MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Fixat öronproppar, ska ta mig en tur till biltema och köpa semestergas. Kedjesprejen är nerpackad. Tyvärr inte hunnit köpa en intercom så får se om man ändå kan njuta av resan.
Kommer nog beställa en packtalk bold/black senare.
Någon som har tips på en reseplanerare eller liknande för att hitta lite alternativ på vägar? Hade varit kul med att lite roligare stopp än Cirle k på e4!
Sjukt taggad på att testa en längre tur med hojen, får se om man är med sugen på något lite mer touring anpassat efter.

Du kan ju alltid söka på "rastplats", "sevärdheter" etc i Google maps.

Skrivet av glemmy:

Kan instämma i tipset om appen Calimoto. Den har en algoritm som mäter hur kurviga vägarna är och man kan välja olika nivåer på rutten. Högsta nivån kostar pengar så den har jag inte testat, men näst högsta bjöd också på en kul och vettig rutt.

Navigationen funkade dock inte så bra. Den stoppade efter en liten stund om jag inte hade skärmen på hela tiden, även om jag hade valt att telefonen inte skulle döda processen. Jag brukar ha telefonen i fickan och navigera via röstinstruktioner i mitt intercom.
Att jag fick ha på skärmen gjorde att det drog rätt mycket batteri.
Nästa gång kommer jag nog beräkna rutt i Calimoto och sen lägga upp den i Google maps. Man går miste om logging av diverse data men det känns inte så viktigt.

Aldrig haft det problemet med Calimoto. Efter någon av de senaste uppdateringarna finns nu en inställning att appen bara har på skärmen när en korsning, avfart eller dylikt kommer upp så man kan spara batteri.

Gillar appen och tycker den bara blir bättre och bättre.
Ska väl nämna att jag prenumererar, det kanske har nåt med saken att göra.

Permalänk
Medlem

@Chade: det snart 1 år sen jag testade, så det verkar som att det fixats i någon uppdatering då.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nu har det inhandlats en MC också! Eller ja de var lite mer än en vecka sedan.
Insåg när jag skulle skriva den här posten att jag har fan inte ens fotat hojen Är inte riktigt min grej de där med å ta massa bilder.
Så hoppas denna duger, det är min som är närmast till vänster. Och för er som undrar så är det en BMW R1200R 2016 med 440mil på mätaren.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Nu har det inhandlats en MC också! Eller ja de var lite mer än en vecka sedan.
Insåg när jag skulle skriva den här posten att jag har fan inte ens fotat hojen Är inte riktigt min grej de där med å ta massa bilder.
Så hoppas denna duger, det är min som är närmast till vänster. Och för er som undrar så är det en BMW R1200R 2016 med 440mil på mätaren.
https://drive.google.com/uc?id=1-OvcY7L18HNTAvnk_k_tOZFiwCEvCG4v

Finfint! Bara ut o köra. Själv har jag semester från måndag så då ska jag ladda mobil och intercom. Sen ska jag köra runt till ställen jag aldrig varit på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Någon som kan tipsa om hållare för mobiltelefon eller dylikt ?

Har känt att man skulle behöva mobilen nära till hands för gps-syfte bland annat.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Vila i frid

Kör du på landsväg, ha mobilen i fickan. I skogen och på grus, möjligen - om den inte skakar bort.

Citat kkuriren:
Mc-föraren hade kört in i en bil vars förare stannat för att svänga vänster. Det är inte känt i vilken hastighet motorcyklisten färdades när kollisionen skedde.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hasenfrasen:

Kör du på landsväg, ha mobilen i fickan. I skogen och på grus, möjligen - om den inte skakar bort.

Citat kkuriren:
Mc-föraren hade kört in i en bil vars förare stannat för att svänga vänster. Det är inte känt i vilken hastighet motorcyklisten färdades när kollisionen skedde.

Förstår din poäng... Men ändå behöver man ibland navigationshjälp.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Förstår din poäng... Men ändå behöver man ibland navigationshjälp.

Köp en GPS. Brukar ha lite bättre funktioner också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Förstår din poäng... Men ändå behöver man ibland navigationshjälp.

Jag kör GPS till intercommen i hjälmen, fungerar bra (oftast ;D)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Förstår din poäng... Men ändå behöver man ibland navigationshjälp.

Skrivet av Lagerlöf:

Jag kör GPS till intercommen i hjälmen, fungerar bra (oftast ;D)

Kör intercom och google maps från mobilen som är i innerfickan. Kör jag fel så får jag väl stanna och kolla var jag skulle men google maps brukar vara rätt bra även utan att se.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Förstår din poäng... Men ändå behöver man ibland navigationshjälp.

