Grafikkortsförsäljningen går som tåget – ökar med 13,4 procent på ett år

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsförsäljningen går som tåget – ökar med 13,4 procent på ett år

Trots att hyllorna gapar tomma säljs grafikkort som aldrig förr och marknadsvärdet har stigit med 79 procent – på ett år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja nä då kommer de aldrig att gå ner i pris när de ser att folk betalar vad som helst.
Sjukt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Så det har gått från 7 kort förra året till 8 nu? Got it!

Permalänk
Medlem

Har alla blivit gamers eller miners, intresset för high end hårdavara har aldrig varit jättestort, speciellt inte när priset siger till monster nivåer.
Borde inte marknaden bli mättad snart? det är inte så att fabrikerna står stilla direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har alla blivit gamers eller miners, intresset för high end hårdavara har aldrig varit jättestort, speciellt inte när priset siger till monster nivåer.
Borde inte marknaden bli mättad snart? det är inte så att fabrikerna står stilla direkt.

Kan säga att majoriteten av mina vänner, jag själv och min sambo sitter och väntar på grafikkort till mer normala priser.

Vi spelar för att vara sociala och spelen kräver nya datorer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att säga att det är "brist på" grafikkort när det säljs mer än nånsin...

Svåra att få tag på, svårt att göra en bra deal, överprissatta, brist på grafikkort på hyllorna osv!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Cyberz:

Ja nä då kommer de aldrig att gå ner i pris när de ser att folk betalar vad som helst.
Sjukt.

Håller med, helt sjukt!

Min gräns går vid 5000, max 6000kr för ett grafikkort. Och det känns som att man knappt får medelklass för det idag!?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har alla blivit gamers eller miners, intresset för high end hårdavara har aldrig varit jättestort, speciellt inte när priset siger till monster nivåer.
Borde inte marknaden bli mättad snart? det är inte så att fabrikerna står stilla direkt.

Covid gjorde att folk stannar hemma ocj behöver något att göra. Spela spel är en bra ide då.
Kan man köpa ett spelkort och få ihop pengarna tillbaka via mining gör man det.
Miners insåg hur bra effektivitet det var på de nya korten kontra prisuppgång på btc.
Brist på kort gör att pris går upp.
Många orsaket samtidigt till denna röran.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fortfarande inte fått sina 3080 de beställde på lanseringsdagen?

Permalänk
Musikälskare

Väntar på 4-serien från Nvidia, ska bli skoj att se om man måste ta ut ett mindre lån för high end modellen, 40-50K kanske räcker (inget /s)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så det har gått från 7 kort förra året till 8 nu? Got it!

De har sålt dubbelt så många grafikkort än vanligt det senaste jämfört med föregående år(före bristen) så det tillverkas fler grafikkort än någonsin tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Väntar på 4-serien från Nvidia, ska bli skoj att se om man måste ta ut ett mindre lån för high end modellen, 40-50K kanske räcker (inget /s)

ska bli intressant att se om de kommer hypa FE igen och sen aldrig släppa den.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna att sambons 1060 och mitt 1070 inte går sönder i närtid, helt galet vilka priser det är nu, inte värt det.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Jag gillar inte att säga att det är "brist på" grafikkort när det säljs mer än nånsin...

Svåra att få tag på, svårt att göra en bra deal, överprissatta, brist på grafikkort på hyllorna osv!

Brist kan väl definieras som skillnaden mellan tillgång och efterfrågan. Finns det 9 kort att köpa och 10 pers är intresserade så är det 10% av potentiella köpare som blir utan. Finns det 9 miljoner kort men 100 miljoner potentiella köpare så är det 91% som blir utan även om det säljs miljontals kort.
Edit: Håller full med om att det lider brist på vettigt prissatta grafikkort också

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Skulle kretsbristen försvinna är det väl delvis troligt att priserna rör sig neråt.

Men kan man förvänta sig en återgång till hur det var innan? Troligtvis inte om man räknar år med fingrar på en hand.

