NFC-telefon och pass för mobilt Bank-ID?

Permalänk

NFC-telefon och pass för mobilt Bank-ID?

Fick upp ett varningsmeddelande att mitt mobila Bank-ID går ut om 60 dagar, så började försöka förnya det, men skiter sig varje gång så provade på min dator, men nu säger den att jag plötsligt måste ha ett nationellt ID-kort eller pass och telefon med NFC-läsare.

Är kund hos Länsförsäkringar, om det säger något.

Får de verkligen göra såhär? Blir ju rätt låst om jag inte kan använda mobilt Bank-ID...

Permalänk
Medlem

Kontakta banken.

Ingen annan kan lyfta kravet på digital id-kontroll. Du kan behöva besöka ett kontor.

Permalänk

De flesta banker kräver numera nfc verifiering från nationelt idkort eller pass vid förnyelse. Annars får du gå in på din lokala bank för att verifiera manuellt med giltig legitimation.

Permalänk
Medlem

Både jag och min mamma fick använda passet när vi nýligen förnya bank id. Så är reglerna. Så det är bara att acceptera det. Jag tycker det är bra att säkerheten höjs när det gäller bank id

Permalänk
Medlem

Har du kvar bank id på kort?
Kanske funkar om du loggar in med det via webbsidan

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Både jag och min mamma fick använda passet när vi nýligen förnya bank id. Så är reglerna. Så det är bara att acceptera det. Jag tycker det är bra att säkerheten höjs när det gäller bank id

Känns konstigt att det skulle behövas för att förnya om man redan har ett fungerande bank id.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Känns konstigt att det skulle behövas för att förnya om man redan har ett fungerande bank id.

De flesta byter nog telefon inom 3 år, men det är just 3 år som den brukar vara giltig hos de flesta banker.

Permalänk
Medlem

Det är skitsmidigt att skapa mobilt Bank-ID direkt i telefonen om du har NFC samt pass/nationellt ID. Tog under 2 minuter för mig.
Min mor har inte svenskt pass, så hon fick ta sig till banken och identifiera sig. Drygt när dagens bank knappt har några öppentider.

Länsförsäkringar använder väl Forex som "bankkontor"? Så vart det förr tror jag.

Men för att svara på din ursprungliga fråga. Ja, de får göra så.

Skrivet av ELF:

Känns konstigt att det skulle behövas för att förnya om man redan har ett fungerande bank id.

Om du går in på ditt mobila Bank-ID så står det hur länge det är giltigt. Allt som oftast skaffar man ny mobil innan dess och förnyar det då, så man märker sällan av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Länsförsäkringar använder väl Forex som "bankkontor"? Så vart det förr tror jag.

Nej då det bara var kontanthantering Forex hjälpte till med, Forex har också stängt ner sin egna bankverksamhet (ingen bank samarbetar med de längre gällande kontanthantering) och sålde av kunderna till ICA Banken.

Länsförsäkringar har egna kontor, så dit man får vända sig. Förutsatt att de inte kan ta bort skyddet (kravet på digital id-kontroll) genom att du legitimerar dig med det befintliga när du pratar med deras kundservice över telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Länsförsäkringar har egna kontor, så dit man får vända sig. Förutsatt att de inte kan ta bort skyddet (kravet på digital id-kontroll) genom att du legitimerar dig med det befintliga när du pratar med deras kundservice över telefon.

Stämmer, går inte via telefon utan det är bara via kontor. Jag kollade själv med LF i höstas om detta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Fick upp ett varningsmeddelande att mitt mobila Bank-ID går ut om 60 dagar, så började försöka förnya det, men skiter sig varje gång så provade på min dator, men nu säger den att jag plötsligt måste ha ett nationellt ID-kort eller pass och telefon med NFC-läsare.

Är kund hos Länsförsäkringar, om det säger något.

Får de verkligen göra såhär? Blir ju rätt låst om jag inte kan använda mobilt Bank-ID...

Ja då. Det får de göra. Bara att gå till ett kontor så kan de fixa bank-ID åt dig på en telefon utan NFC. Vad för telefon har du?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer, går inte via telefon utan det är bara via kontor. Jag kollade själv med LF i höstas om detta.

Tror de är ganska flexibla med tider också om du bokar in ett besök. Kan säkert variera på vilken Länsförsäkringar du tillhör givetvis.