MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tänkte göra en liten inventering... vad kör folk med för hjälmar ?

Har har en Airoh Commander vilket är en kombinerad Adventure/Street hjälm, men eftersom visiret är ganska stort så blir det en del luftgenomströmning och mycket brus.

Funderar på att låta Airoh’n vara offroad hjälm och uppgradera till en Shoei. Man blir ju sugen på att kombinera med deras SLR2 Intercom -system som är klippt och skuret just för deras hjälmar...

https://www.smxsports.se/mc-intercom/shoei-srl2-intecom-syste...

Jag har GT AIR II hjälmen med just SRL2, funkar kanon samt gillar hjälmen. Kan dock inte jämföra med så mycket. Första hjälmen var en LC2 eller vad den hette för ca 1500kr så lite olika kategorier på prisklass av hjälm. Tycker Gt air II är tyst och väldigt bekväm. Riktigt Nice med inbyggd intercom så inget ligger utanpå hjälmen.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Jaegrlicious:

Dumheter, speciellt om man har intercom. Alla lever inte kvar på 50-talet utan följer med i utecklingen

Dumheter är att inte kunna vakna upp för att uppleva en dag till. Fokusera på mc-körningen och spar surfandet tills man åker bil och är lite bättre skyddad av plåt, bälte och airbag. Hjärnan är single-taskande så minsta prat, musik, plingplongande stjäl fokus. Task-switching är inte multitasking.

<edit>Källa: https://www.trl.co.uk/

</edit>

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Dumheter är att inte kunna vakna upp för att uppleva en dag till. Fokusera på mc-körningen och spar surfandet tills man åker bil och är lite bättre skyddad av plåt, bälte och airbag. Hjärnan är single-taskande så minsta prat, musik, plingplongande stjäl fokus. Task-switching är inte multitasking.

<edit>Källa: https://www.trl.co.uk/
https://pbs.twimg.com/media/Bp6EHD7CYAEHjKc?format=jpg&name=small

</edit>

Sen när blev GPS "surfande"? Du vet att moderna telefoner har röststyrning samt Intercom har SOS knapp? Skulle inte vilja ha telefon i fickan om man drar i backen och slår sönder den. Sätter man den lite vettigt på hojen så sitter den mer skyddad där än någonstans på kroppen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Dumheter, speciellt om man har intercom. Alla lever inte kvar på 50-talet utan följer med i utecklingen

Menar du att det är att följa med i utvecklingen när man har mobilen på styret?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Dumheter är att inte kunna vakna upp för att uppleva en dag till. Fokusera på mc-körningen och spar surfandet tills man åker bil och är lite bättre skyddad av plåt, bälte och airbag. Hjärnan är single-taskande så minsta prat, musik, plingplongande stjäl fokus. Task-switching är inte multitasking.

<edit>Källa: https://www.trl.co.uk/
https://pbs.twimg.com/media/Bp6EHD7CYAEHjKc?format=jpg&name=small

</edit>

Vem fan skulle lyckas sitta och surfa bara för man har mobilen på styret? Vi pratar väl om GPS?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vem fan skulle lyckas sitta och surfa bara för man har mobilen på styret? Vi pratar väl om GPS?

Kan ju ploppa upp meddelanden eller någon får för sig att bara kolla något lite snabbt. Folk får för sig konstiga saker ibland, svag stund eller trötthet kanske. Man kanske har musik igång som slutar spela, man vill byta låt eller vad det än kan vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Kan ju ploppa upp meddelanden eller någon får för sig att bara kolla något lite snabbt. Folk får för sig konstiga saker ibland, svag stund eller trötthet kanske. Man kanske har musik igång som slutar spela, man vill byta låt eller vad det än kan vara.

Kan kan kanske

Är väl upp till var och en och veta ifall de riskerar att bli distraherade? Känns betydligt mer osannolikt på MC jämfört med bil. Själv ser jag knappt mobilen när jag tittar på vägen då den sitter så lågt.

Som vanligt mycket moraltantigt på forumet, ”ha mobilen i fickan eller dö!”.

