MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Någon som kan tipsa om ett par handskar som är lite varmare?
Har bara ett par tunna sommarhandskar och det börjar bli lite för kallt.

Kör med batteruppvärmda handskar hela vintern, funkar hur bra som helst, finns på nätet om man söker runt lite och kräver inga installationer, värmer ovansidan av handen där fartvinden träffar.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Någon som kan tipsa om ett par handskar som är lite varmare?
Har bara ett par tunna sommarhandskar och det börjar bli lite för kallt.

Jag köpte i våras, ett par batteriuppvärmda sköna handskar som även går på 12V om man vill. Kunde ligga i 120 på E4:an i under 10 grader och det var varmt och skönt om händerna. Har funderat lite på om jag eventuellt ska sälja dem istället då det blir väldigt lite körning i kallare väder. De gick väl på ca 2000kr totalt.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07WCNJNCM/ref=ppx_yo_dt_...

Mina andra handskar för sämre väder som jag köpte innan dessa batteridrivna är ett par Revit Summit 3 H20, väldigt nöjd med dessa också. Så de kan jag rekommendera. Tror jag gav ca 1000kr.

Permalänk
Medlem

Cardo packtalk: slim vs bold

Någon som har input?
(Black är utesluten pga. att placering av elementen blir för kompromissad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chand:

Jag köpte i våras, ett par batteriuppvärmda sköna handskar som även går på 12V om man vill. Kunde ligga i 120 på E4:an i under 10 grader och det var varmt och skönt om händerna. Har funderat lite på om jag eventuellt ska sälja dem istället då det blir väldigt lite körning i kallare väder. De gick väl på ca 2000kr totalt.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07WCNJNCM/ref=ppx_yo_dt_...

Mina andra handskar för sämre väder som jag köpte innan dessa batteridrivna är ett par Revit Summit 3 H20, väldigt nöjd med dessa också. Så de kan jag rekommendera. Tror jag gav ca 1000kr.

Låter grymt, får nog bli ett par sånna! Tack för tipset! Kul om man kan förlänga säsongen lite till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Cardo packtalk: slim vs bold

Någon som har input?
(Black är utesluten pga. att placering av elementen blir för kompromissad)

Bold, lättare att ladda då du kan ta av enheten för laddning.
Slim måste du ha hjälmen vid laddaren.

Om du glömt ladda men har möjlighet att ladda på hojen så är det så mycket skönare med bold mot slim då du kan ladda en kort stund under tiden du kör och sen bara sätta på dig den och ha batteri för ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Låter grymt, får nog bli ett par sånna! Tack för tipset! Kul om man kan förlänga säsongen lite till!

Härligt, smidigt med att ha möjligheten att dra kablarna man får med under sadeln typ upp vid styret och koppla in sig där på mc-batteriet. Så slipper man bry sig om batteritid om man kör en längre sträcka!

Permalänk
Medlem

Snart dags för årets sorgliga period, vinterförvaring.
Vad tycker kollektivet om depåstöd, duger Bike-lift eller måste man gå ”all out” och köpa pitbull?

Har redan ett Bike-lift bak som känns rätt bra, det jag saknar är ju då fram. Blir varianten som lyfter under gaffelkronan.

Bike-lift fs11 ~2K
Pitbull fram hybrid ~4K

Inkl. frakt i båda alternativen.
Eller finns det andra bra stöd att överväga?
(Stabilitet är prio, pris underordnat och ska finnas svenska återförsäljare)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Cerb:

Vad tycker kollektivet om depåstöd

Överskattat. Lyftbord eller inget stöd alls.

Seriöst, whatever floats, t.ex. Biltema.

Sidostödet för Intrudern, långsvings-banditen och gammel-kawan. Centralstödet för de två original-banditerna. Lyftbordet från Jula får besök av Intrudern för byte av soppaslangar och GPz1100b1'an för ihopmontering efter lackering. Resten får vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Snart dags för årets sorgliga period, vinterförvaring.
Vad tycker kollektivet om depåstöd, duger Bike-lift eller måste man gå ”all out” och köpa pitbull?

Har redan ett Bike-lift bak som känns rätt bra, det jag saknar är ju då fram. Blir varianten som lyfter under gaffelkronan.

Bike-lift fs11 ~2K
Pitbull fram hybrid ~4K

Inkl. frakt i båda alternativen.
Eller finns det andra bra stöd att överväga?
(Stabilitet är prio, pris underordnat och ska finnas svenska återförsäljare)

Jag har det Bike-lift stödet som lyfter i kronan till Aprilian. Har inga direkta klagomål, det lyfter som det ska och hojen står stadigt i luften.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Woho, jag är så glad så! MT-07an är såld och i fredags la jag en beställning på en sprillans Kawasaki Z900 SE (2022). Slängde på ett Performance kit och tail tidy när jag ändå var i farten

Beräknad leverans är december eller januari, känns som eoner bort

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Överskattat. Lyftbord eller inget stöd alls.

