Användare får väg runt säkerhetskrav i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Nä, den duger inte att testa ett skit på...sorry...det minsta man kan begära är väl att den är funktionsduglig?

Skrivet av Jimsofie:

Man kan väl inte ha den som testmaskin om inte alla knappar fungerar? att den sen är urusel på alla andra punkter kvittar

Jösses. Troll eller? Vem är du att lägga dig i vad andra använder sina datorer till

Skrivet av BMac:

Bara för att nämna några så saknas NT 3.51, NT 4, Windows CE och Windows embedded.

Uttalandet var i stort att varannan windows är kass. Då kan man inte komma i efterhand och lägga till kriterier som behövs för att tesen ska hålla.
Jag var konsument och körde NT 4 till viss del och 2000 rätt länge.
Så nej, listan stämmer bara med en klase undantag kopplad till den.

Vilda diskussioner över något "man brukar säga". Det kommer nog fortsätta sägas så eftersom många tycker det "typ stämmer". Sen behöver man inte hålla med så klart, men du får nog lära dig leva med uttalandet. Tror inte det hjälper att försöka finlira med detaljerna...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

i5-6300HQ är inte supportad, men dator klarar av kravet på TPM 2.0 och secure boot. Vad är de värsta som kan hända?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

i5-6300HQ är inte supportad, men dator klarar av kravet på TPM 2.0 och secure boot. Vad är de värsta som kan hända?

Microsoft har ju hotat med att man eventuellt blir utan uppdateringar, men de kommer troligen inte jobba så hårt med att straffa folk som bryter mot systemkraven...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Mot slutet var det ju som sagt inga större fel på den (och skillnaden mot windows 7 var ju rätt minimal). Windows 8.1 löste väl också många av problemen med 8, och när xp kom var det väl ofta en ganska seg och inkompatibel upplevelse?

7:an var vad Vista borde ha varit från början när man rensat av det mesta skräpet, NT4 och Win2k som var streamade från början men inte riktade till konsumenter utan till arbetsstationer och servrar vars arkitektur gjorde dom mer stabila fast inte immuna mot dåligt skriven mjukvara. Körde länge med dessa tills man blev tvungen att gå över till XP och 7:an.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

7:an var vad Vista borde ha varit från början när man rensat av det mesta skräpet

Fast rensades det verkligen så mycket i operativsystemet? Drivrutiner blev bättre och datorer blev snabbare, men det är ju inte direkt windows förtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

i5-6300HQ är inte supportad, men dator klarar av kravet på TPM 2.0 och secure boot. Vad är de värsta som kan hända?

Jag installerade Windows 11 på en osupportad dator som har i5-6300u och än så länge får den iallafall uppdateringar. Fanns iallafall uppdateringar att hämta hem efter att Windows 11 var installerad. Den datorn har också TPM 2.0, UEFI och Secure Boot aktiverat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Jag installerade Windows 11 på en osupportad dator som har i5-6300u och än så länge får den iallafall uppdateringar. Fanns iallafall uppdateringar att hämta hem efter att Windows 11 var installerad. Den datorn har också TPM 2.0, UEFI och Secure Boot aktiverat

Troligen menas att de inte kommer bry sig om att testa framtida uppdateringar på system som inte uppfyller kraven och därför inte kan lova att de kommer fungera på sådana.

Permalänk
Medlem

För de som hade samma problem som jag, sitter på aorus x570 pro och att avaktivera csm gör att den inte ens går in i bios så jag fick ta ut batteriet på moderkortet för att få igång det och då fick jag ställa in alla inställningar i bios igen, det var inte kul.
Detta löser det utan att installera om windows, du förorar ingenting på datorn med detta sättet.
https://www.tenforums.com/tutorials/81502-convert-windows-10-...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elgot:

I många fall sammanfaller det ju (gammal dator --> ingen tpm) och man kan väl ha viss förståelse för att det sticker ut mera när det krävs någon ny exotisk pryl för att det skall fungera. Det blir ju dock lite tokigt när folk med gamla system förleds att köpa tpm-moduler moduler till rövarpris bara för att ändå inte klara kraven...

Var nog mycket det senare jag tänker på.
Har du inte stöd för TPM 2,0 via moderkort/processor, duger nog inte din CPU för övrigt.
En lösning är då, om jag förstår saken rätt, att installera från en Windows ISO.

edit Tydligen inte fullt så enkelt.
#19287362

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Hade varit bra mycket användarvänligare att ha det som alternativ under installationsprocessen, än att användare ska peta runt i registret så här.

Men om de släpper så pass mycket att instruktioner för hur man gör kommer direkt ifrån Microsoft, då är det nog inte så pass långt kvar tills de tar det steget också.

De är ju rätt tydliga med att de anser att användare inte ska göra det där öht. Att lägga till det som ett val i installationsprocessen vore ju med den bakgrunden helt bakvänt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Var nog mycket det senare jag tänker på.
Har du inte stöd för TPM 2,0 via moderkort/processor, duger nog inte din CPU för övrigt.
En lösning är då, om jag förstår saken rätt, att installera från en Windows ISO.

Har en gammal SONY VAIO 13.3" från 2014 tror jag den är byggd. Skulle testa installera Win11 igår på den. Givet så funkade det inte på det vanliga sättet (uppgradera) för jag fick en box på näbben aj aj aj inte installera då datorn ej uppfyller kraven. Startade om med USB och skulle installera på det sättet och fick samma box på näbben. Trådlöst internet som inte har info att logga in när man bootar via USB. Hur fasen detta gick till vet jag inte, men orkade inte labba mera så den får köra på med Win10.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har en gammal SONY VAIO 13.3" från 2014 tror jag den är byggd. Skulle testa installera Win11 igår på den. Givet så funkade det inte på det vanliga sättet (uppgradera) för jag fick en box på näbben aj aj aj inte installera då datorn ej uppfyller kraven. Startade om med USB och skulle installera på det sättet och fick samma box på näbben. Trådlöst internet som inte har info att logga in när man bootar via USB. Hur fasen detta gick till vet jag inte, men orkade inte labba mera så den får köra på med Win10.

Den här bat-filen låter dig enkelt skapa ett USB-minne (eller iso-fil) där kontrollerna är inaktiverade.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Den här bat-filen låter dig enkelt skapa ett USB-minne (eller iso-fil) där kontrollerna är inaktiverade.

Jag fann den efter det jag gav upp men har sparat den filen för framtida projekt. Tackar för tipset ändå.

Är ju rätt klen hårdvara i bärbara så det smartaste kanske är att vänta lite och se vad andra användare med liknande hårdvara tycker. Har ju iofs bara den datorn för surf och kalibrering av kameror så det är inga stora krav på prestanda direkt.

Permalänk
Medlem

Jag klarar alla krav förutom CPU (har i7 6700K). Om jag ändrar denna reg. nyckel kommer jag kunna installera win11 genom Windows Update? Eller måste jag fortfarande köra en clean install via usb?

Hittar inte riktigt något svar på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyyb:

Jag klarar alla krav förutom CPU (har i7 6700K). Om jag ändrar denna reg. nyckel kommer jag kunna installera win11 genom Windows Update? Eller måste jag fortfarande köra en clean install via usb?

Hittar inte riktigt något svar på detta

I o med att den inte uppfyller alla krav så kommer den med all sannolikhet inte få den via Windows Update. Vad jag vill minnas har MS sagt att de bara kommer ge Windows 11 via Windows Update till de som uppfyller alla krav, inklusive cpu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

i5-6300HQ är inte supportad, men dator klarar av kravet på TPM 2.0 och secure boot. Vad är de värsta som kan hända?

Undrar jag också hehe Har Intel Core i5-7200U som heller inte av nån konstig anledning har stöd. Har TPM2.0 inbyggt i datorn...

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Inte jag heller. Däremot så var vista före sin tid sett till hårdvarukrav. Det såldes många datorer med alldeles för lite ram för att vista skulle fungera bra.

Initialt så skulle ju intels gma 945 ej godkännas för vista-stämpeln och Aero.
Samma sak med minimumkrav på RAM.

intel lyckades gnälla till sig "stämpel" för 945 och OEM för minneskraven.

En vistadator med lite mer RAM var absolut inget problem att köra, men laptop såldes ju med 256 eller 512mb ram, precis samma som late-gen winXP kom med. På den tiden hade jag då 2 eller 4gb i alla datorer.

När 7an kom runt hade min-spec gått upp till motsvarande 2-4gb och det gick alldeles utmärkt att köra 7an på detta, i praktiken var 7an lika krävande som Vista, men då det kom ut flera år senare så hade priserna på komponenter sjunkit.

Så det handlade kanske mer om att vista var för sent påtänkt, folk och OEM var vana med riktigt dåliga skräpdatorer som när vista kom ut säkert var närmare 7 år gamla.

Sett XP maskiner med 64mb ram från fabrik.. knappt användbart där också.

Och folk verkar ju romantisera XP rejält. XP var skit innan SP2 kom ut.. folk klagade ju höger och vänster.
Men nu när vista kom ut och senare 7 så verkar ju XP setts på med rosa glasögon som det bästa sen skivat bröd.

Permalänk
Medlem

Installerade 11an (upgrade) på min 6700k med Asus Maximus Hero VIII. TPM 2.0 finns på moderkortet men måste aktiveras.

Även installerat det på min X1 carbon från 2015, I7 5xxxx cpu.

Inga problem, tog en kvart per dator. Givetvis fick båda varningen om att det ev kan "skada min dator".
Tvivlar på det dock, bara PR snack för att skydda sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Installerade 11an (upgrade) på min 6700k med Asus Maximus Hero VIII. TPM 2.0 finns på moderkortet men måste aktiveras.

Även installerat det på min X1 carbon från 2015, I7 5xxxx cpu.

Inga problem, tog en kvart per dator. Givetvis fick båda varningen om att det ev kan "skada min dator".
Tvivlar på det dock, bara PR snack för att skydda sig själv.

Via windows update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

PC Health säger att datorn är OK för Win 11. Windows Update säger att datorn inte klarar av Win 11. WTF.

Samma problem som dig. Har aktiverat tpm2.0. Grön bock på allt i PC Health men win update säger att min dator inte klarar den, dvs rött kryss

Någon som har en förklaring på det här?

Permalänk

Hej! Har ett äldre hemmabygge med w10 och icke godkänd cpu och ingen tpm. Ändrade i registret som ms skrev men det hjälpte inte. Provade med en bootbar usb sticka med samma resultat.

Började bläddra runt I mapparna på usb stickan och hittade programmen som används vid installation. Provade install programmet där ifrån och då hoppade den över checken av datorn och började installera w11 utan några problem.

Har kört det ett dygn nu utan några problem.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Det är märkligt med hårdvarukraven i Win 11. Har en ifrån 2014 med i7:a, vilken är minst dubbelt så snabb som min laptop med AMD cpu (ifrån 2018). Men - det blir ingen Win11 på några år.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Initialt så skulle ju intels gma 945 ej godkännas för vista-stämpeln och Aero.
Samma sak med minimumkrav på RAM.

intel lyckades gnälla till sig "stämpel" för 945 och OEM för minneskraven.

En vistadator med lite mer RAM var absolut inget problem att köra, men laptop såldes ju med 256 eller 512mb ram, precis samma som late-gen winXP kom med. På den tiden hade jag då 2 eller 4gb i alla datorer.

När 7an kom runt hade min-spec gått upp till motsvarande 2-4gb och det gick alldeles utmärkt att köra 7an på detta, i praktiken var 7an lika krävande som Vista, men då det kom ut flera år senare så hade priserna på komponenter sjunkit.

Så det handlade kanske mer om att vista var för sent påtänkt, folk och OEM var vana med riktigt dåliga skräpdatorer som när vista kom ut säkert var närmare 7 år gamla.

Sett XP maskiner med 64mb ram från fabrik.. knappt användbart där också.

Och folk verkar ju romantisera XP rejält. XP var skit innan SP2 kom ut.. folk klagade ju höger och vänster.
Men nu när vista kom ut och senare 7 så verkar ju XP setts på med rosa glasögon som det bästa sen skivat bröd.

Sant. XP blev riktigt bra först efter SP2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Det är märkligt med hårdvarukraven i Win 11. Har en ifrån 2014 med i7:a, vilken är minst dubbelt så snabb som min laptop med AMD cpu (ifrån 2018). Men - det blir ingen Win11 på några år.

Hårdvarukraven känns främst riktade mot OEM-tillverkarna. Sedan kommer det bli tufft för en i7:a från 2014 om alla säkerhetsfunktioner är påslagna i Windows 11. Redan genom Meltdown/Spectre så finns en performance hit på ~10-30% beroende på vad du gör.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av walkir:

Hårdvarukraven känns främst riktade mot OEM-tillverkarna. Sedan kommer det bli tufft för en i7:a från 2014 om alla säkerhetsfunktioner är påslagna i Windows 11. Redan genom Meltdown/Spectre så finns en performance hit på ~10-30% beroende på vad du gör.

Säkerhetsfunktiorna VBS och HVCI ger ca -10% för Intel och -7 -8 för AMD, men det gäller deras senaste modeller.
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-security-gaming-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Säkerhetsfunktiorna VBS och HVCI ger ca -10% för Intel och -7 -8 för AMD, men det gäller deras senaste modeller.
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-security-gaming-...

Hade varit intressant med benchmarks för oss med äldre generationer. Vet att 8:e generationens Intel som jag har klarar sig relativt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Initialt så skulle ju intels gma 945 ej godkännas för vista-stämpeln och Aero.
Samma sak med minimumkrav på RAM.

intel lyckades gnälla till sig "stämpel" för 945 och OEM för minneskraven.

En vistadator med lite mer RAM var absolut inget problem att köra, men laptop såldes ju med 256 eller 512mb ram, precis samma som late-gen winXP kom med. På den tiden hade jag då 2 eller 4gb i alla datorer.

När 7an kom runt hade min-spec gått upp till motsvarande 2-4gb och det gick alldeles utmärkt att köra 7an på detta, i praktiken var 7an lika krävande som Vista, men då det kom ut flera år senare så hade priserna på komponenter sjunkit.

Så det handlade kanske mer om att vista var för sent påtänkt, folk och OEM var vana med riktigt dåliga skräpdatorer som när vista kom ut säkert var närmare 7 år gamla.

Sett XP maskiner med 64mb ram från fabrik.. knappt användbart där också.

Och folk verkar ju romantisera XP rejält. XP var skit innan SP2 kom ut.. folk klagade ju höger och vänster.
Men nu när vista kom ut och senare 7 så verkar ju XP setts på med rosa glasögon som det bästa sen skivat bröd.

Håller med fullständigt. Tycker det är samma sak med Windows 7 nu som många tycker är så fantastiskt bra. Windows 7 var bra när det var aktuellt men nu känns det bara gammalt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Jag provade med register-hacket, men det fungerar ändå inte.
Säger fortfarande att min CPU inte är supportad.
Jag har både TPM 2.0 och secure boot aktiverat.
Jag har en i5-6600K

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Microsoft har ju hotat med att man eventuellt blir utan uppdateringar, men de kommer troligen inte jobba så hårt med att straffa folk som bryter mot systemkraven...

Finns ju andra vägar att ta ner uppdateringarna eller kommer MS att hindra att ta ner uppdateringarna för Windows 11 för offline installering? https://download.wsusoffline.net/ Nu fanns ju inte Windows 11 med i den senaste Wsus versionen

Annat är ju att ta ner den senaste ISO filen när den finns. Då borde ju de senaste uppdateringarna finnas med. Tråkiga är att man måste installera om allt 😐

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Finns ju andra vägar att ta ner uppdateringarna eller kommer MS att hindra att ta ner uppdateringarna för Windows 11 för offline installering? https://download.wsusoffline.net/ Nu fanns ju inte Windows 11 med i den senaste Wsus versionen

Annat är ju att ta ner den senaste ISO filen när den finns. Då borde ju de senaste uppdateringarna finnas med. Tråkiga är att man måste installera om allt 😐

Mest sannolikt är väl att uppgraderingarna av någon anledning blir allt mindre kompatibla med system utanför specifikationerna (snarare än att Microsoft hittar på olika sätt att aktivt undanhålla dem).

Fast förmodligen kommer det fungera utmärkt; de vill nog bara vara tydliga med att de inte lovar något.