----

Edit: Främsta anledningen till att ha mobilen i fickan, och varför jag har det, är för risken att få ett stenskott som sabbar telefonen Men det är ju inte heller ett problem på alla hojar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Jag har GT AIR II hjälmen med just SRL2, funkar kanon samt gillar hjälmen. Kan dock inte jämföra med så mycket. Första hjälmen var en LC2 eller vad den hette för ca 1500kr så lite olika kategorier på prisklass av hjälm. Tycker Gt air II är tyst och väldigt bekväm. Riktigt Nice med inbyggd intercom så inget ligger utanpå hjälmen.

GT air 2 är en riktigt trevlig hjälm, värt varenda krona.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Lagerlöf:

Som vanligt mycket moraltantigt på forumet, ”ha mobilen i fickan eller dö!”.

Jag tycker det är bra att någon reagerar över att någon kan vara "moraltantig". Jag tar inte åt mig, förhoppningsvis får det någon tänka till lite och slipper sitta i arslet på en traktor eller ta sidan på en utsvängade bil. Faran med djur är det inte så mycket att göra åt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan kan kanske

Är väl upp till var och en och veta ifall de riskerar att bli distraherade? Känns betydligt mer osannolikt på MC jämfört med bil. Själv ser jag knappt mobilen när jag tittar på vägen då den sitter så lågt.

Som vanligt mycket moraltantigt på forumet, ”ha mobilen i fickan eller dö!”.

----

Edit: Främsta anledningen till att ha mobilen i fickan, och varför jag har det, är för risken att få ett stenskott som sabbar telefonen Men det är ju inte heller ett problem på alla hojar.

Ingen har sagt att ha mobilen på styret innebär död, sluta tramsa. Det är väldigt lustigt däremot hur du väger risken att få ett stenskott på baksidan av telefonen över något säkerhetstänk för dig själv.

Jag har inget problem med om folk väljer att ha sin mobil på styret så länge de förstår riskerna med det. Kör hårt. Att påstå att det enda anledningen att ha mobilen i fickan är för att skydda mot stenskott är bara dumdristigt och nonchalant. Speciellt då det finns folk som kört ut i skogen och blivit liggandes där ingen ser dem utan möjlighet att förflytta sig.

Så folk får göra som de vill men var inte vilseledande åt andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Ingen har sagt att ha mobilen på styret innebär död, sluta tramsa. Det är väldigt lustigt däremot hur du väger risken att få ett stenskott på baksidan av telefonen över något säkerhetstänk för dig själv.

Jag har inget problem med om folk väljer att ha sin mobil på styret så länge de förstår riskerna med det. Kör hårt. Att påstå att det enda anledningen att ha mobilen i fickan är för att skydda mot stenskott är bara dumdristigt och nonchalant. Speciellt då det finns folk som kört ut i skogen och blivit liggandes där ingen ser dem utan möjlighet att förflytta sig.

Så folk får göra som de vill men var inte vilseledande åt andra.

Det är ingen säkerhetsrisk för mig att ha telefonen på styret. Har kört så ett flertal gånger, det är inte speciellt svårt att bara titta på vägen.

Ser dock inte heller poängen med det då det för min del räcker med att ha GPS som pratar med mig via hjälmen.

Lite underhållande dock att skriver "Ingen har sagt att ha mobilen på styret innebär död, sluta tramsa", och sen skriver du "Att påstå att det enda anledningen att ha mobilen i fickan är för att skydda mot stenskott är bara dumdristigt och nonchalant". Vilket jag absolut inte skrev, sluta kasta sten i glashus

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kör med https://www.cardosystems.com/support/smartpack/ basicly en simplare variant last gen. Kör standardhögtalarna och inte JBL. Kanske fixar det till nästa gång dock.
Gillar skarpt hur enkelt knapparna är om man bara ska ha musik / prata. Appen är sisådär. Går att anväda mesh vilket är smidigt, dock ej använt den funktionen ännu.
Tror inte du blir missnöjd oavsett om du väljer Cardo eller Sena tex. Och packtalk bold är ju en av de bättre.

Ok, tack för input. Hur var installationen i hjälmen tyckte du?

Skrivet av Anaii:

Kör packtalk slim. Exakt samma fast monteras annorlunda. Fungerar bra till musik och sånt, men jag har aldrig använt den som intercom för jag kör ensam.

