Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tur att moderna bilar förses med autobroms

Yeah, tekniken räddar verkligen liv!

Skrivet av Maertziony:

Folk som när de kör in i en rondell blinkandes, men sen inte byter blinkning till andra hållet inför att de ska köra ut ur rondellen.
Brukar fråga mig om dem som gör så har någon mental eller neurologiskt handikapp som gör att de inte klarar av att verkställa.

Åh, jag tycker det är så obehagligt om man måste göra filbyten i en rondell, men ibland har man ju inget val. Att folk dessutom slarvar med blinkningen är ju rent utav livsfarligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maertziony:

Folk som när de kör in i en rondell blinkandes, men sen inte byter blinkning till andra hållet inför att de ska köra ut ur rondellen.
Brukar fråga mig om dem som gör så har någon mental eller neurologiskt handikapp som gör att de inte klarar av att verkställa.

verkar vara ett allmänt kaos kring vad för regler som egentligen gäller för blinkande i rondell.
Jag har fått det förklarat och utifrån lagtext gjort slutsatsen:
Nedan gäller en "Enkelfilig" rondell, dubbel/tvåfiliga rondeller är helt enkelt en raksträcka med två filer, du placerar dig alltså i höger fil om du ska köra av den dubbelfiliga vägen, på samma vis som du inte panikbyter från vänsterfilen på motorvägen ut till avfarten.

Så länge du kör i en rondell, så kör du på en "raksträcka" som råkar vara i en cirkel, du "ska" inte blinka vänster, utan bara höger när du helt enkelt svänger av från raksträckan, dvs ut ur rondellen, eller vänster om du byter fil från högra till vänstra filen på raksträckan som går i en cirkel om den nu råkar vara dubbelfilig.

Sen blinkar jag vänster av hänsyn/för att visa de som vill in för att bespara onödig inbromsning i framförallt mindre enkelfiliga rondeller, är det en skyldighet. nej.

Men sen kommer det en mupp som blinkar vänster, och sen svänger ut samtidigt som de fortfarande blinkar vänster.
pungspark.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

verkar vara ett allmänt kaos kring vad för regler som egentligen gäller för blinkande i rondell.
Jag har fått det förklarat och utifrån lagtext gjort slutsatsen:
Nedan gäller en "Enkelfilig" rondell, dubbel/tvåfiliga rondeller är helt enkelt en raksträcka med två filer, du placerar dig alltså i höger fil om du ska köra av den dubbelfiliga vägen, på samma vis som du inte panikbyter från vänsterfilen på motorvägen ut till avfarten.

Så länge du kör i en rondell, så kör du på en "raksträcka" som råkar vara i en cirkel, du "ska" inte blinka vänster, utan bara höger när du helt enkelt svänger av från raksträckan, dvs ut ur rondellen, eller vänster om du byter fil från högra till vänstra filen på raksträckan som går i en cirkel om den nu råkar vara dubbelfilig.

Sen blinkar jag vänster av hänsyn/för att visa de som vill in för att bespara onödig inbromsning i framförallt mindre enkelfiliga rondeller, är det en skyldighet. nej.

Men sen kommer det en mupp som blinkar vänster, och sen svänger ut samtidigt som de fortfarande blinkar vänster.
pungspark.

Bra förklarat där!
Sen har dom även som följer ditt sista stycke med att blinka höger MEN ändå fortsätter rakt fram, dvs att det kör av på andra avfarten.

Vill också dela ut en pungspark till dem som inte blinkar i tid, de ser att man står och väntar på att få åka och de inte ger tecken på att blinka fast de ska svänga och så blinkar de I svängen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Bra förklarat där!
Sen har dom även som följer ditt sista stycke med att blinka höger MEN ändå fortsätter rakt fram, dvs att det kör av på andra avfarten.

Vill också dela ut en pungspark till dem som inte blinkar i tid, de ser att man står och väntar på att få åka och de inte ger tecken på att blinka fast de ska svänga och så blinkar de I svängen.

Tur att man inte längre kör bil! Verkar bra krångligt och inte många verkar veta vad som gäller. Hade nog blivit en och annan pungspark och det vill man ju inte ha! Vad gäller för straff för kvinnliga förare, de har ju ingen pung?
Körde som proffs en gång i tiden, buss, taxi, lastbilar, långtradare. Men det var länge sen och alla var rädda när man kom farande så det var aldrig något problem då.
Skämt åsido, eller kanske inte. Här kommer en taxi-story:
En man hade bråttom till tåget och tog en taxi. Efter att föraren i hög fart hade bränt ett antal röda ljus och varit nära att krocka flera gånger satt passageraren som på nålar i varje korsning och höll i sig krampaktigt. Sista korsningen innan avfarten till flygplatsen var det, tack och lov, grönt ljus men då stannade taxin nästan och smög över korsningen. Förvånad sa passageraren: "Vad i hela fridens namn? Här har du bränt rött efter rött utan att ens sakta farten men när det var grönt stannade du nästan. Hur kommer det sig?"
Utan att vända sig om svarade föraren: "Om det är grönt måste man vara extra försiktig! Det kan ju komma en taxi!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tur att man inte längre kör bil! Verkar bra krångligt och inte många verkar veta vad som gäller. Hade nog blivit en och annan pungspark och det vill man ju inte ha! Vad gäller för straff för kvinnliga förare, de har ju ingen pung?
Körde som proffs en gång i tiden, buss, taxi, lastbilar, långtradare. Men det var länge sen och alla var rädda när man kom farande så det var aldrig något problem då.
Skämt åsido, eller kanske inte. Här kommer en taxi-story:
En man hade bråttom till tåget och tog en taxi. Efter att föraren i hög fart hade bränt ett antal röda ljus och varit nära att krocka flera gånger satt passageraren som på nålar i varje korsning och höll i sig krampaktigt. Sista korsningen innan avfarten till flygplatsen var det, tack och lov, grönt ljus men då stannade taxin nästan och smög över korsningen. Förvånad sa passageraren: "Vad i hela fridens namn? Här har du bränt rött efter rött utan att ens sakta farten men när det var grönt stannade du nästan. Hur kommer det sig?"
Utan att vända sig om svarade föraren: "Om det är grönt måste man vara extra försiktig! Det kan ju komma en taxi!"

Du får hänga med här och sluta vara så omodern, kvinnliga förare kan absolut ha pung
Oavsett om det är en livmoderhalsbärare eller en pungbärare förtjänar de helt enkelt en metaforisk pungspark.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Du får hänga med här och sluta vara så omodern, kvinnliga förare kan absolut ha pung

En stinn penningpung kanske men då gör det ont i foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maertziony:

Folk som när de kör in i en rondell blinkandes, men sen inte byter blinkning till andra hållet inför att de ska köra ut ur rondellen.
Brukar fråga mig om dem som gör så har någon mental eller neurologiskt handikapp som gör att de inte klarar av att verkställa.

Haha varje dag 25ggr om dagen (kör rätt mkt bil i jobbet). Senast idag - jag gjorde den allmänt erkända handrörelsen som i ”va*an är ditt problem?”, fick tillbaka en vinkning…

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Mina sambos genom åren har haft lika roligt åt min morgonzombiehet... mina vänner brukar tycka det är kul att ställa någon halvkomplicerad fråga när de vet att jag precis sitter med första koppen.
Så jag bjuder på den roliga läsningen utan att skämmas en sekund.

När det gäller min bittra granne så har jag först sagt till tre gånger... hyresvärden har kontaktat grannen en gång... och nu är det payback som gäller nästa gång då jag förra gången visade övertydligt att jag förstod att han var orsaken..
Så jag har en halvelak överraskning som väntar nästa gång han väcker mig. *moahaha*

usch... falsk artighet kan man klara sig utan.. bättre att de är helt tysta än att de ska göra sig till om de inte menar det.
Vill man vara riktigt spydig som i ditt exempel där(YES ultradryg edition), när de säger "vad kul att du är tillbaka, jag har saknat dig" och de inte menar det... om du vill få dem att tappa hakan o aldrig yppa sig igen så svarar du tillbaka. "Tackar, det var snällt.. Men jag har inte hunnit saknat dig"... dock är det jäkligt elakt.. Men minerna är garanterat betalbara och bör filmas.

mmm.. det finns de som är speciella att ha djupa diskussioner med.... Fast om man har väldigt långtråkigt och det finns att välja mellan att se på när färg torkar och att räkna mönster på tapeten.. då kan det vara bra tidsfördriv att diskutera med sådana människor.

