av ny BR-spelare), så känns det inte heller som att den kräver inköp av spelare om sådan skulle saknas.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan det vara för att bibliotek och organ INTE är privatpersoner i lagens ögon, och därmed har andra rättigheter, samt skyldigheter?
Dessutom rör de paragrafer det hänvisas till inte bara kopiering av verk, utan även förändring från orginalet i någon form (klippning, eller för att tillgodose en funktionsvariation).
Andra stycket ger dessa organ (och personer med funktionsvariation) rätt att ta upphovsrättsinnehavaren till domstol om eventuellt skydd stoppar denna tillåtna förändring, för att kunna göra dessa förändringar.
Tredje stycket begränsar vissa verk man kan applicera dessa på.

Nej, 52 f § rör inte förändring eller användning, det sköts i de andra paragraferna som inte ligger under kapitlet om Skydd för tekniska åtgärder m.m. Det du inte greppar är att om en fysisk person får tillåtelse att kringgå i 52 d § varför skulle då en fysisk person som omfattas av 52 f § och 17 § så förbjudas i 52 f §. 52 d § gäller inte bara privatpersoner som agerar för eget bruk, det finns inget resonemang som håller.

Det finns inget "lagen anger att DVD och Blu-ray faller under rätten att privatkopiera" i lagen eller i förarbeten.

Något som inte finns kan inte vara glasklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, 52 f § rör inte förändring eller användning, det sköts i de andra paragraferna som inte ligger utanför kapitlet om Skydd för tekniska åtgärder m.m. Det du inte greppar är att om en fysisk person får tillåtelse att kringgå i 52 d § varför skulle då en fysisk person som omfattas av 52 f § och 17 § så förbjudas i 52 f §. 52 d § gäller inte bara privatpersoner som agerar för eget bruk, det finns inget resonemang som håller.

Det finns inget "lagen anger att DVD och Blu-ray faller under rätten att privatkopiera" i lagen eller i förarbeten.

Något som inte finns kan inte vara glasklart.

52 d§ ger fysiska personer rätten att kringgå ett skydd för att kunna SE verket (i original), det är inte orsaken till att kringgå skyddet i 52 f§ då de paragrafer den hänvisar till berör en förändring från originalverket för att kunna ta del av dem, alternativt att det inte är framställaren som ska ta del av dem (bibliotek och andra organ).
52 f§ ger de personer/organ som berörs av de paragrafer den hänvisar till, rätten att använda sina exemplar enligt de paragraferna även om de är skyddade, och om det inte går ta det till domstol för att få till den användningen.
Detta är inte privatkopiering så vet inte varför vi diskuterar det ens

Skrivet av Petterk:

Det finns inget "lagen anger att DVD och Blu-ray faller under rätten att privatkopiera" i lagen eller i förarbeten.

Lagen säger inte heller att de inte skulle falla under den rätten, men den drar mer åt mitt håll då lagen inte nämner medium för verken alls, utan bara nämner "offentliggjorda verk", och gör följande definition

2§ Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall:
4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten.

8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten.

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk.

Jag skulle säga att både DVD och Blu-ray bjuds ut till försäljning, uthyrning och utlåning, och är därmed offentliga verk

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Lagen säger inte heller att de inte skulle falla under den rätten, men den drar mer åt mitt håll då lagen inte nämner medium för verken alls, utan bara nämner "offentliggjorda verk", och gör följande definition

2§ Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall:
4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten.

8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten.

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk.

Jag skulle säga att både DVD och Blu-ray bjuds ut till försäljning, uthyrning och utlåning, och är därmed offentliga verk

Men det förutsätter att du inte läst Prop. 2004/05:110. Du har heller inte läst direktiv 2001/29/EG.

Skrivet av sweisdapro:

52 d§ ger fysiska personer rätten att kringgå ett skydd för att kunna SE verket (i original), det är inte orsaken till att kringgå skyddet i 52 f§ då de paragrafer den hänvisar till berör en förändring från originalverket för att kunna ta del av dem, alternativt att det inte är framställaren som ska ta del av dem (bibliotek och andra organ).
52 f§ ger de personer/organ som berörs av de paragrafer den hänvisar till, rätten att använda sina exemplar enligt de paragraferna även om de är skyddade, och om det inte går ta det till domstol för att få till den användningen.
Detta är inte privatkopiering så vet inte varför vi diskuterar det ens

För att det inte finns någon bestämmelse i 12 § som rör tekniska åtgärder.

Nej, 52 d § pratar inte om fysiska personer. 52 d § gäller både fysiska och juridiska personer då det gäller Skydd för tekniska åtgärder m.m. och båda kan ha lovligen tillgång till ett exemplar. 12 § gäller bara fysisk person däremot.

Att de pratar om lovligen i 52 d § är av samma anledning att språket används i 12 § och det är för att följa EG-direktivet och den nya ändringen i 2 § och är kopplat till just ensamrätten.

Hade upphovsmännen kunnat samla in och få ut mer pengar genom att instämma med din syn så hade de så gjort.

Det kan inte vara glasklart att lagen säger att du får kopiera dvd och blu-rays, det låter mer som du helt missuppfattar hela diskussionen upphovsrätten har haft med tillfälliga kopior som skapas vid användning o.s.v. som är varför andra stycket i 52 d § skriver att kunna se och och lyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Börjar bli humor det här. Det var ju exakt det som du har så förtvivlat svårt att begripa.

Syftet är att erbjuda media som inte nödvändigtvis är format efter kommersiella förutsättningar. Att då säga "de som vill se får betala" går rakt emot det syftet.

Det är knappast humor att man tvingas betala för något som inte behövs, utan som kan finasiera på annat sätt t.ex som betalkanaler eller via reklam. Argumenten att behålla SVT och dess avgifter är samma argument som fanns på 80 talet, att man skulle förbjuda dom hemska tv kanalerna som sände Amerikansk fotboll och Paraboler. Utan man skulle behålla den statliga monopolet, något annat vore hemskt.

Dock är det komiska, det som fick igång försäljningen av VHS bandspelare i Sverige, var att SVT sände motorsågsmassasken.

Sedan kom Jan Stenbeck förändrade världen, gav oss annat än Drutten och Krokodilen och annan sovjetisk propagand,han knäckte både TV monopolet och televerkets monopolet, all heder åt den mannen.