Jag har fått en störande reklam som dyker upp på facebook.
Nu när jag länkar till dom lär det väl dyka upp ännu mer reklam från dom =P

Quadlock.
https://www.quadlockcase.eu/?utm_source=shopify&utm_medium=re...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av andreas_dock:

Förstår din poäng... Men ändå behöver man ibland navigationshjälp.

...så även jag. Vid okända vägskäl brukar jag brukar kliva av och lufta kalsongerna i 30 sekunder. Eniros karta har bäst synbarhet i soligt väder än någon annan karta/app jag provat i mubilen. Bråttom har man möjligen hem från jobbet i sin bil.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Någon som kan tipsa om hållare för mobiltelefon eller dylikt ?

Har känt att man skulle behöva mobilen nära till hands för gps-syfte bland annat.

Har kört med ram-mount ett par dagar nu och det har funkat fint. Har bara kört landsväg så inga större påfrestningar men har aldrig varit orolig för att mobilen ska trilla av. Skönt att slippa ha ett skal på telefonen också. Det är inte världens vackraste grej men funkar bra för det den ska göra.

Permalänk
Medlem

Vad säger folk om en KTM 690 Duke som första-hoj? Jag planerar att övningsköra med den och köra parallellt med körskolan som kör MT-07:or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Någon som kan tipsa om hållare för mobiltelefon eller dylikt ?

Har känt att man skulle behöva mobilen nära till hands för gps-syfte bland annat.

Jag har använt QuadLock och den funkade bra. Man bör dock köpa deras nya vibrationsdämpare om man inte vill att kameran och sensorerna där tar skada av alla vibrationer. Jag kör inte med något mobilfäste idag för min telefon tog faktiskt skada och jag har även märkt att jag personligen inte har behovet av att kunna se skärmen medans jag kör.

Men med det sagt: quadlock är en bra och pålitlig produkt, luren kommer inte trilla av. Lätt att installera.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Vad säger folk om en KTM 690 Duke som första-hoj? Jag planerar att övningsköra med den och köra parallellt med körskolan som kör MT-07:or.

Jag var inne på en 690 Duke som förstahoj. När jag jämförde försäkringar så fick jag 14.000 på en 690 Duke. MT-07 däremot kostade runt 6.000:-, så det blev en sån istället. Lite förvånad blev jag då det ju är samma klass. Så det kan vara värt att kolla...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Någon som kan tipsa om hållare för mobiltelefon eller dylikt ?

Har känt att man skulle behöva mobilen nära till hands för gps-syfte bland annat.

Jag kör med sp connect och har inte haft några problem än iaf.
Vilket märke du än skaffar, se till att det finns nån anti vibration på/till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Någon som kan tipsa om hållare för mobiltelefon eller dylikt ?

Har känt att man skulle behöva mobilen nära till hands för gps-syfte bland annat.

Min kollega som kör mkt grushoj rekommenderar SP connect, dom har även en vibrationsdämpare som man kan köpa till för att undvika att telefonen skakar sönder under färd.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Köp en GPS. Brukar ha lite bättre funktioner också.

Tvärt om, GPSer är nästan alltid sämre på det mesta än mobilen. Det finns så fruktansvärt bra kartappar. Det GPSer har är vädertålighet.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Någon som kan tipsa om hållare för mobiltelefon eller dylikt ?

Har känt att man skulle behöva mobilen nära till hands för gps-syfte bland annat.

Som andra redan nämnt, var medveten om att bildstabilisatorn i telefonens kamera kan skaka sönder. Finns mängder med trådar att läsa där folk pajat sina telefoner efter bara en kort tur med telefonen i hållare på styret. Jag var påväg att beställa ett Quad Lock men har tänkt om helt nu.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

Tvärt om, GPSer är nästan alltid sämre på det mesta än mobilen. Det finns så fruktansvärt bra kartappar. Det GPSer har är vädertålighet.

Tänkte nog främst på Google maps, har inte utforskat så mycket annat. Främst eftersom jag inte vill ha mobilen på hojen om det skulle bli olycka samt att gränssnitten på GPSen känns väldigt väl anpassat för handskar. GPS:en kan jag också ha låst på hojen så jag kan springa in i en butik eller liknande utan att tänka på den. Har också fodral på mobilen för kort och så, vore mer omständigt att använda på hojen då också. Den kopplas ju upp till telefonen så man kan få live uppdatering om trafik osv också. Har bekvämt tagit mig genom Europa med den och känner inte speciellt att jag saknat något.