Så härlig läsning, den tackar jag för. Roligt att du har lyckats underhålla dina vänner och sambos med din morgonzombiehet.

Tråkigt att det ska behövas så många vändor med din bittra granne. Hoppas att allt löser sig nu så han slipper din halvelaka överraskning ”hihihi”.

Jag håller med dig i ditt resonemang kring falsk artighet.
mmm… din idé låter lite kul, men ärligt talat så vågar jag inte utföra det på grund av att jag är konflikträdd. Jag har tyvärr fått väldigt mycket osagt genom åren på grund av detta.

Det här med att ha som tidsfördriv att diskutera med speciella människor i väntan på att färgen ska torka, har du en poäng med. Dock ställer min konflikträdsla även till det i det läget. Min mamma lever sedan många år tillbaka ihop med en sådan person och han har gett mig magsår hundra gånger om. Dock träffar jag inte honom lika ofta nu så jag slipper konfronteras med dessa diskussioner.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

Så härlig läsning, den tackar jag för. Roligt att du har lyckats underhålla dina vänner och sambos med din morgonzombiehet.

Tråkigt att det ska behövas så många vändor med din bittra granne. Hoppas att allt löser sig nu så han slipper din halvelaka överraskning ”hihihi”.

Jag håller med dig i ditt resonemang kring falsk artighet.
mmm… din idé låter lite kul, men ärligt talat så vågar jag inte utföra det på grund av att jag är konflikträdd. Jag har tyvärr fått väldigt mycket osagt genom åren på grund av detta.

Det här med att ha som tidsfördriv att diskutera med speciella människor i väntan på att färgen ska torka, har du en poäng med. Dock ställer min konflikträdsla även till det i det läget. Min mamma lever sedan många år tillbaka ihop med en sådan person och han har gett mig magsår hundra gånger om. Dock träffar jag inte honom lika ofta nu så jag slipper konfronteras med dessa diskussioner.

Det är många som är konflikträdda, men det är få som faktiskt vågar erkänna det. Så det ska du ha en eloge för att du erkänner en sådan sak.
Annars är det vanligt att de som är konflikträdda IRL utagerar det när de kan vara anonyma på nätet för att få ut frustrationerna och aggregationen mot andra... psykologi är intressant på så vis att det kan ha spegelvänd effekt i en anonym miljö.. De som är väldigt dominanta i sitt yrke o vardagsliv kan bli undergivna privat för att få slappna av och komma undan en stund.

Joo det är trist med grannen att det inte gick att lösa det diplomatiskt... Men som i världen, när diplomati inte längre bär så bryter krigen ut. *hahaha*
Dock finns ordspråket man aldrig ska förglömma... "man ska välja sina strider med omsorg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Joo det är trist med grannen att det inte gick att lösa det diplomatiskt... Men som i världen, när diplomati inte längre bär så bryter krigen ut. *hahaha*
Dock finns ordspråket man aldrig ska förglömma... "man ska välja sina strider med omsorg"

Minns några sådana strider. Har redan berättat om grannen som köpte en finare modelljärnväg för att bräcka den jag mödosamt sparat ihop till. Han köpte också en lampa som var finare än den en annan granne (som var trevlig) hade byggt; man kunde dra ut den från väggen, lite i stil med den här men i trä.
Varje morgon åkte vi ner i hissen samtidigt och jag tvingades lyssna på hans eviga skryt och påpekanden om hur mycket bättre grejor han hade. Varje gång tände vi också varsin cigarett (det var OK dåförtiden) och varje gång sa han "jag önskar att jag hade karaktär för att sluta röka, men jag har ingen karaktär". En dag visade det sig att han slutat. Jag tände min cigarett och han sa "Ja du, nu har JAG slutat röka!". Jag kunde naturligtvis inte hålla klaffen utan svarade: "Se där, det gick bra utan karaktär!"
Sedan den dagen undvek han att åka ner i hissen i mitt sällskap. Stod jag där när han kom ut eller kom ut när han stod där kom han på att han "glömt nåt" och gick in i lägenheten igen. Skönt, tyckte jag.
Jag slutade själv att röka för drygt 45 år sedan. Jag tar det faktiskt som ett tecken på att man inte behöver karaktär för att klara av det. Min filosofi har alltid varit att enklaste sättet att slippa strida mot frestelser är att omedelbart falla för dem. Lite selektiv får man ju vara men det har definitivt gjort livet mycket enklare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Minns några sådana strider. Har redan berättat om grannen som köpte en finare modelljärnväg för att bräcka den jag mödosamt sparat ihop till. Han köpte också en lampa som var finare än den en annan granne (som var trevlig) hade byggt; man kunde dra ut den från väggen, lite i stil med den här men i trä.
Varje morgon åkte vi ner i hissen samtidigt och jag tvingades lyssna på hans eviga skryt och påpekanden om hur mycket bättre grejor han hade. Varje gång tände vi också varsin cigarett (det var OK dåförtiden) och varje gång sa han "jag önskar att jag hade karaktär för att sluta röka, men jag har ingen karaktär". En dag visade det sig att han slutat. Jag tände min cigarett och han sa "Ja du, nu har JAG slutat röka!". Jag kunde naturligtvis inte hålla klaffen utan svarade: "Se där, det gick bra utan karaktär!"
Sedan den dagen undvek han att åka ner i hissen i mitt sällskap. Stod jag där när han kom ut eller kom ut när han stod där kom han på att han "glömt nåt" och gick in i lägenheten igen. Skönt, tyckte jag.
Jag slutade själv att röka för drygt 45 år sedan. Jag tar det faktiskt som ett tecken på att man inte behöver karaktär för att klara av det. Min filosofi har alltid varit att enklaste sättet att slippa strida mot frestelser är att omedelbart falla för dem. Lite selektiv får man ju vara men det har definitivt gjort livet mycket enklare.

okej... avundsjuka o skryt har jag nog aldrig förstått mig på... jag slår dövörat till när folk skryter, för det beror oftast på att de har ingen självkänsla utan måste hävda sig på andra sätt.
Det hörs ju tydligt om någon skryter o ska verka bättre, än om de bara allmänt berättar om något de brinner för så de är i extas för det lixom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det är många som är konflikträdda, men det är få som faktiskt vågar erkänna det. Så det ska du ha en eloge för att du erkänner en sådan sak.
Annars är det vanligt att de som är konflikträdda IRL utagerar det när de kan vara anonyma på nätet för att få ut frustrationerna och aggregationen mot andra... psykologi är intressant på så vis att det kan ha spegelvänd effekt i en anonym miljö.. De som är väldigt dominanta i sitt yrke o vardagsliv kan bli undergivna privat för att få slappna av och komma undan en stund.

Joo det är trist med grannen att det inte gick att lösa det diplomatiskt... Men som i världen, när diplomati inte längre bär så bryter krigen ut. *hahaha*
Dock finns ordspråket man aldrig ska förglömma... "man ska välja sina strider med omsorg"

Tack för din eloge. Att jag är konflikträdd har jag vågat erkänna och stå för i många år. Dock har jag svårare att erkänna det för personer som jag har en konflikt med.
Jag känner igen den företeelsen, men agerar själv tvärtemot. Som anonym på nätet kan jag helt öppet erkänna att jag är konflikträdd eftersom ingen vet vem jag är. Ja, psykologi kan verkligen vara intressant ur detta perspektiv som du nämner.

Trist att det ska behöva gå så långt med din granne. Att när diplomati inte längre bär så bryter krigen ut, kan jag skriva under på.
Detta ordspråk har jag aldrig hört (eller har hört för längesedan men glömt "hahaha") men jag gillar det.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Folk som parkerar på handikapparkering bara för att dom kan och har ett tillstånd , alltså nån annan än brukaren tar bilen till typ bolaget och nyttjar tillståndet för att parkera närma.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Folk som parkerar på handikapparkering bara för att dom kan och har ett tillstånd , alltså nån annan än brukaren tar bilen till typ bolaget och nyttjar tillståndet för att parkera närma.

Nu vet jag inte på vilken nivå av ”gubbirritationsskalan” som du hamnar på när ovan sker. Men, om det är outhärdligt brukar det vara dels effektivt, dels skänka inre tillfredsställelse att säga till dylika tillståndsmarodörer att vare sig platsen eller tillståndet är ämnade för mentalt handikappade personer.

Befinner mig nu på semester och tvingas därmed umgås med andra människor; så var beredda på att det kommer ett långt inlägg vad det lider.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Folk som parkerar på handikapparkering bara för att dom kan och har ett tillstånd , alltså nån annan än brukaren tar bilen till typ bolaget och nyttjar tillståndet för att parkera närma.

Absolut inte rätt men samtidigt kan jag många gånger tycka att det finns väldigt många handikapplatser på parkeringarna.
Ofta är det fyra stycken närmast i varje dubbelrad och säg då att det kan vara fyra till sex dubbelrader med vanliga parkeringar.
Även om det är ett stort varuhus så har jag aldrig sett 16-24 st handikappade vara upptagna samtidigt.
Där jag handlar så består kanske varje dubbelrad av ca 50 parkeringar och har vi då 10% av sveriges befolkning som har rörelsehinder?

Jag använder givetvis inte dessa parkeringar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Absolut inte rätt men samtidigt kan jag många gånger tycka att det finns väldigt många handikapplatser på parkeringarna.
Ofta är det fyra stycken närmast i varje dubbelrad och säg då att det kan vara fyra till sex dubbelrader med vanliga parkeringar.
Även om det är ett stort varuhus så har jag aldrig sett 16-24 st handikappade vara upptagna samtidigt.
Där jag handlar så består kanske varje dubbelrad av ca 50 parkeringar och har vi då 10% av sveriges befolkning som har rörelsehinder?

Jag använder givetvis inte dessa parkeringar.

Nej det finns absolut för många, och det är också poängen. Det ska helt enkelt inte finnas någon chans att de blir fulla, så att någon inte kan använda parkeringsplatsen. Sen är det ju inte så viktigt heller, varför är människor så besatta av att stå nära entrén? Jag ställer mig alltid en bit bort utan att behöva trängas. Brukar räcka med 50 meter promenad liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej det finns absolut för många, och det är också poängen. Det ska helt enkelt inte finnas någon chans att de blir fulla, så att någon inte kan använda parkeringsplatsen. Sen är det ju inte så viktigt heller, varför är människor så besatta av att stå nära entrén? Jag ställer mig alltid en bit bort utan att behöva trängas. Brukar räcka med 50 meter promenad liksom.

Samma här ställer mig hellre en bit bort och undviker dörruppslag och dylik, speciellt på större Ica/Coop parkeringen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Samma här ställer mig hellre en bit bort och undviker dörruppslag och dylik, speciellt på större Ica/Coop parkeringen.

Ja, jag har fobi mot det där. Har aldrig råkat ut för det själv (just kanske pga mitt beteende). Man har ju hört skräckhistorier.

Passar på att gnälla på att folk borde vara mer aktsamma när man ändå är inne på ämnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Ja, jag har fobi mot det där. Har aldrig råkat ut för det själv (just kanske pga mitt beteende). Man har ju hört skräckhistorier.

Passar på att gnälla på att folk borde vara mer aktsamma när man ändå är inne på ämnet.

Jag tror det oftast är barnen i bilen som har noll koll och slår upp dörrar hur som helst. Föräldrarna låtsas att inte se det och familjen går och shoppar.

Brukar också ställa mig en bit bort då jag fått tillräckligt med dörruppslag på tidigare bilar. Rätt trött på det kan man lugnt säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Gnäller på mammor som inte har koll på alla barn de är ute med. De kör en barnvagn med yngsta kidsen och sen låter de resten springa runt hur som helst sen ska dom gärna prata i mobilen också. Oftast ser jag detta i tunnelbanan där det är livsfarligt för barnen att springa runt och leka kull eller köra nån sparkcykel, en liten knuff och du kan ligga på rälsen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag tror det oftast är barnen i bilen som har noll koll och slår upp dörrar hur som helst. Föräldrarna låtsas att inte se det och familjen går och shoppar.

Brukar också ställa mig en bit bort då jag fått tillräckligt med dörruppslag på tidigare bilar. Rätt trött på det kan man lugnt säga.

Det är nog inte ovanligt att barn inte tänker sig för, men det värsta jag har varit med om var en äldre person, min farsas dåvarande svärmor. Hon vågade inte låta mig köra när hela familjen skulle ut på bilsemester för att jag var för ung och inte försiktig nog när jag var typ 25. Men varenda gång vi stannade tryckte hon upp dörren så mycket hon kunde och tog sen stöd på den för att resa sig så att den verkligen mosades in i bilen bredvid, och hon var ingen liten person på någon led (minst 185 cm lång och säkert 100 kilo) så bilen rörde sig en hel del upp och ner när hon höll på att krångla sig ut, vilket gjorde saken än värre.

Jämför jag med min son, som har lyckats orsaka en skada på vår bil en gång när han öppnade mot något ventilationsrör eller liknande som inte syntes inifrån bilen, så tror jag barnen får ett oförtjänt dåligt rykte.

Permalänk
Medlem

Att varenda jävel verkar ha hörlurar i öronen hela tiden. Säkert 99% av alla på jobbet och jag blir oerhört frustrerad att man alltid får ett VAA? Sen måste man vänta på att personen ska ta av sig skiten och man måste dra om allting igen. Nu har jag dock helt slutat med att upprepa mig utan säger det EN gång, hör den inte så är det inte mitt problem.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nicklidstrom:

Säkert 99% av alla på jobbet och jag blir oerhört frustrerad att man alltid får ett VAA?

Jag som sitter på mottagarsidan blir oerhört frustrerad av socialt skitnödiga slackers som inte bryr sig om att man koncentrerar sig och jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Att varenda jävel verkar ha hörlurar i öronen hela tiden. Säkert 99% av alla på jobbet och jag blir oerhört frustrerad att man alltid får ett VAA? Sen måste man vänta på att personen ska ta av sig skiten och man måste dra om allting igen. Nu har jag dock helt slutat med att upprepa mig utan säger det EN gång, hör den inte så är det inte mitt problem.

Istället för att stå och prata för döva öron så kan du testa uppmärksamma personen att du vill prata med hen. Det tar väl någon enstaka sekund och sedan tar det ett par sekunder för personen att ta av hörlurarna eller pausa musiken. Har du inte tid att vänta på det så kanske det inte var något viktigt du ville säga?

Nä, skämt åsido; jag jobbar visserligen inte på kontor men med tanke på hur ofta man läser om sweclockare som sitter med mekaniska tangentbord på jobbet skulle jag se det som en absolut nödvändighet att antingen ha musik i öronen eller ha hörselkåpor.

För att inte tala om allt annat bakgrundsljud som sker i kontorslandskap. Folk som skvallrar om helgens bravuder och huruvida Johnny är dum i huvudet eller inte. Skrivare som spottar ut papper 24/7, bilar som tävlar om högljuddaste tutorna, motorcyklister som tror alla tittar på dem för att de är coola och inte för att de vill slänga in ett järnrör mellan ekrarna, osv osv.

Så, nu fick jag till och med lite extra gubbgnäll!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det är nog inte ovanligt att barn inte tänker sig för, men det värsta jag har varit med om var en äldre person, min farsas dåvarande svärmor. Hon vågade inte låta mig köra när hela familjen skulle ut på bilsemester för att jag var för ung och inte försiktig nog när jag var typ 25. Men varenda gång vi stannade tryckte hon upp dörren så mycket hon kunde och tog sen stöd på den för att resa sig så att den verkligen mosades in i bilen bredvid, och hon var ingen liten person på någon led (minst 185 cm lång och säkert 100 kilo) så bilen rörde sig en hel del upp och ner när hon höll på att krångla sig ut, vilket gjorde saken än värre.

Jämför jag med min son, som har lyckats orsaka en skada på vår bil en gång när han öppnade mot något ventilationsrör eller liknande som inte syntes inifrån bilen, så tror jag barnen får ett oförtjänt dåligt rykte.

Låter som en kalaskvinna som visar vart skåpet ska stå En sån person man bara drömmer om att få parkera bredvid. Detta problem var inte heller så stort för 30 år sen då de flesta bilarna var utrustade med en gummilist längs med hela sidan. Problemet då istället var att skiten samlade smuts och gjorde att bilen många gånger rostade rätt bra längs denna list.
Samma sak var att de flesta bilar på den tiden var utrustade med stänkskydd på både bak och fram som gjorde att man fick ett stenskott någon gång var tredje år och fronten på bilen inte var överöst med små prickar. Nu får man räkna med att byta eller laga rutan iallafall minst var tredje år och ibland oftare om man har otur.

Alla barn är inte problemet men jag tror vi har en hel del som inte ser efter sina små knattar ordentligt när de ska in och ut ur bilen då det är lite charmigt att barnen klarar sig själva. De flesta skador jag fått på mina bilar är just bakdörrarna så jag har inte gjort någon större undersökning på området än så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Säkert gnällt om det förut men alla r-vhål som ställer sig på handikapparkering för att göra ärenden.

Farsgubben har handikapptillstånd som passagerare och säg det antal gånger jag fått stå och vänta på att småfröknar kommer trippandes i högklackat efter att har varit inne för att hämta ut paket. Eller biffiga hantverkare som ställt firmabilen på handikapplats för det blir ju hela tio meter närmare till bankomaten och sen kan man ju gå in i butik och köpa snus........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Varför är det så krångligt göra sig av med gamla bildäck?

Har ett gäng gamla däck på fälg i ett uthus, riktigt gamla däck utan tillhörande bil. Återvinningen vill inte ha dem, Ragnsells vill inte ha dem därför att det är för få och hänvisar till däckfirma där de är köpta men vi vet ju inte var de är köpta eller ens till vilken bil de en gång hört. Däckfirmorna vill inte ha dem på fälg utan det ska i så fall vara separerat, annars skulle de ha betalt för att ta emot dem. Min sambo som ringde till Ragnsells tröttnade på allt jidder och att det ska vara så märkvärdigt att göra det rätta och sa lite bitskt att det är ju inte så konstigt att folk lämnar däck i skogen och det kanske är så man ska göra. Men det rekommenderade förstås inte Ragnsells (inget vi ska göra heller). Så de får väl ligga kvar till jag tröttnar och gör mig av med dem på något fult sätt efter att solen gått ner.

Irriterande.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Varför är det så krångligt göra sig av med gamla bildäck?

Har ett gäng gamla däck på fälg i ett uthus, riktigt gamla däck utan tillhörande bil. Återvinningen vill inte ha dem, Ragnsells vill inte ha dem därför att det är för få och hänvisar till däckfirma där de är köpta men vi vet ju inte var de är köpta eller ens till vilken bil de en gång hört. Däckfirmorna vill inte ha dem på fälg utan det ska i så fall vara separerat, annars skulle de ha betalt för att ta emot dem. Min sambo som ringde till Ragnsells tröttnade på allt jidder och att det ska vara så märkvärdigt att göra det rätta och sa lite bitskt att det är ju inte så konstigt att folk lämnar däck i skogen och det kanske är så man ska göra. Men det rekommenderade förstås inte Ragnsells (inget vi ska göra heller). Så de får väl ligga kvar till jag tröttnar och gör mig av med dem på något fult sätt efter att solen gått ner.

Irriterande.

Lägg ut dem på blocket, finns alltid någon som är ute efter gamla fälgar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Varför är det så krångligt göra sig av med gamla bildäck?

Har ett gäng gamla däck på fälg i ett uthus, riktigt gamla däck utan tillhörande bil. Återvinningen vill inte ha dem, Ragnsells vill inte ha dem därför att det är för få och hänvisar till däckfirma där de är köpta men vi vet ju inte var de är köpta eller ens till vilken bil de en gång hört. Däckfirmorna vill inte ha dem på fälg utan det ska i så fall vara separerat, annars skulle de ha betalt för att ta emot dem. Min sambo som ringde till Ragnsells tröttnade på allt jidder och att det ska vara så märkvärdigt att göra det rätta och sa lite bitskt att det är ju inte så konstigt att folk lämnar däck i skogen och det kanske är så man ska göra. Men det rekommenderade förstås inte Ragnsells (inget vi ska göra heller). Så de får väl ligga kvar till jag tröttnar och gör mig av med dem på något fult sätt efter att solen gått ner.

Irriterande.

Har du kollat appen tiptapp? Kostar några hundralappar men dom kommer och hämtar det du vill bli av med.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har du kollat appen tiptapp? Kostar några hundralappar men dom kommer och hämtar det du vill bli av med.

Tack för tipset!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)