Slim har jag också kollat på, men jag måste erkänna att jag inte riktigt ser vinsten med att ha batteripacket separat bak på hjälmen? En pryl till bara ju?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tänkte göra en liten inventering... vad kör folk med för hjälmar ?

Har har en Airoh Commander vilket är en kombinerad Adventure/Street hjälm, men eftersom visiret är ganska stort så blir det en del luftgenomströmning och mycket brus.

Funderar på att låta Airoh’n vara offroad hjälm och uppgradera till en Shoei. Man blir ju sugen på att kombinera med deras SLR2 Intercom -system som är klippt och skuret just för deras hjälmar...

https://www.smxsports.se/mc-intercom/shoei-srl2-intecom-syste...

En Airoh Commander för offroad och en X-lite X-803RS för sporthojsåka. X-liten är den bekvämaste hjälmen jag ägt någonsin.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ok, tack för input. Hur var installationen i hjälmen tyckte du?

Slim har jag också kollat på, men jag måste erkänna att jag inte riktigt ser vinsten med att ha batteripacket separat bak på hjälmen? En pryl till bara ju?

Simpel installation då hjälmen var förberedd för intercom. Bara följa instruktionerna tog väl 25 min

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Slim har jag också kollat på, men jag måste erkänna att jag inte riktigt ser vinsten med att ha batteripacket separat bak på hjälmen? En pryl till bara ju?

Viktcentrering och aerodynamik. Nu är det inte massivt, men av samma anledning som många sätter en motvikt i nacken på ett VR headset. Det känns kanske inte så mycket till att börja med men efter flera timmar så kan några tiotals gram obalans kännas i nackmusklerna. Speciellt om du lägger på lite fartvind som har något att få grep om på ena sedan huvudet.

Nu vet jag inte hur mycket effekt det faktiskt ger för jag har aldrig jämfört dem, men det är teorin iaf.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av OceanK:

Jag har GT AIR II hjälmen med just SRL2, funkar kanon samt gillar hjälmen. Kan dock inte jämföra med så mycket. Första hjälmen var en LC2 eller vad den hette för ca 1500kr så lite olika kategorier på prisklass av hjälm. Tycker Gt air II är tyst och väldigt bekväm. Riktigt Nice med inbyggd intercom så inget ligger utanpå hjälmen.

Skrivet av reverend benny:

GT air 2 är en riktigt trevlig hjälm, värt varenda krona.

Man blir ju jäääkligt sugen nu alltså!, shit vilken clean installation!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://www.youtube.com/watch?v=WAIQivl8eM8&ab_channel=Sena

Man blir ju jäääkligt sugen nu alltså!, shit vilken clean installation!

Precis, super enkelt o väldigt cleant. Tog mig typ 5
Min att montera dit det i min hjälm. Go for it dude!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://www.youtube.com/watch?v=WAIQivl8eM8&ab_channel=Sena

Man blir ju jäääkligt sugen nu alltså!, shit vilken clean installation!

Prova den så att du vet att den faktiskt passar din huvudform också. Gissar att det är extremt vanligt att folk åker runt med hjälmar som egentligen inte passar dem speciellt bra, för att de vill ha just "den" hjälmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Dumheter är att inte kunna vakna upp för att uppleva en dag till. Fokusera på mc-körningen och spar surfandet tills man åker bil och är lite bättre skyddad av plåt, bälte och airbag. Hjärnan är single-taskande så minsta prat, musik, plingplongande stjäl fokus. Task-switching är inte multitasking.

<edit>Källa: https://www.trl.co.uk/
https://pbs.twimg.com/media/Bp6EHD7CYAEHjKc?format=jpg&name=small

</edit>

Och med en "Drink-drive limit" som är bara 1/4 av våran, så är ju rattfylla mycket mindre illa än att prata med en passagerare. Wow. Det trodde jag inte!
Varför höjer vi inte våran gräns till typ 1.0 promille? om 0.8 bara orsakar en skillnad på x1.13? Vore nice att kunna ta ett par drinkar under middagen och sen kunna köra hem! Verkar ju iaf mycket säkrare än att röka cannabis och sen köra. Och alkohol är ju lagligt!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Jag köpte en HJC FG-ST de är min första hjälm så har inte så mkt att jämföra med. Enl recensioner så skulle den vara ganska tyst, men tycker inte direkt att den är det, sen vet jag ju såklart inte om de här är bra ljudnivå då jag inte har nått att jämföra med.