Det är väl lite olika smak och styrkor helt enkelt. Någon speciell kartapp att tipsa om? Kanske kan testas lite i bilen för att utvärdera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Någon speciell kartapp att tipsa om? Kanske kan testas lite i bilen för att utvärdera.

Jag använder främst OsmAnd och till och från Locus Map lite beroende på. Locus har högre inlärningströskel men har mer inställningar. OsmAnd har det mesta jag vill ha som möjlighet att lägga spår och alternativen "Avoid highways" och "Prefere unpaved".

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jag är förresten på vippen att beställa intercom. Har tänkt mig en Cardo Packtalk Bold. Är det någon som har den och kan dela lite erfarenheter?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag är förresten på vippen att beställa intercom. Har tänkt mig en Cardo Packtalk Bold. Är det någon som har den och kan dela lite erfarenheter?

Jag kör med https://www.cardosystems.com/support/smartpack/ basicly en simplare variant last gen. Kör standardhögtalarna och inte JBL. Kanske fixar det till nästa gång dock.
Gillar skarpt hur enkelt knapparna är om man bara ska ha musik / prata. Appen är sisådär. Går att anväda mesh vilket är smidigt, dock ej använt den funktionen ännu.
Tror inte du blir missnöjd oavsett om du väljer Cardo eller Sena tex. Och packtalk bold är ju en av de bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kör packtalk slim. Exakt samma fast monteras annorlunda. Fungerar bra till musik och sånt, men jag har aldrig använt den som intercom för jag kör ensam.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Någon som kan tipsa om hållare för mobiltelefon eller dylikt ?

Har känt att man skulle behöva mobilen nära till hands för gps-syfte bland annat.

Jag kör SP Connect, främst för den är bra mycket snyggare än QUADLOCK. Har en Iphone 12, och innan hade jag ingen aning om att kameran kunde skaka sönder så de lyckades jag ju med de klart, men efter vibrationsdämparen va på plats så har de funkat galant. Mobilen byttes ut på garanti.

Skrivet av hasenfrasen:

Kör du på landsväg, ha mobilen i fickan. I skogen och på grus, möjligen - om den inte skakar bort.

Citat kkuriren:
Mc-föraren hade kört in i en bil vars förare stannat för att svänga vänster. Det är inte känt i vilken hastighet motorcyklisten färdades när kollisionen skedde.

Dumheter, speciellt om man har intercom. Alla lever inte kvar på 50-talet utan följer med i utecklingen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tänkte göra en liten inventering... vad kör folk med för hjälmar ?

Har har en Airoh Commander vilket är en kombinerad Adventure/Street hjälm, men eftersom visiret är ganska stort så blir det en del luftgenomströmning och mycket brus.

Funderar på att låta Airoh’n vara offroad hjälm och uppgradera till en Shoei. Man blir ju sugen på att kombinera med deras SLR2 Intercom -system som är klippt och skuret just för deras hjälmar...

https://www.smxsports.se/mc-intercom/shoei-srl2-intecom-syste...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tänkte göra en liten inventering... vad kör folk med för hjälmar ?

Har har en Airoh Commander vilket är en kombinerad Adventure/Street hjälm, men eftersom visiret är ganska stort så blir det en del luftgenomströmning och mycket brus.

Funderar på att låta Airoh’n vara offroad hjälm och uppgradera till en Shoei. Man blir ju sugen på att kombinera med deras SLR2 Intercom -system som är klippt och skuret just för deras hjälmar...

https://www.smxsports.se/mc-intercom/shoei-srl2-intecom-syste...

HJC RPHA 11. Tänkte först kört GT Air men den passade mitt ovala huvud rätt dåligt tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tänkte göra en liten inventering... vad kör folk med för hjälmar ?

Har har en Airoh Commander vilket är en kombinerad Adventure/Street hjälm, men eftersom visiret är ganska stort så blir det en del luftgenomströmning och mycket brus.

Funderar på att låta Airoh’n vara offroad hjälm och uppgradera till en Shoei. Man blir ju sugen på att kombinera med deras SLR2 Intercom -system som är klippt och skuret just för deras hjälmar...

https://www.smxsports.se/mc-intercom/shoei-srl2-intecom-syste...

Shoei air kör jag med.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har också Shoei Air. Modellen som utgått.
Den nya Shoei Air skiljer sig lite och jag har för mig att jag tyckte den var sämre. Jag minns dock inte varför

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore