Användare får väg runt säkerhetskrav i Windows 11

Permalänk
Medlem

Min CPU är inte "supportad" men jag behövde inte hålla på med att modifiera registret eller något. jag installerade dock via USB och clean install. Installationen klagade inte på något och jag gick till Windows Update efteråt och där finns iallafall uppdateringar för den datorn. Värt att nämna är att det bara är CPU:n som inte är supportad. Datorn har TPM 2.0 stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Min CPU är inte "supportad" men jag behövde inte hålla på med att modifiera registret eller något. jag installerade dock via USB och clean install. Installationen klagade inte på något och jag gick till Windows Update efteråt och där finns iallafall uppdateringar för den datorn. Värt att nämna är att det bara är CPU:n som inte är supportad. Datorn har TPM 2.0 stöd

3600 ÄR supportad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var det en ren installation eller via windows update?

Har både installerat via Window Update samt via ISO-fil. Av gammal vana kör jag alltid Setup-filen ifrån "sources"-katalogen för att undvika många av de påtvingade kontrollerna från Microsoft.

När jag väl startat installationen, så klagar sällan Windows och tillåter även ren installation.

Ska plocka hem senaste releasen och se hur den tas emot

Uppdatering:
Just nu rullar installationen på utan klagomål. Blev en fresh install direkt från Windows 11 Insider Preview, då det inte gick att uppgradera (vilket även Microsoft meddelat tidigare).

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

3600 ÄR supportad

Oh, my bad. Installerade på min bärbara dator ThinkPad T460 som har en i5-6300u som CPU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av hur säkerheten blir kompromissad om man gör detta. Vill inte sitta på ett mer osäkert system.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

PC Health säger att datorn är OK för Win 11. Windows Update säger att datorn inte klarar av Win 11. WTF.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det (rätta mig gärna om jag har fel):

Ändra/skapa registernyckel på win10 installationen för att lunna uppgradera till w11 utan TPM2.0 (dock krävs TPM1.2).

Installera via ISO, där finns inte TPM2.0 kravet men man måste ha TPM 1.2.

Sa de inte att det skulle gå att installera från Iso helt UTAN TPM?

Permalänk

Låter bara som kompatibilitetsproblem längre fram. Ser inte riktigt något i Windows 11 som skulle vara värt det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min CPU är inte "supportad" men jag behövde inte hålla på med att modifiera registret eller något. jag installerade dock via USB och clean install. Installationen klagade inte på något och jag gick till Windows Update efteråt och där finns iallafall uppdateringar för den datorn. Värt att nämna är att det bara är CPU:n som inte är supportad. Datorn har TPM 2.0 stöd

Hmm samma sits som du gällande hårdvara. Dock är min dator gnällig och vägrar starta från USB

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget omedelbart behov av att uppgradera till Windows 11, men det känns lite märkligt när man har varit med och letat och rapporterat buggar i Windows 11 previewn och när den skarpa versionen släpps så duger inte längre min dator jag har testat med. Har TPM 2.0 men min CPU är generation 7 och det duger tydligen inte.

Jag kan förstå om det finns funktioner i nyare processorer som är avgörande för att hålla en hög säkerhetsnivå, men samtidigt vet vi hur det brukar gå. Plötsligt hittar man nya kryphål i processorn och så är de nya lika osäkra som de gamla. Ur ett rent resurs och miljöhänseende så är det ju ingen höjdare, men jag kan nog leva med Windows 10 ett tag till. Nästa dator lär ändå inte köra Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har både installerat via Window Update samt via ISO-fil. Av gammal vana kör jag alltid Setup-filen ifrån "sources"-katalogen för att undvika många av de påtvingade kontrollerna från Microsoft.

När jag väl startat installationen, så klagar sällan Windows och tillåter även ren installation.

Ska plocka hem senaste releasen och se hur den tas emot

Uppdatering:
Just nu rullar installationen på utan klagomål. Blev en fresh install direkt från Windows 11 Insider Preview, då det inte gick att uppgradera (vilket även Microsoft meddelat tidigare).