Seriöst, whatever floats, t.ex. Biltema.

Sidostödet för Intrudern, långsvings-banditen och gammel-kawan. Centralstödet för de två original-banditerna. Lyftbordet från Jula får besök av Intrudern för byte av soppaslangar och GPz1100b1'an för ihopmontering efter lackering. Resten får vila.

Ja, hade hojen haft centalstöd hade jag kört på det, men nu finns inte det.
Det enda jag vill undvika är platta däck efter 6månader stillastående och bonusen att enklare utföra service (smörja kedja etc.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Woho, jag är så glad så! MT-07an är såld och i fredags la jag en beställning på en sprillans Kawasaki Z900 SE (2022). Slängde på ett Performance kit och tail tidy när jag ändå var i farten

Beräknad leverans är december eller januari, känns som eoner bort

https://storage.kawasaki.eu/public/kawasaki.eu/en-EU/model/22MY_Z900%20SE_BK3_STU%20(1).001.png

Grattis! Provkörde en z900 för några år sedan, motorn kändes riktigt trevlig på den

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Grattis! Provkörde en z900 för några år sedan, motorn kändes riktigt trevlig på den

Håller med, körde både 2019 och 2021 i våras. Otroligt bra vrid även på vägre varv för att vara en rad4.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Cerb:

Det enda jag vill undvika är platta däck efter 6månader stillastående

Ett platt däck kallas för punktering eller sker det någon form av migrering av gummi från ena till andra sidan av däcket? Själv kör jag med skogsluft i mina däck och byter den varje vår och höst. Rejsare kör med kväve för att minimera skillnad i däcktryck varmt/kallt.

Permalänk
Medlem

Hur fasen länkar man bilder från Insta?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Håller med, körde både 2019 och 2021 i våras. Otroligt bra vrid även på vägre varv för att vara en rad4.

Indeed, haft två hojar med radfyra innan och gillade karaktärern, trots den ena var på 47 och den andra på 170 så var båda trevliga på sitt sätt, även om jag nu gått över till l-twin så gilar jag båda av olika anledningar

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ett platt däck kallas för punktering eller sker det någon form av migrering av gummi från ena till andra sidan av däcket? Själv kör jag med skogsluft i mina däck och byter den varje vår och höst. Rejsare kör med kväve för att minimera skillnad i däcktryck varmt/kallt.

Det är inte ett lika allvarligt problem nu för tiden som förr, men att däck kan få platta punkter av att stå still på samma punkt en längre tid är fastställt så den diskussionen behöver vi inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Grattis! Provkörde en z900 för några år sedan, motorn kändes riktigt trevlig på den

Skrivet av Cerb:

Håller med, körde både 2019 och 2021 i våras. Otroligt bra vrid även på vägre varv för att vara en rad4.

Stort tack, känns väldigt roligt!

Motorn är stor del av mitt beslut, den känns otroligt trevlig och bra vrid. Sen så gillar hur hojen känns också, lätt att få med sig i kurvorna, en körställning som tilltalar mig plus att jag tycker att den är snygg! Ser verkligen fram emot att få känna hur den känns med Öhlindämparna.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Börjar bli kyligt ute, lade in fodret i jackan och byxorna nu. Får se ikväll om det är lite skönare att åka.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Woho, jag är så glad så! MT-07an är såld och i fredags la jag en beställning på en sprillans Kawasaki Z900 SE (2022). Slängde på ett Performance kit och tail tidy när jag ändå var i farten

Beräknad leverans är december eller januari, känns som eoner bort

https://storage.kawasaki.eu/public/kawasaki.eu/en-EU/model/22MY_Z900%20SE_BK3_STU%20(1).001.png

Jag gjorde exakt samma, MT-07 mot Kawa Z900. Blir rätt annorlunda med radfyran men det är en trevlig hoj. Nu i efterhand hade jag nog hellre bytt till en MT-09 istället men det är bara personlig preferens.

Just nu är jag hojlös då familjelivet kom ivägen

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Snart dags för årets sorgliga period, vinterförvaring.
Vad tycker kollektivet om depåstöd, duger Bike-lift eller måste man gå ”all out” och köpa pitbull?

Har redan ett Bike-lift bak som känns rätt bra, det jag saknar är ju då fram. Blir varianten som lyfter under gaffelkronan.

