Permalänk
Medlem

Det är tyvärr så dagens företag arbetar i dagsläget: de håller koll på dig för att visa dig personlig reklam via främst tracking pixels. Detta kan anses som något integritetskränkande, då företag (främst maktkrävande Facebook) kan se vad du gör på internet och vad för produkter du använder. Det har inget företag inget med att göra över huvud taget! Det är ditt liv och då ska du själv avgöra vad företag ska kunna spara om ditt besök. Tyvärr finns det de personer som tycker "whatever, jag bryr mig inte", vilket skrämmer mig rätt gött.

Men nu vet du i alla fall varför jag använder uBlock Origin + Facebook och Google container överallt, även på SweClockers Det här är mitt liv, min ensak om vad jag gör på internet, mitt val att visa vad för nått för företag. Jag är inte produkten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det är tyvärr så dagens företag arbetar i dagsläget: de håller koll på dig för att visa dig personlig reklam via främst tracking pixels. Detta kan anses som något integritetskränkande, då företag (främst maktkrävande Facebook) kan se vad du gör på internet och vad för produkter du använder. Det har inget företag inget med att göra över huvud taget! Det är ditt liv och då ska du själv avgöra vad företag ska kunna spara om ditt besök. Tyvärr finns det de personer som tycker "whatever, jag bryr mig inte", vilket skrämmer mig rätt gött.

Men nu vet du i alla fall varför jag använder uBlock Origin + Facebook och Google container överallt, även på SweClockers Det här är mitt liv, min ensak om vad jag gör på internet, mitt val att visa vad för nått för företag. Jag är inte produkten.

Jag har inget emot annonser eller reklam generellt, använder gärna sidor där jag exkluderar och tillåter reklam visas, som sweclockers. Men jag tänkte på metoden att gå igenom historik på sidor/pixels jag redan köpt / handlat av är ju helt meningslöst.
Efter jag köpte Lenovo WS häromåret fick jag som sagt reklam för Dell Optiplex och gud-vete-allt i månader. Helt bortkastad reklam. Den reklamen borde jag sett innan jag handlade min workstation, i den bästa av världar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Kör med uBlock origin och pop up blocker så jag ser ingen reklam alls på någon sida, och jag vill inte se de heller, blir dock stora vita tomma block lite här och var men de gör inget.
Och epost använder jag tutanota och den släpper inte in nånting, inte ens från Microsoft som alltid hamnar i skräp post mappen.
Får bara sånt som inte är reklam, tutanota har otroligt bra skräp post filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har inget emot annonser eller reklam generellt, använder gärna sidor där jag exkluderar och tillåter reklam visas, som sweclockers. Men jag tänkte på metoden att gå igenom historik på sidor/pixels jag redan köpt / handlat av är ju helt meningslöst.
Efter jag köpte Lenovo WS häromåret fick jag som sagt reklam för Dell Optiplex och gud-vete-allt i månader. Helt bortkastad reklam. Den reklamen borde jag sett innan jag handlade min workstation, i den bästa av världar.

Jåå, men företagen visste ju förmodlingen inte att du sökte efter en ny bärbar dator förrän du hade köpt en Reklam över internet är dock i princip samma sak som med reklam i fysisk form (fast något mer personlig reklam), exempelvis via skit som läggs i ens postlåda eller som dämps ner via ett brevinkast. Där kan du få reklam för bland annat bärbara datorer även om du har köpt en för till exempel 5 år sen. Samma sak är det för digital reklam, fast (som sagt) mer personlig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt på det här och det borde ju kunna gå att få reklamen smartare? OM det går att "känna av" att du köpt en produkt, säg din workstation, borde ju du få reklam för skärmar, hårddiskar, bredband m.m liksom allt som du skulle tänkas behöva härnäst.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jåå, men företagen visste ju förmodlingen inte att du sökte efter en ny bärbar dator förrän du hade köpt en Reklam över internet är dock i princip samma sak som med reklam i fysisk form (fast något mer personlig reklam), exempelvis via skit som läggs i ens postlåda eller som dämps ner via ett brevinkast. Där kan du få reklam för bland annat bärbara datorer även om du har köpt en för till exempel 5 år sen. Samma sak är det för digital reklam, fast (som sagt) mer personlig.

Så klart. När jag själv handlar något, vet jag oftast redan innan jag börjar Yahooa/Googla på grejer vad jag skall ha. Går in i butik och beställer så är det klart.
Reklam i brevlådan får jag inte, så det vet jag inte.
Klart reklambanners på nätet är anpassade på flera ställen. Som mitt exempel om glödlampa till köksfläkten. Det är många sidor som visar just den typ av glödlampa (fast det är ett lysrör eg.) lite här och var på nätet.
Helt bortkastat, riktad reklam. Den reklamen skulle jag fått förra veckan, innan den gick sönder och fram till dess att jag köpt ny.

Är det pengar i så dåliga annonser?

Skall söka lite på fiskegrejer väl hemma sedan och se hur algoritmerna ändras, då det är något jag aldrig, skrivit, eller pratat om, än mindre sökt på nätet om. Skall bli lite intressant.

Betänk att låna ut datorn till någon kompis som är intresserad av drönare exempelvis, hur det påverkar annonser jag ser i mitt flöde. Helt meningslös reklam också då drönare för mig är helt ointressant.

Är inte riktad reklam bättre än så här?

Då förstår jag framgången med ublock/adblock m.m.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag har också tänkt på det här och det borde ju kunna gå att få reklamen smartare? OM det går att "känna av" att du köpt en produkt, säg din workstation, borde ju du få reklam för skärmar, hårddiskar, bredband m.m liksom allt som du skulle tänkas behöva härnäst.

Helt enig. Algoritmerna suger verkligen. De betalat pengar för information man inte är intresserad av längre i dagsläget.

E: Alltså om ca 3-4 år när det var senast jag köpte en dator/workstation, då borde ju reklamen/annonserna intensifieras igen, tänker jag. Så är det alltså inte. Men det vore smart. Om man betänker snitt-livslängden på hårdvara idag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar alltså vara sur på att du får reklam för saker du redan köpt.

En lösning på detta är att Google och andra sökbolag inte bara får veta vad du sökt på information om, utan även vad du köpt.

Skulle du acceptera att ge bort din köphistorik till Google mot att de gav dig mer relevanta annonser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du verkar alltså vara sur på att du får reklam för saker du redan köpt.

En lösning på detta är att Google och andra sökbolag inte bara får veta vad du sökt på information om, utan även vad du köpt.

Skulle du acceptera att ge bort din köphistorik till Google mot att de gav dig mer relevanta annonser?

Sur?

Du ser inte the bigger picture här verkar det som. Sur var jag senast i november när jag tappade en mobil i backen och det blev någon repa som inte gick bort.

Vad jag söker på har inget med mina köpmönster att göra. Alls. Google har redan både din och min köphistorik antar jag.

Att reklamen visas för produkter jag redan ganska precis handlat, är inte det lite bortkastat?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Sur?

Du ser inte the bigger picture här verkar det som. Sur var jag senast i november när jag tappade en mobil i backen och det blev någon repa som inte gick bort.

Vad jag söker på har inget med mina köpmönster att göra. Alls. Google har redan både din och min köphistorik antar jag.

Att reklamen visas för produkter jag redan ganska precis handlat, är inte det lite bortkastat?

Min poäng är att Google kan inte veta om du köpt produkten än, bara att du sökt på information om den, utifrån den informationen så tror Google så klart att du är superintreserad. Det kan ju lika gärna vara att du sökt på produkten inför ett planerat köp men inte köpt den än.

Och att den självklara lösningen på detta är att ge algoritmen mer data. Eller har du något annat förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Min poäng är att Google kan inte veta om du köpt produkten än, bara att du sökt på information om den, utifrån den informationen så tror Google så klart att du är superintreserad. Det kan ju lika gärna vara att du sökt på produkten inför ett planerat köp men inte köpt den än.

Och att den självklara lösningen på detta är att ge algoritmen mer data. Eller har du något annat förslag?

Självklara lösningen? Jag har inget förslag, jag tycker hela upplägget är fel. Det lämnar jag åt de, inte så smarta annonsmakarna, de har väl betalt för att lösa sådant?
Om jag söker på något jag inte är så intresserad av, så skall det inte generera annonser riktade mot mig. Det kan ju inte vara raketforskning tänker jag? Låt oss säga jag skall köpa en mössa till vintern. Yahooar "Mössa" +"Ylle" +"Stockholm" så kommer jag väl förhoppningsvis till en butik i Sthlm som har en mössa jag klickar mig in på och köper. 3 minuter senare är köpet klart.
Att jag sedan får annonser om yllemössor från suspekta sidor i veckor framöver är för mig helt ointressant. Det får de som har betalt för att ta fram annonser lösa tycker jag. Hur vet jag inte, men som sagt, det är inte dessa människor som uppfunnit den djupa tallriken, so to speak.
Jag har alltså inget emot annonser i sig, bara önskar de vore relevanta.

Smart kommer det vara när annonser riktas till prylar jag kommer att behöva i nära framtid, som jag ännu inte tänkt på, eller känner till att jag kommer behöva. Innan dess är det väl helt meningslöst?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Edit:

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

Nu har jag börjat få se reklam från Beeketal, deras prylar smäller mindre än Rafaels men de går ju att skaffa om jag vill utan att hamna i fängelse för vapensmuggling.
Men jag undrar ändå lite vad jag verkligen ska ha utrustningen till, Tvshop har köksprylar av tveksam kvalitet men Beeketeal är väl andra änden av skalan och mer inriktade mot livsmedelsindustrin för jag tycker de verkar lite onödigt stora att ha hemma, man behöver ett otroligt stort kök för att få plats med prylarna om man inte bara lagar en enda sak. Men Pizza är nått jag gillar men jag har faktiskt inte ens sett denna typ av maskiner på en "vanlig" pzzeria, undrar verkligen hur reklamalgoritmerna tolkar mig, jag kanske har förvillat algoritmerna riktigt ordentligt via en del webbläsartillägg, de kanske faktisk funkar.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig rökat cigg eller tobak i hela mitt långa liv...