Helgsnack: Vad får dig att byta mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Satt på min Iphone 6s från 2015 till 2020. Telefonen blev kokhet så bytte batteri men verkade allmänt börja ge upp.

Slog till på en Samsung A40. Otroligt missnöjd, segare än min 6s.

Är otroligt nyfiken på den nya Fairphone 4. En modulär telefon där du kan byta ut i princip varenda komponent hemma utan en massa meck? Häftigt!

Permalänk
Medlem

byter varje år, antingen för bättre kamera eller att ungarna vill ha modellen jag byter ut fast
huvudorsaken är nog att jag bara vill byta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Byter när den gamla blivit för trasig

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Hyckleriet ör enormt numera. Alla tjatar om miljön, ändå måste det införskaffas en ny telefon vartannat år..

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Folk pratar på stagnering av utveckling och det har mobiler innan upplevt vid olika tidpunkter.
Snart släpper Samsung deras Galaxy S22 och min gissning är att standard varianten av denna kommer vara i princip samma som Samsung Galaxy S21. Varvid vissa kommer säga, vad dumt att släppa en ny för miljönsskull. Men av konstig anledning säger de inte exakt samma sak till t.ex. tv tillverkare, att va dumt att släppa en ny årsmodell av deras tv varenda år.
-Bara för en ny modell släpps behöver man ej byta och det är bra att de som just nu köper en ny får det senaste.

Det år att dra den långa storyn hur mobiler utvecklingen har gått upp och ner. Runt då första iPhone släpptes och strax därefter skulle jag kalla en nedgång då folk ej såg någon vits att uppgradera. (iPhonen var för dyr)

Ser man idag så har vissa saker varit enkelt att förutspå den senaste tiden.
* Framsidan går emot att bli helskärm
* Snabbladdning på "alla" mobiler.
* Påkostad kamera alla mobiler
* Trådlös laddning på snart alla förutom mest budget
* Bra batteritid på "alla" mobiler
* Bra laddkontakt på alla mobiler
* 100/120Hz på alla bättre mobiler
* Den storlek folk önskar på mobilen finns till vettigt pris
* Acceptabel prestanda för vanlig användning på "alla" mobiler

Och det går emot att ens gamla mobil uppfyller de kraven ovanför och de nya bara är markant bättre, varför ska då folk byta? Är det någon annat än det ovanför? Uppdateringar, så går det emot att bli bättre på alla. Funktionsmässigt så vad för nytt kan komma. Vi har Bluetooth, NFC, Wifi och mobilnätet, behöver vi en trådlös standard till?

Jag gissar på att mobiler som inte på något sätt är vik/rullbara kommer få uppleva problem med att få folk att byta fungerade mobiler. Men vi går emot samtidigt att varenda person från typ 6års åldern ska ha en egen mobil som de har med överallt. Då kommer mobiler gå sönder och folk att köpa nya. Så jag tror inte problemet egentligen blir så stort.
Jämför man emot laptops så kan flera familjemedlemmar dela på samma laptop och laptoppen har folk inte med sig överallt och då borde hålla längre.

Permalänk
Medlem

Jag byter helt enkelt när jag hittar något som jag finner intressant, sist jag bytte gick jag från android till Apple för att få en vettig telefon under 6”

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

När jag måste.

Idag är det tre faktorer. Skärmen är trasig pga att jag har ramlat, batteriet vill inte, eller att jag inte kan uppdatera bank-id längre pga för gammal version av Android.

Jag blev tvungen att uppgradera 2018 från min Samsung note 2 från 2013 pga att bank-id inte kunde uppdateras eftersom samsung valt att inte uppdatera note 2 android till 5.0.0. Givetvis blev det annat märke än Samsung vid bytet i ren ilska. Lägger man 5000 kr på en mobil så kan jag tycka att den bör uppdateras mer än 5 år efter köpet, och speciellt från en såpass stor och erkänd tillverkare som Samsung. Sånt här retar gallfeber på mej som konsument och jag kommer alltid rösta med plånboken vid nästa köp. Spelar ingen roll om tex samsung är ledande på telefoner just vid köptillfället, för om alla konsumenter låter sig köras med så kommer tillslut företagen ge oss konsumenter skitprodukter som bara är fantastiska just när dom säljs, men inte underhålls i långa loppet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hyckleriet ör enormt numera. Alla tjatar om miljön, ändå måste det införskaffas en ny telefon vartannat år..

Ny?
Tror nog jag aldrig köpt en mobil i butik/webben.
Betalar inte de priser som butiker etc vill ha.
Jag väntar tills någon tröttnat och köper en begagnad istället. Oftast mycket billigare. Och är nyskick.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Att det har kommit en ny. 😂

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Hyckleriet ör enormt numera. Alla tjatar om miljön, ändå måste det införskaffas en ny telefon vartannat år..

Insert valfri ord som ett barn.
Denna extrema mobilutvecklingen har lett till en extrem utveckling av väldigt mycket, vi pratar inte bara om Touchscreen utan snabbare cpu & gpu. Det har även lett till att folk slutar köpa annan hårdvara som separata kameror, mp3 spelare, ficklampor, stegräknare, portabel spelmaskin, papperstidningar och annat. Det drar även ner på alla kort som man hade för precis allt (matbutiker, bussbiljetter etc), där många av korten hade ett microchip.

Så mobiltelefonen drar ner på mycket konsumtion av annat. Självklart drar dock alla dessa mobiler såklart lite ström.

Alltså att folk har bytt mobil väldigt ofta har lett till en extrem utveckling av detsamma. Nu lär såklart argument för att byta mobil minskas och då lär folk också byta mobil mer sällan. Resultatet kommer bli att mobilen bli bättre för miljön än att folk ska köpa alla dessa prylar jag nämnde ovanför. Det var ju lite sjukt att jag själv t.ex. varje dag för några år sedan tog en hel metrotidning, det blev en hel del papper det under ett år. Och många bäckar små..

Permalänk
Inaktiv

Kört på XIaomi för 1500 spänn i flera år...bytte när den gamla kraschade från biltak. Fungerar ju till allt så skulle aldrig lägga mer än 1500 spänn men så är mobil sjuk ointressant för mig..som en bil..ska bara göra det den ska. Kör riktig kamera så klarar mig gott.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt oförsiktig med mina telefoner i regel. Trots bra skyddsskal brukar telefonerna vara fysiskt rätt slitna efter ~2 år. Jag brukar byta efter två och ett halvt.

Från och med nu och framåt så har jag ingen telefon privat längre så det blir nog hur ofta min arbetsgivare vill byta telefon åt mig. Nuvarande verkar köra ~2 år

Permalänk
Medlem

Som för många andra batteri, när jag inte orkar försöka laga en trasig skärm (är ju rätt klåfingrig...) Eller när jag vid användning vill kasta telefonen i väggen i frustration över hur långsamt det går...

Sen har jag faktiskt hållt mig rätt bra från att köpa nytt, är på min typ 3e telefonen på ~10år... (Lumia 920-"Nokia" 6.1-Xperia 5II)

Lumia 920 bland det bästa sen skivat bröd men avsaknad av appar för bla jobbet ihop med lite sämre batteritid och skärmen gick så blev det "Nokia" 6.1 helt ok budget telefon men efter ett par år var den för seg så gick över till Xperia 5II som jag är nöjd med, 120hz/SD kort/3,5mm/vid köp bästa SoC (minus Apples)/inte IOS... Mest man kan önska sig men känns lite ömtålig kanske och annorlunda formfaktor men man vänjer sig och hittills är batteritiden fortfarande helt ok.

Permalänk
Medlem

I princip alla mina mobiler har jag bytt ut först när den gamla gått sönder. Utvecklingen går inte lika snabbt som förr med smartphones så man klarar sig ganska bra även med en äldre modell numera utan att den känns som allt för kass i prestandan. Det enda dåliga är väl när mobilen slutar att uppdateras men det har jag tidigare löst med root och custom ROM. Batteri är ju också en sån sak som gör att mobilen blir svår att använda när den blir äldre men har bytt ett och annat batteri själv även om det är lite drygt. Försöker ha mina mobiler i minst 3 år men brukar oftast bli närmare 5 år vilket jag tycker är lagom. Blir lite roligare att skaffa ny mobil mer sällan också då det blir större skillnad när man väl byter upp sig.

Kom på ett tillägg
Permalänk
Medlem

Brukar bli då jag tycker att det finns något vettigt att byta till. Bättre kamera är inte ett argument som jag bryr mig om. Däremot skärmen tycker jag är viktig då jag mest kollar på serier och dyl.
Sedan blir ju en och annan lur nedärvd till barnen. I nuläget sitter jag på en Note 9, som jag inte riktigt törs byta. Penna, 3,5 mm kontakt är väl de största anledningarna till att jag håller kvar vid den. Det som stör mig absolut mest är att jag inte får några fler uppdateringar av operativet. Vist, säkerhetsuppdateringar får jag, men skulle gärna få uppdateringar av övrigt också. Det är nogen av de största anledningarna till att jag överväger Apple igen.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Så fort jag kan, via jobbet.
Så var 3 år. Annars privat bytte jag också runt var 3 år. Oftast pga batteri.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bytte ungefär varje till vartannat år förr. Ingen bättre anledning än att man ville ha det nya och finaste.
Nu sitter jag med min iPhone 11 och känner att den enda anledningen till att byta är för att det känns onödigt att byta skärmen för 2000;- på en snart 3 år gammal mobil. Känns inte som det händer tillräckligt mycket för att motivera ett hopp.

Sneglat på Z Fold 3 men tror inte det blir något byte detta året heller.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk

Brukar vara när den går sönder och inte är värd att laga. Men nu har jag bytt till en Fairphone där man kan köpa alla komponenter utom moderkortet från fairphone för att enkelt byta själv så nu är det väl när mjukvaran slutar uppdateras och supporteras, vilket ska vara ganska länge.