Men Insider preview har ju inte samma krav. Därav förfaller hela ditt tänkande. Det ska vara Officiella Win 11 annars är du ute och cyklar

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Detta visar väl på att varannan version bra och varannan dålig från MS.

Detta är annorlunda.
Om man inte vill ha krav på TPM, Secureboot, DRM och dylikt så är sannolikheten väldigt liten att framtida Windows versioner efter Windows 11 kommer bli bättre.
Åtminstone om man med bättre menar öppnare system som i större grad eller t.o.m. fullt ut låter användaren göra precis vad de vill med sitt system.

Är det FOSS (Free and Open-Source Software) man vill ha så tror jag inte framtida Windows är svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Men Insider preview har ju inte samma krav. Därav förfaller hela ditt tänkande. Det ska vara Officiella Win 11 annars är du ute och cyklar

Jag kör officiella Windows 11 (22000.194) på datorn genom ISO från Microsoft nu. Däremot hade samma dator Insider Preview för typ två timmar sedan

Kanske skrev otydligt, men jag startade alltså installationen av Windows 11 (22000.194) från min installation av Insider Preview. Dvs jag körde igång ISO-filen direkt från ett redan installerat OS.

Att gå via USB är ofta onödigt krångligt om maskinen i sig ska blåsas (vilket jag nu gjorde).

Bildbevis kommer

Se nedan:

Förtydligande; ISO-filen laddades hem från Microsoft.com idag och är så officiell den kan bli.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag kör officiella Windows 11 (22000.194) på datorn genom ISO från Microsoft nu. Däremot hade samma dator Insider Preview för typ två timmar sedan

Kanske skrev otydligt, men jag startade alltså installationen av Windows 11 (22000.194) från min installation av Insider Preview. Dvs jag körde igång ISO-filen direkt från ett redan installerat OS.

Att gå via USB är ofta onödigt krångligt om maskinen i sig ska blåsas (vilket jag nu gjorde).

Bildbevis kommer

Se nedan:
https://i.imgur.com/qSI0h9M.png
Förtydligande; ISO-filen laddades hem från Microsoft.com idag och är så officiell den kan bli.

Installerar du så får du inte bort eventuella oönskade partioner, starta från usb är bäst så man raderar allt och låter det skapa nya partioner själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag kör officiella Windows 11 (22000.194) på datorn genom ISO från Microsoft nu. Däremot hade samma dator Insider Preview för typ två timmar sedan

Kanske skrev otydligt, men jag startade alltså installationen av Windows 11 (22000.194) från min installation av Insider Preview. Dvs jag körde igång ISO-filen direkt från ett redan installerat OS.

Att gå via USB är ofta onödigt krångligt om maskinen i sig ska blåsas (vilket jag nu gjorde).

Bildbevis kommer

Se nedan:
https://i.imgur.com/qSI0h9M.png
Förtydligande; ISO-filen laddades hem från Microsoft.com idag och är så officiell den kan bli.

Då är jag med på noterna. Så som du skrev från början så lät det som att du försökte visa att det gick att installera Insider Preview och inte officiella versionen.
Jag tackar ödmjukast över förklaringen.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Installerar du så får du inte bort eventuella oönskade partioner, starta från usb är bäst så man raderar allt och låter det skapa nya partioner själv

Då jag kör MBR och Legacy Boot, så blir det sällan några oönskade partitioner Annat var det med Windows 8, där Lenovo levererade datorn med 7 partitioner! (där disken var på totalt 128GB)

Permalänk
Medlem

Är nog bara en (ganska kort) tidsfråga innan man kan gå runt detta med att installera och köra Windows 11 utan några som helst krav på TPM support, dock med i övrigt OK dator som kör Windows 10 utan problem, skulle jag installera Windows 11 på en lite äldre men OK dator, Absolut...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Är nog bara en (ganska kort) tidsfråga innan man kan gå runt detta med att installera och köra Windows 11 utan några som helst krav på TPM support, dock med i övrigt OK dator som kör Windows 10 utan problem, skulle jag installera Windows 11 på en lite äldre men OK dator, Absolut...