Jag vill själv inte betala ockerpriser men till sist kommer jag antagligen göra det för jag har råd om jag måste.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Man får verkligen hoppas att marknaden mättas snart. Detta är inte friskt.
AMD och Nvidia skulle säkert göra rekordvinst även om de inte sålde ett enda kort till under resten av året. Det är nog nu!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Covid gjorde att folk stannar hemma ocj behöver något att göra. Spela spel är en bra ide då.
Kan man köpa ett spelkort och få ihop pengarna tillbaka via mining gör man det.
Miners insåg hur bra effektivitet det var på de nya korten kontra prisuppgång på btc.
Brist på kort gör att pris går upp.
Många orsaket samtidigt till denna röran.

Jag köper inte argumentet att majoriteten av grafikkorten har gått till folk som köpte en dator för att de hade tråkigt under covid.
Bristen på grafikkort är helt klart på grund av mining vilket tvingar gamers som inte kan/vill vänta att köpa dyrare kort än vad de hade planerat. Sen fungerar folk så att hör de ordet brist så går reptilhjärnan in och helt plötsligt står folk där med 1-2 kort i handen när de egentligen har ett dugligt kort i burken hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jjamie:

Jag köper inte argumentet att majoriteten av grafikkorten har gått till folk som köpte en dator för att de hade tråkigt under covid.
Bristen på grafikkort är helt klart på grund av mining vilket tvingar gamers som inte kan/vill vänta att köpa dyrare kort än vad de hade planerat. Sen fungerar folk så att hör de ordet brist så går reptilhjärnan in och helt plötsligt står folk där med 1-2 kort i handen när de egentligen har ett dugligt kort i burken hemma.

Enligt en tidigare artikeln här på spelclockers så gick ju bara 25% till grävning. På ett ungefär.

Däremot är transporter ett jätteproblem numera. Dyrt flera gånger om när det ens är möjligt att få hem något från ostasien.

Sen hoppas jag innerligt att kretstillverkare prioriterar viktiga saker istället för grafikkort.

Spel ligger enligt mig långt ner på listan över viktiga saker.

Permalänk
Medlem

En dedikering borde göras.

Det tillverkas ju grafikkort dedikerade för 3D-modulering. Varför kan man inte dedikera grafikkort separat för spel eller mining?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

Jag köper inte argumentet att majoriteten av grafikkorten har gått till folk som köpte en dator för att de hade tråkigt under covid.
Bristen på grafikkort är helt klart på grund av mining vilket tvingar gamers som inte kan/vill vänta att köpa dyrare kort än vad de hade planerat. Sen fungerar folk så att hör de ordet brist så går reptilhjärnan in och helt plötsligt står folk där med 1-2 kort i handen när de egentligen har ett dugligt kort i burken hemma.

En majoritet av försäljning är för mining. En person på reddit gör en uppskattning av sålda kort till spelande vs mining:

Very interesting to see the number of units sold in Q1-Q2 2021...

In December 2020 there was a waiting list of allegedly ~2 million gamers.

AMD and Nvidia shipped ~45 million dGPUs in 6 months. Or 7.5 million/month.

This means the waiting list could've been wiped easily in less than a month. But late 2020 was also when GPU demand from miners began skyrocketing.

9 months later ( August 2021 ), some people on the list since December 2020 just got their card, I personally know 3 of them who were waiting since November's RTX 3000 release who got them just this summer and if you paid attention to r/nvidia you surely saw people finally just recently get their GPU despite being on the waiting list for almost 10 months.

During 9 months AMD and Nvidia could've shipped 7.5 * 9 = ~67.5 million GPUs.

Around 33.75 times the amount on the waiting list. Where do those ~60-65 million other GPUs went you think? Yep...

Numbers don't lie, the overwhelming majority of GPUs went to miners during that timeframe.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Skulle kretsbristen försvinna är det väl delvis troligt att priserna rör sig neråt.

Men kan man förvänta sig en återgång till hur det var innan? Troligtvis inte om man räknar år med fingrar på en hand.

Jag vill själv inte betala ockerpriser men till sist kommer jag antagligen göra det för jag har råd om jag måste.

Ja det är spännande tider alltså. Hur lång tid ska passera innan vi vant oss i den grad att vi på bred front accepterar de högre priserna?
Frågan är smaskig hehe.

Samtidigt kan det gröpa ur marknaden för både speltillverkare, spelutgivare och även övriga hårdvarumarknaden som annars kunnat sälja delar till billigare speldatorer. Äv
en om väldigt många har råd - så är det också väldigt många som på riktigt inte har råd globalt sett. Det här kan både få folk att tappa intresset, och även att välja konsoler istället.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av jjamie:

Jag köper inte argumentet att majoriteten av grafikkorten har gått till folk som köpte en dator för att de hade tråkigt under covid.
Bristen på grafikkort är helt klart på grund av mining vilket tvingar gamers som inte kan/vill vänta att köpa dyrare kort än vad de hade planerat. Sen fungerar folk så att hör de ordet brist så går reptilhjärnan in och helt plötsligt står folk där med 1-2 kort i handen när de egentligen har ett dugligt kort i burken hemma.

Nyheten är ju att grafikkort säljer mer än förr. Sen kanske tillverkarna inte vågade satsa så mycket denna generation eftersom köpråden för 20-serien inte direkt duggade tätt. Komponentbristen gör det knappast bättre heller, vilket stör både JIT och eventuella förhandsallokerade komponenter. Men så klart är det miners fel (för de är enklare att peka på).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

En dedikering borde göras.

Det tillverkas ju grafikkort dedikerade för 3D-modulering. Varför kan man inte dedikera grafikkort separat för spel eller mining?

Det blir nog svårt att dedikera grafikkort för spel (lhr-korten har lyckats ganska dåligt med detta), men kort dedikerade för mining finns. De är dock ingen hit, jag uppfattar att det är en andrasortering där man väljer att plocka bort portar och ger en kortare garanti (dessutom med högre pris relativt "gamingkort").

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ibymafayhas:

En majoritet av försäljning är för mining. En person på reddit gör en uppskattning av sålda kort till spelande vs mining:

Very interesting to see the number of units sold in Q1-Q2 2021...

In December 2020 there was a waiting list of allegedly ~2 million gamers.

AMD and Nvidia shipped ~45 million dGPUs in 6 months. Or 7.5 million/month.

This means the waiting list could've been wiped easily in less than a month. But late 2020 was also when GPU demand from miners began skyrocketing.

9 months later ( August 2021 ), some people on the list since December 2020 just got their card, I personally know 3 of them who were waiting since November's RTX 3000 release who got them just this summer and if you paid attention to r/nvidia you surely saw people finally just recently get their GPU despite being on the waiting list for almost 10 months.

During 9 months AMD and Nvidia could've shipped 7.5 * 9 = ~67.5 million GPUs.

Around 33.75 times the amount on the waiting list. Where do those ~60-65 million other GPUs went you think? Yep...

Numbers don't lie, the overwhelming majority of GPUs went to miners during that timeframe.

Vad är den här väntelistan baserad på?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det blir nog svårt att dedikera grafikkort för spel (lhr-korten har lyckats ganska dåligt med detta), men kort dedikerade för mining finns. De är dock ingen hit, jag uppfattar att det är en andrasortering där man väljer att plocka bort portar och ger en kortare garanti (dessutom med högre pris relativt "gamingkort").

Man lär sig något varje dag. Jag får fila på en annan idé.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Jag gillar inte att säga att det är "brist på" grafikkort när det säljs mer än nånsin...

Svåra att få tag på, svårt att göra en bra deal, överprissatta, brist på grafikkort på hyllorna osv!

Det är brist på kort eftersom de inte räcker... men samtidigt så är efterfrågan på dem så mycket högre nu.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har alla blivit gamers eller miners, intresset för high end hårdavara har aldrig varit jättestort, speciellt inte när priset siger till monster nivåer.
Borde inte marknaden bli mättad snart? det är inte så att fabrikerna står stilla direkt.

Jag trodde PC-marknaden dog 2016 tydligen inte. PC-marknaden har inte gått så här bra på 15 år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Håller med, helt sjukt!

Min gräns går vid 5000, max 6000kr för ett grafikkort. Och det känns som att man knappt får medelklass för det idag!?

Ska du fortsätta livsnjuta så får du justera din gräns... ,rent krasst är folk rikare än någonsin (som grupp betraktat) småningom sjunker priserna kanske p.g.a. konkurrensen mellan tillverkare, men vi kommer aldrig ner till nivåer innan pandemin. 2080ti kostade också massor och folk gnällde över det, men det var där top-of-the-line låg primässigt utan en pandemi.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

till vem säljs korten?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Väntar lugnt tills utbud/efterfrågan ligger på mer vettiga nivåer.