Har däremot funderat på om de kan finnas några true wireless lurar som kan passa innanför hjälmen? Vad tror ni?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lehto:

Jag köpte en HJC FG-ST de är min första hjälm så har inte så mkt att jämföra med. Enl recensioner så skulle den vara ganska tyst, men tycker inte direkt att den är det, sen vet jag ju såklart inte om de här är bra ljudnivå då jag inte har nått att jämföra med.

Har däremot funderat på om de kan finnas några true wireless lurar som kan passa innanför hjälmen? Vad tror ni?

Tror alla hjälmar är ganska bullriga, finns nog inga tysta under mer eller mindre bullriga. Det är öronproppar som gäller annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://www.youtube.com/watch?v=WAIQivl8eM8&ab_channel=Sena

Man blir ju jäääkligt sugen nu alltså!, shit vilken clean installation!

Har denna kombo, och ångrar mig inte en sekund. Riktigt grymt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Har denna kombo, och ångrar mig inte en sekund. Riktigt grymt

Om det bara fanns samarbete med andra hjälmtillverkare också... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Om det bara fanns samarbete med andra hjälmtillverkare också... :/

Så är de ju... Jävla smidig intergrering faktiskt. Slippa ha massa utstick som bidrar till vindsus osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Jag har idag inget MC-kort, men brorsan har och har erbjudit sig att övningsköra med mig. Men för det behöver jag en hoj. Saken är det att jag är intresserad av att köra cruiser (gärna en HD eller Indian) men vet inte om det är för svårt att välja en sån att lära sig köra på?

Tl;dr
Vilken cruiser skulle vara bra som första motorcykel om jag vill ta tungt MC-kort?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Vila i frid

Mest bang for the buck får du nog med en vz800 - som har lika många kusar som en HD 1200, vl1400 eller vl1500. Alla nämnda har 45 graders v-twin motor. Räkna med att den kommer att få marksyna ett par gånger medans du lär dig motorcyklars begränsningar och egenheter. Själv skulle jag köpt en UJM (univeral japanese motorcycle) att köra upp på (eller hyra en från körskola) och sen byta till något man är mer rädd om när kortet väl är taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag har idag inget MC-kort, men brorsan har och har erbjudit sig att övningsköra med mig. Men för det behöver jag en hoj. Saken är det att jag är intresserad av att köra cruiser (gärna en HD eller Indian) men vet inte om det är för svårt att välja en sån att lära sig köra på?

Tl;dr
Vilken cruiser skulle vara bra som första motorcykel om jag vill ta tungt MC-kort?

Det är stor skillnad att köra glidare och vanlig MC. En glidare är (oftast) stor, tung och otymplig. Ska ni bara åka omkring så funkar det ju, men du kommer behöva en vanlig mc eller tillgång till det för att lära dig de tekniska bitarna.

Med det sagt skulle jag rekommendera kawasaki vulcan igen, men den är "ganska" dyr bara för detta. Hasenfrasen's tips är också vettiga.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Tack, bra att veta hasenfrasen och Otur. Låter vettigare för mig att skaffa en UJM som starthoj i så fall, även om det känns lite bökigt/tråkigt att inte direkt skaffa det man vill ha. Men det är det smarta.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Tack, bra att veta hasenfrasen och Otur. Låter vettigare för mig att skaffa en UJM som starthoj i så fall, även om det känns lite bökigt/tråkigt att inte direkt skaffa det man vill ha. Men det är det smarta.

Finns billiga runt 15-30k som klarar kraven. Sen säljer du den för samma summa och köper hojen du vill ha. Iom att du inte vill ha en naked som förstahoj dvs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Finns billiga runt 15-30k som klarar kraven. Sen säljer du den för samma summa och köper hojen du vill ha. Iom att du inte vill ha en naked som förstahoj dvs.

Ja, det verkar vara rätt vanligt att göra så. Jag siktar in mig på något med ABS som man får använda på A-körprov och som är så billigt som möjligt, typ en Kawasaki ER-6.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!