Läser du trådarna så har det funnits omvägar länge, det går utmärkt att installera på vilken dator som helst

Permalänk
Hjälpsam

Förstår inte varför alla hakar upp sig så mycket på TPM, min gamla PC klarar allt utom CPU:n, här hjälper inte TPM 2.0.
Vill jag ha Windows 11 på den, kan jag slänga in en 3600 eller installera från ISO, men den får tuffa på med Windows 10 tills vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Förstår att de vill pusha säkerhet. Men ändå lustigt att sätta TPM som ett krav, dessutom TPM 2.0 istället för 1.2. De får det även att låta som att det kommer bli osäkert och kommer bli jättestora problem om man kör utan. Som nämnts tidigare, det bör bara bli problem om man kör Bitlocker som krypterar lagringen. Men då kvittar det ju, skulle man uppdatera UEFI utan att göra backup på TPM nyckeln så är man ändå körd.

De skulle kunnna vurma för TPM utan att sätta krav.
Om det inte är aktiverat i UEFI vid installation så kan de påpeka detta och ge information om varför man bör använda det. (Utan att få det att låta som världens undergång om man inte har det)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Detta visar väl på att varannan version bra och varannan dålig från MS.

På vilket sätt visar det på det? Är Windows 11 dåligt för att man kan kringgå vissa krav och rekommendationer?

Negativiten och kritiken mot Windows 11 är då förbryllande och ologisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Förstår att de vill pusha säkerhet. Men ändå lustigt att sätta TPM som ett krav, dessutom TPM 2.0 istället för 1.2. De får det även att låta som att det kommer bli osäkert och kommer bli jättestora problem om man kör utan. Som nämnts tidigare, det bör bara bli problem om man kör Bitlocker som krypterar lagringen. Men då kvittar det ju, skulle man uppdatera UEFI utan att göra backup på TPM nyckeln så är man ändå körd.

De skulle kunnna vurma för TPM utan att sätta krav.
Om det inte är aktiverat i UEFI vid installation så kan de påpeka detta och ge information om varför man bör använda det. (Utan att få det att låta som världens undergång om man inte har det)

TPM 2.0 har klara fördelar över 1.2 och TPM är bra till mycket mer än BitLocker...
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/information...

Microsoft har inte varit jättebra på att kommunicera varför man satt dessa krav, eller exakt vilka krav som gäller, men utvecklarna bakom är knappast dumskallar. Dessutom ligger det i MS intresse att så många som möjligt hoppar över till deras nya Windows. Utgångspunkten i många inlägg tycks dock vara att MS är debila och försöker jävlas.

Permalänk
Medlem

Kan man göra fixen om man är på insider och installera retail?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MonkeN:

Kan man göra fixen om man är på insider och installera retail?

Pc health checker gnäller fortfarande på min CPU. Ej testat att installera från ISO ännu

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte varför alla hakar upp sig så mycket på TPM, min gamla PC klarar allt utom CPU:n, här hjälper inte TPM 2.0.

I många fall sammanfaller det ju (gammal dator --> ingen tpm) och man kan väl ha viss förståelse för att det sticker ut mera när det krävs någon ny exotisk pryl för att det skall fungera. Det blir ju dock lite tokigt när folk med gamla system förleds att köpa tpm-moduler moduler till rövarpris bara för att ändå inte klara kraven...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Är nog bara en (ganska kort) tidsfråga innan man kan gå runt detta med att installera och köra Windows 11 utan några som helst krav på TPM support, dock med i övrigt OK dator som kör Windows 10 utan problem, skulle jag installera Windows 11 på en lite äldre men OK dator, Absolut...

Den här verkar göra just det till exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jan-banan:

Detta visar väl på att varannan version bra och varannan dålig från MS.

Denna skröna har aldrig någonsin varit sann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Denna skröna har aldrig någonsin varit sann.

Då har du inte varit med många år.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hmm samma sits som du gällande hårdvara. Dock är min dator gnällig och vägrar starta från USB

Hur skapade du USB minnet? Via rufus eller MS egna program?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig