Användare får väg runt säkerhetskrav i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Användare får väg runt säkerhetskrav i Windows 11

Microsoft publicerar modifiering för Windows Registry och påtalar att installation från skivavbildning fungerar utan att uppfylla alla hårdvarukrav.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

LOL! "Vi är så väldigt intresserade av att du installerar vårt nya OS så vi kan få veta ännu mer om dig och här ger vi tips och trips på hur du går runt säkerheten i vårt nya säkra OS, vilket ersätter det OS som skulle vara det allra sista OS:et"

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Musikälskare

Komiskt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Problemet för "vår målgrupp" är väl att TPM 1.2 är lika om inte än mer sällsynt än 2.0 så det är fortfarande jakt på moduler som gäller. Om man följer dessa instuktioner från MS åtminstone. Men visst finns det folk som lyckats installera skarpa Win 11 utan TPM öht redan?

Btw om man vill följa MS instruktioner så kan jag tipsa om 20-pin TPM 1.2 moduler kompatibla med ASUS z97 (kan rimligtvis fungera med andra ASUS-moderkort samt Gigabyte runt den eran, kolla köpkommentarerna) från denna ebay listing. Fungerar klockrent och säljaren verkar ha ganska många på lager.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Detta visar väl på att varannan version bra och varannan dålig från MS.

Hur som helst hur kan man behöva installera om om man råkar ändra denna nyckel fel? Måste väl finnas flera andra sätt man kan göra innnan, boota i rescue from USB? Montera disken i en annan Windowsdator?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jan-banan:

Detta visar väl på att varannan version bra och varannan dålig från MS.

Hur som helst hur kan man behöva installera om om man råkar ändra denna nyckel fel? Måste väl finnas flera andra sätt man kan göra innnan, boota i rescue from USB? Montera disken i en annan Windowsdator?

Så länge du inte kör PRO och aktiverat bitlocker så lär det inte vara ett problem. Så inget som förändras där från tidigare versioner.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av jan-banan:

Detta visar väl på att varannan version bra och varannan dålig från MS.

Tänkte precis skriva det, känner noll behov av att uppdatera till Win 11 i dagsläget

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Problemet för "vår målgrupp" är väl att TPM 1.2 är lika om inte än mer sällsynt än 2.0 så det är fortfarande jakt på moduler som gäller. Om man följer dessa instuktioner från MS åtminstone. Men visst finns det folk som lyckats installera skarpa Win 11 utan TPM öht redan?

Btw om man vill följa MS instruktioner så kan jag tipsa om 20-pin TPM 1.2 moduler kompatibla med ASUS z97 (kan rimligtvis fungera med andra ASUS-moderkort samt Gigabyte runt den eran, kolla köpkommentarerna) från denna ebay listing. Fungerar klockrent och säljaren verkar ha ganska många på lager.

"hålen" i kontakten matchar inte Asus TPM 2.0 kontakt på moderkortet. Det är inte rätt pinn layout. Så kolla noga hur kontakten ser ut innan ni beställer.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Läste någon annan guide att man kan göra andra reg-ändringar för att helt skippa TPM kollen, så behöver inte ens TPM1.2. Men vet inte om jag orkar testa med min 12år gamla CPU som relativt snart ska pensioneras.

Permalänk
Medlem

Gäsp. Kom tillbaka när man kan installera på en Mr-partition och kravet på secure boot slopas. Det här löser bara problemet för de med för gammal hårdvara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför någon skulle skippa om dom har hårdvaran för det, bara kika på den här https://www.youtube.com/watch?v=tg9QUrnVFho

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Gäsp. Kom tillbaka när man kan installera på en Mr-partition och kravet på secure boot slopas. Det här löser bara problemet för de med för gammal hårdvara.

Att boota med UEFI kräver väl GPT? Isåfall lär det aldrig någonsin gå att installera på MBR igen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

TPM 1.2 Modul införskaffades ju givetvis i samband med Z97 moderkortsinköp 2014, så detta var ju onekligen ett trevligt knep&knåp pyssel-tips ifrån Microsaft att testa sig på inför höstmörkret.

Permalänk
Medlem

Vorde det inte enklare att upplysa användare som saknar rätt tpm version om att dom kan forsätta med då på egen risk under installationen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

"hålen" i kontakten matchar inte Asus TPM 2.0 kontakt på moderkortet. Det är inte rätt pinn layout. Så kolla noga hur kontakten ser ut innan ni beställer.

Nej exakt därav jag nämner 20-pin (eller ja, 19 pin och en tom). 2.0 kontakten är 14-1 pin och går fortfarande att få tag på i vanliga butiker.

Ex https://www.webhallen.com/se/product/290554-ASUS-TPM-M-R2-0-M...

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gäsp. Kom tillbaka när man kan installera på en Mr-partition och kravet på secure boot slopas. Det här löser bara problemet för de med för gammal hårdvara.

Gick fint att installera med Legacy BIOS och utan secure boot på min gamla Lenovo (4th gen Intel) tidigare. Har inte testat senaste releasen än, då jag just nu är helt ointressarad av 11:an för annat än att leka runt i.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Tänkte precis skriva det, känner noll behov av att uppdatera till Win 11 i dagsläget

Kan inte uppgradera för enligt Microsoft är min hårdvara för gammal och måste slängas i skroten!

Hade jag haft hårdvaran hade jag ändå inte uppgraderat. Win 11 är ingen Win Me men finns absolut inget som lockar mig.

Tror de att en centraliserad och omodifierbar taskbar ska få en att uppgradera så tror de fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Problemet för "vår målgrupp" är väl att TPM 1.2 är lika om inte än mer sällsynt än 2.0 så det är fortfarande jakt på moduler som gäller. Om man följer dessa instuktioner från MS åtminstone. Men visst finns det folk som lyckats installera skarpa Win 11 utan TPM öht redan?

Btw om man vill följa MS instruktioner så kan jag tipsa om 20-pin TPM 1.2 moduler kompatibla med ASUS z97 (kan rimligtvis fungera med andra ASUS-moderkort samt Gigabyte runt den eran, kolla köpkommentarerna) från denna ebay listing. Fungerar klockrent och säljaren verkar ha ganska många på lager.

Majoriteten idag har fTPU eller motsvarande mjukvarumotsvarigher i UEFI, vilket innebär att fysiska TPM-moduler inte spelar någon roll, då du uppfyller kraven genom mjukvara istället

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Majoriteten idag har fTPU eller motsvarande mjukvarumotsvarigher i UEFI, vilket innebär att fysiska TPM-moduler inte spelar någon roll, då du uppfyller kraven genom mjukvara istället

Detta svar känns väldigt irrelevant för ämnet som handlar om hårdvara som kom före fTPM.

Edit, ska väl ta i aktning att även äldre hårdvara *kan* ha ftpm-stöd men då typiskt laptops och inte stationära datorer.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Detta svar känns väldigt irrelevant för ämnet som handlar om hårdvara som kom före fTPM.

(Mao, läs nyhetsartikeln! )

Edit, ska väl ta i aktning att även äldre hårdvara *kan* ha ftpm-stöd men då typiskt laptops och inte stationära datorer.

Jag skulle säga att artikeln framförallt handlar om hur man kommer förbi kontrollen av processorgeneration och TPM 2.0 med en registerändring.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gick fint att installera med Legacy BIOS och utan secure boot på min gamla Lenovo (4th gen Intel) tidigare. Har inte testat senaste releasen än, då jag just nu är helt ointressarad av 11:an för annat än att leka runt i.

Var det en ren installation eller via windows update?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag skulle säga att artikeln framförallt handlar om hur man kommer förbi kontrollen av processorgeneration och TPM 2.0 med en registerändring.

Och kravet slutar således på 1.2 enligt microsoft. Därav tyckte jag det var relevant att prata lite moduler då gammal hårdvara, främst stationära, som kan stödja TPM 1.2 ofta behöver en modul. Men jag ger upp på er nu

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Tack Microsoft, nu klarnade verkligen situationen. Om man har sakliga skäl att inte rekommendera att uppgradera på äldre hårdvara, varför publicera hur man gör?

Permalänk
Inaktiv

Använd vårat gratis OS produktsument.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av SweMerlin:

LOL! "Vi är så väldigt intresserade av att du installerar vårt nya OS så vi kan få veta ännu mer om dig och här ger vi tips och trips på hur du går runt säkerheten i vårt nya säkra OS, vilket ersätter det OS som skulle vara det allra sista OS:et"

Förutom att M$ aldrig officielt sagt att windows 10 är det sista

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Dinkefing:

Kan inte uppgradera för enligt Microsoft är min hårdvara för gammal och måste slängas i skroten!

Hade jag haft hårdvaran hade jag ändå inte uppgraderat. Win 11 är ingen Win Me men finns absolut inget som lockar mig.

Tror de att en centraliserad och omodifierbar taskbar ska få en att uppgradera så tror de fel.

Tror förvisso att man kan lägga taskbaren till vänster som innan men ja, win 11 känns som ett re-skin av 10an, håller med dig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ah, den klassiska "var annan version" lever vidare. Tror jag tuffar vidare på 10an ett tag till. Inget fan av vad de gjort med startmenyn och aktivitetsfältet. Tur Kontrollpanelen finns kvar i alla fall.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Gäsp. Kom tillbaka när man kan installera på en Mr-partition och kravet på secure boot slopas. Det här löser bara problemet för de med för gammal hårdvara.

Finns lösning sen länge

Permalänk
Medlem

Borde funka att uppdatera utan att mixtra i registret, hade räckt att dom påpekar under installationen att man går miste om nya förbättrade säkerhetsfunktioner (om dom nu är det) och rekommenderar att man förnyar delar av hårdvaran.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Hade varit bra mycket användarvänligare att ha det som alternativ under installationsprocessen, än att användare ska peta runt i registret så här.

Men om de släpper så pass mycket att instruktioner för hur man gör kommer direkt ifrån Microsoft, då är det nog inte så pass långt kvar tills de tar det steget också.