Permalänk
Medlem

Mobil är basvara för mej, byter när jobbets leasingavtal löper ut, vart 3e år.

Permalänk

Har haft Ericsson, Sony Ericsson och sedemera Sony sedan 90talet, och håller mig av princip till samma märke. Köper deras nya flaggskeppstelefon varje år (och TVapparater, hörlurar, Playstation osv så lite fanboy är man ju), men telefonerna är alltid i bra skick efter att jag är färdig med dem så jag ärver ner de föregående telefonerna växelvis till de båda föräldrarna vartannat år.

Jag vet, varning för miljömupp... Men jag gör mitt bästa för att konsumera på flera fronter.

Tekniska reflektioner då... har alltid haft telefonen som wifirouter efter att jag lyckades teckna ett 4Gavtal med telenor där jag har haft fri surf sedan 2011. Lastade så sent som i December mitt abbonemang med 370 GB. Spelat hundratals timmar Battlefield och Call of Duty på Playstation över wifi från mobilen, och nuförtiden går alla streamingtjänster över 5G på min Xperia 1 mk III... Det är ett livsstilsval. Alltid haft fästen i bilarna för att använda telefonen som navigator med GPS, kört 25-30k mil med ljuset från en sonyskärm på dashen. Röststyrning funkar också bra. Skriver mail med google tal till text. Fullständig platshistorik på mitt googlekonto från 2011. Det skulle vara väldigt tråkigt om Sony slutade göra telefoner, försäljningssiffrorna dalar varje år men jag har så svårt att se tjusningen med appletelefoner. Är man van vid något så är man.

Använder samsung som jobbtelefon för att jämföra ibland men har den bara för att ringa med och kolla jobbmailen.

Permalänk
Medlem

När jag bytt jobb och fått en ny, alternativt typ vartannat år.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

HAr telefon via jobbet. Men byter oftast när batteriet i den gamla ger upp. Bytte tex S10 till S21+ nu i Höstas.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Mina telefoner brukar hålla max 1-2 år och eftersom jag oftast köper mid-range (2-4000kr) så lönar det sig aldrig att reparera dom. Skulle telefonen mot förmodan hålla 2+år så får den fortsätta tills batteriet blir för dåligt eller tills jag inte får uppdateringar längre.

Hade jag haft möjlighet hade jag gärna använt Iphone, men dom kostar något över min budget och jag tvungen att använda Android då mitt arbete bara skriver in-house applikationer till Android... Dom är ett dagligt måste om jag vill fortsätta arbeta där jag vill. Orkar verkligen inte ha firmalur + egen lur.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Mobiler är så ointressant och eftersom jag inte spelar på dom så byter jag när man är tvungen. Hade Samsung active 5 innan denna. Nu har jag Nokia pureview 9 sen 3 år. Har bytt batteri och usb. Det brukar gå fyra-fem år mellan köpen.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag byter av liknande orsak som så många andra här, när telefonen går sönder eller inte motiverar en reparation. Byter i snitt var 7:e år, så jag är ingen jätteförbrukare av telefoner

- En Motorola L6. Bytte batteri sista halvåret jag brukade den då batteriet hade börjat svälla och behövde laddas varje dag. Bytte i slutändan eftersom högtalaren blev dålig. Lät som att alla pratade i en burk och kunde knappt höra vad de sa.
- En Sony Xperia Z3 Compact. Bytte p.g.a. batteriet började ha gjort sitt. Dessutom var både fram- och baksidan spräckt efter att ha sparkat in den i väggen när jag försökte rädda den med foten när jag tappade den. Ett magplask i asfalten senare satte spiken i kistan.
- Nuvarande Sony Xperia 10 III.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

När telefonen är för långsam...

Byter mobil först när jag känner att telefonen är för långsam.
Om detta händer när det inte finns någon telefon som jag vill ha, så har det hänt att jag gör en faktory reset vilket brukar förlänga livslängden med 6-12 månader, för mig...
Har en Pixel 3a just nu, men det är dax att byta och Pixel 6 Pro verkar bli bra för mig, bara jag kan få tag i en...
Håller mig till Google's egna telefoner för att minimera bloatware.

Permalänk
Medlem

Varenda byte hittills har vart för att batteri-kapaciteten gått ned tills det krävs mer än en laddning per dag.

Permalänk
Medlem

Hoppas min S9 dör snart, fyfan för utveckligen med mer eller mindre surfplattor till telefoner som tur är så tillverkar Sony fortfarande compact modeller så det blir nästa

Permalänk
Medlem

Jag har använt iPhone 8 plus sedan de senaste 4 åren. Går starkt.

Permalänk
Medlem

När man inte får fler uppdateringar eller inte värt att laga längre.
Har dock köpt ny till frun och tagit hennes äldre ett par gånger också så inte hållt mig till mina grundregler så ofta 😅

Htc incredible 2010
Iphone 5 2012
Iphone 5s 2015 (ärvt av frun)
Iphone 6s+ 2018 (ärvt av frun)
Huawei p20pro 2019
Iphone 13pro 2021 (present från frun)

Visa signatur