Bike-lift fs11 ~2K
Pitbull fram hybrid ~4K

Inkl. frakt i båda alternativen.
Eller finns det andra bra stöd att överväga?
(Stabilitet är prio, pris underordnat och ska finnas svenska återförsäljare)

Jag har kört på Pro-Works från Xlmoto i flera år. Jag brukar alltid ha upp cykeln på bakre stället när jag kommer hem efter en tur, det underlättar städning av kedjan och fälg. Sedan under vintern har jag en för gaffelkrona. Jag vill heller inte att däcken ska stå på betongen i 5-6 månader. Dom är ju rätt rangliga dock, jag är inte rädd för att hojen ska trilla ner men det märks ju att det är billigt. Har själv inte sökt efter Pitbull på länge men senast jag kollade så fanns det ingen återförsäljare i sverige, vilket såklart kan ha ändrats. Skulle absolut kunna tänka mig lite stabilare grejer framöver.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Jag har kört på Pro-Works från Xlmoto i flera år. Jag brukar alltid ha upp cykeln på bakre stället när jag kommer hem efter en tur, det underlättar städning av kedjan och fälg. Sedan under vintern har jag en för gaffelkrona. Jag vill heller inte att däcken ska stå på betongen i 5-6 månader. Dom är ju rätt rangliga dock, jag är inte rädd för att hojen ska trilla ner men det märks ju att det är billigt. Har själv inte sökt efter Pitbull på länge men senast jag kollade så fanns det ingen återförsäljare i sverige, vilket såklart kan ha ändrats. Skulle absolut kunna tänka mig lite stabilare grejer framöver.

Joytime verkar ta in hela Pitbull sortimentet i sverige. Rätt lång leveranstid dock (2-4v).

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag gjorde exakt samma, MT-07 mot Kawa Z900. Blir rätt annorlunda med radfyran men det är en trevlig hoj. Nu i efterhand hade jag nog hellre bytt till en MT-09 istället men det är bara personlig preferens.

Just nu är jag hojlös då familjelivet kom ivägen

Kul med lite annan input
MT-09 stod med på min lista, men det va/är lite för mycket "bus" för min del. Smaken är som baken

Vilken årsmodell hade du på Z900?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en ZH2. Gått 100mil. Utrustad med Akra Helsystem, Tailtidy, Extreme Creation dumpventil och andra backspeglar.

Kom undan med den nätta summan av 130k så billigare nyhoj får man inte för det priset.

Lyckas inte länka till instagram men för er som orkar trycka:
https://www.instagram.com/p/CUQHM3QMhGF/

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag köpte precis en ZH2. Gått 100mil. Utrustad med Akra Helsystem, Tailtidy, Extreme Creation dumpventil och andra backspeglar.

Kom undan med den nätta summan av 130k så billigare nyhoj får man inte för det priset.

Lyckas inte länka till instagram men för er som orkar trycka:
https://www.instagram.com/p/CUQHM3QMhGF/

Satan det är ju en riktigt j*vla bra deal! Hoppas du nöjd, h2 sx är en favorit och en del villha faktor för mig, men jag har kört liknande sport-sport tourer innan, det fungerar inte för mig tyvärr haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Satan det är ju en riktigt j*vla bra deal! Hoppas du nöjd, h2 sx är en favorit och en del villha faktor för mig, men jag har kört liknande sport-sport tourer innan, det fungerar inte för mig tyvärr haha.

Har bara testat den lite snabbt men det är sinnessjuk. hade först tänkt att flasha den med brentunings ecu flash så man får 235 på bakhjulet men då tror jag den blir okörbar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har bara testat den lite snabbt men det är sinnessjuk. hade först tänkt att flasha den med brentunings ecu flash så man får 235 på bakhjulet men då tror jag den blir okörbar.

Kör utan tune och när du vant dig / börjat känna att det skulle vara kul med en ny hoj så kör du flashen. Kanske blir en trevlig boost i känslan?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Cerb:

däck kan få platta punkter av att stå still på samma punkt en längre tid är fastställt

Vi kan hoppa över till sporthoj.com och fortsätta där istället för DÄR finns det åsikter i ämnet. Ett radialdäck (gammal jänkare) förvarad med för lågt däcktryck kan uppleva ojämnheter den första milen. De flesta hojar använder diagonal däckstomme. Fullt pumpade finns det ingen möjlighet för hojdäck att utveckla platta punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Kul med lite annan input
MT-09 stod med på min lista, men det va/är lite för mycket "bus" för min del. Smaken är som baken

Vilken årsmodell hade du på Z900?

Ja jag provkörde MT-09 också och valde Z900, dom drar ju väldigt jämnt men saknade just det där bottendraget lite med Z900. Men en fantastisk hoj den också, du kommer inte bli missnöjd kan jag lova!

Jag hade 2019 på min Z900 Har dom ändrat något sedan dess?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Ja jag provkörde MT-09 också och valde Z900, dom drar ju väldigt jämnt men saknade just det där bottendraget lite med Z900. Men en fantastisk hoj den också, du kommer inte bli missnöjd kan jag lova!

Jag hade 2019 på min Z900 Har dom ändrat något sedan dess?

Den stora uppgraderingen av Z900 gjordes på modellen som släpptes 2020, dom slängde på TFT-skärm, 3 olika körlägen och lite annat. Jag missar säkert en del nu, någon annan kanske kan fylla på.

Den modellen jag har beställt nu, SE, är ny för 2022 och kommer med Öhlin-dämpare fram och bak samt Brembo-bromsar fram och bak

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...